Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 91
Offentligt
1979239_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 3. september 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 48, stk. 1,
udgår », herunder udgifter efter stk. 8,« og
stk. 8,
ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
2.
.
I § 48, stk. 3,1. pkt.,
indsættes efter »regnskab«: », bortset fra udgifter til kommunalbestyrelsens
generelle administrationsomkostninger for virksomheder«.
3.
I
§ 48, stk. 4,
indsættes efter » fritagelse og«: »om«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ca. 300.000 virksomheder opkræves et lovpligtigt administrationsgebyr, der dækker kommunens
generelle administrationsomkostninger for erhvervsaffald, for eksempel udgifter til udarbejdelse af
affaldsregulativer, affaldsplanlægning, anvisninger m.m. Gebyret finansierer også de nationale da-
tabaser, Affaldsdatasystemet og NSTAR.
Gebyret blev indført i 2010 med implementeringen af den politiske aftale af 2007 om ny organise-
ring af affaldssektoren mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det radikale Venstre. Med aftalen
blev man enige om at øge gennemsigtigheden med de kommunale gebyrer for affald, samt at der
skulle opstilles kriterier for, hvordan de enkelte omkostninger fordeles på brugergrupper og hvilke
typer af virksomheder, som kunne opkræves gebyr.
En evalueringsrapport fra 2016 har vist, at der er stor variation i størrelsen af administrationsgebyret
kommunerne imellem. Omkring halvdelen af de interviewede kommuner i undersøgelsen mener, at
indretningen af gebyret er uhensigtsmæssig, og at reglerne er rigide. Kommunerne har endvidere
svært ved at forklare gebyret for virksomhederne, der ikke forstår formålet med gebyret, særligt for
helt nystartede virksomheder uden egentlig affaldsproduktion. Kommunerne opkræver samlet set
ca. [100 mio. kr.] årligt via det generelle administrationsgebyr. Det vurderes, at op til omkring halv-
delen af indtægterne fra administrationsgebyret i gennemsnit går til kommunernes administration
med opkrævning og sagsbehandling af virksomheders ansøgning om fritagelse fra gebyret. Andelen
af gebyret brugt til administration vurderes dog at variere væsentligt kommunerne i mellem.
Det foreslås med lovforslaget at ophæve gebyret og således lette virksomhederne for denne gebyr-
betaling.
Med lovforslaget foretages enkelte ændringer i miljøbeskyttelsesloven, der gør det muligt for mini-
steren at ophæve det generelle administrationsgebyr for virksomheder med henblik på, at hovedpar-
ten af de opgaver, som gebyret dækker, fremover finansieres sammen med kommunernes øvrige
skattefinansierede aktiviteter. Desuden muliggøres, at Affaldsdatasystemet og NSTAR finansieres
direkte på finansloven.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0003.png
2.1.1. Gældende ret
Kommunerne har med undtagelse af det konkurrenceudsatte genanvendelige erhvervsaffald ansva-
ret for håndtering af affald fra virksomheder og husholdninger. Med hjemmel i den nugældende §
48, stk. 1, skal alle affaldsordninger (f.eks. indsamling af dagrenovation og haveaffald samt gen-
brugspladser) finansieres via gebyrer.
Med § 48, stk. 3 er det pålagt kommunalbestyrelserne at fastsætte særskilte gebyrer for hver af-
faldsordning, herunder for fælles formål (administrationsgebyr) baseret på de udgifter, der er op-
gjort i kommunalbestyrelsens regnskab, samt at kommunalbestyrelsen på anmodning skal udlevere
beregningen af gebyret for hver ordning. Således har borgere og virksomheder mulighed for at se,
hvilken service de betaler for, når de betaler affaldsgebyrer. Øget gennemsigtighed skal hindre
krydssubsidiering, så forskellige brugergrupper ikke betaler for hinanden. Formålet har været at
styrke princippet om, at »forureneren betaler« og synliggøre, at de enkelte kommunale ordninger
»hviler i sig selv«.
Med § 48, stk. 4, har energi-, forsynings- og klimaministeren mulighed for at fastsætte ens princip-
per på tværs af kommunerne for, hvordan kommunalbestyrelserne skal fastsætte og opkræve geby-
rer, herunder fordelingen af omkostninger på forskellige brugergrupper, samt for hvordan der skal
føres regnskab med omkostningerne for hver enkelt affaldsordning.
