Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 74
Offentligt
1974299_0001.png
Status for Danmarks
klimamålsætninger og
-forpligtelser 2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0002.png
Overblik over danske klimamål og -forpligtigelser
Mål vedrører
Forpligtelse/mål
Målsætninger for 2050
Drivhusgasudledning
Lavemissionssamfund: Nettonuludledning
Målsætninger for 2030
Drivhusgasudledning i ikke-kvotesektoren
Reduktion på 39 pct. fra 2005 til 2030
Vurdering
Andel vedvarende energi af det endelige energiforbrug
Andel vedvarende energi i transportsektoren
Udfasning af kul
55 pct. i 2030
7 pct. i 2030
Ingen brug af kul i elproduktionen fra 2030
Målsætninger for 2020
Andel vedvarende energi af det endelige energiforbrug
Drivhusgasudledning i ikke-kvotesektoren
Andel vedvarende energi i transportsektoren
Målsætning er opfyldt/forventes
opfyldt med de besluttede tiltag
30 pct. i 2020
Reduktion på 20 pct. fra 2005 til 2020
10 pct. i 2020
Målsætning kan opfyldes,
men kræver yderligere tiltag
Målsætning kan ikke
længere opfyldes
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
Fokus på tre målsætninger
1. Nettonuludledning i 2050
2. 2030-forpligtigelsen i ikke-kvotesektoren
3. 2020-forpligtigelsen i transportsektoren
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0004.png
1: Nettonuludledning i 2050
Udvikling i de samlede danske drivhusgasudledninger
100
80
Energiaftale 2018
60
40
20
Regeringens klima- og luftudspil
Sti mod nettonuludledning
mio. ton CO
2
e
Basisfremskrivning 2018
0
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0005.png
2: 2030-forpligtelsen i ikke-kvotesektoren
Danske drivhusgasudledninger i ikke-kvotesektoren
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2021
Reduktionsbehov
Udledninger
Udledningsrettigheder
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
5
mio. ton CO
2
e
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0006.png
2: 2030-forpligtelsen i ikke-kvotesektoren
Sådan opfyldes forpligtigelsen i regeringens klima- og luftudspil
45
40
35
30
Lavt
mio. ton CO
2
e
Højt
25
20
15
10
5
0
Tiltag fra
energiaftalen
Tiltag fra regeringens
Målsætninger i
klima- og luftudspil regeringens klima-
og luftudspil
LULUCF-kreditter
Annullering af CO2-
kvoter
Reduktionsbehov
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0007.png
2: 2030-forpligtelsen i ikke-kvotesektoren
Klimarådets bud på hvordan forpligtigelsen kan opfyldes
45
40
mio. ton CO
2
e
Højt
Lavt
35
30
25
20
15
10
5
0
Omstillingselementer LULUCF-kreditter
fra Klimarådets 2017-
hovedrapport
Udvalgte tiltag fra
regeringens
klimaudspil
Yderligere tiltag
Overopfyldelse
Reduktionsbehov
7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
2: 2030-forpligtelsen i ikke-kvotesektoren
Klimarådets anbefalinger
Benyt indenlandske omstillingselementer og ikke fx
annullering af kvoter
Der er billige og perspektivrige omstillingselementer
inden for jord og skov, transport og landbrug
8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0009.png
3: 2020-forpligtelsen i transportsektoren
Vedvarende energi i transportens energiforbrug
12
pct.
Biogas
10
8
Elbiler
6
Eltog
4
2.G-biobrændstof
2
1.G-biobrændstof
0
2020 (forventet)*
2020-mål
9
*Der er anvendt EU-regnemetode, hvor nogle typer vedvarende energi tæller mere end andre.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0010.png
3: 2020-forpligtelsen i transportsektoren
Teknologi
1G-biobrændstof
Samfundsøkonomiske
omkostninger frem mod 2050
Klima
Fremtidsperspektiv
++
+
-
-
- (+)
++
+
++
-
+
++
+
2G-biobrændstof
Elbiler
Biogas i tung transport
Note: Karakterne angiver, hvor fordelagtig teknologien er målt på hver af de tre dimensioner (++ er mest fordelagtig).
10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
3: 2020-forpligtelsen i transportsektoren
K
limarådets anbefalinger
Prioriteret rækkefølge:
1. Elbiler
2. Biogas
3. 2.-generationsbiobrændstoffer og 1.-generationsbioethanol
Loft for forbruget af 1.-generationsbiodiesel
Udfasning af ikke-klimavenlige biobrændstoffer
Strategi for 2030-forpligtelsen
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0012.png
Tak for opmærksomheden
klimaraadet.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Klimarådets præsentation af analysen "Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018" den 22/11-18 for udvalget
1974299_0013.png
Drivhusgasudvikling inkl. Klimarådets forslag
Udvikling i de samlede danske drivhusgasudledninger
100
80
Energiaftale 2018
60
40
20
Regeringens klima- og luftudspil
Klimarådets forslag
Sti mod nettonuludledning
mio. ton CO
2
e
Basisfremskrivning 2018
0
1990
2000
2010
2020
2030
2040
2050
13