Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 82
Offentligt
1976385_0001.png
Regionernes
arbejde med
RÅSTOF-
OMRÅDET
Råstoffer
En regional opgave
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0002.png
Mange
interesser
i spil
FORORD
Råstoffer indgår i næsten alt – fra vores huse og veje til gummi-
støvler og vægmaling. Vi bruger råstoffer hver dag, selvom vi ikke
altid er bevidste om det. Råstofferne er med til at skabe dynamik
og vækst i vores samfund, og de gør os i stand til hele tiden at
forbedre vores levestandard. På den måde er vi afhængige af rå-
stofferne, og det er svært at forestille sig en verden uden adgang
til råstoffer.
Det er regionernes opgave at kortlægge og reservere områder til
indvinding af primære råstoffer - sand og grus, ler, sten, kalk og
kridt mm. Derved sikrer regionerne, at vi har adgang til alle de
nødvendige materialer til byggeri af motorveje, havne, diger, byer
og sygehuse og til anden produktion. Planlægningen bygger på
både viden om råstofforekomsternes beliggenhed, mængde og
kvalitet og om de fremtidige behov for råstoffer.
Råstofindvinding er ofte et stort indgreb i landskabet, og det
kan påvirke både mennesker, natur og miljø, når råstofferne skal
indvindes og transporteres. Afvejningen af de
ofte modstridende interesser kalder
på regionale løsninger og grundig
planlægning. Regionerne står for
en omfattende proces med
inddragelse af både borgere,
myndigheder, virksomheder
og interesseorganisationer
forud for vedtagelsen af de
regionale råstofplaner.
Når planerne skal føres
ud i livet, er det regio-
nerne, der har opgaven
med at give tilladelse til at indvinde råstoffer på land. Her ligger
en væsentlig opgave i at sikre, at natur og miljø bliver beskyttet,
og at råstofressourcen udnyttes på ansvarlig vis.
De råstoffer, vi graver op af jorden, er en ressource, der ikke
fornys. Mange af de råstoffer, som vi benytter i dag, kan blive en
mangelvare i morgen. Derfor har regionerne fokus på, at der skal
være råstoffer nok til kommende generationer.
Hvis vi skal leve op til verdensmålene for bæredygtig udvikling, så
skal vi reducere råstofforbruget, ligesom den økonomiske vækst
skal afkobles fra en tilsvarende vækst i råstofforbruget. Øget
anvendelse af sekundære råstoffer i form af byggeaffald mv. kan
bidrage til at løse en fremtidig mangelsituation, men der skal også
ske en teknologisk udvikling i de brancher, der aftager råstoffer-
ne. Den overgang er en af samfundets vigtigste udfordringer på
vejen mod det, vi kalder cirkulær økonomi.
Vi håber, at vi med denne pub-
likation kan gøre læserne
klogere på regionernes
arbejde på råstofområ-
det, råstoffernes be-
tydning for Danmark
og på de mange
interesser, der er i
spil, når råstofferne
skal indvindes.
God læselyst.
INDHOLD
02
03
04
06
08
Forord
Indholdsfortegnelse
Råstofindvinding i balance
Case Nordjylland
Råstoffer i tal
Case Midtjylland
Geografisk ulige fordeling af
råstoffer
Case Hovedstaden
En sten i skoen på
lokalsamfundet
Case Sjælland
Efterbehandling af
råstofgrave
Case Syddanmark
06
12
14
18
20
12
18
22
22
24
26
Regionernes arbejde med råstoffer 2018
Udgivet af:
Danske Regioner
Tekst og produktion:
Hos Journalisterne, Malene Skov Jensen
Foto:
Peter Halskov
Design:
Omedia Grafisk
Udgivet i november 2018
ISBN Tryk: 978-87-7723-962-5
ISBN Elektronisk: 978-87-7723-963-2
26
ULLA ASTMAN
1. næstformand for
Danske Regioner
STEPHANIE LOSE
Formand for
Danske Regioner
Trykt på svanemærket papir
2
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0003.png
DANMARKS RÅSTOFFER
I Danmarks undergrund gemmer der sig
råstoffer. Primært sten, grus, sand, ler, kalk
og kridt som især bliver brugt i bygninger
og vejanlæg. For at sikre en hensigtsmæs-
sig indvinding og produktion og for at
tage hensyn til både miljø og samfund er
der i Danmark en omfattende planlægning
og regulering forbundet med indvinding
af råstoffer.
Regionernes ansvar
Regionerne er myndighed på råstofom-
rådet og indvinding på land, og det er
regionernes ansvar at lave råstofplaner,
som udstikker de overordnede retningslin-
jer for råstofindvindingen. Regionsrådene
gennemgår råstofplanerne hvert fjerde
år for at vurdere, om der er behov for
justeringer eller revision.
Det er regionernes opgave at lave en kort-
lægning af forekomsterne af råstoffer og
en plan for indvinding og forsyning af rå-
stofferne i mindst 12 år frem. På baggrund
af en samlet vurdering af udviklingen i
regionerne og en afvejning af de miljø- og
naturmæssige hensyn fastlægger regioner-
ne retningslinjerne for råstofindvindingen
og udpeger de områder, hvor der kan
graves råstoffer.
Samarbejde med
kommuner og stat
Regionerne har også ansvaret for at give
tilladelser til råstofindvinding, og her
er det regionens opgave at inddrage
kommunale myndigheder, hvis det fx
Råstofplanerne i planhierarkiet
Miljøministeren kan gøre indsigelse mod
regionernes forslag til råstofplaner, hvis
de ikke er i overensstemmelse med de
statslige interesser. Råstofplanerne må
ikke stride mod regler eller beslutninger
i de statslige vandplaner og skovplaner,
ligesom de skal respektere eksisterende
infrastrukturelle anlæg og arealreservati-
oner til fremtidige anlæg af fx vindmøller,
transmissionsledninger, veje og jernbaner.
Omvendt er kommunerne i deres plan-
lægning og administration bundet af rå-
stofplanen. Det betyder, at en kommunal
plan ikke må stride mod en råstofplan, og
kommunalbestyrelserne kan derfor ikke
planlægge en arealanvendelse, der strider
mod en råstofplan.