Efter § 48 har kommunalbestyrelsen i dag kun mulighed for at skattefinansiere det kommunale af-
faldstilsyn og håndteringen af herreløst affald. Udgifter til affaldsrelaterede opgaver, som ikke kan
henføres under de enkelte affaldsordninger, herunder f.eks. udarbejdelse af affaldsregulativer, kon-
krete anvisninger og affaldsplanlægning, skal opkræves og konteres som et generelt administrati-
onsgebyr. Det gælder også kommunalbestyrelsens udgifter efter § 48, stk. 8. Efter stk. 8 opkræver
staten et gebyr hos kommunalbestyrelsen til dækning af udgifter til drift, vedligeholdelse og admi-
nistration af nationale digitale systemer for affaldsdata og for udarbejdelse af affaldsregulativer (Af-
faldsdatasystemet og NSTAR).
Det generelle administrationsgebyr er nærmere udmøntet i bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december
2012 (affaldsbekendtgørelsen). Det fremgår heraf, at gebyret dækker kommunernes omkostninger
forbundet med administration af anvisningsordninger for virksomheder, regulativfastsættelse, af-
faldsdata- og regulativsystem, information, konkrete anvisninger om håndtering af affald fra virk-
somheder samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordnin-
ger. Omkostninger ved virksomheders anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord dækkes i
vidt omfang i dag også af det generelle administrationsgebyr. Dette nævnes ikke i bekendtgørelsen,
men er i overensstemmelse med bemærkningerne til § 48, stk. 4. Det følger endvidere af bekendtgø-
relsen, at det generelle administrationsgebyr for virksomheder skal fastsættes som et gennemsnits-
gebyr. Der er efter bekendtgørelsen fastsat regler for fritagelse. Det følger af disse, at kommunalbe-
styrelsen er forpligtet til at fritage virksomheder med 0-1 ansatte med visse branchekoder i CVR-
registret og visse virksomhedsformer for virksomheder med 0 ansatte. Herudover fritages virksom-
heder, som to år forud for det år, hvor gerbyret opkræves, havde en omsætning på under 300.000 kr.
Denne fritagelsesmulighed er ikke mulig, før virksomheden har eksisteret i 2 år, og finder således
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0004.png
ikke anvendelse på nystartede virksomheder. Endeligt kan kommunalbestyrelsen efter en konkret
vurdering fritage virksomheder, der dokumenterer, at de ikke har nogen affaldsproduktion. Praksis
for dette varierer meget fra kommune til kommune.
2.1.2. Lovforslaget
Den eksisterende udmøntning af det generelle administrationsgebyr for virksomheder har vist sig
uhensigtsmæssig. En evalueringsrapport fra 2016, der blev lavet som opfølgning på den politiske
aftale af 2007, har vist, at der kommunerne imellem er stor variation i størrelsen af det administrati-
onsgebyr, som kommunerne opkræver hos virksomhederne. Det fremgår af rapporten, at omkring
halvdelen af de interviewede kommuner i undersøgelsen mener, at indretningen af gebyret er uhen-
sigtsmæssig, og at reglerne er rigide. Kommunerne har endvidere svært ved at forklare gebyret for
virksomhederne, der ikke forstår formålet med gebyret. Desuden vurderes det, at op til omkring
halvdelen af udgifterne til administrationsgebyret bliver anvendt til selve opkrævningen og sagsbe-
handlingen af virksomheders ansøgning om fritagelse fra gebyret. Herudover giver det eksisterende
gebyr jævnligt anledning til retssager og klager.
Med lovforslaget vil kravet om gebyrfinansiering af de generelle administrationsomkostninger for
virksomheder blive ophævet, og det er hensigten, at energi-, forsynings- og klimaministeren ophæ-
ver kravet i bekendtgørelsen om gebyrfinansiering af administrationsomkostningerne. Dermed vil
de fleste af opgaverne skulle finansieres som en del af kommunens skattefinansierede aktiviteter,
idet der forventes afsat midler på finansloven som kompensation for de mistede gebyrindtægter. En
sådan finanslovsfinansiering vurderes generelt at være forenelig med det EU-retlige krav i affaldsdi-
rektivet om, at forureneren betaler. For så vidt angår opgaver vedrørende konkrete anvisninger samt
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord, der i dag i vidt omfang finansieres over det ge-
nerelle administrationsgebyr, er det dog usikkert om en finanslovsfinansiering er foreneligt med
”forureneren
betaler”-princippet. Det forslås derfor, at det i bemærkningerne præciseres, at ministe-
rens mulighed for at fastsætte regler om principper for fastsættelse og opkrævning af gebyrer også
omfatter regler om gebyrer for omkostninger til konkrete anvisninger for virksomheder og anmel-
delse og dokumentation ved flytning af jord fra virksomheder. Det er hensigten, at de eksisterende
regler om gebyrer i bekendtgørelsesform om nødvendigt kan suppleres med regler, som forpligter
kommunalbestyrelsen til at fastsætte og opkræve gebyrer for konkrete anvisninger for virksomheder
samt anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra virksomheder.
