Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 91
Offentligt
1979240_0001.png
Forslag til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører.
Kommentar [JL1]:
Se ændringer i
kap.5 og kap. 10
OBS!! Denne bekendtgørelse træder efter
planen først efter i kraft 1.1. 2019
Indtil da gælder affaldsbekendtgørelsen
med hvor relevante bestemmelser findes i
hhv. kap 8 og kap. 16
I medfør af, § 44, stk. 1, og 4, § 45, stk. 2, og 5 § 46 b, stk. 1 og 2, § 48, stk. 4, 8 og 9, § 50 d, stk. 2-4, § 73, stk. 1 og 3,
§ 80, stk. 1 og 2, § 88, stk. 1 og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 3.
september 2018 fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter håndtering af affald, der ikke er reguleret af anden lovgivning, og regulativer om
affald, ordninger for affald, gebyrer for affald, , anvisning af affald, anmeldelse af affald, benchmarking af
affaldsbehandlingsanlæg m.v.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen har tæt sammenhæng med bekendtgørelse om affald, og der henvises derfor til denne.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
2)
Affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affald egnet til materialenyttiggørelse: Affald, som kan forberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes til
anden endelig materialenyttiggørelse eller forbehandling med henblik på en af de nævnte behandlingsformer.
3)
4)
5)
6)
7)
8)
Affaldsbehandlingsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldsdatasystemet: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet.
Affaldsfraktion: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldsproducent: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldstype: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Affaldstransportør: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirk-
somhed.
9)
Anden endelig materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
10) Anvisningsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
11) Behandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
12) Benyttelsespligt: Pligt til at
a)
b)
anvende en indsamlings- eller anvisningsordning fastsat i et regulativ eller
følge kommunalbestyrelsens konkrete anvisninger om håndtering af affald, der ikke er omfattet af en
indsamlings- eller anvisningsordning.
13) Bortskaffelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
side 1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0002.png
14) Dagrenovation: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
15) Dagrenovationslignende affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
16) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
17) Deponeringsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
18) Emballage: Emballage som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
19) Emballageaffald: Emballageaffald som defineret i bekendtgørelse om visse krav til emballager.
20) Erhvervsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
21) Farligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
22) Forbehandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
23) Forberedelse med henblik på genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
24) Forbrændingsegnet affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
25) Forhandler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
26) Genanvendeligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
27) Genanvendelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
28) Genanvendelsesanlæg: Anlæg, hvorpå der foretages genanvendelsesoperationer.
29) Genbrug: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
30) Husholdningsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
31) Håndtering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
32) Indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
33) Indsamlingsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
34) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som ind-
samlingsvirksomhed.
35) Kildesortering: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
36) Kommunale behandlingsanlæg: Kommunale anlæg, som behandler affald til materialenyttiggørelse, og hvor en
eller flere kommunalbestyrelser tilsammen ejer en væsentlig andel af anlægget eller direkte eller indirekte ejer en
væsentlig del af kapitalen i det selskab eller lignende, der ejer anlægget.
37) Materialenyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald..
38) Mægler: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
39) Nyttiggørelse: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
40) Udenlandsk virksomhed: En udenlandsk virksomhed er en virksomhed beliggende i udlandet, og som derfor ikke
er registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).
41) Virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Kapitel 3
Kommunale affaldsregulativer
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage regulativer om ordninger for affald produceret af hushold-
ninger og virksomheder i kommunen, jf. § 8, stk. 1-3, jf. dog stk. 2 og § 10.
side 2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0003.png
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og vedtage et selvstændigt regulativ for jord, som er affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal, når de udarbejder regulativerne efter stk. 1, anvende de paradigmer, som fremgår
af bilag 3 og 4. Regulativerne består af en obligatorisk tekst og en tekst, der udfyldes af de enkelte kommunalbestyrels-
er. Paradigmerne er tilgængelige på www.nstar.ens.dk.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de efter stk. 1, vedtagne regulativer ved indrapportering til den
nationale regulativdatabase, der er tilgængelig på www.nstar.ens.dk.
Stk. 5.
Regulativerne efter stk. 1, træder i kraft dagen efter offentliggørelse i regulativdatabasen, medmindre en
anden og senere ikrafttrædelsesdato er fastsat i regulativet.
Stk. 6.
Oplysninger om vedtagelse og ikrafttræden af et regulativ efter stk. 2, offentliggøres ved kommunalbestyr-
elsens annoncering heraf. Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet kan
tidligst træde i kraft 4 uger efter annonceringen. Samtidig med annonceringen skal regulativet være offentligt tilgæn-
geligt og formidles elektronisk til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte de indsamlings- og anvisningsordninger, der skal anvendes
i kommunen, jf. kapitel 4. Kommunalbestyrelsen vælger selv, om felter, der i paradigmerne, jf. § 3, stk. 3, er angivet
med "frivillig at udfylde", skal udfyldes.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om indsamlingsordningernes omfang og tilrette-
læggelse m.v., herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for indsamlingsordninger fastsætte forskrifter om:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
Emballering af affald.
Beholdertype.
Opbevaring af affald.
Kapacitet for beholdere.
Anbringelse af beholdere, herunder adgangsveje.
Anvendelse af beholdere.
Fyldning af beholdere.
Renholdelse af beholdere.