Mange interesser i spil
Selvom det kun er 1 % af Danmarks areal,
der er udlagt som graveområder, er det
ikke altid en let opgave at planlægge frem-
tidens indvinding af råstoffer. Råstofindvin-
ding er kontroversiel. Mange af de let til-
gængelige råstoffer er allerede indvundet,
og ønsker om at udnytte det åbne land til
mere landbrug, skov, natur, energiproduk-
tion, byudvikling og vejanlæg er med til at
øge interessekonflikterne.
Råstofferne spiller en vigtig rolle for
væksten og udviklingen i Danmark. Mange
virksomheder er afhængige af råstofferne
i deres produktion, ligesom anlæg af veje,
broer og bygninger kræver råstoffer. Men
man kan ikke bare bruge løs af råstofferne,
1%
AF DANMARKS AREAL
ER UDLAGT SOM
GRAVEOMRÅDER
fordi der er tale om ressourcer, som ikke
kan genskabes. Derfor er det vigtigt, at
råstofferne bliver forvaltet på en måde,
som kan sikre at der også er råstoffer til
rådighed for vores børn og børnebørn.
Ifølge råstofloven skal regionernes
råstofplaner tage både miljø- og forsy-
ningsmæssige hensyn og sikre, at der er
balance mellem udlæg af gravområder og
hensynet til natur og miljø.
Ikke i min baghave
Det er de færreste mennesker, som er
interesserede i at få en råstofgrav i deres
nærmiljø. De påvirkninger, som råstofgrav-
ningen medfører, tager regionerne hensyn
til bl.a. ved at høre borgerne og konkret
ved fx at fastlægge støjgrænser og krav om
placering af maskiner i gravene. Samtidig
anbefaler regionerne, at indvinderne viser
godt naboskab og lytter til de lokales
behov.
KORTLÆGNING
PLANLÆGNING
TILLADELSE
Råstofindvinding
i balance
Regionerne skal medvirke til, at
råstofferne i Danmark bliver udnyttet
på en skånsom måde. Det vil sige, at der
skal være balance mellem de miljømæssige
og erhvervsmæssige hensyn.
kræver tilladelser efter reglerne i vandfor-
syningsloven, naturbeskyttelsesloven eller
miljøbeskyttelsesloven. Regionen har også
ansvaret for samarbejdet med statslige
myndigheder, hvis der er statslige interes-
ser i forbindelse med det ansøgte område.
Derudover skal regionerne føre tilsyn med
indvindingen og efterbehandlingen af
råstofgravene.
FAKTA
Når regionerne udlægger et
interesseområde,
reserveres
arealet til råstofformål. I interesseområderne vil der ty-
pisk være behov for yderligere information, før området
kan udlægges som graveområde.
Når et område i råstofplanen bliver udlagt til
graveområ-
de,
er det dokumenteret, at der er råstoffer af erhvervs-
mæssig interesse, og lodsejeren eller indvinder kan her
forvente at få en tilladelse til råstofindvinding.
Regionerne skal dog stadig udstede en
indvindingstilla-
delse,
før selve gravningen kan gå i gang.
TILSYN
4
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0004.png
CASE
REGION NORDJYLLAND
Vi har et rigtigt godt samarbejde
med regionen, som har en faglig
høj viden om området.
HENRIETTE CHARLOTTE NIKOLAJSEN
Aalborg Portland
A
Råstofferne er
i baghaven
Aalborg Portland graver årligt 4 mio. tons
kridt til sin produktion af cement.
Råstofferne er lige i fabrikkens baghave,
og nærheden til råstofferne har stor
betydning for virksomheden.
alborg Portland ligger i udkanten af
Aalborg lige ned til Limfjorden. Her
produceres årligt 2,4 mio. tons ce-
ment. Til produktionen skal der bl.a.
bruges 4 mio. tons kridt, som bliver
gravet i den 230 hektar store kridtgrav, der ligger lige i
cementfabrikkens baghave.
Området er sikret i Region Nordjyllands råstofplan,
og når Aalborg Portland efter planen er færdig med
at grave i 2052, er der udlagt et andet graveområde i
råstofplanen i nærheden af fabrikken, som derefter vil
blive taget i brug.
”Det er vigtigt for os at være i tæt nærhed af råstof-
ferne, for transport af så omfangsrige materialer er
dyrt og skaber forurening,” siger Henriette Charlotte
Nikolajsen, miljø- og energichef i Aalborg Portland.
Bæredygtighed i fokus
Udover kridt bruger Aalborg Portland også næsten
285.000 tons sand i sin produktion årligt. Sandet kom-
mer dels fra Tranum i Jammerbugt Kommune og fra
Hals Barre ved Limfjordens udløb i Kattegat.
”Der bliver ophobet en del sand i sejlrenden ved Hals
Barre, som skal fjernes, så skibene kan sejle igennem.
Normalt ville sandet blive transporteret til en klap-
plads på havet, men vi får det i stedet oppumpet og
sejlet ind til os, og på den måde bruger vi sandet som
råstof. Dermed undgår vi at bruge jomfrueligt sand fra
en råstofgrav,” siger Henriette Charlotte Nikolajsen.
Bæredygtighed er også i fokus på andre områder i pro-
duktionen. Fra cementovnene bliver der fx genvundet
varme til Aalborg Kommunes Fjernvarmeforsyning.
Aalborg Portland dækker på den måde omkring 22 %
af kommunens fjernvarmeforsyning.
Det sidste nye tiltag er udnyttelse af kridtsøens lave
temperatur til køling af Aalborgs fremtidige supersyge-
hus. Det kolde vand kan bruges til fjernkøling af syge-
husets komfortkøling og proceskøling som alternativ
til et traditionelt køleanlæg. Vandet vil via et cirkulært
lukket ledningsnet blive pumpet fra sygehuset til kridt-
søen, hvor det vil blive nedkølet via søens kolde vand
og herefter ledt retur til sygehuset.
Tæt dialog med regionen
Udover at samarbejde omkring råstofplaner og tilla-
delse til indvinding, så holder Region Nordjylland også
tilsyn med selve indvindingen hos Aalborg Portland og
har løbende dialog med virksomheden om efterbe-
handlingsplanerne for området.