Med forslaget vil alle virksomheder kunne blive fritaget for at betale det generelle administrations-
gebyr og vil dermed også undgå administration forbundet hermed. Virksomheder vil dog fortsat
skulle betale administrationsomkostninger forbundet med de enkelte affaldsordninger, som virk-
somheder benytter.
2.2. Statslig finansiering af nationale databaser
2.2.1. Gældende ret
Staten har ansvar for drift, vedligeholdelse og administration af de nationale, digitale systemer for
affaldsdata og for udarbejdelse af affaldsregulativer, Affaldsdatasystemet og NSTAR, som indtil
den 28. juni 2015 for begge systemers vedkommende hørte under Miljøministeriets ressort.
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0005.png
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev ressortansvaret for affaldsforsyning overført fra Mil-
jøministeriet til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Kompetencen i forhold til § 48, stk. 8, er
efter aftale mellem Miljø- og Fødevareministeriet og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet delt
mellem de to ministerier. Det følger herefter af § 48, stk. 8, at hhv. miljø- og fødevareministeren og
energi-, forsynings- og klimaministeren opkræver et gebyr hos kommunalbestyrelsen til dækning af
udgifter til drift, vedligeholdelse og administration af Affaldsdatasystemet og NSTAR, som dækker
de fulde omkostninger til myndighedernes administration. For kommunalbestyrelserne er gebyret en
del af kommunernes samlede udgifter til affaldsordningerne, og de skal følgelig opkræve gebyret
som en del af kommunernes affaldsgebyr, jf. § 48, stk. 1. Ifølge affaldsbekendtgørelsen skal kom-
munalbestyrelserne kontere udgifterne til de nationale databaser med halvdelen på administrations-
gebyret til husholdninger og halvdelen på administrationsgebyret til virksomheder.
2.2.2. Lovforslaget
Med den foreslåede ophævelse af kravet om affaldsadministrationsgebyr for virksomheder vil
kommunerne miste det indtægtsgrundlag, som i dag delvist finansierer udgifter til statens opkræv-
ning hos kommunalbestyrelserne for de nationale databaser. Som følge heraf foreslås det at ophæve
miljø- og fødevareministeren og energi-, forsynings- og klimaministerens adgange til at opkræve
gebyr hos kommunalbestyrelserne.
Der vil således være behov for en alternativ finansiering heraf. Da det i forvejen er staten, der drif-
ter og vedligeholder databaserne, foreslås det, at staten fremover via finansloven selv vil finansierer
databaserne.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om statslig finansiering af affaldsadministrationsgebyret og af udgifter til drift og vedli-
geholdelse af de nationale affaldsdatabaser, Affaldsdatasystemet og NSTAR skønnes at medføre en
udgift på ca. [50 mio. kr.] for staten. Finansårsvirkningen i 2019 og frem skønnes ligeledes at udgø-
re ca. 50 mio. kr. Det er lagt til grund, at der er ca. 300.000 virksomheder, der betaler gebyret. Ge-
byret var i 2018 i gennemsnit 318 kr. per virksomhed.
Det er ligeledes lagt til grund, at op til omkring halvdelen af gebyret vurderes brugt til administrati-
on (opkrævning, fritagelser og klager) ifm. gebyret, som ikke længere vil være aktuelt ved afskaf-
felse af gebyret og skattefinansiering af de resterende kommunale opgaver. Andelen af gebyret
brugt til administration vurderes dog at variere betydeligt kommunerne imellem.
