Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 61
Offentligt
1966361_0001.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
1. Indledning
Fjernvarme Fyn har gennem nogen tid arbejdet med forskellige muligheder for at udfase kul i var-
meproduktionen. I dag bliver ca. 40% af den samlede varme produceret på den kulfyrede blok 7,
mens resten af varmen kommer fra affald, halm, overskudsvarme, flis og en mindre mængde na-
turgas til spidslast og reservekedler.
Det er Odense kommunes og Fjernvarme Fyns fælles mål at udfase kullene helt inden udgangen
af 2025, men der er en række barrierer, der skal ryddes af vejen, samt randbetingelser, der skal
afklares, før det er muligt for Fjernvarme Fyn at foretage de nødvendige beslutninger og sætte ku-
ludfasningen i gang.
Dette notat omfatter problemstillinger og overvejelser omkring mulige løsninger inden for følgende
problemområder:
1. Kraftvarmekrav
2. Aftalebaseret prissætning af varme
3. Tilskud til procesvarmekunder.
Overordnet set er de 3 problemområder forbundne. Således vil krav om etablering af ny kraft-
varme-kapacitet medføre en samlet set dyrere løsning og dermed et større behov for tilskud til pro-
cesvarmekunder. Tilsvarende gælder, at prisen til procesvarmekunderne vil blive højere, såfremt
der ikke åbnes mulighed for aftalebaseret prissætning af varme, hvilket igen vil øge behovet for til-
skud til procesvarmekunderne.
Efterfølgende er kort beskrevet barrierer og randbetingelser inden for de nævnte problemområder,
som Fjernvarme Fyn har identificeret som værende problematiske, samt desuden indledende tan-
ker om mulige løsninger herpå. Problemstillingerne er søgt beskrevet kort og præcist, men der ta-
ges forbehold for, om der er identificeret al relevante lovgivning, der måtte hindre Fjernvarme Fyns
udfasning af kul, herunder eventuelle konsekvensændringer i anden lovgivning end elforsyningslo-
ven og varmeforsyningsloven.
2. Kraftvarmekrav
Baggrund for problemstilling
Fjernvarme Fyns gældende produktionsbevilling fra Energistyrelsen løber frem til 1/4-2035 og in-
kluderer bl.a. følgende krav om opretholdelse af elproduktionskapacitet:
Eksisterende kraftvarmeanlæg må jf. Elforsyningsloven ikke tages ud af drift uden Energi-
styrelsens tilladelse
Energiministeren kan i medfør af Elforsyningsloven med 1 års varsel bestemme, at Fjern-
varme Fyn skal opretholde en nærmere fastsat mindste elproduktionskapacitet.
Dertil kommer, at Odense Byråd, der jf. varmeforsyningsloven er godkendende myndighed ved
etablering af nye varmeproduktionsanlæg, ifølge varmeforsyningsloven kun må godkende etable-
ring af nye anlæg, hvis disse indrettes som kraftvarmeanlæg.
Relevant lov/bestemmelse
Elforsyningsloven
D18-47146/0.10
Side 1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0002.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
Elforsyningsloven indeholder bestemmelser om, at eksisterende elproduktionskapacitet kan kræ-
ves opretholdt. Disse bestemmelser, som er indskrevet i Fjernvarme Fyns produktionsbevilling,
fremgår af elforsyningslovens § 11 (væsentlige ændringer kræver Energiministerens godkendelse)
og § 50, stk. 3, (elproduktionskapacitet kan kræves opretholdt af Energiministeren). Desuden frem-
går det af § 12, stk. 1, nr. 4, at Energinet skal underrettes. Tidligere erfaringer viser, at sidstnævnte
kan give anledning til, at Energinet modsætter sig lukning af elproduktionsanlæg.
§ 11. Etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentlige ændringer i bestående anlæg kan kun
foretages efter forudgående tilladelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren.
