Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 73
Offentligt
1973451_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
29. oktober 2018
J nr.
2018-17012
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om pristillæg til elektrici-
tet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcen-
tre
Et udkast til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvind-
møller på land uden for de to nationale testcentre har været sendt i høring i perio-
den fra den 5. september til den 3. oktober 2018.
Der er modtaget i alt otte eksterne høringssvar. Følgende høringsparter har angi-
vet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse: CO-industri, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, FSR
danske revisorer og Københavns
Kommune
Økonomiforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen.
Følgende parter har afgivet bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse: Dan-
marks Vindmølleforening, European Energy og Vindmølleindustrien.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar, og
der afgives bemærkninger hertil (i kursiv).
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene har især berørt følgende emner:
1. Definition af en forsøgsvindmølle
2. Tilskyndelsesvirkning
3. Projektets påbegyndelse
4. Krav om fabriksnye vindmøller
5. Finansiering m.v.
6. Andet
1. Definition af forsøgsvindmølle
Vindmølleindustrien anfører, at i forhold til definitionen af en forsøgsvindmølle, så
forstår Vindmølleindustrien bestemmelsen sådan, at en vindmølle omfattet af ord-
ningen kan starte på et prototypecertifikat under ordningen, og i løbet af støtteperi-
oden opnå et § 8 certifikat jf. bekendtgørelse nr. 73, uden at det påvirker pristillæg-
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0002.png
get. Vindmølleindustrien bemærker endvidere, at vindmøllen ved ansøgningstids-
punktet typisk ikke vil have opnået prototypecertifikat, da ansøgningstidspunktet
ligger forholdsvist tidligt, og tilsagnet må således kunne gives fra Energistyrelsen
under betingelse af senere relevant certificering.
Bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at en vindmølle, der modtager støtte igennem ordningen,
godt kan starte på et prototypecertifikat og i løbet af støtteperioden udskifte proto-
typecertifikatet med et § 8 certifikat, såfremt § 8 certifikatet er udstedt til en vind-
mølle, der ombygges til forsøg og demonstration, og hvor der foreligger en for-
søgsplan efter § 8 i bekendtgørelse nr. 73 om teknisk certificeringsordning for
vindmøller.
Energistyrelsen er enig i, at kravet om dokumentation for et opnået prototypecertifi-
kat kan være svært for ansøger at opfylde på tidspunktet for ansøgning om tilsagn.
Energistyrelsen har på den baggrund ændret bekendtgørelsen, så vindmøllen eller
vindmøllerne inden nettilslutning skal være certificeret i overensstemmelse med
definitionen af en forsøgsvindmølle jf. bekendtgørelsens § 2, nr. 1. Dokumentatio-
nen for certificering skal forelægges, når der ansøges om udbetaling af støtte. Ud-
betaling af støtte vil således være betinget af, at ansøger kan dokumentere, at
vindmøllen eller vindmøllerne enten har et prototypecertifikat eller et § 8 certifikat,
såfremt § 8 certifikatet er udstedt til en vindmølle, der ombygges til forsøg og de-
monstration, og hvor der foreligger en forsøgsplan efter § 8 i bekendtgørelse nr. 73
om teknisk certificeringsordning for vindmøller.
2. Tilskyndelsesvirkning
Vindmølleindustrien opfordrer til, at Energistyrelsen i sin administration af ordnin-
gen tager hensyn til, at efterprøvning af kravet om tilskyndelsesvirkning bør ske i et
bredere perspektiv for forsøgsvindmøller. Vindmølleindustrien foreslår derfor, at
kravet om, at vindmøllen ikke vil blive opstillet, hvis der ikke opnås tilsagn om pris-
tillæg, som minimum ikke indgår i ansøgningsskemaet og ideelt udgår af bekendt-
gørelsen.
Vindmølleindustrien anfører endvidere, at kravet om, at der skal være indgået en
købsaftale med betingelse om, at der opnås tilsagn om pristillæg, ikke bør være til
hinder for, at der er kontraktretlig frihed til at gå videre med projektet i det tilfælde,
at der ikke opnås pristillæg, samt at tilskyndelsesvirkningen af pristillægget i et
sådant tilfælde ikke kan anses for at være bragt i tvivl.