”Vi har et rigtigt godt samarbejde med regionen, som
har en faglig høj viden om området. Når vi henvender
os om noget, er de gode til at træffe hurtige og velbe-
grundede beslutninger. Det er vigtigt for en virksom-
hed som vores, hvor hele vores eksistens afhænger af
råstofferne,” siger Henriette Charlotte Nikolajsen.
Netop når det gælder efterbehandling, har Aalborg
Portland længe haft store planer for kridtgraven,
selvom de først er færdige med at indvinde i 2052. Til
den tid er det planen, at offentligheden får adgang til
’Rørdal Søpark’.
I takt med at Aalborg Portland bliver færdig med at
indvinde i et område, bliver der efterbehandlet og på
den måde skabt mere og mere natur og biodiversitet,
som årene går.
”Vi har efterbehandlet nogle områder, hvor vi fx har
drøftet med regionen og Aalborg Kommune, om der
var brug for flere tiltag for at sikre yderligere biodi-
versitet. Det er vigtigt for os at have en løbende og
tæt dialog med regionen og andre interessenter om
efterbehandlingen, så vi afleverer området attraktivt,
så det skaber en værdi for Aalborgs borgere,” siger
Henriette Charlotte Nikolajsen.
6
7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0005.png
TAL
I 2017 blev der indvundet 31,9 mio. m
3
råstoffer på land i Danmark, hvilket er 2,4
mio. m
3
mere end i 2016.
Forbruget af råstoffer afspejler konjunk-
turudviklingen i samfundet. Økonomiske
opsving øger forbruget af råstoffer, og om-
vendt gør faldende økonomiske vækstra-
ter, at der er en lavere efterspørgsel efter
råstoffer. Eksempelvis betød en lempe-
ligere finanspolitik og faldende renter
i 1990’erne en øget økonomisk vækst
og et stigende råstofforbrug, hvorimod
forbruget faldt voldsomt under finanskri-
sen i 2007-2009. Lige nu er der stigende
efterspørgsel efter råstoffer fra især byg-
ge- og anlægsbranchen, og den tendens
forventes at fortsætte nogle år endnu,
indtil det begynder at flade ud. Frem-
skrivning af råstofforbruget er vanskeligt,
da efterspørgslen i høj grad afhænger af
ændringer i konjunkturerne.
Mest sand, sten og grus
Sand, grus og sten udgør suverænt den
største andel af den samlede råstofindvin-
ding i Danmark. I 2017 udgjorde indvindin-
gen af sand, grus og sten 26,3 mio. m
3
,
>
Fremskrivning af råstofforbruget på landsplan, mio. m
3
50
45
Råstoffer
i tal
Der indvindes hvert år ca. 30 mio. m råstoffer på
land i Danmark. Forbruget af råstoffer svinger
alt efter, om der er krise eller opsving.
3
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2040
1990
2025
2020
2005
2015
2035
1995
2000
2010
2030
Råstofforbrug, mio. m
3
Prognose råstofforbrug, mio. m
3
(2016)
Kilde: Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer.
8
9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0006.png
FAKTA
Regionerne er myndig-
hed for råstofindvindin-
gen på land, mens ind-
vindingen på havet er
statens ansvarsområde.
I 2016 blev der indvun-
det 9,6 mio. m
3
råstoffer
på havet. Til sammenlig-
ning blev der indvundet
29,5 mio. m
3
råstoffer på
land, så langt størstede-
len af råstofferne indvin-
des på land.
En væsentlig del af rå-
stofindvindingen på ha-
vet bliver brugt til kyst-
sikring.
hvilket svarer til hele 83 % af den samlede
landbaserede indvinding. I den næststør-
ste kategori, som er kalk og kridt, blev der
indvundet 2,9 mio. m
3
svarende til 9 % af
den samlede indvinding. Som det eneste
sted i Danmark, bliver der på Bornholm
indvundet granit.
Størstedelen bliver brugt i
Danmark
Langt størstedelen af de råstoffer, der
indvindes på land i Danmark, bliver også
brugt her i landet. For sand, grus og
sten er det 95 % af det der anvendes i
landets byggerier og anlægsprojekter, der
kommer fra de danske råstofgrave, og de
resterende 5 % er importerede råstoffer,
særligt granitskærver, som primært kom-
mer fra nogle af vore nabolande. Råstof-
ferne anvendes hovedsageligt inden for
bygge- og anlægsvirksomhed.
Der bliver brugt meget store mængder
sand, grus og sten, når man laver beton
og som underlag for bygninger, veje, jern-
baner og andre anlæg. I 2017 indgik 19,8
mio. m
3
sand, grus og sten som anlægs- og
vejmateriale, mens 2,0 mio. m
3
kalk og
kridt blev anvendt til cement. Kalk bliver
også brugt i plastic og papir og i landbru-
get som jordforbedring og fodertilskud.
Ler bliver især indvundet til mursten,
tagsten og klinker.
En branche i vækst
Indvinding af råstoffer er en vigtig del af
bygge- og anlægssektoren og et vigtigt
forretningsområde, der er blevet større de
seneste år. Alene når det handler om ind-
vinding af grus og sten, er omsætningen
i branchen steget fra 2,2 mia. kr. i 2000 til
3,3 mia. kr. i 2016.
I samme periode faldt antallet af ansatte
inden for branchen. I 2000 var der godt
1.500 fuldtidsansatte beskæftiget med
råstofindvinding. I 2016 var tallet faldet
til knap 1.000 ansatte. Ændringen hænger
formentlig sammen med en større grad af
automatisering, investering i større maski-
nel og produktionskapacitet.
Firmastatistik for indvinding af grus og sten
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
2014
2008
2004
2002
2012
2005
2007
2015
2003
2011
2010
2013
2000
2001
2006
2009
2016
Antal fuldtidsansatte
Omsætning, mio. kr.
Kilde: Danmarks Statistik.
Omsætning, 2016
Indvinding af sand, grus og sten og transport er små brancher i sammenligning
med anlægsentreprenørerne.