Afhentning af beholdere.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativerne fastsætte forskrifter om anvisningsordningernes omfang og tilrette-
læggelse m.v., herunder krav om sortering.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan herudover for anvisningsordninger fastsætte forskrifter om:
1)
2)
3)
4)
5)
Emballering af affald.
Mærkning af containere m.v.
Opbevaring af affald.
Forbehandling.
Anvisning af affald til midlertidig oplagring.
side 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0004.png
6)
Undtagelse af store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig forbehandling udover
forbehandling med kompaktor eller lignende.
7)
Deklarering af affald.
§ 7.
For at give offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at udtale sig, inden et regulativ bliver
vedtaget, skal kommunalbestyrelsen foretage offentlig annoncering af et forslag til regulativ. Annonceringen kan ske
udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Annonceringen skal som minimum indeholde oplysninger om:
1)
2)
3)
Kommunalbestyrelsens adresse.
Oplysning om, at enhver har ret til at se forslaget.
Oplysning om, at enhver har ret til at kommentere forslaget inden for en frist på minimum 4 uger fra
annonceringen og oplysning om, hvor kommentarer og spørgsmål kan rettes til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af et regulativs vedtagelse og af de begrundelser og
overvejelser, der ligger til grund for regulativets vedtagelse, herunder om processen for offentlighedens deltagelse.
Annonceringen kan ske udelukkende digitalt på kommunens hjemmeside. Regulativet skal være offentligt tilgængeligt
og formidles elektronisk til offentligheden, jf. bekendtgørelse om aktiv formidling af miljøoplysninger.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2, finder ikke anvendelse for regulativer efter § 4, stk. 1, hvor der alene er tale om ændringer i
regulativernes obligatoriske tekst.
Kapitel 4
Kommunale affaldsordninger og anvisningspligt
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal etablere ordninger for affald, jf. bekendtgørelse om affald, herunder jord, som er
affald, produceret af husholdninger og virksomheder i kommunen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 10. Ordningerne skal fremgå
af henholdsvis regulativet for husholdningsaffald, regulativet for erhvervsaffald og regulativet for jord, som er affald, jf.
§ 3.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for eksplosivt affald.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke etablere ordninger for eller tilbyde indsamling af kildesorteret erhvervsaffald
egnet til materialenyttiggørelse fra virksomheder, jf. dog § 10, stk. 1, og § 11. Kommunalbestyrelsen kan dog fortsat
lade kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse fra kommunens egne institutioner og virksomheder
være omfattet af ordninger for affald egnet til materialenyttiggørelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om en ordning efter stk. 1, etableres som en indsamlings- eller en an-
visningsordning, jf. dog § 10 samt bekendtgørelse om affalds regler om etablering af visse ordninger. En
indsamlingsordning kan etableres som en hente- eller en bringeordning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan etablere forskellige ordninger for den samme brugergruppe, når forskellen er
begrundet i objektive kriterier som f.eks. boligtype.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal konkret anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisnings-
ordning, jf. dog stk. 2 og 3. Den konkrete anvisning skal ske på baggrund af en konkret vurdering af affaldets
egenskaber, herunder nødvendige prøvetagninger og analyser til brug for klassificering og anvisning.
side 4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0005.png
Benyttelsespligt og oplysningspligt for husholdninger
§ 9.
Når en kommunal ordning er fastlagt i regulativet for husholdningsaffald, jf. § 8, stk. 1, og regulativet er trådt i
kraft, er borgere og grundejere forpligtet til at benytte ordningen, som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en
konkret anvisning, jf. § 8, stk. 6, er borgere og grundejere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Borgere og grundejere skal sikre sortering af affald i overensstemmelse med de ordninger, der fremgår af
regulativet for husholdningsaffald.
Stk. 3.
Borgere og grundejere skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i
overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete
anvisning.
Stk. 4.
Stk. 1-3, gælder ikke for det affald, som borgere og grundejere afleverer til lovligt etablerede og drevne
private tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse om affald.
Virksomheders adgang til genbrugspladsen
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde både virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder,
som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder, adgang til mindst én genbrugsplads, jf.
pligt til etablering af en genbrugspladsordning for husholdninger i bekendtgørelse om affald, jf. dog stk. 3. Ordningen
giver virksomhederne adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det, husholdninger har adgang
med. Der betales for genbrugspladsen efter reglerne i §§ 19-20, hvis tilbuddet benyttes.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal for virksomheder begrænse adgangen efter stk. 1 til affald bragt til pladsen i
indregistrerede køretøjer, der vejer op til 3500 kg. Kommunalbestyrelsen skal endvidere give virksomhederne adgang til
genbrugspladsen med affald, som transporteres i en på køretøjet monteret trailer.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen planlægger med henblik på løbende at stille kapacitet til rådighed for virksomhederne
på kommunens genbrugsplads, jf. bekendtgørelse om affald. Kommunalbestyrelsen skal dog ikke sikre, at der til enhver
tid er kapacitet på genbrugspladsen til enhver virksomhed (beredskabskapacitet), idet kommunalbestyrelsen ved mang-
lende kapacitet på genbrugspladsen anviser eller henviser til anden tilsvarende håndtering.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at det alene er tilladt for virksomheder at aflevere emballeret affald på
genbrugspladser, hvis affaldet er emballeret i klare plastsække.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal begrænse adgangen til at aflevere farligt affald på kommunens genbrugspladser til
aflevering af 200 kg. farligt affald om året pr. virksomhed. I opgørelsen af de 200 kg. farligt affald indgår ikke:
1)
Bærbare batterier og akkumulatorer, som defineret i bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer.