Bemærkninger:
For at sikre, at støtten har tilskyndelsesvirkning skal ansøger ved ansøgning om
tilsagn om støtte erklære, at projektet ikke er påbegyndt. Betingelsen om, at ansø-
ger skal erklære, at vindmøllen ikke vil blive opstillet, hvis ansøger ikke opnår til-
sagn om støtte og betingelsen om en betinget købsaftale, er indsat i udkastet til
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0003.png
bekendtgørelsen, som led i vurderingen af, om støtten har tilskyndelsesvirkning.
Energistyrelsen har dog vurderet, at de to betingelser ikke er nødvendige i dette
tilfælde, og derfor udgår de af bekendtgørelsen for forsøgsvindmøller.
European Energy mener ikke, tilskyndelsesvirkning udelukkende kan bekræftes for
de tilfælde, hvor anlægsomkostningerne overstiger indtægterne. Også projekter,
som kun forventes at give et mindre marginalt overskud, vil som udgangspunkt ikke
blive realiseret. European Energy foreslår, at Energistyrelsen indregner en rimelig
pris i forbindelse med at tilskyndelsesvirkningen vurderes, og at beregningsmodel-
len i bekendtgørelsesudkastets § 9 opdateres.
Bemærkninger:
Støtteordningen for forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre er
godkendt i medfør af Europa-Kommissionens statsstøtteretningslinjer. Det fremgår
af punkt 49 i retningslinjerne vedrørende tilskyndelsesvirkning, at støtten ikke må
gå til dækning af omkostningerne ved en aktivitet, som virksomheden under alle
omstændigheder ville have iværksat, eller kompensere for den normale forret-
ningsmæssige risiko ved en økonomisk aktivitet. Det er dog tilladt at få dækket
normal kapitalforrentning, hvilket indgår i Energistyrelsens beregninger i forbindelse
med vurdering af tilskyndelse, som en skønnet kalkulationsrente på 7,50 pct.
På den baggrund fastholdes beregningsmodellen, som den fremgår af § 9.
European Energy bemærker, at det ikke fremgår af høringsversionen, hvorledes
Energistyrelsen får kendskab til anlægsomkostningerne for projektet.
Bemærkninger:
Ansøger vil i forbindelse med ansøgning om tilsagn om pristillæg skulle oplyse
forventet købspris eller produktionspris for vindmøllen eller vindmøllerne, forvente-
de installationsomkostninger, forventede driftsomkostninger og en beskrivelse af
situationen uden støtte (det kontrafaktiske scenarie). Hvis ansøger er en stor virk-
somhed skal situationen uden støtte endvidere dokumenteres, fx ved en business-
case for etablering af vindmøllen/vindmøllerne uden støtte. Ovenstående krav føl-
ger af statsstøtteretningslinjerne. Af § 1, stk. 2, i udkastet til bekendtgøren fremgår
det, at ordningen administreres i overensstemmelse med statsstøtteretningslinjer-
ne. Energistyrelsen er dog enig i, at det bør fremgå direkte af bekendtgørelsen. På
den baggrund er den endelige bekendtgørelse ændret, så kravene til oplysninger
om projektomkostninger mv. nu fremgår af bekendtgørelsens § 7.
European Energy bemærker endvidere, at det bør specificeres, hvorledes Energi-
styrelsen beregner det forventede antal kWh, der lægges til grund ved vurderingen
af projektet og tilskyndelsesvirkningen.
Bemærkninger:
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0004.png
Energistyrelsen skal hertil bemærke, at der tages udgangspunkt i Energistyrelsens
Teknologikatalog for produktion af el og fjernvarme. Teknologikataloget kan findes
på Energistyrelsens hjemmeside.
3. Projektets påbegyndelse
Vindmølleindustrien påpeger, at kravet om, at ansøgning skal foreligge, inden pro-
jektet påbegyndes, bør administreres i lyset af, at testprojekter har en lang lead-
time, og at de første tiltag til at påbegynde arbejdet med investeringsprojektet hos
producenterne ligger adskillige år før, der rent faktisk indgås aftale med en develo-
per om at gennemføre testprojekter på et konkret site.