Råstofindvinding
i hele Danmark
i 2017
RÅSTOFTYPER
Indvinding af sand, grus og sten
3,3
mia. kr.
Vejtransport af sand, grus og sten
Sand, grus og sten (82,7 %)
Kvartssand (1,1 %)
Granit (0,5 %)
Ler (1,5 %)
Ekspand. ler (0,8 %)
Moler (06 %)
Kridt/kalk (9,0 %)
Anlægsentreprenører omsætning
Tørv (0,3 %)
Andre råstoffer (3,5 %)
Kilde: Danmarks Statistik
Note: Omsætning af vejtransport af sand, grus og sten er estimeret på baggrund af sand, grus og
stens andel af totalmængden af godsmateriale transporteret med danske lastbiler i 2012.
4,0
mia. kr.
35,8
mia. kr.
10
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0007.png
CASE
REGION MIDTJYLLAND
Uden sand og sten
var vi ingenting
Ikast Betonvarefabrik er stærkt afhængig
af at have nem adgang til råstoffer som
sand og sten. Derfor har regionernes
råstofplanlægning stor betydning for
virksomheden.
Vi bruger sand og sten i vores produktion
og er selvfølgelig stærkt afhængige af
regionernes råstofplanlægning.
ESBEN MØLGAARD
Produktchef i IBF
F
or langt de fleste danskere er der bare
tale om sand og sten, men for Ikast
Betonvarefabrik (IBF) er de to råstoffer
hele eksistensgrundlaget for deres
virksomhed.
Siden 1960 har IBF produceret stort set alt i beton –
fliser, kloakrør, kantsten, tagsten, belægningssten og
elementer til byggeriet. Årligt omsætter IBF koncernen
for 1,6 mia. kr. og har 1.100 ansatte.
”Vi bruger sand og sten i vores produktion og er
selvfølgelig stærkt afhængige af regionernes råstof-
planlægning, som er med til at sikre, at vi har adgang
til råstofferne. Men i bund og grund er vi jo allesam-
men afhængige af råstoffer, for vi vil alle gerne køre på
vejene og have beton, når vi skal lave byggerier,” siger
Esben Mølgaard, produktchef i IBF.
IBF ejer også Jydsk Stenindustri, som har fire grusgrave
placeret i Midtjylland. De ligger omkring Silkeborg,
hvor der er noget sand af så høj en kvalitet, at det kan
betale sig at transportere det lidt længere end normalt.
Spar på de gode kvaliteter
Transporten er helt afgørende, når IBF planlægger sin
produktion, for det er dyrt at transportere de tunge
råstoffer.
”Det er vigtigt for os at minimere transporten mest
muligt. Derfor har vi vores betonproduktion spredt
ud over hele landet, så vi er tæt på de steder, hvor
råmaterialerne bliver hentet op. Vi prøver at produce-
re og levere så lokalt som muligt, og vi har fleksibelt
produktionsudstyr, som vi kan flytte rundt, fordi det
er billigere end at transportere råstoffer og færdige
produkter,” forklarer Esben Mølgaard.
Det er også meget vigtigt med en optimal udnyttelse af
råstofferne, derfor har IBF et stort fokus på at bruge de
rigtige kvaliteter af råstoffer til de rigtige produkter.
”Der findes jo ikke uendelige mængder af råstoffer,
og derfor skal vi spare på de gode kvaliteter. Det er
nemt bare at bestille fra øverste hylde, men så tænker
man ikke med samfundssind. Kunsten er ikke at bruge
en kvalitet, der er bedre end det, der er nødvendigt,”
siger han.
Forsøg med genanvendelse
Lige nu har betonbranchen et stort fokus på at
genanvende det spild, som de har i deres produktion.
Det gælder også IBF, som knuser spildmaterialerne og
forsøger at genbruge det i betonproduktionen. Men
resultaterne er ikke positive inden for alle produktom-
råder. Kvaliteten er ikke god nok til at blive brugt i ret
store mængder i fx fliser og belægningssten, men kan
bruges i passiv miljøklasse, som er beton indendørs
i boliger, og måske i fremtiden også til moderat mil-
jøklasse, som er beton i beskyttet udendørs miljø.
”Det kræver en del energi at knuse betonen, og så ud-
leder vi jo CO
2
, derfor skal det vurderes, om det måske
er miljømæssigt smartere at genbruge spildmaterialer-
ne i bærelag og vejfyld, hvor det kan erstatte stabil-
grus. På den måde kan man spare på det jomfruelige
sand og stenmateriale, der så kan anvendes til beton
af høj kvalitet. Men der er ingen tvivl om, at genan-
vendelse af spild ved produktion og genanvendelse
af allerede anvendt beton er og vil fortsætte med at
være et stort fokusområde,” siger Esben Mølgaard.
FAKTA
Beton består hovedsageligt af
sand og sten samt cement og er
et af de mest anvendte byggema-
terialer i verden.
I 2016 blev der produceret 9,6
mio. tons beton i Danmark, hvil-
ket svarer til et betonforbrug pr.
dansker på 1,7 ton årligt.
Mindst 30 % af produktionen af
beton fandt sted i Region Midt-
jylland.
12
13
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0008.png
FORDELINGEN AF RÅSTOFFER
Indvinding af sand,
grus og sten fordelt på
kommuner, 2017,
1.000 m
3
0
250
500
750
1.000
Geografisk ulige
fordeling af råstoffer
I Danmark indvinder vi primært sand, grus, sten, ler, kalk
og kridt, men råstofferne er ulige fordelt, og der er forskel
på råstofforekomsterne og tilgængeligheden fra landsdel
til landsdel.
Geologiske processer har gennem millio-
ner af år koncentreret råstofferne i forskel-
lige geologiske miljøer. Under istiderne
har ismasser og smeltevand transporteret
sand, grus og sten med sig fra især Norge
og Sverige.
Det er særligt den sidste istid, der har haft
betydning for udformningen af det danske
landskab. Det landskab, vi kender i dag,
er udformet ved ismassernes gentagne
fremstød, hvor ikke kun gletsjernes eget
materiale har skabt morænelandskabet,
men tidligere aflejringer af kalk, ler og
moler blev blotlagt, skubbet op og foldet
af isen, så det mange steder ligger som
synlige aflejringer – aflejringer der i dag
anvendes til råstofindvinding.