Lovforslaget vurderes at medføre positive implementeringskonsekvenser for det offentlige, idet
kommunerne fritages for opgaver forbundet med udsendelse af opkrævninger og behandling af an-
søgninger om fritagelse for betaling af gebyr. Dette vurderes at udgøre op til omkring halvdelen af
det nuværende gebyr, og der forventes således en administrativ lettelse i kommunerne på ca. 50
mio. kr. Desuden vil der være en mindre administrativ lettelse i Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet og Miljø- og Fødevareministeriet, der ikke længere skal opkræve gebyrer hos kommunerne
til betaling af de nationale databaser ADS og NSTAR.
Endvidere vurderes lovforslaget at følge principper for digitaliseringsklar lovgivning.
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0006.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører en løbende besparelse for erhvervslivet på ca. [100 mio. kr.], da det nuvæ-
rende gebyr for virksomheder omlægges til finansiering over finansloven. Lovforslaget medfører
desuden løbende administrative lettelser svarende til ca. [15 mio. kr.]. Lettelserne følger af, at virk-
somhederne fremover sparer tid, eftersom de fremover ikke skal betale affaldsgebyret eller søge om
fritagelse for betaling af gebyret.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være relevante for forslaget
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget om skattefinansiering af det generelle affaldsadministrationsgebyr og af udgifter til drift
og vedligeholdelse af de nationale affaldsdatabaser rejser spørgsmål om overensstemmelsen med
artikel 14 i affaldsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november
2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv (EU) 2018/851 af 30. maj 2018).
Affaldsdirektivets artikel 14, stk. 1, fastsætter et krav om, at omkostningerne ved affaldshåndtering,
herunder den nødvendige infrastruktur og driften heraf, skal afholdes af den oprindelige affaldspro-
ducent eller de nuværende eller tidligere affaldsindehavere i overensstemmelse med princippet om,
at forureneren betaler.
Det vurderes, at en skattefinansiering af kommunernes omkostninger til de generelle administrati-
onsopgaver relateret til erhvervsaffald i affaldsbekendtgørelsens § 56, stk. 1, såsom regulativudar-
bejdelse, overordnet administration af anvisningsordninger, planlægning og generel information,
ikke vil være i strid med forureneren betaler-princippet i affaldsdirektivets artikel 14. Dette skyldes,
at der er tale om opgaver som vedrører en ubestemt flerhed af virksomheder, og således ikke har en
nær tilknytning til den konkrete affaldshåndtering. Dette gælder ligeledes de nationale, digitale sy-
stemer for affaldsdata og for udarbejdelse af affaldsregulativer, Affaldsdatasystemet og NSTAR.
Det bemærkes dog, at der er en risiko for, at EU-Domstolen vil nå frem til et andet resultat.
For så vidt angår omkostningerne til anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord og til kon-
krete anvisninger af affald, som hidtil har været finansieret via det generelle administrationsgebyr,
er det imidlertid vurderingen, at der er en vis risiko for, at EU-Domstolen vil anse en skattefinansie-
ring for at være i strid med forureneren betaler-princippet. Dette skyldes, at disse opgaver har en
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0007.png
nær tilknytning til en konkret affaldshåndtering, som dette begreb er defineret i affaldsdirektivets
artikel 3, nr. 9.