§ 12. Der kan i en tilladelse efter § 11 eller i en bevilling efter § 10
[produktionsbevilling]
fastsættes
vilkår om, at ejeren
1) forpligter sig til at ændre produktionsomfanget efter Energinets bestemmelse, når denne finder
det nødvendigt for at opretholde en effektiv udnyttelse af nettet, elforsyningssikkerheden eller kvali-
teten i det sammenhængende forsyningsnet,
2) stiller sikkerhed for nedtagning af anlæg,
3) påtager sig, for så vidt angår kraft-varme-anlæg, en forsyningspligt for fjernvarme i et nærmere
fastlagt forsyningsområde og
4) forpligter sig til at underrette Energinet mindst et år i forvejen, såfremt det besluttes, at et anlæg
skal lukkes eller tages ud af drift, så det ikke er til rådighed i en længere periode.
§ 50. Bevillinger til kollektive elforsyningsvirksomheder
[produktionsbevilling]
kan kun meddeles til
ansøgere, der skønnes at have den fornødne tekniske og finansielle kapacitet.
Stk. 2. I bevillinger kan der ud over de vilkår, der kan fastsættes i medfør af kapitel 3-6, i særlige
tilfælde af hensyn til opfyldelse af lovens formål fastsættes sådanne vilkår, som er begrundet i den
pågældende virksomheds særlige forhold. Endvidere kan der fastsættes vilkår, som er nødvendige
af hensyn til overholdelsen af EU-regler eller EU-henstillinger på området.
Stk. 3. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan i bevillingen stille vilkår om, at ministeren med 1
års varsel kan bestemme, at elproduktionsvirksomheder af hensyn til elforsyningssikkerheden skal
opretholde en nærmere fastsat mindste produktionskapacitet.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
Et nyt kraftvarmeanlæg skal nødvendigvis være biomassefyret, hvilket er urentabelt, idet den kraf-
tige reduktion af pristillægget til bio-el ikke opvejer merinvesteringen i kraftvarme. Kommunalbesty-
relser må imidlertid kun godkende projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der etableres
som kraftvarme-anlæg, hvilket fremgår af § 13 i bekendtgørelse nr. 825 af 24/6 2016 om godken-
delse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Bekendtgørelsens § 29 og § 30 giver dog
mulighed for, at ministeren kan træffe afgørelsen i stedet for kommunalbestyrelsen, og at ministe-
ren kan dispensere fra kravet.
D18-47146/0.10
Side 2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0003.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
§ 13. Ved etablering af produktionsanlæg med en varmekapacitet over 1 MW til levering af opvar-
met vand eller damp til et fjernvarmenet, der forsynes af et centralt kraft-varme-anlæg, kan kom-
munalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis anlægget indrettes som kraft-varme-anlæg,
§ 29. Energistyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at afgørelse om projektgodkendelse træffes af
Energistyrelsen i stedet for af kommunalbestyrelsen.
§ 30. Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, eksempelvis
ved udviklings- eller demonstrationsprojekter.
Stk. 2. Energistyrelsen underretter Kommissionen om en afgivet dispensation, hvis
1) projektet vedrører produktionsanlæg med en indfyret termisk kapacitet på over 20 MW eller di-
stributions- eller transmissionsnet, hvor de produktionsanlæg, der leverer til nettet, sammenlagt har
en indfyret termisk kapacitet på over 20 MW,
Konkrete forslag til ændringer/tiltag
Fjernvarme Fyn vurderer umiddelbart behov for tilsagn om, at:
Energiministeren med hjemmel i Elforsyningslovens § 11 vil sikre tilladelse til at blok 7 ta-
ges permanent ud af drift med henblik på efterfølgende skrotning.
Energinet, når de i medfør af elforsyningslovens § 12, nr. 4, underrettes om, at blok 7 tages
ud af drift, ikke vil gøre indsigelse mod at blok 7 tages permanent ud af drift med henblik på
efterfølgende skrotning.
Energiministeren i medfør af elforsyningslovens § 50, stk. 3, ikke vil stille krav om, at Fjern-
varme Fyn af hensyn til elforsyningssikkerheden skal opretholde en mindste produktionska-
pacitet af en sådan størrelse, at blok 7 fortsat skal holdes driftsklar.
Energistyrelsen er parat til at dispensere fra kravet om, at ny varmekapacitet skal etableres
i form af kraft-varme-anlæg, jf. § 13 i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kol-
lektive varmeforsyningsanlæg, f.eks. ved med hjemmel i bekendtgørelsens § 29 og § 30 at
beslutte, at projektgodkendelse træffes af Energistyrelsen i stedet for af kommunalbestyrel-
sen.