2)
Affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger omfattet af producentansvar, som defineret i
bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og
elektronisk udstyr.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal udstede en kvittering til virksomheder, der afleverer farligt affald på en gen-
brugsplads, for aflevering af det farlige affald.
side 5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0006.png
Tilbud om kommunal indsamling af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald i blandede bolig- og
erhvervsejendomme
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde virksomheder i kommunen, som er beliggende i ejendomme med både hus-
holdninger og virksomheder, at de omfattes af den eller de ordninger for kildesorteret genanvendeligt affald, som
kommunen har etableret for husholdningerne.
Stk. 2.
Stk. 1 finder kun anvendelse, hvor kommunalbestyrelsen i sit regulativ for husholdningsaffald har fastsat en
indsamlingsordning organiseret som en henteordning for det genanvendelige affald.
Benyttelsespligt og oplysningspligt for virksomheder
§ 12.
Når en kommunal ordning for affald er fastlagt i regulativet for erhvervsaffald, og regulativet er trådt i kraft, er
virksomheder forpligtet til at benytte ordningen, som foreskrevet. Når kommunalbestyrelsen giver en konkret anvisning,
er virksomheder endvidere forpligtet til at følge anvisningen.
Stk. 2.
Virksomheder kan, uanset stk. 1, eksportere deres forbrændingsegnede affald til et nyttiggørelsesanlæg i
udlandet efter reglerne i forordning om overførsel af affald og bekendtgørelse om overførsel af affald.
Stk. 3.
Virksomheder kan, uanset stk. 1, aflevere affald til private tilbagetagningsordninger, jf. bekendtgørelse om
affald.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning meddele en virksomhed fritagelse for benyttelsespligten i § 12, stk.
1, for så vidt angår farligt affald, som ikke er kildesorteret affald egnet til materialenyttiggørelse, hvis virksomheden
godtgør, at det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarligt ved virksomhedens egen foranstaltning.
Kommunalbestyrelsen skal som dokumentation forlange kopi af aftale med et miljøgodkendt anlæg, som kan behandle
den pågældende affaldstype, eller dokumentation for, at virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den
pågældende affaldstype.
Stk. 2.
Fritagelsen efter stk. 1 er gældende, så længe virksomhedens aftale med det miljøgodkendte anlæg består,
eller virksomheden selv råder over et anlæg, som kan behandle den pågældende affaldstype.
Stk. 3.
Virksomheden har pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om ændringer i forholdene beskrevet i stk. 2 med
henblik på, at virksomheden kan omfattes af den kommunale ordning for farligt affald.
§ 14.
Virksomheder skal på anmodning fra kommunalbestyrelsen godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstem-
melse med de af kommunalbestyrelsen etablerede ordninger eller kommunalbestyrelsens konkrete anvisning eller er
eksporteret, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Ved væsentlige ændringer i relation til affald omfattet af de kommunale ordninger for så vidt angår affaldets
mængde, sammensætning eller egenskaber skal virksomheden straks underrette kommunalbestyrelsen herom med
henblik på kommunalbestyrelsens eventuelle fornyede klassificering eller anvisning.
Kapitel 5
side 6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0007.png
Principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer
§ 15.
Kommunalbestyrelsen skal i et gebyrblad fastsætte gebyrer for affaldsplanlægning, etablering, drift og
administration af affaldsordninger, jf. lovens § 48, stk. 1, jf. dog lovens § 48, stk. 2. Gebyrbladet skal godkendes af
kommunalbestyrelsen og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte og opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunal-
bestyrelsen påføres af den enkelte affaldsproducent, herunder omkostninger som følger af borgeres, grundejeres eller
virksomheders ukorrekte sortering eller ekstra omkostninger til afhentning af affald fra borgere, grundejere eller
virksomheder.
Stk. 3.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår husholdninger opkræves hos den, der har tinglyst adkomst på
ejendommen, jf. lovens § 48, stk. 6.
Stk. 4.
Gebyrer efter stk. 1 skal for så vidt angår virksomheder opkræves hos den i CVR-registret registrerede ejer af
virksomheden, jf. lovens § 48, stk. 7. Gebyret skal opkræves for hvert p-nummer, som er registreret i registret,
jf. dog §
22, stk. 1-4.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyret efter stk. 4, for året hos de virksomheder, som er beliggende i
kommunen den 1. januar i gebyråret. Kommunalbestyrelsen skal i sin fastsættelse af gebyret lægge oplysninger om
virksomhedernes branchekode og antal ansatte, som fremgår af CVR-registret den 1. januar i gebyråret, til grund.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte indsamlings- og anvisningsordning, jf.
bekendtgørelse om affald, efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem, således at den samlede
gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække kommunens omkostninger til ordningen, jf. lovens § 48, stk. 3. Hvis en
ordning omfatter både husholdninger og virksomheder, skal omkostningerne til ordningen fordeles på henholdsvis
husholdninger og virksomheder i overensstemmelse med de omkostninger til håndtering, som henholdsvis
husholdninger og virksomheder giver anledning til.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal kontere gebyret for den nationale regulativdatabase, jf. § 35, og gebyret for
Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, på kontoen for det i § 17, stk. 1, og § 18, stk. 1,
angivne gebyr for administration. Gebyret skal fordeles med halvdelen til husholdninger i kommunen og halvdelen til
virksomheder i kommunen.