Det forslås derfor, at det i bemærkningerne præciseres, at ministerens mulighed for at fastsætte reg-
ler om principper for fastsættelse og opkrævning af gebyrer også omfatter regler om gebyrer for
omkostninger til konkrete anvisninger for virksomheder og anmeldelse og dokumentation ved flyt-
ning af jord fra virksomheder. Således kan de eksisterende regler om gebyrer i bekendtgørelsesform
om nødvendigt suppleres med regler, som forpligter kommunalbestyrelsen til at fastsætte og op-
kræve gebyrer for konkrete anvisninger for virksomheder samt anmeldelse og dokumentation ved
flytning af jord fra virksomheder.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart inden fremsættelsen den 30. november 2018 hos følgen-
de myndigheder og organisationer m.v.: 2-plus, 3F, Advokatrådet - Advokatsamfundet, Advokat-
samfundet, Afatek A/S, AffaldPlus, Affalds- og Ressourceindustrien, Akademisk Arkitektforening,
Aldi, Ankenævnet på Energiområdet, Antenneforeningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverne, Asfaltindustrien, Aumento Advokater, AVV I/S, Beredskabsstyrelsen, Beskæfti-
gelsesministeriet, BFE, BHC Miljø ApS, Billund Vand A/S, Biofos A/S, BL - Danmarks Almene
Boliger, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Branchefor-
eningen Danske Byggecentre, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Genanvendelse af Organiske Restprodukter til Jordbrugsformål, Brancheforeningen for Husstands-
vindmøller, Brancheforeningen for kontor og papir i Danmark (KONPA), Branchen Forbrugerelek-
tronik, Brancheorganisationer og andre sammenslutninger, Brintbranchen, Bryggeriforeningen,
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Byggesoci-
etetet, Bygherreforeningen, Canon, Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO - Indu-
stri), Cerius, Chemtox-Trotters A/S, Chevron Danmark, CO-industri, Combineering, COOP Dan-
mark A/S, Copenhagen Merchants, COWI, DAKOFA, DAKOFO , DANAK (Den Danske Akkredi-
terings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Dan-
marks Vindmølleforening, Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening (DA), Dansk Autogenbrug (DAG), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme , Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk
Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Me-
tal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Mode & Textil , Dansk Retursystem, Dansk Shell A/S, Dansk
Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Supermarked, Dansk Taxiråd, Dansk Transport og Logi-
stik (DLT), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirk-
somheder, DANSKE ARK, Danske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO), Danske
Fragtmænd, Danske Fysioterapeuter, Danske Havne, Danske Maritime, Danske Regioner, Danske
Revisorer - FSR, Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening),
DANVAK, Danvægt, Danweee, Datatilsynet, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, De frie Energiselskaber, DEA Deutsche Erdoel AG,
7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0008.png
DEBRA - Dansk Energi, Brancheforening Debra
Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik, Det
Økologiske Råd, DI
Organisation for erhvervslivet, DKCPC, DLA Piper Danmark, Dommer-
fuldmægtigforeningen, DONG, DPA system, Drivkraft Danmark, DTU
Institut for Vindenergi,
DTU
Myndighedsbetjening, DTU Miljø, E.ON Danmark A/S, Elbek-Vejrup, Elretur, Energifor-
brugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitjenesten,
Eniig, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA), Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen Let Byrder, ERP Denmark ApS, Eurowind Energy A/S, EWE Energie AG,
FABA, Fagligt Fælles Forbund (3F), FEHA, Finans Danmark , Finansrådet, Realkreditforeningen
og Realkreditrådet - FinansDanmark, Fiskeristyrelsen (Udenrigsministeriet) , Fjernvarme Fyn,
Fonden Kraka, Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske hus-
holdningsapparater (FEHA), Foreningen af miljø, plan og naturmedarbejdere i det offentlige (Envi-
na), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD), Foreningen for Rådgiven-
de Ingeniører, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjene-
ste, Fortum Waste Solutions A/S, Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg Kommune, FSR Dan-
ske revisorer, Genan, Genknus & Kabell ApS, Genvej A/S, Genvindingsindustrien, GEUS, Green
Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays, Grontmij, GTS (Godkendt Teknologisk
service), Gypsum Recycling International A/S, H.J. Hansen Genvindingsindustri A/S, Havarikom-
missionen, HCS A/S, Helstrup dæk, Hess ApS, HOFOR A/S, HOFOR el og varme , HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, Horesta, Høringsparten Håndværksrådet, I/S Refa, I/S Reno
Nord, IFR Aalborg A/S, Imdex, Ineos Danmark, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, International Transport Danmark (ITD), IT-Branchen,
Jernpladsen A/S, Jordrens Køge ApS, Justitsministeriet, databeskyttelseskontoret, Jørgen Rasmus-
sen Gruppen A/S, Kingo Karlsen A/S, Kjærgaard A/S, KL (kommunernes landsforening) , Klint-
