Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 86
Offentligt
1977859_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring om udkast til bekendtgørelse om obligato-
risk energisyn i store virksomheder
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
20. november 2018
J nr.
2017-6272
ANT/SHP
Energistyrelsen har afholdt høring om udkast til bekendtgørelse om obligatorisk
energisyn i store virksomheder. Høringen blev afholdt fra den 11. oktober til den 7.
november 2018 og har været offentliggjort på høringsportalen.
Høringen vedrørte primært ændrede regler for, hvorvidt virksomheder kan fritages
for forpligtelsen til at gennemføre energisyn. Den nu gældende grænse for fritagel-
se på 100.000 kWh/år foreslås ændret til 1.000.000 kWh/år. Endvidere indeholder
udkastet ændrede regler for indberetning af energisyn, således at virksomheden
fremover som udgangspunkt skal foretage indberetning digitalt på virk.dk. Desuden
implementerer bekendtgørelsen to bestemmelser fra energieffektiviseringsdirekti-
vet, som sikrer åbenhed på markedet for energitjenester. Øvrige ændringer i be-
kendtgørelsen er af sproglig karakter.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Bryggeriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Det Øko-
logiske Råd (DØR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Landbrug & Fødevarer,
Viegand Maagøe.
Energistyrelsen har endvidere modtaget høringssvar uden kommentarer: CO-
industri, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), FSR
Danske revisorer, Ørsted.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder
høringssvarene en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til bekendt-
gørelsesudkastet. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i bekendtgørelsen i rele-
vant omfang og vil ikke blive kommenteret i høringsnotatet. Bekendtgørelsen vil
herudover indeholde en række mindre ændringer af lovteknisk karakter. Kommen-
tarer af generel politisk karakter indgår ikke i høringsnotatet.
Nedenfor redegøres for høringssvar om de ændringer i forhold til gældende be-
kendtgørelse. Derefter redegøres for øvrige centrale bemærkninger. Der henvises i
øvrigt til indholdet i de fremsendte høringssvar, som kan findes på høringsportalen.
Energistyrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i nedenståen-
de.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0002.png
1. Kommentarer til høringssvar om ændringer i bekendtgørelsen i
forhold til gældende bekendtgørelse
1.a. Fritagelse fra kravet om energisyn for store virksomheder med et energi-
forbrug på under 1.000.000 kWh/år
Bryggeriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI og Landbrug & Fødevarer
giver udtryk for, at de støtter forslaget om at hæve grænsen for fritagelse fra kravet
om energisyn til 1.000.000 kWh/år.
DØR bemærker, at de ikke kan se, hvordan den foreslåede grænse på 1.000.000
kWh/år kan være forenelig med energieffektiviseringsdirektivet og at den foreslåe-
de grænse må betyde, at der kan være virksomheder, som efter direktivets definiti-
on er store virksomheder, der i praksis kan blive undtaget, selvom de egentlig er
omfattet af krav om energisyn i henhold til direktivet.
DØR anbefaler, at der i stedet for at hæve grænsen til 1.000.000 kWh/år, oprettes
en støtteordning, som kan understøtte gennemførelsen af energisyn i virksomheder
med et forbrug under 1.000.000 kWh/år, herunder små- og mellemstore virksom-
heder (SMV). Alternativt eller i kombination hermed foreslås det, at der udvikles
mindre omkostningseffektive obligatoriske energisyn (fx energiscreeninger), som er
målrettet virksomheder under 1.000.000 kWh/år. Ved at gennemføre disse initiati-
ver, vil Danmark leve op til direktivets krav om, at medlemsstaterne skal tilrettelæg-
ge programmer for at tilskynde SMV'er til at få foretaget energisyn og den efterføl-
gende gennemførelse af anbefalingerne fra disse energisyn. Miljøforum Fyn har
bl.a. vist, at der kan spares op til 35% af virksomhedernes el- og varmeforbrug ved
et EnergiTjek i virksomheder med et energiforbrug på under 1.000.000. kWh/år.
Det vil derfor være et betydeligt energisparepotentiale, som ikke realiseres, hvis
grænsen blot hæves, og der ikke sættes noget i stedet for.