Kommentar [JL2]:
Som følge af
lovændring om ophævelse af
administrationsgebyret og finanslovs
finansiering af de statslige databaser
Stk.
32.
Kommunalbestyrelsen kan opkræve et samlet gebyr for alle de ordninger, som en husholdning eller virksomhed
er forpligtet til at betale til. Kommunalbestyrelsen skal efter anmodning dokumentere fordelingen af omkostningerne på
de forskellige ordninger.
§ 17.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve gebyr hos alle husholdninger i kommunen, herunder sommer-
huse og kolonihaver, til dækning af de af kommunens generelle administrationsomkostninger, herunder omkostninger
forbundet med administration af anvisningsordninger, regulativfastsættelse,
affaldsdata- og regulativsystem,
information, konkrete anvisninger om håndtering af husholdningsaffald samt planlægning og administration, som ikke
kan henføres til de enkelte ordninger, jf. stk. 3-7. Den samlede gebyrindtægt skal dække den del af kommunens
Kommentar [JL3]:
Som følge af
lovændring om ophævelse af
administrationsgebyret og finanslovs
finansiering af de statslige databaser
side 7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0008.png
omkostninger til denne administration og planlægning, der vedrører husholdninger. Gebyret kan fastsættes som et
gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan i gebyrbladet fastsætte fordelingen af omkostningerne mellem forskellige typer af
husholdninger, f.eks. enfamilieshuse og etageejendomme samt ejendomme, der ikke benyttes til helårsbeboelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for dagrenovation, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen. For indsamlingsordninger i form af henteordninger skal gebyret fastsættes
på baggrund af den service, der med ordningen stilles til rådighed for husholdningen, defineret ved enten vægten af det
affald, der hentes, beholdervolumen eller tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier, jf. dog stk. 2. Der
kan suppleres med yderligere kriterier, der afspejler den enkelte husholdnings belastning af ordningen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for papir, pap og glas, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for farligt affald, jf.
bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen. Gebyret skal indeholde
omkostninger til administration af ordningen. Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr, jf. dog stk. 2.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for storskrald og ha-
veaffald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle husholdninger i kommunen, som er omfattet af ordningen, jf. dog stk. 2.
Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for husholdningers adgang til at aflevere affald på
genbrugspladser, jf. bekendtgørelse om affald. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
Gebyret kan fastsættes som et gennemsnitsgebyr for alle husholdninger, jf. dog stk. 2.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i
kommunen, som ikke er omfattet af stk. 3-7. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen.
§ 18.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos alle virksomheder i kommunen, der ikke er om-
fattet af § 22, stk. 1-3, til dækning af kommunens generelle administrationsomkostninger, herunder omkostninger
forbundet med administration af anvisningsordninger for virksomheder, regulativfastsættelse, affaldsdata- og
regulativsystem, information, konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virksomheder samt planlægning og
administration, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordninger, jf. stk. 2-4 og § 19. Den samlede gebyrindtægt
skal dække den del af kommunens omkostninger, der vedrører virksomheder. Gebyret skal fastsættes som et gennem-
snitsgebyr for alle virksomheder.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for dagrenovations-
lignende affald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af ordningen.
Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal fastsættes på baggrund af den
service, der med ordningen stilles til rådighed for virksomheden, defineret ved enten vægten af det affald, der hentes,
beholdervolumen, tømningsfrekvens eller en kombination af disse kriterier. Der kan suppleres med yderligere kriterier,
der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Kommentar [JL4]:
Som følge af
lovændring om ophævelse af
administrationsgebyret
side 8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0009.png
Stk.
32.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for indsamlingsordninger for forbrændings- og
deponeringsegnet farligt affald, jf. bekendtgørelse om affald, hos alle virksomheder i kommunen, som er omfattet af
ordningen. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration af ordningen. Gebyret skal differentieres efter
kriterier, der afspejler den enkelte virksomheds belastning af ordningen.
Stk.
43.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr for hver indsamlingsordning, som etableres i
kommunen, som ikke er omfattet af stk.
2 1
og
3 2
og §§ 19-21. Gebyret skal indeholde omkostninger til administration
af ordningen.
Formateret:
Ikke Fremhævning
§ 19.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et gebyr hos de virksomheder, der gør brug af tilbuddet om at
aflevere affald på genbrugspladser, jf. § 10, stk. 1. Gebyret skal indeholde alle omkostninger forbundet med ordningen
for virksomhederne, herunder omkostninger til administration af ordningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, om betalingen for adgangen sker som betaling pr. besøg eller som betaling
af et abonnement eller kombinationer heraf.
Stk. 3.
Uanset hvilken model der vælges, skilles farligt affald fra det øvrige affald og afregnes med hensyntagen til
dette affalds behandlingsudgifter.
§ 20.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen, jf. § 21, som betaling pr. besøg, skal betalingen
afspejle den enkelte virksomheds afleverede arter og mængder af affald. Ved betalingen skelnes som minimum mellem
to arter: Farligt affald og andet affald. Til brug for opgørelse af den afleverede mængde af andet affald, kan der ske
vejning af affaldet, opgørelsen kan baseres på størrelsen af det køretøj, der anvendes ved besøget, herunder om køretøjet
har en trailer påmonteret, eller den afleverede mængde kan fastsættes på anden måde.