Energistyrelsens underretning af kommissionen i medfør af § 30 stk. 2, i bekendtgørelse
om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg ikke vil hindre eller have
opsættende virkning for en projektgodkendelse, hvor der dispenseres fra den i dag gæl-
dende bekendtgørelse.
3. Aftalebaseret varmefordeling og prissætning
Baggrund for problemstilling
Fastsættelse af afregningspris for fjernvarme sker i henhold til varmeforsyningslovens prisbestem-
melser, herunder hvordan omkostningerne skal fordeles på el og varme, herunder hvor varmesi-
den er underlagt hvile-i-sig-selv.
D18-47146/0.10
Side 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0004.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
Varmekunderne skal afregnes til en omkostningsbestemt pris, der følger varmeforsyningslovens
prisbestemmelser i § 20, og som endvidere afspejler det produktionsmix, som
fysisk
er leveret til
kunderne.
I dag leveres der hovedsageligt kulvarme ind på de hovedledninger, hvor procesvarmekunderne
(gartnerne) er tilsluttet, hvilket giver en konkurrencedygtig varmepris for procesvarmekunderne,
fordi de bl.a. kan få refunderet energiafgifterne til kul, olie og CO
2
.
Som led i udfasningen af kul forventer Fjernvarme Fyn at etablere såvel ny biomasse som elvar-
mepumper, elkedler og varmelagre, hvoraf en betydelig del af den nye kapacitet kan tilskrives an-
delen af procesvarmekunder. Hvis kravet om kostægte afregning af den fysiske leverance til pro-
cesvarmekunderne fastholdes, vil det som udgangspunkt medføre en højere varmepris for proces-
varmekunderne, fordi de efter lukning af blok 7 forsynes med en højere andel varme fra biomasse,
som er et dyrere brændsel og ikke har en afgiftsrefusionsfordel. Dette vil igen medføre risiko for
mistet konkurrenceevne for procesvarmekunderne, som i værste fald kan medføre lukning af gart-
nerier.
Relevant lov/bestemmelse
Varmeforsyningsloven
Prisfastsættelsen af varme fremgår af varmeforsyningslovens § 20, og hvile-i-sig-selv-princippet
fremgår af bestemmelsens stk. 1 og 2:
§ 20. Kollektive varmeforsyningsanlæg, industrivirksomheder, kraftvarmeanlæg med en el-ef-
fekt over 25 MW samt geotermiske anlæg m.v. kan i priserne for levering til det indenlandske
marked af opvarmet vand, damp eller gas bortset fra naturgas med det formål at levere energi
til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand indregne nødvendige udgifter til
energi, lønninger og andre driftsomkostninger, efterforskning, administration og salg, omkost-
ninger som følge af pålagte offentlige forpligtelser, herunder omkostninger til energispareakti-
viteter efter §§ 28 a, 28 b og 29, samt finansieringsudgifter ved fremmedkapital og underskud
fra tidligere perioder opstået i forbindelse med etablering og væsentlig udbygning af forsy-
ningssystemerne, jf. dog stk. 7-17 og §§ 20 b og 20 c. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på
levering af opvarmet vand til andre formål fra et centralt kraftvarmeanlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov
om elforsyning.
Stk. 2. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at andre udgifter og
omkostninger end de i stk. 1 nævnte, kan indregnes i priserne, jf. dog stk. 7. Energi-, forsy-
nings- og klimaministeren kan endvidere fastsætte regler om indregning i priserne af kompen-
sation ved et projekt til ændring af områdeafgrænsningen og indregning af driftsmæssige af-
skrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og med Forsyningstilsynets tiltræden, forrentning
af indskudskapital. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at anlæg,
der er nævnt i § 20, stk. 1, er helt eller delvis undtaget fra regler om indregning af driftsmæs-
sige afskrivninger fastsat efter 2. pkt.
