Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 63
Offentligt
1967221_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg d. 9. november 2018 vedr. åben dør-
projektet i Jammerland Bugt
Kontor
Energikontor I
Dato
24. oktober 2018
J nr.
2018-3161
/ MESAJ
Samrådsspørgsmål D
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har
Rasmus Horn Langhoff stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål Z
Samrådsspørgsmål D:
”Ministeren
anmodes om en drøftelse af planerne om at
opsætte kystnære vindmøller i Jammerland Bugt. Der
henvises til artiklerne i dagbladet Nordvestnyt den 29.
august 2018: ”Campingplads lukker hvis møllerne kommer”
og ”Tro ikke at havmøllerne er skudt ned” og til
(folketingsåret 2017-18) EFK alm. del
spm. 354-357.
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 2017-18, jf. EFK alm. del - samrådsspm. Z."
Side 1/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0002.png
Ministerens svartale:
Tak for spørgsmålet.
[Beskrivelse af projektet i Jammerland Bugt]
Jeg vil gerne indledningsvist opsummere, hvad
projektet i Jammerland Bugt handler om, så vi har
en fælles forståelse af, hvad vi skal tale om i dag.
I 2012 ansøger European Energy om at opstille op
til 80 havvindmøller på op til 200 meter i
Jammerland Bugt. Møllerne skal placeres cirka 6
kilometer fra kysten.
I 2014 giver Energistyrelsen tilladelse til, at
European Energy kan gennemføre
forundersøgelser og herunder en VVM-
undersøgelse.
VVM-redegørelsen har været lang tid undervejs,
fordi der blandt andet har været diskussioner om
beregninger af effekter på fuglelivet i området.
Energistyrelsen sender nu i november eller
december en revideret VVM-redegørelse i offentlig
høring.
Så vi har altså at gøre med et projekt med store
havvindmøller, der ligger tæt på kysten, og som har
udløst store protester hos befolkningen. Og som
samtidig er et projekt, hvor European Energy har
retten helt på sin side, hvis de vil gennemføre
havvindmølleparken, og VVM-undersøgelsen i
øvrigt kan godkendes
uanset de massive folkelige
protester.
Side 2/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0003.png
En vigtig detalje er dog, at den kommunale
indsigelsesret kommer til at gælde, hvis European
Energy ønsker statslige støttekroner til projektet.
Det vender jeg tilbage til.
[Forståelse for frustrationer]
Jeg vil også gerne her indledningsvist understrege
meget klart, at jeg til fulde forstår de frustrationer,
som de kystnære havvindmøller skaber.
Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at vi i regeringen
godt kunne tænke os at få de her møller længere ud
på havet.
Jeg kan nemlig frygte, at opførelsen af flere
kystnære møller kan medføre en generel folkelig
modstand mod vindmøller.
Og at den modstand i værste fald kan blive en
trussel for den grønne omstilling, som vi i
regeringen ser som en af de allervigtigste politiske
prioriteter i årene frem.
[Regeringens indsats]
Det bliver vi nødt til at tage alvorligt.
Ingen minister har gjort så meget som mig for at få
de kystnære møller længere ud på havet.
Regeringen har fået indført to konkrete stramninger
af åben dør-ordningen, i øvrigt i godt samarbejde
med forligskredsen:
- Vi har indført den kommunale indsigelsesret.
Side 3/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0004.png
- Og vi har indført fremdriftskravene.
Vi indførte sammen med jer den kommunale
indsigelsesret, så vi kan være sikre på, at der er
lokal opbakning til eventuelle kystnære projekter.
Med indsigelsesretten kan en kommune gøre
indsigelse imod opførslen af havvindmøller, der
stilles op inden for 8 kilometer fra kysten.
Vi besluttede med Energiaftalen fra i sommer, at
indsigelsesretten skal udvides til at gælde for
møller, der opstilles inden for 15 kilometer fra
kysten.