Forskellig tilgængelighed
Råstofforekomsterne varierer ikke alene
imellem de enkelte lande, men også inden
for landets grænser er der forskelle i,
hvilke råstoffer det er muligt at indvinde,
kvaliteten af dem og hvor tilgængelige de
er for indvinding.
Forudsætningerne for indvinding er
geologisk betinget. At der fx indvindes
betydelige mængder sand, grus og sten i
Roskilde Kommune skyldes, at der under
istiden blev dannet det, der i dag kendes
som Hedelandsformationen i området syd
for Roskilde. Her har smeltevandsaflejrin-
ger skabt 20-30 meter tykke lag af sten-,
grus- og sandaflejringer, som man i dag
indvinder store mængder råstoffer fra.
Kvaliteten af råstofferne i de enkelte
egne af landet er også betinget af de
geologiske dannelsesmiljøer. Nogle steder
er sammensætningen af fx sand, grus
og sten varieret, mens der i andre egne
er en mere ensartet sammensætning af
forekomsterne. I de egne af landet, hvor
sammensætningen er meget ensartet,
er det vanskeligt lokalt at producere fx
stabilgrus og finde råstoffer, der opfylder
kravene i betonindustrien til fremstilling af
betonelementer af høj kvalitet.
De geologiske forudsætninger for ind-
vinding af sand, grus og sten afspejler
sig også i opgørelserne af, hvor store
mængder der årligt indvindes, og her ses
en tydelig variation hen over landkortet.
>
14
15
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0009.png
Der er ofte et manglende sammenfald
mellem de steder, hvor råstofferne bliver
indvundet, og hvor de bliver brugt. Det er
særligt de store byer, der tiltrækker bygge-
og anlægsaktiviteter, og for mange af de
større byer er der betydelig afstand til
graveområder og råstofgravene.
I 2015 skete 45 % af bygge- og anlægsin-
vesteringerne i Region Hovedstaden og
Region Sjælland, men det er Vestdanmark,
som står for størstedelen af indvindingen
af råstoffer.
Der er forskel på kvaliteten
Råstoffer er ikke bare råstoffer, og der an-
vendes forskellige kvaliteter til forskellige
formål og produkter. Når det gælder sand,
grus og sten, kan det alt efter kvalitet bru-
ges til fremstilling af stabilgrus, bundsik-
ring og friktionsfyld. Den ulige fordeling af
råstofferne og kvaliteten i forekomsterne
i jorden viser blandt andet, at der i Region
Midtjylland er tilstrækkelige mængder af
de forskellige kvaliteter, der efterspørges,
mens det i andre regioner er vanskeligt
at sikre forsyningen med alle kvaliteter,
særligt de grove stenmaterialer. I Region
Hovedstaden er der i særlig grad mangel
på kvalitetsmaterialerne, hvilket hænger
sammen med de geologiske forudsætnin-
ger og en mindre råstofindvinding.
I 2015 skete 45 %
af bygge- og
anlægsinvesteringerne i
Region Hovedstaden og
Region Sjælland, men
det er Vestdanmark, som
står for størstedelen af
indvindingen af råstoffer.
Transportens betydning
Råstofferne i sig selv har ofte en relativ
lav værdi, men de vejer meget, og der
skal ofte bruges store mænger i bygge- og
anlægsprojekterne. Det giver nogle høje
transportomkostninger, når råstofferne
skal køres fra et område til et andet. Der-
for bliver råstofferne primært afsat lokalt
og inden for en radius af maksimalt 100
km. Erfaringsmæssigt koster transporten
ca. 1 kr. pr. ton pr. kørt km, i storbyer dog
op til 2-3 gange højere, og derfor kommer
transporten hurtigt til at udgøre en væ-
sentlig del af udgiften, når råstofferne skal
anvendes i virksomheder, byggerier og an-
lægsarbejder. Hertil kommer, at transport
på lastbiler medfører betydelige miljøpå-
virkninger i form af støv, støj, vibrationer
og påvirkning af luftkvaliteten.
Højt ressourceforbrug i
Danmark
Ressourceforbruget pr. dansker steg i
perioden 1980-2008 fra 21,8 tons til 25,3
tons ifølge Sustainable Europe Research
Institute. Til sammenligning steg gennem-
snitsforbruget pr. indbygger i EU fra 14,5
tons til på 14,7 tons i samme periode.
I Danmark udgør råstofforbruget en
væsentlig andel af det samlede ressour-
ceforbrug, fx var forbruget af råstoffer
Bygge- og anlægsinvesteringer i 2015 fordelt på regioner, mio. kr.
2.200
2.000
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
REGION
HOVEDSTADEN
REGION
SJÆLLAND
REGION
SYDDANMARK
REGION
MIDTJYLLAND
REGION
NORDJYLLAND
pr. indbygger i Region Hovedstaden på
5,9 tons i 2017. Derfor er det vigtigt, at
vi gør en ekstra indsats for at reducere
forbruget af primære råstoffer og fremme
brugen af de sekundære råstoffer. Aktuelt
genanvendes over 90 % af byggeaffaldet
i Danmark, men det erstatter kun 7 % af
råstofforbruget.
Råstofforsyningen i Danmark er
under pres
Råstofforsyningen er under pres i både
Nordjylland og på Sjælland. Nødvendighe-
den af indfasning af sekundære råstoffer er
særligt udtalt i hovedstadsregionen, hvor
der er knaphed på kvalitetsråstoffer. Det
betyder, at egnede råstoffer skal transpor-
teres over lange afstande, og forsyningssi-
tuationen forværres af, at de store råstof-
forekomster omkring Roskilde forventes
at være udtømt inden for ca. 15-20 år med
den nuværende indvindingsmængde.
Regionerne kan medvirke til at
opfylde FN’s verdensmål
De danske regioner har flere muligheder
for at medvirke til at opfylde FN’s ver-
densmål om fx at skabe bæredygtig vækst
og sikre ansvarligt forbrug og produktion.