Konkrete forslag
Aftalebaseret fordeling af varme
I fremtiden vil Fjernvarme Fyns produktionsportefølje komme til at bestå af flere anlæg end i dag,
og de vil have forskellige karakteristika. Nogle vil være el-producerende kraftvarmeanlæg, andre vil
D18-47146/0.10
Side 4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0005.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
være el-forbrugende og atter andre vil alene producere varme på basis af et brændsel. Hertil kom-
mer, at der kan blive tale om at udnytte overskudsvarme og lavtemperaturvarme fra forskellige kil-
der og efterfølgende løfte temperaturen med et af de øvrige produktionsanlæg. Endelig vil en del af
varmen fra de mange forskellige produktionsenheder blive blandet via lagring i store varmelagre,
så der ikke er samtidighed mellem produktion og leverance. Alt dette med henblik på en teknisk,
miljømæssig og økonomisk optimering af varmeproduktionen. Samlet set bliver der tale om et
kompliceret produktionsapparat, som kan optimere udnyttelsen af energikilder og anlæg, hvis ram-
merne tillader dette.
I dag tilsiger afgiftslovgivningen, at en kunde skal pålignes brændselsafhængige afgifter for den
varme, der fysik leveres til den hovedledning, som kunden får leveret varme fra. Det har allerede
medført, at der er investeret tocifrede millionbeløb i ledninger, ventiler mv. for at sikre fysisk leve-
ring af kulvarme henholdsvis affaldsvarme til hovedledninger, hvor gartnerne er tilsluttet. Man
kunne have opnået samme
og endda et bedre - resultat ved blot at lave en aftalebaseret forde-
ling af varmen til disse hovedledninger.
Med gældende lovgivning skal der fysisk kobles om på ledningsnettet, når kulanlægget stoppes og
varmen i stedet skal leveres fra affaldsanlægget. Det giver en ufleksibel drift, hvor der kun kan opti-
meres inden for de fysiske rammer (2 mulige koblinger). Hvis optimeringsmulighederne med de
flere nye produktionsenheder skal udnyttes i fremtiden, vil det kræve nye investeringer i omkob-
lingsmuligheder, og selv da vil der stadig være fysiske begrænsninger for den totale optimering af
driften.
Derfor efterspørger Fjernvarme Fyn mulighed for en aftalebaseret fordeling og prissætning af var-
meproduktionen. Dette vi muliggøre optimering af varmeproduktion fra de enkelte anlæg og hele
produktionsporteføljen helt ned på timebasis. Eksempelvis kan aftales med gartnernes varmeforsy-
ning, at de skal forsynes med primært affaldsvarme og sekundært varme fra et varmepumpean-
læg. Det betyder, at i de timer, hvor affaldsvarme ikke kan dække hele behovet, bliver der supple-
ret op med varme fra varmepumpeanlægget. Dette er muligt, da de enkelte anlægs varmeproduk-
tion opgøres på timebasis.
På den måde kunne en større andel affaldsvarme, som har lavere produktionsomkostninger, allo-
keres til forsyningsselskaber med overvægt af procesvarmekunder, uden at anlæg og rørføring
skal bygges om, for at sikre det nuværende krav om overensstemmelse mellem fysisk leverance
og brændsel.
Aftalebaseret prissætning af varme
Der vil fortsat være en omkostning til etablering af ny kapacitet og dyrere grønne brændsler, som
både procesvarmekunder og privatkunder skal balancere således, at den almindelige kunde ikke
betaler for, at procesvarmekunderne undgår prisstigninger.
Fjernvarme Fyn har den 17. maj 2018 modtaget vejledende udtalelse fra Energistyrelsen om salg
af varme til markedspris til procesvarmekunder. Med udtalelsen gives der mulighed for at sælge
varme fra Fjernvarme Fyn Affaldsenergi A/S til procesvarmekunder til en markedspris. Udtalelsen
følger varmesyningslovens §20C (kommunalt ejede decentrale anlæg) og omfatter derfor ikke var-
meproduktion fra centrale blokanlæg (blok 7).
Det er Energistyrelsens vurdering, at det kræver en anmeldelse af omkostningsfordeling mellem
fjernvarmekunder og gartnerne til Forsyningstilsynet, der sikrer, at anlægget samlet set stadig hvi-
ler-i-sig-selv på varmesiden. Med denne tilkendegivelse har Fjernvarme Fyn et værktøj mod pris-
stigninger for de almindelige forbrugere, som derigennem kan sikre en balance mellem procesvar-
mekunderne og de almindelige forbrugere.
D18-47146/0.10
Side 5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0006.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
Tilkendegivelsen løser dog ikke udfordringen ved afgiftssystemet, hvor det fysiske flow af varmen
kræves målt og afgiftsafregnet på basis af brændslet til varmeproduktion. Denne problemstilling
kan løses som beskrevet i under punktet ”Aftalebaseret fordeling af varme”.