holm I/S, Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperationen (Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),Kystdirektoratet, Københavns
Kommune - Teknik- og Miljø orvaltningen, Københavns Kommune
Økonomiforvaltningen, Kø-
benhavns Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden,
Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, Landsorganisati-
onen i Danmark (LO), LCA Center, Lidl, Lundsby Biogas, LWF, Marius Pedersen A/S, Meldgaard
Miljø A/S, Mijodan Uge ApS, Miljø- og Fødevareministeriet, Miljøstyrelsen, Mærsk Drilling,
Mærsk Olie og Gas A/S, Maabjerg Energy Center
MEC, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy,
NIRAS, NOAH Danmark Aps, NOAH Energi og Klima, Nomi4 i/s, NordicNetworking, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Norrecco A/S, Nævnenes Hus, Odense Renovation A/S, Off-
shoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Pentacon, Plastindustrien, Plastindustrien , Producentansvarlige
virksomheder, Ragn-Sells Danmark A/S, Rambøll, Realkreditforeningen, Realkreditrådet og Fi-
nansrådet
FinansDanmark, Reel Energi Oplysning (REO), Reiling, Rema1000, RenoDjurs I/S,
Renosyd i/s, Returbat, RGS Nordic A/S, Scanvægt, SE, SEAS-NVE, Skatteministeriet, Solar Ele-
ments A/S, Solar Lightning Consultants ApS,Solaropti, Solenergi Danmark A/S, Solum Roskilde
A/S , Spirit Energy, Spyker Energy ApS, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S , Statoil Re-
fining Denmark A/S, Statsministeriet, Stena Recycling, SWS, Syd Energi, Syntes Engineering,
8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0009.png
Tandlægeforeningen, Tekniq, Teknologisk Institut, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
TREFOR/EWII, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Uniscrap, Varmepumpefabrikantforenin-
gen, Vattenfall A/S , Vedvarende Energi, Vejdirektoratet, Vejle Spildevand, VELTEK
VVS- og
El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vestas Wind systems A/S, Vindener-
gi Danmark, Vindmølleindustrien, Vipilon, Virksomheden om Affald, VNG Danmark AS, Wind
Estate A/S, Wintershall Nordszee B.V., WWF Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Ørsted, Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet.
Det har ikke været muligt at udsende et udkast til lovforslaget tidligere, idet lovforslaget udmønter
en del af finanslovsaftalen, ligesom forslagets gennemførelse har forudsat opbakning fra forligs-
kredsen bag de politiske aftaler om organiseringen af affaldssektoren fra 2007 og 2011. Høringen
planlægges afsluttet den 5. december med henblik på at høringssvarene kan indgå i udvalgsbehand-
lingen af lovforslaget.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Forlaget vil medføre en lø-
bende kompensation til kom-
munerne via bloktilskuddet på
ca. [38 mio. kr.].
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes at medfø-
re en løbende administrativ
lettelse i kommunerne sva-
rende til ca. [50 mio. kr.] samt
en mindre administrativ lettel-
se i staten.
Forslaget forventes at medfø-
re en løbende økonomisk let-
telse på ca. [100 mio. kr.].
Forslaget medfører løbende
administrative lettelser sva-
rende til ca. [15 mio. kr.]
Ingen
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslaget vil give en eks-
tra udgift til staten på ca.
[50 mio. kr.].
Forslaget forventes at
udligne mistet gebyrind-
tjening hos kommunerne
ved finanslovsfinansiering
af de resterende kommu-
nale opgaver og statslige
databaser.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0010.png
Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at en skattefinansiering af kommunernes om-
kostninger til de generelle administrationsopgaver relateret
til erhvervsaffald i affaldsbekendtgørelsens § 56, stk. 1,
såsom regulativudarbejdelse, overordnet administration af
anvisningsordninger, planlægning og generel information,
ikke vil være i strid med forureneren betaler-princippet i
affaldsdirektivets artikel 14.
For så vidt angår omkostningerne til anmeldelse og doku-
mentation ved flytning af jord og til konkrete anvisninger af
affald, som hidtil har været finansieret via det generelle
administrationsgebyr, er det imidlertid vurderingen, at der
er en vis risiko for, at EU-Domstolen vil anse en skattefi-
nansiering for at være i strid med forureneren betaler-
princippet. Dette skyldes, at disse opgaver har en nær til-
knytning til en konkret affaldshåndtering, som dette begreb
er defineret i affaldsdirektivets artikel 3, nr. 9.
Det forslås derfor, at det præciseres, at ministerens mulig-
hed for at fastsætte regler om principper for fastsættelse og
opkrævning af gebyrer også omfatter regler om gebyrer for
omkostninger til konkrete anvisninger for virksomheder og
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra virk-
somheder. Således kan de eksisterende regler om gebyrer i
bekendtgørelsesform om nødvendigt suppleres med regler,
som forpligter kommunalbestyrelsen til at fastsætte og op-
kræve gebyrer for konkrete anvisninger for virksomheder
samt anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra
virksomheder.