Både Region Hovedstaden og Region
Midtjylland har aktuelle initiativer, der skal
øge genanvendelsen af flere millioner tons
overskudsjord, som hvert år fremkommer i
forbindelse med bygge- og anlægsarbejder.
Region Hovedstaden har i samarbejde
med Bygherreforeningen og med bidrag
fra Region Sjælland drevet et program
for overskudsjord med det formål at øge
vidensniveauet i byggesektoren samt
afprøve ideer og teknikker gennem i
alt ni delprojekter med både private og
offentlige aktører. Tilsvarende har Region
Midtjylland iværksat et initiativ, hvor 29
kommuner samarbejder omkring udvikling
af jordstrategier for bl.a. øget genanven-
delse af overskudsjord. I 2018 arbejder
regionerne med en Regional Udviklings-
strategi (RUS), som rummer initiativer i for-
hold til bl.a. ressourceoptimering, fremme
af sekundære råstoffer samt fremme af
initiativer, som kan understøtte overgan-
gen til cirkulær økonomi.
Aktuelt genanvendes
over 90 % af
byggeaffaldet i Danmark,
men det erstatter kun 7 %
af råstofforbruget.
16
17
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0010.png
CASE
REGION HOVEDSTADEN
Vi har i en del år haft udfordringer med at
skaffe råstoffer nok på Sjælland og særligt
omkring hovedstaden.
PER ANTVORSKOV
Afdelingsleder i Vejdirektoratet
L
Alternative materialer
letter presset på råstoffer
Manglen på sand og grus gør det nødvendigt at afprøve
alternative materialer til vejbyggeri. Vejdirektoratet har
gode resultater med at teste genbrugsmateriale som
bundsikring på vejstrækninger.
angt hovedparten af det sand-, grus- og
stenmateriale, der bliver indvundet i
Danmark, bliver brugt til danske vej- og
anlægsprojekter. I 2017 blev der indvun-
det ca. 26 millioner m
3
sand, grus og sten,
og hele 75 %. blev brugt til vej- og anlægsprojekter. En
af de store forbrugere af disse råstoffer er Vejdirekto-
ratet og her mærker man allerede, at der er tale om en
begrænset ressource.
”Vi har i en del år haft udfordringer med at skaffe
råstoffer nok på Sjælland og særligt omkring hovedsta-
den. Problemet er, at jo længere vi skal transportere
råstofferne, jo dyrere bliver de, og jo mere belaster vi
miljøet,” siger Per Antvorskov, der er afdelingsleder i
Vejdirektoratets afdeling for videnskoordinering og
vejstandarder.
For at lette presset på råstofferne, har Vejdirektoratet
i en årrække testet og dokumenteret holdbarheden af
alternative materialer til vejbyggeri.
eksempel testet brugen af genbrugsmaterialer og rest-
produkter som bundsikring og ubundet bærelag på en
forsøgsstrækning i Nordhavnen i København. Stræknin-
gen er en del af den vej, som fører ud til området, som
Nordhavnen udvides med. Ved havneudvidelsen bliver
alle lastbiler vejet på vej ind og ud, og derfor ved man
nøjagtigt, hvor stor belastning forsøgsstrækningen
bliver udsat for.
Vejstrækningen er opbygget med forskellige kom-
binationer af genbrugsmaterialer af knust asfalt og
beton, forbrændingsslagge og standardmaterialer,
og Vejdirektoratet har løbende målt på, hvordan de
forskellige forsøgsfelter klarer den belastning, som de
udsættes for.
”Med målingerne kan vi nu dokumentere, at genbrugs-
materialer af knust asfalt og beton samt forbrændings-
slagge kan bruges til en langt større belastning, end
vi oprindeligt havde erfaringer med, og det skriver vi
ind i de kommende udgaver af udbudsforskrifterne,”
fortæller Per Antvorskov.
Kan bruges til flere vejprojekter
Målingerne viser for eksempel, at knust beton sagtens
kan bruges i stedet for stabilgrus i motorvejsprojekter,
mens forbrændingsslagge ikke kun som først antaget
kan bruges som bundsikring på veje med op til 100
lastbiler i døgnet, men faktisk kan holde til en belast-
ning på 1.200 lastbiler i døgnet.
”I takt med, at vi får mere viden fra forsøgsstræknin-
gen, kan vi skrive ind i vejreglernes udbudsforskrifter,
at man må bruge restprodukter og genbrugsmaterialer
til veje med en langt større trafikbelastning. Dermed
kan vi genanvende restmaterialer til langt flere vejpro-
jekter og spare endnu mere på de primære råstoffer,”
siger Per Antvorskov.
Kalkstabilisering gør stor forskel
Et af de alternative materialer, som Vejdirektoratet har
opnået stor succes med, er kalkstabilisering. Det er
nu fast procedure at bruge kalk til stabilisering af nye
vejstrækninger, hvor der er lerbund. Her bliver jorden
stabiliseret ved at blande kalk i, hvorved den kalkstabi-
liserede ler opnår en større bæreevne.
”Kalkstabilisering gør en kæmpestor forskel, når det
handler om at mindske forbruget af sand og grus. I
2008 brugte vi 63.000 m
3
sand og grus, når vi skulle
anlægge en kilometer ny, firesporet motorvej, mens
vi i dag kun bruger 39.000 m
3
sand og grus. Det fald
skyldes hovedsageligt brugen af kalkstabilisering,”
forklarer Per Antvorskov.
Forsøgsvej i Nordhavnen
Men jagten på alternative råstofkilder stopper ikke ved
kalkstabilisering. Siden 2012 har Vejdirektoratet for
18
19
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0011.png
NABO TIL RÅSTOFGRAV
Det er de færreste borgere, der er glade
for at blive nabo til en råstofgrav. Råstof-
indvinding kan give støj, støv og slid på
vejene fra store, tunge lastbiler. Derfor
er regionerne bevidste om at minimere
generne fra råstofgravene mest muligt.
For at nedbringe generne fastsættes vilkår
i indvindingstilladelserne om eksempelvis
placering af maskinel, gravens åbningstider
og tidsrum for udlevering af materialer.