Fjernvarme Fyn efterspørger mulighed for en aftalebaseret pris, hvor den aftalebaserede leverance
afregnes til en markedspris inklusiv afgifter for en aftalte leverance. Markedsprisen kan eventuelt
fastsættes på basis af en reference. Samlet set skal økonomien for den totale varmeproduktion
stadig hvile i sig selv inden for varmeforsyningslovens kriterier herfor. Dermed løses ovennævnte
udfordring med, at energiafgifterne skal følge de fysiske leverancer i et meget integreret system,
og der sikres en samlet optimering af produktionsporteføljen til gavn for samfund og kunder.
4. Tilskud til grøn omstilling af procesvarme
Baggrund for problemstilling
Procesvarmekunderne vil som beskrevet i afsnit 3 opleve stigende priser for procesvarme ved ud-
fasning af kul som følge af dyrere brændsel, som ikke er afgiftsbelagt. Selv med en aftalebaseret
prissætning af varmen, vil væsentlige prisstigninger på procesvarme ikke kunne undgås.
Tidligere var der mulighed for at søge om tilskud fra VE-proces ordningen til procesvarmekunders
(fx gartneres) merudgifter som følge af omstilling til vedvarende energi, men denne ordning blev
afskaffet med udgangen af 2016.
Inden ordningens ophør søgte Fjernvarme Fyn og fik bevilget tilskud fra VE-procesordningen til
dækning af procesvarmekundernes merudgifter i forbindelse med etablering af tilsatsfyring med
halm på blok 7. Imidlertid viste det sig sent i forløbet (efter tilskuddet
var bevilget), at EU’s stats-
støttegodkendelse for VE-proces ordningen blokerede for, at Fjernvarme Fyn kunne modtage pris-
tillæg til bio-el samtidig med, at gartnerne modtager VE-proces tilskuddet
det til trods for at det
fulde VE-proces tilskud skulle reducere prisstigningerne for procesvarmekunderne, og ikke tilfalde
Fjernvarme Fyn.
Procesvarmekunder i andre fjernvarmeområder har fået tilskud til dækning af merudgifter som
følge af, at fjernvarmeforsyningen udfaser kul.
Relevant lov/bestemmelse mv.
I Energiaftale af 29. juni 2018, side 14, fremgår vedr. Reserve til yderligere VE fra 2025 og frem:
Parterne er enige om at afsætte en reserve på 400 mio.kr. i 2025 og 500 mio.kr. årligt til yderligere
indsatser fra 2026 til fremme af VE.
Konkrete forslag
Som nævnt ophørte VE-proces tilskudsordningen med udgangen af 2016, og der er ikke etableret
en tilsvarende ny ordning siden. Derfor går Odense kommune og Fjernvarme Fyn gerne i dialog
med Energistyrelsen om at finde en tilskudsmetode, der både sikrer overholdelse af EU-lovgivning
og at de almindelige varmekunder ikke skal betale for hele den grønne omstilling af gartnerierhver-
vet. Det kunne f.eks. være et anlægstilskud finansieret via forannævnte reserve til yderligere VE jf.
Energiaftalen og udformet som en generel investeringsstøtte til grøn omstilling. .
Fjernvarme Fyn og procesvarmekunderne har behov for et tilsagn senest medio 2019 om:
D18-47146/0.10
Side 6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 9/11-18 fra Odense Kommune om barrierer for udfasning af kul som opfølgning på foretræde for udvalget
1966361_0007.png
Notat:
Dato:
Barrierer for udfasning af kul (udkast)
2. november 2018
Udarbejdet af: LSJ/CLT
At der kan etableres en pulje, hvorfra der kan gives anlægstilskud til dækning af merudgif-
ter som følge af grøn omstilling for kunder, der får leveret procesenergi i form af fjernvarme.
Finansieringen kan f.eks. baseres på forannævnte reserve til yderligere VE jf. Energiaftalen
eller en tilskudsordning til etablering af anlæg, der skal producere procesenergi.
At EU’s statsstøtteregler ikke blokerer for en
sådan støtteordning.
D18-47146/0.10
Side 7