Er i strid med de fem prin-
cipper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0011.png
Til § 1
Til nr.1
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev ressortansvaret for affaldsforsyning overført fra Mil-
jøministeriet til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Kompetencen i forhold til § 48, stk. 8, er
efter aftale mellem Miljø- og Fødevareministeriet og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet delt
mellem de to ministre. Det følger herefter af § 48, stk. 8, at hhv. miljø- og fødevareministeren og
energi-, forsynings- og klimaministeren opkræver et gebyr hos kommunalbestyrelsen til dækning af
udgifter til drift, vedligeholdelse og administration af Affaldsdatasystemet og NSTAR. Samtidig har
kommunalbestyrelserne med § 48, stk. 1, mulighed for at indregne udgifter i henhold til dette gebyr
i det generelle affaldsgebyr til virksomhederne og husholdningerne i kommunen. Det er dermed
husholdninger og virksomheder i kommunerne, der i dag dækker udgifterne til de nationale affalds-
databaser.
Det følger af den forslåede ændring, at adgangen i
§ 48, stk. 8,
for miljø- og fødevareministeren og
energi-, forsynings- og klimaministeren til at opkræve gebyr hos kommunalbestyrelserne til dæk-
ning af udgifterne til drift, vedligeholdelse og administration af hhv. Affaldsdatasystemet og
NSTAR vil blive ophævet. Som konsekvens heraf foreslås det at ophæve henvisningen i
§ 48, stk.
1,
til stk. 8, der giver kommunalbestyrelsen hjemmel til at indregne udgifter i forbindelse med sta-
tens opkrævning i det generelle administrationsgebyr til virksomheder og husholdninger.
Det er en konsekvens af lovforslagets formål at ophæve det generelle affaldsadministrationsgebyr
for virksomheder, således at finansieringen af de nationale databaser fremover skal ske via finans-
loven med den virkning, at staten fremover ikke opkræver udgifterne til databaser fra kommunalbe-
styrelserne, som i sidste ende opkræver udgifterne hos virksomhederne og husholdningerne.
Til nr. 2
Efter § 48, stk. 3, skal kommunalbestyrelserne efter de nuværende regler beregne særskilte gebyrer
for alle de ordninger, som har særskilte konti i det kommunale budget- og regnskabssystem. På af-
faldsområdet omfatter det konti
for: ”fælles
formål (administration)”,
”dagrenovation”, ”papir,
pap
og glas”,
”storskrald
og haveaffald”,
”farligt
affald”,
”genbrugspladser”
samt
”øvrige
ordninger og
anlæg”. Kommunalbestyrelserne skal kunne dokumentere gebyrstørrelsen for brugergrupper for
hver enkelt af ordningerne.
Det generelle administrationsgebyr for virksomheder
(konto: ”fælles formål (administration”)
om-
fatter i dag kommunernes udgifter og omkostninger til administration af anvisningsordninger for
virksomheder, regulativfastsættelse, affaldsdata- og regulativsystem, information, konkrete anvis-
ninger om håndtering af affald fra virksomheder, anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord
samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordninger.
Det foreslås at ændre
§ 48, stk. 3,
således at udgifter til kommunalbestyrelsens generelle administra-
tionsomkostninger for virksomheder vil blive undtaget fra pligten i bestemmelsen til at fastsætte
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0012.png
særskilt gebyr for hver affaldsordning baseret på de udgifter, som er opgjort i kommunalbestyrel-
sens regnskab.
Det følger af den forslåede ændring, at pligten for kommunerne til at fastsætte særskilt gebyr for
hver affaldsordning baseret på de udgifter, som er opgjort i kommunalbestyrelsens regnskab frem-
over ikke skal gælde udgifter til kommunens generelle administrationsomkostninger for virksomhe-
der.
Det er hensigten, at de nævnte opgaver fremover skal finansieres som en del af kommunens skatte-
finansierede aktiviteter, idet der er afsat midler på finansloven som kompensation for de mistede
gebyrindtægter. Med ordningen vil virksomheder blive fritaget for at betale det generelle admini-
strationsgebyr og undgår også administration forbundet hermed. Virksomheder vil dog fortsat skulle
betale administrationsomkostninger forbundet med de enkelte affaldsordninger, som virksomheder
benytter.
Om baggrunden herfor henvises til indledningen punkt 1.