Kodeks for godt naboskab
Danske Regioner har i samarbejde med
aktører på området udviklet et ’Kodeks for
godt naboskab’. I kodekset defineres en
række spilleregler for sameksistens mellem
råstofindvindere og naboer. Mange råstof-
indvindere har tilsluttet sig dette kodeks.
Vigtig med god dialog
Kodekset definerer nogle spilleregler for
alt fra ansøgning om gravetilladelser til
efterbehandlingen er afsluttet. Målet er,
at løsningen af de problemer, der opstår,
i højere grad kan ske gennem dialog mel-
lem naboer og virksomheder. Med kodeks
for godt naboskab ved naboerne, hvad de
kan forvente af råstofindvindere – udover
det, der står i gravetilladelsen.
En sten i skoen på
lokalsamfundet
Der kan være udfordringer med støj, støv og transport,
når man er nabo til en råstofgrav. Derfor arbejder
regionerne på at minimere generne mest muligt.
FAKTA
Kodeks for godt naboskab er udviklet i et samarbejde
mellem Danske Regioner og brancheorganisationen
Danske Råstoffer, repræsentanter for kommuner og
naboer.
Læs mere om retningslinjerne i ’Kodeks for godt
naboskab’ her:
http:/
/www.godtnaboskab.dk
20
21
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0012.png
CASE
REGION SJÆLLAND
Regionerne og
råstofindvinderne bruger
bl.a. borgermøder til
at komme i dialog med
naboerne.
Foto: Region Sjælland.
D
Dialog er nøglen
til godt naboskab
Det er ikke nogen ønskesituation at blive nabo til en
grusgrav, men et højt informationsniveau og en tæt dialog
er nøglen til at opnå et godt forhold, når gravemaskinerne
rykker tæt på.
et kom ikke som en kæmpe overraskel-
se for borgerne i landbyen Glim tæt
på Lejre, at der var råstoffer i deres
lokalområde. Det havde de vidst i åre-
vis, men alligevel opstod der mange
spørgsmål, da råstofindvinderne, NCC og Roskilde Sten
og Grus, søgte om gravetilladelse hos Region Sjælland.
Nu var det ikke bare en gang langt ude i fremtiden, at
gravemaskiner ville rykke tæt på.
”Mange var nervøse for støj og støv, og for den øgede
trafik med mange lastbiler. Andre var også bekymre-
de for, at deres huse ville falde i værdi. Vi bor jo i et
dejligt smørhul, og der er en masse følelser forbundet
med at have et hus, som man måske netop har købt
på grund af den skønne beliggenhed og udsigten og
ikke for at blive nabo til en grusgrav,” fortæller Ane
Stallknecht, der er formand for Glim Landsbylaug.
Borgermøde gav svar
På opfordring fra Glim Landbylaug tog Region Sjælland
sammen med NCC og Roskilde Sten og Grus initiativ til et
borgermøde, som skulle give svar på de mange spørgs-
mål. Her mødte omkring 40 beboere fra landsbyen op.
”Vi havde et meget vellykket borgermøde, hvor vi fik
mulighed for at stille alle vores spørgsmål, intet var for
stort eller småt. Der var også rum til de mere følelses-
mæssige spørgsmål. Der blev svaret kompetent, og
regionsfolkene var dygtige til både at planlægge og
styre mødet,” siger Ane Stallknecht.
På mødet kunne bl.a. NCC, der er en af landets største
råstofindvindere, fortælle borgerne om, hvordan de
minimerer generne fra grusgraven.
”Vi kender en masse mulige løsninger, men vi kan
ikke på forhånd vide, hvilke der vil passe bedst til den
enkelte nabo. Det skal vi have en fælles dialog om. Vi
kan fx bygge støjvolde, og så bliver borgerne inddra-
get i, hvor de kan ligge, og hvordan de skal udformes.
Vi reducerer også støjen ved at indrette os rigtig og
placere de støjende anlæg nede i grusgraven, så der
er nogle naturlige støjbarrierer,” siger Lars Møller
Nielsen, teknisk chef i NCC.
For at minimere støvgener vander NCC vejene og la-
gerbunkerne i grusgraven, ligesom den hastighed, som
lastbilerne kører med gennem grusgraven, reduceres,
fordi det også mindsker både støv og støj.
Fik fakta og gode forklaringer
NCC har erfaring med, at tæt dialog og tålmodighed
er nøglen til et godt forhold til naboerne til deres
grusgrave.
”Sådan en proces tager tid. Det er vigtigt, at vi er tid-
ligt ude med vores information, og som regel skal der
flere borgermøder til, så vi er sikre på, at naboerne får
alt den information, som de har brug for,” siger Lars
Møller Nielsen.
I Glim oplever Ane Stallknecht, at mødet gav borgerne
noget mere konkret at forholde sig til:
”Vi fik fakta og nogle meget redelige forklaringer fra
regionen og de to råstofindvindere. De vidste virkelig,
hvad de talte om, og det kunne lukke nogle af frustra-
tionerne ned. Og så fik vi nummeret til en hotline, som
vi kan ringe til, hvis der bliver det mindste, så det var
alt i alt meget betryggende,” siger hun.
Vi fik fakta og
nogle meget
redelige forkla-
ringer fra regi-
onen og de to rå-
stofindvindere.
De vidste virke-
lig, hvad de talte
om, og det
kunne lukke
nogle af frustra-
tionerne ned.
ANE STALLKNECHT
Formand Glim Landsbylaug
22
23
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0013.png
EFTERBEHANDLING
Efterbehandling
af råstofgravene
Når råstofindvindingen er færdig, kan råstofgravene
få ny landbrugsmæssig, naturmæssig og i visse
tilfælde også rekreativ værdi.
Det er regionernes ansvar at give tilladelse
til råstofindvinding samt at føre tilsyn
med indvindingen og efterbehandlingen
i råstofgravene. Med enhver tilladelse
følger også rammer for efterbehandling
af arealerne, når råstofindvindingen er
ophørt. Men regionerne kan ikke i råstof-
planerne diktere eller fastsætte bindende
retningslinjer for et områdes anvendelse
efter endt råstofindvinding – det kan ske
i samarbejde med lodsejeren og i regi af
den kommunale planlægning.