Stk. 2.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, skal kommunal-
bestyrelsen tilrettelægge ordningen således, at der er en nøje sammenhæng mellem betaling for abonnementet og
mængden af affald fra den enkelte virksomhed.
Stk. 3.
I den i stk. 2 nævnte situation skal kommunalbestyrelsen ved beregning af gebyret anvende opgørelserne af
de reelle affaldsmængder fra virksomhederne, som de bliver afdækket via brugerundersøgelserne, jf. § 21, til at
fastsætte betalingen for abonnementet.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved sin fastsættelse af gebyret i den i stk. 2, nævnte situation lægge branchekoder
opført i bilag 7 til grund for sin gebyrfastsættelse.
§ 21.
Såfremt kommunalbestyrelsen tilrettelægger ordningen som betaling af et abonnement, jf. § 20, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at der årligt senest 1. oktober er gennemført brugerundersøgelser på de genbrugspladser,
som kommunens borgere og virksomheder anvender. Brugerundersøgelserne skal danne grundlag for fordelingen af
omkostningerne mellem husholdninger og virksomheder og indeholde opgørelser af de mængder af affald, som for-
skellige kategorier af virksomheder faktisk afleverer på genbrugspladsen.
§ 22.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, hvor virksomhedens branche-
kode fremgår af bilag 5, og hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0-1 ansatte. I opgørelsen af antal ansatte
side 9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0010.png
tæller ejeren af virksomheden med, hvis ejeren udfører arbejde for virksomheden. Kommunalbestyrelsen må ikke
opkræve gebyr hos erhvervsfiskere uanset antal ansatte.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, hvor virksomhedens
virksomhedsform fremgår af bilag 6, punkt 1, og hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0 ansatte, eller bilag 6,
punkt 2, uanset antallet af ansatte i virksomheden.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, jf. dog stk. 6, som over for kommu-
nalbestyrelsen dokumenterer, at de har en årlig momsomsætning eller lønsum på under 300.000 kr. Omsætningen
opgøres for det indkomstår, som ligger to år før gebyråret. Kommunalbestyrelsen undtager virksomheder med
momsomsætning under 300.000 kr. på baggrund af oplysninger, som kommunen indhenter fra SKAT. For offentlige
institutioner og virksomheder opgøres omsætningen som summen af lønsums- og driftsudgifter.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan fritage virksomheder fra et eller flere af gebyrerne efter § 18, stk. 1-4, hvis kom-
munalbestyrelsen kan lægge til grund, at virksomheden ikke har en egentlig affaldsproduktion.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en årlig skæringsdato for, hvornår anmodning om fritagelse efter stk. 3
og 4 skal være modtaget hos kommunen. Kommunalbestyrelsen lægger oplysninger om skæringsdatoen på sin
hjemmeside og kommunikerer dette på anden måde til virksomhederne. Af oplysningerne skal fremgå, at der vil blive
set bort fra ansøgninger om fritagelser efter skæringsdatoen. Virksomheden skal have mindst 8 uger regnet fra, at
skæringsdatoen første gang fremgår af kommunens hjemmeside og er kommunikeret på anden måde til
virksomhederne, til at anmode om fritagelse.
Stk. 6.
Såfremt en virksomhed, der er fritaget for betaling efter reglerne i stk. 1-4, benytter en eller flere kommunale
affaldsordninger, skal virksomheden betale gebyret for den eller de pågældende ordninger, jf. §§ 18-19, herunder de
generelle administrationsomkostninger, jf. § 18, stk. 1.
Formateret:
Overskrift 2
Henlæggelser til fremtidige investeringer
§ 223.
Ved fastsættelse af gebyrer kan kommunalbestyrelsen lade indgå henlæggelser til planlagte investeringer,
hvis
1)
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om investeringer til renovering, ombygning eller etablering af nye
anlæg,
2)
kommunalbestyrelsens beslutning er truffet på baggrund af et budget for investeringens omfang og en plan for
finansieringen af investeringen, og
3)
investeringen fremgår af den gældende affaldshåndteringsplan, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Der kan ske henlæggelser til investeringen i op til 5 år efter, at investeringsbeslutningen er truffet.
Kapitel 6.
Håndtering af kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
§ 234.
Affaldsproducerende virksomheder kan overdrage fødevareaffald i originalemballage til en virksomhed, der
er registreret i Affaldsregistret som indsamlingsvirksomhed med forbehandlingsanlæg eller genanvendelsesanlæg, og
side 10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0011.png
som efter forbehandling sikrer håndtering af emballagen i henhold til gældende regler herom og energiudnyttelse af
fødevareaffaldet og efterfølgende anvendelse heraf til jordbrugsformål.
§ 245.
Affaldsproducerende virksomheder skal opfylde deres forpligtelse, jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre
behandling, af væsentlige dele af deres kildesorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, ved enten
selv løbende at forberede affaldet til genbrug, genanvende affaldet eller anvende det til anden endelig materiale nyttig-
gørelse, eller ved efter behov, jf. dog stk. 3, at overdrage affaldet til én af følgende:
1)
2)
3)
Et genanvendelsesanlæg eller et anlæg, som forbereder affald til genbrug, der er registreret i Affaldsregistret.