Men den kommunale indsigelsesret har ikke
tilbagevirkende kraft. Og derfor gælder
indsigelsesretten ikke for projektet ved Jammerland
Bugt, hvis European Energy ønsker at opføre
projektet uden støtte.
Den kommunale indsigelsesret vil dog gælde, hvis
European Energy ønsker statslige støttekroner til
projektet. Det er en forudsætning for at deltage i de
kommende teknologineutrale udbud, at der er
kommunal opbakning.
Jeg vil være meget forsigtig med at vurdere, om
European Energy har behov for statslig støtte. Der
er sket en hastig teknologiudvikling på
havvindområdet, og derudover er der kommet nye
spillere på markedet, som er interesseret i at betale
en højere pris for grøn strøm, fx nogle af vores
kommende datacentre.
Side 4/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0005.png
Så tiden må vise, hvordan økonomien i projektet ser
ud, og om den kommunale indsigelsesret kan
komme i spil.
Jeg vil gerne understrege, at min modstand alene
handler om de kystnære placeringer og ikke om
havvindmøller som sådan.
Havvindmøller spiller en afgørende rolle i vores
grønne omstilling, og Danmark skal være førende
på området.
Men havvindmøller hører efter min mening til langt
ude på havet, hvor de ikke generer folk.
Desværre er det sådan, at lige så meget som jeg
forstår frustrationerne, lige så lidt kan jeg stoppe
projektet i Jammerland Bugt, hvis European Energy
kan opføre projektet uden statslige støttekroner.
Det gælder også, hvis jeg tilbagekalder alle
beslutningskompetencer fra Energistyrelsen.
Lovgivningen er nemlig ens for Energistyrelsen og
for mig, som minister.
[Beslutningskompetence og tilladelser]
Lad mig kort gennemgå, hvilke tilladelser der skal
opnås i forbindelse med et projekt som det i
Jammerland Bugt.
(1.) For det første. Forundersøgelsestilladelsen er
den første tilladelse, man skal have.
Side 5/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0006.png
Det er en forudsætning for forundersøgelses-
tilladelsen, at udnyttelse af energi vurderes
relevant, og at projektudvikler har de rette
finansielle og tekniske kompetencer.
Hvis de her forudsætninger er opfyldt, skal der
gives forundersøgelsestilladelse. Det er mig som
energi-, forsynings- og klimaminister, der træffer
afgørelse om forundersøgelsestilladelser.
(2.) Den anden tilladelse, der skal gives, er
etableringstilladelsen.
En forundersøgelsestilladelse giver ikke automatisk
ret til en etableringstilladelse.
Det er nemlig sådan, at hvis der i forbindelse med
VVM-redegørelsen findes væsentlige negative
påvirkninger, så kan et projekt afvises.
Det sker i praksis sjældent, fordi det er mere
normalt, at VVM-redegørelsen i stedet angiver,
hvordan et projekt kan tilpasses, så de negative
påvirkninger bliver minimeret til et acceptabelt
niveau.
Det er Energistyrelsen, der sammen med andre
relevante fagstyrelser vurderer, om en påvirkning er
så negativ, at man ikke kan gennemføre et projekt.
Der er altså sat et system i værk, som skal sikre, at
det er saglige argumenter, der ligger til grund for
afvisninger af projekter, der kan fremme den grønne
omstilling.
Side 6/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0007.png
Som lovgivningen ser ud lige nu, kan man ikke
afvise en ansøgning, hvis den endelige VVM-
redegørelse bliver godkendt af de relevante
eksperter.
(3.) Den tredje og sidste tilladelse er
elproduktionstilladelsen, som dokumenterer, at
vilkårene i etableringstilladelsen er opfyldt. Det er
Energistyrelsen, der giver elproduktionstilladelsen.
[Projektet ved Jammerland Bugt har været
kompleks]
Som jeg også nævnte i starten af talen, så har
VVM-redegørelsen for projektet i Jammerland Bugt
været lang tid undervejs.