Energistyrelsen bemærker hertil, at grænsen vil blive sat op til 1.000.000 kWh/år,
da energisyn af virksomheder med et energiforbrug under 1.000.000 kWh/år, ud fra
Energistyrelsens vurdering, ikke er omkostningseffektiv.
Det fremgår af energieffektiviseringsdirektivet, at et energisyn skal være omkost-
ningseffektivt og derfor undtages virksomheder med et energiforbrug på mindre
end 1.000.000 kWh/år.
Energisynsbekendtgørelsen omhandler krav omkring energisyn i store virksomhe-
der. Bekendtgørelsen omhandler ikke initiativer til små og mellemstore virksomhe-
der
(SMV’er),
og er derfor ikke inkluderet i bekendtgørelsesteksten.
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0003.png
1.b. Krav om at indberetning skal ske digitalt på virk.dk samt mulighed for at
benytte repræsentant i forbindelse med indberetningen
Bryggeriforeningen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI og Landbrug & Fødevarer
støtter forslaget om, at virksomheden eller en repræsentant for virksomheden skal
indberette digitalt på virk.dk.
Dansk Byggeri bemærker herudover, at det er vigtigt, at det sikres, at standarder
for indberetning via virk.dk også er egnet til energisyn for bygge- og anlægs-
virksomheder. Det er vigtigt, at indberetningssystemet tager højde for alle mulighe-
der for opfyldelse af energisynskravet, såsom mulighederne omfattet af § 7 samt
vejledningen knyttet til bygge- og anlægsvirksomheder.
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at oplysningsskemaet, der vil være til-
gængeligt på virk.dk til indberetning af energisyn, vil være et hjælpeværktøj, som
virksomheden eller virksomhedens repræsentant kan benyttes sig af ved indberet-
ning af den gennemførte energisyn.
Oplysningsskemaet vil være opbygget så det tager højde for de krav, der stilles til
energisyn. Skemaet vil også have den fordel, at indberetningen ensrettes, til gavn
for virksomhedernes fremtidige indberetning samt myndighedsbehandling.
Det er dog frivilligt, om man ved indberetningen vælger at benyttes sig af oplys-
ningsskemaet. Indberetning kan således også ske ved, at dokumentationen ved-
lægges på virk.dk i anden form.
Energistyrelsen er i øvrigt enig i, at det er vigtigt, at oplysningsskemaet udformes,
så det så vidt muligt tager højde for de forskelligheder, der er i forskellige sektorer
og dermed fremstår som egnet i forbindelse med indberetningen.
Dansk Byggeri bemærker endvidere, at nogle virksomheder i forbindelse med ind-
beretningen, anvender en koncernintern energisynskonsulent, som kommer fra et
søsterselskab i f.eks. Tyskland og at der derfor kan være sproglige udfordringer,
hvis indberetningen alene findes på dansk. Dertil, kan eksempelvis en tysk energi-
konsulent få digital virksomhedssignatur eller NemID i Danmark, da ansættelses-
stedet (søsterselskab) ikke har dansk CVR-nr., og i øvrigt ikke er registreret i Dan-
mark. Dansk Byggeri anbefaler herefter, at der som minimum bør kunne indberet-
tes på dansk, engelsk og tysk.
Energistyrelsen bemærker hertil indledningsvist, at det alene er danske virksomhe-
der, der er omfattet af kravet om energisyn. Endvidere fremgår det af såvel gæl-
dende bekendtgørelse om energisyn som udkast til revideret bekendtgørelse om
energisyn, at rapporten skal indberettes på dansk eller engelsk. For så vidt angår
andre sprogversioner, vil Energistyrelsen vurdere, hvor stort behovet er med hen-
blik på at overveje en kommende tilpasning.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0004.png
Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at ensartet indberetning ikke er en
regelforenkling for alle virksomheder, da visse virksomheder allerede udarbejder
opgørelser, der er langt mere dybdegående end indberetningen omfatter. Doku-
mentationen til virk.dk bliver derfor et ekstra bilag, som konsulenterne skal udarbej-
de, og er derfor fordyrende.
Energistyrelsen bemærker hertil, at det overordnede formål med, at indberetningen
fremover skal ske på virk.dk, er at gøre det nemmere for virksomhederne at foreta-
ge indberetningen samtidigt med, at det sikrer en ensartet indberetning.