Bemærkninger:
Det er et krav i medfør af Europa-Kommissionens statsstøtteretningslinjer (punkt
50), at et projekt, der modtager statsstøtte, ikke må være påbegyndt, inden der
ansøges om støtte. Definition af projektets påbegyndelse skal fortolkes i overens-
stemmelse med definitionen i statsstøtteretningslinjerne, hvoraf det fremgår, at
projektets påbegyndelse enten er påbegyndelse af arbejdet på investeringsprojek-
tet eller det første bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af andre for-
pligtelser, som gør investeringen irreversibel alt efter, hvad der indtræffer først.
Energistyrelsen vil derfor administrere ordningen i henhold hertil og vil foretage en
individuel og konkret vurdering af hvert enkelt projekt.
4. Krav om fabriksnye vindmøller
Vindmølleindustrien opfordrer til, at kravet om, at vindmøllerne skal være fabriks-
nye, bør forstås i kontekst af, at ordningen også gælder for møller, der er ombygget
til testformål. Vindmølleindustrien anfører endvidere, at de er opmærksomme på, at
der er tale om et grundlæggende krav i forbindelse med statsstøtteretningslinjernes
forudsætning om, at der ikke må ske overkompensation. Ved en intensitetsbereg-
ning af støtten bør det kunne tages med i betragtning, at der kan være tale om
genanvendelse af komponenter på en mølle, hvor kun nogle dele skiftes ud med
henblik på forsøgsaktiviteten. Vindmølleindustrien opfordrer til, at administrationen
af kravet bør afspejle denne virkelighed.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at udgangspunktet i støtteordningen er, at vindmøllerne
er fabriksnye, men at det vil bero på en konkret vurdering, hvornår kravet er opfyldt.
Fx kan muligheden for at genanvende et eksisterende tårn indgå i vurderingen.
Spørgsmålet om, hvorvidt en mølle er fabriksny eller ej, afgøres heller ikke af et
ændret certifikat, men det vil kunne indgå som et element i den konkrete vurdering.
5. Finansiering m.v.
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0005.png
Danmarks Vindmølleforening støtter indførelsen af ordningen for forsøgsvindmøl-
ler, som foreningen ser som et tiltag, der vil understøtte den grønne omstilling.
Danmarks Vindmølleforening mener, at finansieringen af ordningen ikke burde ske
på baggrund af en beskæring af budgettet for de teknologineutrale udbud for 2018
og 2019. Ordningen er målrettet forsøgsvindmøller, og derfor bør finansieringen
ske via forskningsmidler.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at finansieringen af støtteordningen til forsøgsvindmøl-
ler, der etableres uden for de nationale testcentre, er politisk bestemt med stem-
meaftalen af 26. september 2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti, med senere ændringer i februar
2018.
Vindmølleindustrien bemærker, at 2018 næsten er gået, førend ansøgere kan søge
om tilsagn om pristillæg, hvorfor den afsatte pulje på 10 MW bør videreføres til
2019 og lægges oven i de 25 MW.
Bemærkninger:
Eventuelt ubrugt kapacitet fra 2018-puljen overføres ikke automatisk til 2019-puljen.
Der vil derfor skulle tages diskretionær stilling til anvendelsen af en sådan eventuelt
ubrugt kapacitet.
6. Andet
Vindmølleindustrien opfordrer til, at der i forhold til bekendtgørelsens § 8, stk. 2, om
lodtrækning mellem fyldestgørende ansøgninger modtaget samme dag, som til-
sammen overskrider den resterende pulje, bør være en ranking af de ansøgninger,
der trækkes ud i lodtrækningen, så det er klart fra starten, hvilket projekt der vil
blive tilkendt delvist tilsagn i medfør af § 8, stk. 3. Hvis det efter sådan en lodtræk-
ning viser sig, at de udtrukne møller ikke er berettiget til tilsagn om pristillæg, op-
fordrer Vindmølleindustrien til, at der gås videre til vurdering af det næste projekt i
ansøgerpuljen.
Bemærkninger:
Puljen er på i alt 10 MW. Hvis der f.eks. er givet tilsagn til 8 MW og der stadig ligger
en fyldestgørende ansøgning på 5 MW, som er indkommet senere end de ansøg-
ninger, som har fået tilsagn til 8 MW, tilbyder Energistyrelsen ansøgeren med 5
MW ansøgningen at reducere denne til 2 MW.