I kraft af kommunernes rolle i planlægnin-
gen i det åbne land er samarbejdet med
kommunerne om netop efterbehandlin-
gen vigtig. Samarbejdet med kommuner,
råstofindvindere og lodsejere om efterbe-
handling af råstofgravene kan være med
til at styrke de rekreative og naturmæssige
værdier.
Nye rekreative områder
Det kan ikke undgås, at råstofindvindingen
medfører markante ændringer i landska-
bet, og det er sjældent, at områderne
kan genskabes, som de var. Derfor er
regionerne opmærksomme på, hvordan
råstofgravene kan efterbehandles fx til
rekreative formål. Det er dog ikke et krav,
regionerne kan stille som forudsætning for
en tilladelse.
Råstofgrave, der er efterbehandlet med
rekreative formål for øje, kan være med til,
at råstofindvinding ikke kun er et irritati-
onsmoment for de borgere, som bor tæt
på. Der er eksempler, hvor råstofgrave er
blevet omdannet til golfbaner, naturpar-
ker, rekreative stisystemer osv.
Et bredere natursyn
Interessen for naturværdierne i de store
huller, som råstofindvinding efterlader,
er stigende. Flere og flere er enige om,
at det ikke nødvendigvis er forkert at
efterlade stejle skrænter og nøgne dynger
af sand eller grus, fordi de faktisk kan bi-
drage til stor biodiversitet og spændende
landskaber, hvor sjældne planter, insekter
og fugle trives.
24
25
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0014.png
CASE
REGION SYDDANMARK
Medarbejdere fra Region Syddanmark,
Esbjerg Kommune og Varde Kommune
har haft et tæt samarbejde om en
fælles fremtidsvision for graveområdet.
Hvis man tager hensyn, kan man godt grave uden at
skabe nogle kæmpestore ar i landskabet. Derfor blev vi
rigtig glade, da vi blev inviteret med til et samarbejde
om områdets fremtid. Det giver os mulighed for at
skabe nogle rekreative områder til borgerne, der bor i
de to landsbyer.
ANNETTE GERD SCHMIDT
Fagkoordinator i Varde Kommune
D
Fælles fremtidsvision
for graveområde
Region Syddanmark har opnået gode erfaringer
med et nyt samarbejde, hvor de sammen med
to kommuner har skabt en fremtidsvision for
efterbehandlingen af et stort graveområde.
et skaber sjældent lutter begejstring,
når regionerne udpeger nye graveom-
råder. Det var heller ikke tilfældet, da
Region Syddanmark i sin nyeste råstof-
plan udlagde et ca. 600 hektar stort
område med kvartssand til fremstilling af beton som
graveområde og interesseområde. Området ligger mel-
lem de to landsbyer Alslev og Hostrup, som hører under
henholdsvis Varde Kommune og Esbjerg Kommune.
”Alslev er en af de byer, hvor vi mener, at der godt kan
ske noget udvikling i fremtiden, men hvis man graver
hele området væk, er der jo ikke noget at udvikle i,”
siger Annette Gerd Schmidt, der er fagkoordinator i
Varde Kommune.
Derfor blev hun glad, da Region Syddanmark inviterede
Varde og Esbjerg kommuner til et samarbejde om at
skabe en fælles fremtidsvision for, hvordan området kan
efterbehandles, når gravemaskinerne forlader stedet.
”Hvis man tager hensyn, kan man godt grave uden at
skabe nogle kæmpestore ar i landskabet. Derfor blev
vi rigtig glade, da vi blev inviteret med til et samarbej-
de om områdets fremtid. Det giver os mulighed for at
skabe nogle rekreative områder til borgerne, der bor i
de to landsbyer,” siger Annette Gerd Schmidt.
Et helhedsorienteret samarbejde
Efterbehandlingsplaner bliver altid udformet med ud-
gangspunkt i de enkelte lodsejeres ønsker for den frem-
tidige indretning og anvendelse af deres områder. Men
med fremtidsvisionen har både lodsejerne, borgerne
og myndighederne et fælles pejlemærke for, hvordan
området kan få en sammenhængende og gennemtænkt
værdi for de kommende generationer. Et pejlemærke
som bl.a. medtænker områdets særlige historie, land-
skabsudformning, natur og den rekreative værdi.
”Med området ved Alslev og Hostrup ville vi gerne
prøve, om vi kunne skabe et mere helhedsorienteret
samarbejde med kommunerne, så vi kunne få noget
positivt ud af det i fællesskab,” siger landskabsforval-
ter i Region Syddanmark Camilla Bjerre Scheffel.
Region Syddanmark tog derfor initiativ til et samarbej-
de med deltagere fra de to kommuner, der sammen
med et konsulentfirma af landskabsarkitekter fik
udarbejdet en fremtidsvision for, hvordan en samlet
efterbehandlingsplan kunne se ud for området.
”Fremtidsvisionen giver nogle principper for, hvordan
området kan efterbehandles, så vi bevarer vigtige
elementer i landskabet og sammenhængen mellem de
to landbysamfund,” siger Camilla Bjerre Scheffel.
Nemmere med fælles fodslag
Fremtidsvisionen er blevet godkendt i de relevante
politiske udvalg i regionen og kommunerne, og nu
arbejder Varde og Esbjerg kommuner videre med at
arrangere borgermøder, hvor de vil inddrage borgere
og lodsejere i en udviklingsplan for området.
”Indtil videre er det jo en fremtidsvision for området,
men hvis borgere, lodsejere og andre interessenter
også bakker op om den, vil retningslinjerne kunne ind-
arbejdes i de krav, som regionen og lodsejerne stiller
til indvindernes efterbehandling af området,” siger
Annette Gerd Schmidt.
Og med en fælles fremtidsvision i hånden mener hun,
at det bliver nemmere for alle at se, hvilke muligheder
der er for at gøre området attraktivt, når gravemaski-
nerne igen er væk.
”Det har været en helt ny og rigtig god måde at samar-
bejde på. Nu har vi fælles fodslag, og så bliver det også
nemmere at få borgere og lodsejere med på visioner-
ne for området,” siger Annette Gerd Schmidt.
26
27
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Publikationen "Råstoffer - en regional opgave" fra Danske Regioner
1976385_0015.png