En indsamlingsvirksomhed.
En virksomhed, som kan undlade at lade sig registrere efter bekendtgørelse om Affaldsregistret og om
godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
4)
5)
6)
Et kommunalt behandlingsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret.
En kommunal genbrugsplads eller en kommunal ordning efter § 11.
En privat tilbagetagningsordning, jf. bekendtgørelse om affald.
Stk. 2.
Virksomheder og anlæg kan uanset stk. 1, eksportere kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyt-
tiggørelse til et anlæg beliggende i udlandet i overensstemmelse med reglerne i forordning om overførsel af affald og
bekendtgørelse om overførsel af affald eller sikre genanvendelse eller anden endelig materialenyttiggørelse af det
genanvendelige affald efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse må maksimalt opbevares hos den affaldsproducerende
virksomhed i ét år.
Stk. 4.
Den affaldsproducerende virksomhed skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen
fremvise dokumentation for, at affald er håndteret i overensstemmelse med stk. 1 eller 2.
§ 256.
Indsamlingsvirksomheder, der modtager kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse,
overtager den affaldsproducerende virksomheds ansvar, jf. bekendtgørelse om affald, for at sikre, at affaldet forberedes
til genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse.
Stk. 2.
Den indsamlingsvirksomhed, som efter stk. 1, overtager ansvaret for affaldets behandling i henhold til stk. 1,
skal sikre, at der indgås en skriftlig aftale med den, der overdrager affaldet, herom. Heraf skal det fremgå, hvilken
affaldstype eller affaldstyper, som aftalen omfatter, og mængden heraf.
Stk. 3.
Den part, som overdrager affaldet til videre håndtering, kan beslutte, at der ikke skal indgås en skriftlig aftale.
Dette gælder dog kun, hvis de i stk. 2, angivne oplysninger fremgår af en faktura, som skal opbevares af den, som
overdrager ansvaret for affaldet.
Stk. 4.
Indgås der ikke en aftale efter stk. 2, og erstattes en sådan aftale ikke af en faktura efter stk. 3, anses affaldet
for at være overgivet til en affaldstransportør.
Stk. 5.
Indsamlingsvirksomheder skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller Energistyrelsen fremvise
dokumentation for, at affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for, er anvendt til materialenyttiggørelse eller
overdraget til en virksomhed eller anlæg, som nævnt i §
2524,
stk. 1 og 2.
Kapitel 7.
side 11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0012.png
Oplysningspligt i forbindelse med håndteringen af erhvervsaffald
§ 267.
Indsamlingsvirksomheder skal oplyse den, som det kildesorterede genanvendelige erhvervsaffald indsamles
for, om:
1)
Kontaktoplysninger til Energistyrelsen, som indsamlingsvirksomheden har fået godkendelse af, jf. bekendtgørelse
om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed, og som fører tilsyn med virksomhedens
arbejde i Danmark, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om
tjenesteydelser i det indre marked.
2)
Navn og adresse på Miljøstyrelsen, der fører Affaldsdatasystemet, jf. bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet,
eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken), jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre
marked.
3)
De eventuelle brancheorganisationer, som indsamlingsvirksomheden er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den virksomhed, som det genanvendelige erhvervsaffald indsamles for, anmoder om det, skal
indsamlingsvirksomheden oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan man får
adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1, skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid inden
aftaleindgåelse.
§ 278.
Mæglere, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af erhvervsaffald på andres vegne, skal oplyse den,
som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for, om:
1)
Navn og adresse på Energistyrelsen, der fører Affaldsregistret, jf. bekendtgørelse om Affaldsregistret og om
godkendelse som indsamlingsvirksomhed, eller til Erhvervsstyrelsens elektroniske kontaktpunkt (kvikskranken),
jf. § 16 i lov om tjenesteydelser i det indre marked.
2)
De eventuelle brancheorganisationer, som mægleren, som arrangerer nyttiggørelse eller bortskaffelse af
erhvervsaffald, er medlem af.
Stk. 2.
Hvis den affaldsproducerende virksomhed, som erhvervsaffaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet for,
anmoder om det, skal mægleren oplyse om de faglige regler, der gælder for udførelsen af erhvervet, og om hvordan
man får adgang til dem.
Stk. 3.
Oplysninger efter stk. 1 skal gøres tilgængelige eller meddeles klart og entydigt og i god tid, inden erhvervs-
affaldet arrangeres nyttiggjort eller bortskaffet.
Kapitel 8.
Kommunale behandlingsanlæg
§ 289.
Kommunale behandlingsanlæg må ikke varetage indsamling eller behandling af kildesorteret erhvervsaffald
til materialenyttiggørelse, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Et kommunalt behandlingsanlæg, ejet af en kommunalbestyrelse eller et kommunalt fællesskab, kan behandle
kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra kommunens eller kommunernes egne institutioner og
virksomheder.
side 12
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0013.png
Stk. 3.
Et kommunalt behandlingsanlæg kan behandle kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse fra
andre virksomheder end de af stk. 2, omfattede, i det omfang det er i overensstemmelse med en godkendt anmeldelse,
jf. §§ 95 og 96 i bekendtgørelse om affald nr. 48 af 13. januar 2010.
§
3290.