Det er kun fyldestgørende ansøgninger, der kommer med i lodtrækningen dvs.
ansøgninger, som opfylder alle betingelserne for at kunne opnå tilsagn om pristil-
læg. Før lodtrækningen foretages, er ansøgningerne, som skal indgå i lodtræknin-
gen, derfor blevet sagsbehandlet og er derved også klar til at modtage tilsagnet,
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0006.png
såfremt de bliver udtrukket. Efter lodtrækningen vil den eller de vindmøller, som er
blevet udtrukket, derfor også med sikkerhed kunne få tilsagnet, fordi de er fyldest-
gørende.
Vindmølleindustrien anfører, at kravet om, at et projekt maksimalt må udgøre seks
vindmøller bør administreres i lyset af, at et testmølleprojekt i nogle tilfælde indgår
som en del af et større projekt, der også omfatter vindmøller, som ikke er testmøl-
ler.
Bemærkninger:
Det afgørende for betingelsen er, at der maksimalt tilsluttes seks vindmøller pr.
tilslutningspunkt til nettet. Det er præciseret i bekendtgørelsen, at et projekt maksi-
malt må indeholde seks vindmøller med det samme tilslutningspunkt til nettet, hvil-
ket er i overensstemmelse med Europa-Kommissionens godkendelse af ordningen
(SA.50717)
Vindmølleindustrien bemærker, at bekendtgørelsens § 6, stk. 1 og stk. 2, er indbyr-
des modstridende, idet produktion med negativ spotpris indgår i opgørelsen af hele
den faktiske produktion af elektricitet.
Bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i Vindmølleindustriens bemærkning, og bekendtgørelsen er
derfor rettet i overensstemmelse hermed.
European Energy foreslår, at ved forhold, hvor vurderingen af ansøgers egen skyld
indgår i vurderingen af dispensation, bør kravet specifikt fremgå af forholdet, og
den generelle forudsætning om ansøgers skyld bør udgå. European Energy mener
endvidere, at det bør overvejes at lade forsinkelse hos ansøgers leverandør give
ansøger ret til fristforlængelse.
Bemærkninger:
Energistyrelsen har ændret bekendtgørelsen, så krav om, at forholdet ikke kan
tilregnes ansøger, nu fremgår direkte af de relevante forhold i bestemmelsen.
Det er Energistyrelsens opfattelse, at ansøger selv må bære risikoen for forsinkelse
hos ansøgers leverandør.
European Energy mener, at det bør præciseres i § 13, stk. 2, at ejerskiftet vedrører
de pågældende vindmøller forud for nettilslutning af vindmøllerne, og at disse kan
overdrages frit, efter ansøger har modtaget afgørelse om udbetaling af pristillæg.
Bemærkninger:
Hvis vindmøllerne skifter ejer efter nettilslutning, vil Energistyrelsen stadig skulle
modtage oplysninger om ejerskiftet, så det er tydeligt for Energistyrelsen, hvem der
påtager sig rettigheder og pligter i forhold til støtten.
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 73: Orientering om afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land uden for de to nationale testcentre
1973451_0007.png
European Energy opfordrer til, at der i stedet for GPS-koordinater for den forvente-
de placering henvises til, at møllerne opstilles inden for de rammer, der er fastsat
ved det specifikke plangrundlag.
Bemærkninger:
Energistyrelsen ønsker en så præcis angivelse af vindmøllen eller vindmøllernes
placering som muligt, hvorfor det er besluttet, at placeringen skal angives ved GPS-
koordinater. Energistyrelsen fastholder på den baggrund kravet.
Energistyrelsen gør dog opmærksom på, at det alene er GPS-koordinater for vind-
møllen eller vindmøllernes forventede placering. En ændring af GPS-koordinaterne
for vindmøllen eller vindmøllerne efter modtagelse af tilsagn vil derfor ikke bevirke,
at ansøgning om udbetaling af pristillæg vil blive afslået.
European Energy anmoder om, at der vejledes om, hvilke oplysninger der omfattes
af ”virksomhedens størrelse” jf. høringsversionens § 7, stk. 2.
Bemærkninger:
Ansøger skal i ansøgningsskemaet oplyse om ansøgers virksomhed er i kategorien
lille eller mellemstor virksomhed eller i kategorien stor virksomhed. Ansøgers stør-
relse defineres i henhold til den definition, som fremgår af bilag 1 i Europa-
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder,
små og mellemstore virksomheder (2003/361/EF), EU-Tidende 2003, L124, side
36.
Side 7/7