Der henvises i øvrigt til Energistyrelsens bemærkninger ovenfor om, at indberetning
på virk.dk ikke kun kan ske ved anvendelse af det oplysningsskema, der bliver gjort
tilgængeligt ved indberetningen.
For så vidt angår muligheden for at indberette på anden måde end på virk.dk, har
Dansk Byggeri givet udtryk for, at det er uklart, hvilke tilfælde der kunne komme på
tale i forbindelse med fastsættelse af anden praksis end indberetning på virk.dk.
FRI giver ligeledes udtryk for at det i bestemmelsen bør konkretiseres, hvilke særli-
ge tilfælde, som kan føre til en anden praksis en indberetning på virk.dk.
Energistyrelsen bemærker hertil, at formålet med at ændre indberetningsformen
netop er at gøre det nemme for virksomhederne at foretage indberetning af deres
energisyn og at portalen på virk.dk. er opbygget, så at det skal være nemt og gå
hurtigt for virksomhederne at indberette dokumentation for deres energisyn.
I særlige tilfælde kan det dog blive relevant at fastsætte en anden praksis, end
indberetning på virk.dk. Hvilke tilfælde der her vil være tale om, vil dog komme an
på en konkret vurdering, hvor der vil blive lagt afgørende vægt på, hvor bebyrdende
indberetningen på virk.dk vil være for den pågældende virksomhed.
1.c. Åbenhed på markedet for energitjenester
Dansk Byggeri støtter større åbenhed på markedet og har ingen bemærkninger til
ændringerne.
Landbrug & Fødevarer giver ligeledes udtryk for tilfredshed med, at de foreslåede
ændringer åbner markedet for energitjenester, så internationale konsulenter i større
grad har mulighed for at udføre energisyn i Danmark.
1.d. Præcisering i forhold til benyttelse af energi- og miljøledelsessystemer
DI giver udtryk for, at de er positive over for, at det præciseres, hvilke energi- og
miljøledelsessystemer, der kan benyttes til at opfylde energisynsforpligtelsen i § 7
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0005.png
og ser det som yderst positivt, at det i § 7, stk. 2 er specificeret, at det ikke er et
krav, at det certificerede organ er akkrediteret til certificering af energiledelse for at
auditere energigennemgangen til ISO 14001.
DI bemærker dog også, at § 11, stk. 1 bør præciseres, således at ”eller tilsvarende
relevante europæiske eller internationale standarder”
indsættes på linje med, hvad
der fremgår af § 7. Tilsvarende bør det tilføjes i § 11, stk. 2, at indberetningen gæl-
der miljøledelsessystemet suppleret med en energigennemgang svarende til den i
energiledelsessystemet ISO 50001” eller tilsvarende renevante
europæiske eller
internationale standarder” på linje med, hvad der fremgår af § 7.
Energistyrelsen kan hertil bemærke, at ordlyden ”eller tilsvarende relevante euro-
pæiske
eller internationale standarder”, ikke bør indsættes i §
11, stk. 1 og 2, da
disse bestemmelser omhandler, hvilke dokumenter der skal indsendes og ikke
mulige certificeringssystemer.
Herudover anfører DI, at det fremgår af § 11, stk. 1 og 2, at certifikatet skal frem-
sendes ”…og derefter ved udløbet af gyldighedsperioden for certifikatet.” Det kan
ifølge DI forstås som om, at det er det udløbne certifikat, der skal indberettes, frem
for det nye certifikat, hvilket ikke forventes at være meningen. Ordlyden kan med
fordel omformuleres til f.eks. ”og derefter skal det nye certifikat indberettes
ved
udløbet af gyldighedsperioden for det udløbne certifikat.”
Energistyrelsen bemærker hertil, at Energistyrelsen er enig i, at ordlyden kan mis-
tolkes. Energistyrelsen vil derfor tydeliggøre bestemmelsen på dette punkt.
Viegand Maagøe anfører, at mange virksomheder opfatter det som, at blot de har
ISO 50001, så er de i mål, men de glemmer, at energieffektiviseringsdirektivets
minimumskrav i direktivets bilag VI skal overholdes. Det foreslås derfor, at der i § 7
præciseres, at § 3, stk. nr. 1 - 6) også er gældende, hvis virksomheden vælger ISO
50001 eller ISO 14001 med tillæg.