Mit overordnede billede af projektet er dog, at der
hele tiden har været fremdrift i processen.
Projektudvikler fik forundersøgelsestilladelsen i
2014.
I 2015 modtog Energistyrelsen VVM-redegørelsen,
og herefter opstår så en række problemstillinger,
som har betydet, at projektet har trukket ud.
En af hovedårsagerne til det lange forløb er, som
jeg nævnte indledningsvis, at man har skullet
inddrage nye beregninger af effekterne i forhold til
fugleliv i VVM-redegørelsen.
Ændringen af beregningerne har medført, at
projektområdet blev indskrænket en del i efteråret
Side 7/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0008.png
2017, ligesom det også blev flyttet længere væk fra
kysten.
De her ændringer har samtidig betydet, at der skulle
gennemføres en revision af VVM-redegørelsen og
laves nye visualiseringer.
Planen er nu, at VVM-redegørelsen sendes i
offentlig høring her i november eller december, og i
starten af 2019 vil Energistyrelsen så forholde sig til
de indkomne høringssvar.
[Påvirkning på miljø, natur, boligpriser og
turisme]
Jeg kan se, at der i samrådsspørgsmålet bliver
henvist til artikler, der handler om projektets
påvirkning på miljø, natur, boligpriser og turisme.
Jeg vil ikke forholde mig til det specifikke projekt, da
VVM-redegørelsen ikke er offentliggjort endnu.
I stedet vil jeg kort gennemgå, hvad tidligere VVM-
redegørelser og erfaringer på området har lært os.
Det er klart, at det altid vil påvirke omkringliggende
miljø og natur, når der opføres infrastruktur som for
eksempel kystnære havvindmøller.
Derfor er det så vigtigt, at der udføres VVM-
undersøgelser, så vi kan imødekomme
påvirkningerne og mindske dem. Det er, som jeg
har nævnt, også sket med projektet i Jammerland
Bugt.
Side 8/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0009.png
Hvad angår huspriser, så har der ikke tidligere
været sager i Danmark om pristab på grund af
kystnære havvindmøller.
Men det er bestemt tænkeligt, at kystnære
havvindmøller kan have en negativ påvirkning på
ejendomspriserne i det berørte område.
Derfor har boligejere i området også mulighed for at
søge dækning af ejendomsværditab gennem den
såkaldte værditabsordning.
Der er verserende sager ved
Taksationsmyndigheden, som vil give en indikation
på, hvordan de her forhold omkring boligpriserne
ser ud.
Endelig er der turismen. I forhold til turisme har
tidligere undersøgelser vist, at holdningerne til
vindmøller varierer i befolkningen.
Derfor kan man formentlig antage, at det samme
gælder for turister.
Jeg håber, at jeg hermed har givet jer svar på de
spørgsmål, I har til projektet i Jammerland Bugt.
[Afrunding]
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at det for
mig er den grønne omstilling, som er kernen i det
her. Hvis vi skal i mål med den grønne omstilling, så
skal vi have en bred opbakning fra befolkningen.
Side 9/10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Talepapir fra samrådet den 9/11-18 om havvindmølleprojektet i Jammerland Bugt (samrådsspm. D)
1967221_0010.png
Derfor har jeg strammet op på åben dør-ordningen.
Men det ændrer desværre ikke på, at jeg ikke bare
kan aflyse projektet ved Jammerland Bugt .
Det ville kræve lovgivning med tilbagevirkende kraft,
som i sig selv er et retssikkerhedsmæssigt problem.
Hvis jeg aflyste projektet nu, ville staten for det
første højst sandsynligt skulle betale en stor
erstatning til European Energy.
Og for det andet, og det er ret så væsentligt, så ville
det skabe en voldsom usikkerhed om investeringer i
udbygning med havvind og anden vedvarende
energi i Danmark.
En usikkerhed som på ingen måder vil gavne den
grønne omstilling, som jeg ved, at vi alle her i
rummet tillægger stor vægt.
Tak for ordet.
Side 10/10