Kommunale behandlingsanlæg må alene udbyde den godkendte behandlingskapacitet på markedet, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Falder mængden af husholdningsaffald til materialenyttiggørelse, som den kommunalbestyrelse eller de
kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for, til under den mængde af husholdningsaffald, som
blev behandlet på anlægget 26. februar 2009, kan den herved frigjorte kapacitet udbydes på markedet.
Stk. 3.
Effektiviseres det kommunale behandlingsanlæg således, at behandlingskapaciteten øges indenfor de i den
26. februar 2009 gældende miljøgodkendelses udledningskrav m.v., kan denne yderligere behandlingskapacitet udbydes
på markedet, såfremt det ikke er muligt at udnytte den til behandling af genanvendeligt husholdningsaffald, som den
kommunalbestyrelse eller de kommunalbestyrelser, som ejer anlægget, har kapacitetsansvar for.
Regnskabskrav
§ 301.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal
føre særskilte regnskaber for anlæggets aktiviteter i forbindelse med behandling af kildesorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse, der ikke er omfattet af § 289, stk. 2, og andet affald.
Stk. 2.
Ved udarbejdelse af regnskaber efter stk. 1, skal indtægter og omkostninger i videst muligt omfang henføres
til de særskilte aktiviteter. I det omfang dette ikke er muligt, fordeles omkostningerne forholdsmæssigt mellem
aktiviteterne med udgangspunkt i mængder og affaldstyper.
Stk. 3.
Udarbejdelse af regnskaber skal ske efter reglerne i bekendtgørelse om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision m.v., eller hvis anlægget drives af et aktie- eller anpartsselskab eller en erhvervsdrivende fond
efter årsregnskabsloven.
Stk. 4.
Regnskaber for de særskilte aktiviteter skal fremsendes til Energistyrelsen årligt senest 30 dage efter, at de er
revideret af revisor og godkendt af anlæggets ansvarlige ledelse.
§ 312.
Et kommunalt behandlingsanlæg, der behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal
udbyde denne behandling på markedet, jf. dog §
3029.
Det kommunale behandlingsanlæg skal fastsætte prisen for
behandling på en sådan måde, at den årlige indtægt fra behandlingen af dette affald som minimum dækker de
omkostninger til behandlingen, som opgøres i regnskaber efter §
3130.
Stk. 2.
Det kommunale behandlingsanlæg skal indberette opkrævede priser for behandling af andet kildesorteret
erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, end affald omfattet af §
2928,
stk. 2, og for behandling af andet affald på
anlægget i regnskabsåret til Energistyrelsen samtidigt med fremsendelse af regnskab til Energistyrelsen efter §
3130,
stk. 4.
Kapitel 9
side 13
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0014.png
Benchmarking af affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg
§ 323.
De i stk. 2, angivne anlæg, der deponerer og forbrænder affald, skal hvert år senest den 1. juni for det foregå-
ende år indberette de oplysninger, som fremgår af bilag 3, til Energistyrelsen.
Stk. 2.
Indberetningspligtige anlæg er:
1)
Forbrændingsanlæg: Dedikerede affaldsforbrændingsanlæg, hvor mindst 80 % af den producerede energi
strammer fra affald, og hvor anlægget ikke hovedsageligt forbrænder farligt affald.
2)
Øvrige forbrændingsanlæg, der ikke omfattet af nr. 1, som brænder mere end 20.000 tons affald om året, herunder
anlæg, som hovedsageligt forbrænder farligt affald, dog ikke anlæg, der alene forbrænder slam.
3)
Deponeringsanlæg, der er godkendt til at modtage affald efter kravene i bekendtgørelsen om deponeringsanlæg,
dog ikke anlæg for havbundssedimenter.
Stk. 3.
Repræsentanter, f.eks. i form af brancheorganisationer eller lignende, for indberetningspligtige anlæg skal
gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige, energimæssige og økonomiske effektivitet, når
Energistyrelsen anmoder herom. På anmodning yder Energistyrelsen bistand til repræsentanterne.
Stk. 4.
Energistyrelsen offentliggør på
www.ens.dk
hvert år senest den 1. november en benchmarking på baggrund
af oplysningerne indberettet efter stk. 1 og gennemgangen og beskrivelsen efter stk. 3.
Stk. 5.
Energistyrelsen fritager anlæg, jf. stk. 1, for at indberette oplysninger, som senest den 30. juni er indberettet for
det foregående år efter bekendtgørelse om et register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (PRTR).
Kapitel 10.
Den nationale regulativdatabase
§ 334.
Energistyrelsen varetager udvikling, drift, vedligeholdelse og administration af den nationale database over
kommunale affaldsregulativer.
§ 345.
Den nationale regulativdatabase har til formål at give en samlet oversigt over gældende kommunale affalds-
regulativer.
§ 36.
Energistyrelsen opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af omkostninger til udvikling, drift,
vedligeholdelse og administration af den nationale regulativdatabase. Gebyret bliver beregnet pr. 1.000 indbyggere og
bliver fordelt pr. kommune forholdsmæssigt efter indbyggertal pr. 1. januar i gebyråret. Gebyret skal indbetales til
Energistyrelsen én gang årligt den 1. juni.
Stk. 2.
Gebyrsatsen nævnt i stk. 1, gælder for omkostningerne i stk. 1. Gebyret bliver reguleret årligt pr. 1. januar på
grundlag af det seneste offentliggjorte pris- og lønindeks i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning.
Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
Kapitel 11.
side 14
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0015.png
Tilsyn
§
37356.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse overholdes, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Når Energistyrelsen træffer afgørelser efter denne bekendtgørelse, fører Energistyrelsen tilsyn med over-
holdelsen af disse afgørelser.
Kapitel 12.
Administrative bestemmelser
§
38367.
Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 13.
Straf
§
39378.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
overtræder forskrifter, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 1 og 2, § 5, stk. 1 og 2, og § 6,
stk. 1 og 2,
2)
3)
undlader at benytte ordninger etableret efter § 8, stk. 1,
undlader at efterkomme kommunalbestyrelsens konkrete anvisning efter § 8, stk. 6, § 9, stk. 1, 2. pkt., eller § 12,
stk. 1, 2. pkt.,
4)
5)
6)
undlader at sortere i overensstemmelse med de ordninger, som fremgår af regulativet, jf. § 9, stk. 2,
afleverer affald på genbrugspladsen i strid med § 10, stk. 1, 3. pkt.,
undlader at godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med de af kommunalbestyrelsen fastsatte og
etablerede ordninger, jf. § 9, stk. 3, og § 14, stk. 1,
7)
undlader at underrette kommunalbestyrelsen om væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller
egenskaber, jf. § 14, stk. 2,
8)
afgiver urigtige oplysninger ved dokumentation over for kommunalbestyrelsen, jf. § 22, stk. 3,
Formateret:
Listeafsnit, Indrykning:
Venstre: 0 cm, Første linje: 0 cm,
Automatisk nummerering + Niveau: 1
+ Nummereringstypografi: 1, 2, 3,
+
Begynd med: 1 + Justering: Venstre +
Justeret: 0,63 cm + Indrykning: 1,27
cm
9)8)
undlader at sikre, at væsentlige dele af deres kildesorterede erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse,
forberedes til genbrug, genanvendes eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 256.
10)9)
undlader at aflevere kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, som foreskrevet i § 245,
stk. 1 og 2,
11)10)
opbevarer erhvervsaffald, som er egnet til materialenyttiggørelse, i mere end ét år, jf. § 245, stk. 3,
12)11)
undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 245, stk. 4, om at fremvise
dokumentation for, at affald er håndteret i overensstemmelse med § 245, stk. 1 og 2,
13)12)
undlader at indgå en skriftlig aftale eller gøre brug af faktura med de angivne oplysninger, jf. § 256, stk. 2 og 3,
side 15
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0016.png
14)13)
undlader at efterkomme en anmodning fra kommunalbestyrelsen efter § 256, stk. 5, om at fremvise
dokumentation for, at affald, som virksomheden har overtaget ansvaret for er anvendt til materialenyttiggørelse
eller er overdraget til en virksomhed eller et anlæg som nævnt i § 245, stk. 1 og 2,
15)14)
undlader at afgive de i § 267, stk. 1, og § 278, stk. 1, angivne oplysninger, herunder klart, entydigt og i god tid,
jf. § 267, stk. 3, og § 278, stk. 3,
16)15)
undlader at oplyse om faglige regler, jf. § 267, stk. 2, og § 278, stk. 2,
17)16)
indsamler eller behandler kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med § 289, stk. 1,
18)17)
udbyder behandling af kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse i strid med §
2930,
19)18)
undlader at føre særskilte regnskaber, jf. § 301, stk. 1-3,
20)19)
undlader at fremsende regnskaber rettidigt til Energistyrelsen, jf. § 301, stk. 4,
21)20)
undlader at udbyde behandling på markedsvilkår, jf. § 312, stk. 1,
22)21)
undlader at indberette opkrævede priser, jf. § 312, stk. 2,
23)22)
undlader at indberette oplysninger, jf. § 323, stk. 1,
24)23)
undlader at gennemgå og beskrive ligheder og forskelle i anlæggenes miljømæssige, energimæssige og
økonomiske effektivitet, jf. § 323, stk. 3, 1. pkt., eller
25)24)
tilsidesætter vilkår knyttet til en tilladelse, godkendelse eller dispensation efter bekendtgørelsen.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed,
og hvis der ved overtrædelsen er
1)
2)
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 14.
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§
40389.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 39.
Et affaldsregulativ, der er udarbejdet efter § 19 i bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012 om affald,
bevarer deres gyldighed indtil der er udarbejdet et nyt regulativ efter denne bekendtgørelse.
§
4140.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet et regulativ for erhvervsaffald, der tilbyder både
virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder
side 16
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979240_0017.png
udenlandske virksomheder, adgang til mindst én genbrugsplads, jf. § 101, stk. 1, gælder der, indtil regulativet er ændret,
følgende:
1)
Virksomheder, som er hjemhørende i kommunen, og virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen,
herunder udenlandske virksomheder, skal have adgang til mindst én genbrugsplads i kommunen.
2)
Virksomhederne i nr. 1 skal have adgang til genbrugspladsen med affald, der i karakter svarer til det,
husholdninger har adgang med.
3)
Virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, skal i øvrigt have adgang på samme vilkår som
virksomheder, som er hjemhørende i kommunen.
4)
Virksomheder, der benytter tilbuddet, skal betale gebyr efter kommunens gebyrblad for virksomheders benyttelse
af genbrugspladser.
side 17