Energistyrelsen bemærker, at virksomheden kan opfylde de krav, der gælder for
energisyn og som følger af § 3, stk. 1, nr. 1-6, hvis de indfører et energi- eller miljø-
ledelsessystem, og hvis det pågældende ledelsessystem omfatter et energisyn på
grundlag af de krav, der ellers gælder for energisyn.
Det er Energistyrelsens opfattelse, at en virksomhed ved at have og opretholde en
ISO50001-certificering opfylder de krav, der fremgår af § 3, stk. 1, nr. 1-6. Med
hensyn til ISO14001, vil Energistyrelsen i vejledende materiale til bekendtgørelsen
forklare omfanget af den energigennemgang, der skal supplere ISO14001 for at
kunne overholde de krav, der fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1-6.
1.e. Ikrafttræden mv.
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0006.png
DI forslår, med henvisning til bekendtgørelsens § 3, at § 13, stk. 3, 1. pkt. ændres
for at minimere tvetydighed, således at ”af seneste energisyn” udgår af ordlyden.
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen er enig i, at bestemmelsen kan tyde-
liggøres på dette punkt og vil herefter lade ”af seneste energisyn” udgå fra be-
stemmelsen.
2. Kommentarer til øvrige høringssvar
2.a. Ensartet implementering i EU
Dansk Byggeri, DI og Landbrug & Fødevarer giver også udtryk for, at der er behov
for en fælles europæisk definition af en stor virksomhed, som forstået efter reglerne
om energisyn.
Energistyrelsen bemærker hertil, at ved implementeringen af reglerne i energieffek-
tiviseringsdirektivet om obligatorisk energisyn for virksomheder, som ikke er små
eller
mellemstore (SMV’er), er definitionen af SMV’er,
som defineret i energieffekti-
viseringsdirektivet, lagt til grund.
2.b. Definitionen
af ”energi”
og energiforbrug
DI og FRI bemærker, at definitionen
af ”energi” i § 2, stk. 1, nr. 3) med fordel kan
specificeres, så den også
omfatter ”brændstof til virksomhedens køretøjer”.
Endvi-
dere bemærkes, at det på lignende vis med fordel kan præciseres i § 5, stk. 2, at
både el, varme og brændstof indgår i ” et samlet energiforbrug”.
Hertil bemærker Energistyrelsen, at definitionen af
”energi”,
som fastsat i bekendt-
gørelsens § 2, stk. 1, nr. 3) har samme ordlyd som
definition af ”energi” i energief-
fektiviseringsdirektivets artikel 2, stk. 1, nr. 1). Det er Energistyrelsens vurdering, at
definitionen, der fremgår af energisynsbekendtgørelsen, er tilstrækkeligt tydelig. En
eventuel nærmere præcisering vil kunne fremgå af vejledende information om be-
kendtgørelsen.
2.c. Minimumsperiode for grundlaget for foretaget energisyn
FRI anfører, at der i kravene til energisyn bør præciseres, at energisynet skal base-
res på dokumenteret indkøb af energi for den repræsentative periode, der som
udgangspunkt skal være minimum 12 sammenhængende måneder, da en kortere
periode ikke kan anses som repræsentativ.
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at det blandt andet følger af bekendtgø-
relsen, at energisynet skal være repræsentativt og give mulighed for detaljerede og
validerede beregninger, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1. Energistyrelsen er dog
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0007.png
enig i, at det kan være relevant at nærmere præcisere disse krav i vejledende in-
formation om bekendtgørelsen og vil overveje at i den forbindelse behandle mini-
mumsperioden for energiforbrug.
2.d. Vedr. krav om oplysninger i energisynet
FRI anbefaler, at ordlyden i § 3, stk. 1, nr. 2 ændres i forhold til
”grupper”, så der
ikke alene er tale om grupper af bygninger, men også anlæg mv. Følgende formu-
lering
foreslås: ”omfatte en detaljeret gennemgang af energiforbrugsprofilen for
bygninger, industrielle aktiviteter eller anlæg, og transport eller grupper af disse.”
Hertil bemærker Energistyrelsen, at ordlyden i bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1-6)
er en gengivelse af direktivets bilag VI om minimumskriterier for energisyn. En
eventuel nærmere præcisering vil kunne fremgå i vejledende information om be-
kendtgørelsen.