Til nr. 3
Efter § 48, stk. 4, har ministeren mulighed for at fastsætte regler om principper for fastsættelse og
opkrævning af gebyrer, herunder regler om fritagelse og dokumentation for gebyrets sammensæt-
ning. Det følger af bestemmelsens forarbejder og forudsættes af kravet i stk. 1 om, at udgifter til de
nationale databaser, jf. stk. 8, skal finansieres via de kommunale gebyrer, samt af kravet i stk. 3 om,
at der skal fastsættes gebyr for hver affaldsordning med forbud mod krydssubsidiering, at der skal
være et administrationsgebyr for hhv. virksomheder og husholdninger til dækning af udgifter, der
ikke kan henføres under de enkelte affaldsordninger.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte
”om”
efter
”fritagelse
og” i
§ 48, stk. 4.
Der er alene tale
om en sproglig ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed for i bemærkningerne at
præcisere energi-, forsynings- og klimaministerens muligheder for fastsættelse af regler om princip-
per for fastsættelse af gebyrer. Det er hensigten med ændringen, at ministeren bliver givet mulighed
for at ophæve den eksisterende hjemmel i bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -
aktører (tidl. affaldsbekendtgørelsen) for kommunerne til at opkræve et generelt administrationsge-
byr for virksomheder. Der endvidere hensigten med ændringen i bemærkningerne at præcisere, at
ministerens mulighed for at fastsætte regler om principper for fastsættelse og opkrævning af gebyrer
også omfatter regler om gebyrer for omkostninger til konkrete anvisninger for virksomheder og
anmeldelse og dokumentation ved flytning af jord fra virksomheder. Se nærmere herom i afsnit
2.1.2. Det er ikke hensigten at indskrænke eller på anden måde ændre ministerens muligheder efter
bestemmelsen til at fastsætte regler om principper for fastsættelse af gebyrer.
Om baggrunden herfor henvises til indledningen punkt 1.
12
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0013.png
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Efter § 118 i lov om miljøbeskyttelse gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, hvorfor nærvæ-
rende ændringslov heller ikke gælder for Færøerne og Grønland.
13
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1121 af 3. september 2018, fo-
retages følgende ændringer:
§ 48.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte
gebyrer til dækning af udgifter, herunder ud-
gifter efter stk. 8, til
[… .]
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Der skal fastsættes særskilt gebyr for
hver affaldsordning baseret på de udgifter,
som er opgjort i kommunalbestyrelsens regn-
skab. Kommunalbestyrelsen skal på anmod-
ning udlevere oplysninger om beregningen af
gebyret for hver ordning.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan fast-
sætte regler om principper for fastsættelse og
opkrævning af gebyrer, herunder regler om
fritagelse og dokumentation for gebyrets
sammensætning.
Stk. 5-7.
---
Stk. 8.
Miljø- og fødevareministeren opkræ-
ver et gebyr hos kommunalbestyrelsen til
dækning af udgifter til drift, vedligeholdelse
og administration af nationale digitale syste-
mer for affaldsdata og for udarbejdelse af
affaldsregulativer.
Stk. 8.
Energi-, forsynings- og klimamini-
steren kan fastsætte nærmere regler om de i
stk. 1, nr. 3, nævnte henlæggelser til plan-
lagte investeringer, herunder vilkår om
sammenhæng til affaldsplaner og om
kommunalbestyrelsens beslutning om hen-
læggelser på baggrund af konkrete, plan-
lagte og budgetterede investeringer og de-
res finansiering.
2.
I § 48, stk. 3,1. pkt.,
indsættes efter
»regnskab«: », bortset fra udgifter til
kommunalbestyrelsens generelle admini-
strationsomkostninger for virksomheder«
1.
I
§ 48, stk. 1,
udgår », herunder udgifter
efter stk. 8,« og
stk. 8,
ophæves.
Stk. 9 bliver herefter stk. 8.
3.
I
§ 48, stk. 4,
indsættes efter » fritagelse
og«: »om«.
Stk. 9.
Energi-, forsynings- og klimaministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om de i stk.
1, nr. 3, nævnte henlæggelser til planlagte
investeringer, herunder vilkår om sammen-
hæng til affaldsplaner og om kommunalbe-
14
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979239_0015.png
styrelsens beslutning om henlæggelser på
baggrund af konkrete, planlagte og budgette-
rede investeringer og deres finansiering.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
15