Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 55
Offentligt
1965166_0001.png
[Kommentarer]
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
[email protected]
kopi til Evelyn Kozak
[email protected]
Dok. ansvarlig: MSC
Sekretær:
Sagsnr: s2015-671
Doknr: d2018-12250-1.1
06-08-2018
Høringssvar til udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig
virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet mv
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive kommentarer til bekendtgørelsen, der
fastsætter bestemmelser om styrkede rammer for overvågning af elforsyningssikkerhed og
for fastsættelse af niveauet for elforsyningssikkerhed.
Dansk Energi støtter i udgangspunktet forslaget og ser frem til at der skabes en klarere roll-
og ansvarsfordeling i opretholdelsen af den høje danske forsyningssikkerhed. Dansk Energi
har gentagne gange rettet kritik af Energinets kasketforvirring i varetagelsen af dette ansvar
og hilser renere linjer velkomne.
Vi har følgende forslag til ændringer i bekendtgørelsen:
Indhold i vurderingen af den fremtidige forsyningssikkerhed
Energinet skal i henhold til bekendtgørelsen udarbejde en prognose for effekttilstrækkelighed
for hvert år og mindst ti år frem. Ifølge § 30, stk. 2. nr. 2. kan Energinet dog undlade at
udarbejde den årlige vurdering med begrundelse i at effekttilstrækkeligheden ikke ventes at
ændre sig væsentligt. Vi mener ikke, at Energinet skal på denne måde skal gives fripas til
kun at analysere på udvalgte år, særligt fordi Energinets begrundelse er svær at efterprøve
for andre interessenter og fordi det kan bidrage til sløre forventninger til udviklingen i
forsyningssikkerheden. Energistyrelsen bør derfor udelade denne mulighed i den endelige
bekendtgørelse.
Til belysning af usikkerheder skal Energinet, ifølge § 30, stk. 3, udarbejde et antal
følsomhedsanalyser, som viser konsekvenserne af usikre antagelser for forudsætninger, der
ligger til grund for prognosen. Dansk Energi mener, at arbejdet med fastsættelse af disse
forudsætninger og følsomhedsanalyser bør ske med konsistent interessentinddragelse,
eksempelvis gennem en formel høring, således at Energinets antagelser valideres. Det er af
afgørende betydning for vurderingens troværdighed, at der er sektorkonsensus om
antagelser og følsomheder. Derfor bør bekendtgørelsens bestemmelser eksplicit forpligte
Energinet til interessentinddragelse tidligt i analyseprocessen. Den i bekendtgørelsens § 35
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Høringssvar og høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1965166_0002.png
2
fastlagte høring af den endelige rapport giver - på grund af den sene placering - ikke
tilstrækkelig mulighed for at ændre på grundlæggende forudsætninger og følsomheder i
analysen.
Eksplicit reference til effektminutter
Ministerens fastlægger forsyningssikkerhedsniveauet som et samlet antal
afbrudsminutter,
jf.
§ 34, stk. 4. Det er i bekendtgørelsens definitioner uklart hvorvidt fejl i transmissions- og
distributionsnettet potentielt kan indgå i dette tal. Det bør i definitionen af afbrudsminutter
derfor fremgå eksplicit, at der alene menes afbrudsminutter opstået på grund af effektmangel
– altså fordi produktionskapaciteten til rådighed i et område samt muligheden for import er
mindre end elforbruget i området. Alternativt vil vi foreslå, at ministeren opstiller et særskilt
mål for effektminutter, der afspejler, hvorvidt der er tilstrækkelig produktions- og
importkapacitet til at opfylde forbruget. Dette mål vil være konsistent med den fremadrettede
forsyningssikkerhedsvurdering fra Energinet, som alene går på effektminutter, EUE og
LOLE, og vil sætte rammerne for hvilke virkemidler, der foreslås anvendt, jf § 27, stk 2. nr. 3.
Levering af tal til elforsyningssikkerhedsredegørelsen
Dansk Energi indsamler og validerer tal fra danske netselskaber til brug i Energinets
elforsyningsredegørelse. I dag foregår der en intens og tidskrævende databehandling i
starten af året med henblik på at levere tal Forsyningstilsynets benchmarking af netselskaber
31. marts. Det vil af ressourcemæssige årsager ikke være muligt at imødekomme Energinets
databehov på samme tid.
Tal til brug for Energinets elforsyningsredegørelse vil derfor på nuværende tidspunkt ikke
kunne leveres tidligere end midten af april, hvilket ikke er i overensstemmelse med
bekendtgørelsens bestemmelse i § 34 om at redegørelsen sendes i høring senest 1. april.
Mulige løsninger kunne være at Energinet anvender foreløbige og ufuldstændige tal fra
netselskaberne i høringsperioden eller at høringsperioden og offentliggørelsen af
elforsyningssikkerhedsredegørelse ændres.
Vi vil gerne indgå i en konstruktiv dialog med Energistyrelsen om ovennævnte muligheder og
står i øvrigt til rådighed for uddybning af vores kommentarer.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Martin Schrøder