2.e. Opfyldelse af krav om obligatorisk energisyn ved benyttelse og vedlige-
holdelse af et energiledelsessystem
Dansk Byggeri bemærker, at de er positive over for tydeliggørelsen i det fremsend-
te udkast til bekendtgørelse, men tilføjer, at alle certificeringsordninger, der kan
anvendes til at leve op til kravet om energisyn, bør nævnes, såsom fx DRA-
certificeringen, jf. afsnit F på side 2 i vejledningen for Bygge og anlæg.
Energistyrelsen bemærker, at der findes et antal mulige certificeringsordninger
inden for specifikke sektorer. Energistyrelsen finder det tilstrækkeligt, at der oplyses
om disse ordninger i vejledende information om bekendtgørelsen på Energistyrel-
sens hjemmeside.
Bryggeriforeningen foreslår, at det fremover mere klart fremgår, at store virksom-
heder med certificeret energiledelse med ISO 50001, og store virksomheder med
integreret energiledelse, som en del af deres lovpligtige miljøgodkendelse, fritages
for dels det lovpligtige energisyn, jf. § 7, da det allerede er integreret i deres energi-
ledelse og/eller miljøstyring, og at de ikke skal fremsende/indberette energisynet til
Energistyrelsen. Det tilføjes, at ifølge energieffektiviseringsdirektivets artikel 8, stk.
4 og artikel 8, stk. 6, fritages store virksomheder, som har certificeret energi- eller
miljøledelsessystem, fra kravet om energisyn, jf. artikel 8, stk. 4. Det må følgelig
være en fritagelse for både energisynet og indberetningen.
Energistyrelsen bemærker, at virksomheder, der ønsker at opfylde de krav, der
gælder for energisyn, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1-6, ved at benytte og
vedligeholde et energi- eller miljøledelsessystem, skal indberette deres certificering
til i henhold til bekendtgørelsens § 11. Der kan ikke fritages for dette krav, da det vil
føre til, at det ikke vil være muligt for Energistyrelsen at kontrollere, at de pågæl-
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Orientering om ændring af bekendtgørelse om obligatorisk energisyn i store virksomheder
1977859_0008.png
dende virksomheder opfylder energisynsforpligtelsen, dvs. at de har en gyldig
energiledelsescertificering eller miljøledelsescertificering med energigennemgang
2.f. Vedr. kvalifikationer og krav til eksperter, der foretager energisyn
FRI anfører til § 8, stk. 1, nr. 3), at det bør præciseres, at eksperten skal være an-
sat i et certificeret energimærkningsfirma, der som minimum er certificeret til at
udføre energimærkning af flerfamiliehus over 500 m², erhverv og offentlige ejen-
domme. Der tilføjes, at kompetencerne for energisyn i f.eks. Field’s eller virksom-
heder, som har industrielle aktiviteter ikke er tilstrækkelig for f.eks. et firma, der
alene er godkendt til at udarbejde energimærkning for beboelse under 200 m².
Energistyrelsen bemærker, at der stilles krav til, at eksperten skal være ansat i et
certificeret energimærkningsfirma og at de skal være certificeret inden for handels-
og servicevirksomheder. Energistyrelsen vil på baggrund af bemærkningen se på
muligheden for at præcisere ordlyden i bestemmelsen vedrørende energikonsulen-
ternes kompetenceniveau.
FRI anfører endvidere, at der i § 9 bør præciseres, at virksomhedernes egne uvildi-
ge eksperter skal opfylde kravet i § 8, stk. 1, nr. 2). De øvrige krav i § 8 er koblet op
på virksomheden, som eksperten er ansat i, medmindre virksomheden dokumente-
rer over for Energistyrelsen, at den interne ekspert/virksomhed opfylder kravene i §
8, stk. 1, nr. 1 og 3). Energistyrelsen har hermed ansvaret for, at den interne ek-
spert/virksomhed opfylder kravene i § 8, stk. 1, nr. 1 og 3).
Energistyrelsen bemærker, at der her kan være behov for at præcisere henvisnin-
gen til bekendtgørelsen § 8, stk. 1, nr. 2). En eventuel nærmere præcisering vil
fremgå i vejledende information om bekendtgørelsen.
Side 8/8