Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 55
Offentligt
1965165_0001.png
Kontor/afdeling
FOR
Dato
8. oktober 2018
J nr.
2018 - 2460
/ Eko
Høringsnotat vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse om
systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
(bestemmelser om Energinets redegørelse om elforsyningssikkerhed)
Udkast til ændring af bekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2011 om
systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v. har været
udsendt i ekstern høring fra den 12. juli til den 3. september 2018.
Baggrunden for ændringerne er lov nr. 704 af 8. juni 2018 om ministerens
fastsættelse af niveauet for elforsyningssikkerhed m.v.
Energistyrelsen har modtaget i alt 7 høringssvar, hvoraf følgende høringsparter har
fremsendt bemærkninger: Dansk Energi.
Følgende høringsparter har meddelt, at man ikke har bemærkninger til høringen:
Aalborg Universitet, Datatilsynet, Forsyningstilsynet, Danske Revisorer,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) og Det Ingeniør- og
Naturvidenskabelige Fakultet.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Kommentarer hertil er
anført i kursiv.
Endvidere er der foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og
lovtekniske ændringer i ændringsbekendtgørelsen.
Det skal bemærkes, at høringssvaret kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes
detaljerede oplysninger om svarets indhold, henvises til det fremsendte
høringssvar.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Høringssvar og høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1965165_0002.png
1. Prognose for effekttilstrækkelighed
Dansk Energi noterer, at Energinet i henhold til bekendtgørelsen skal udarbejde en
prognose for effekttilstrækkelighed for hvert år og mindst ti år frem. Hertil bemærker
Dansk Energi, at Energinet kan undlade at udarbejde den årlige vurdering med
begrundelse i, at effekttilstrækkeligheden ikke forventes at ændre sig væsentligt.
Dansk Energi mener ikke, at Energinet på denne måde skal gives fripas til kun at
analysere på udvalgte år.
Energistyrelsens kommentarer
Prognosen for effekttilstrækkelighed skal udarbejdes for DK1 og DK2 for mindst 10
år frem i tiden. Derudover skal analysen i henhold til § 30, stk. 1, nr. 2 udarbejdes
for hvert år, med mindre det kan begrundes, at effekttilstrækkeligheden ikke ændrer
sig væsentlig fra et år til det næste. Energistyrelsen har vurderet det tilstrækkeligt
at indsætte et krav om, at Energinet skal kunne begrunde, at
effekttilstrækkeligheden ikke ændrer sig væsentlig fra et år til det næste. Det
forventes, at Energinet foretager en velbegrundet vurdering. Det bemærkes
endvidere, at Energistyrelsen vil kunne anmode Energinet om at redegøre for
begrundelsen f.eks. i forbindelse med årlige tilsynsmøder med Energinet.
2. Interessentinddragelse
Dansk Energi fremhæver, at Energinet ifølge § 30, stk. 3, skal udarbejde et antal
følsomhedsanalyser, som viser konsekvenserne af usikre antagelser for
forudsætninger, der ligger til grund for prognosen. Dansk Energi mener, at arbejdet
med fastsættelse af disse forudsætninger og følsomhedsanalyser bør ske med
konsistent interessentinddragelse, eksempelvis gennem en formel høring, således
at Energinets antagelser valideres.
Energistyrelsens kommentarer
Energistyrelsen bemærker, at der i bekendtgørelsen er indlagt en offentlig høring
over redegørelsen. I denne kan der gives input til de analyser, som Energinet
foretager. Det forventes, at Energinet i forbindelse med høringen vil være i dialog
med relevante interessenter, samt at Energinet forud for den formelle høring vil
foretage relevant interessentinddragelse. Det bemærkes endvidere, at der i den
endelige bekendtgørelse er indarbejdet mere tid til interessentinddragelse forud for
høringen, idet Energinet skal sende redegørelsen til energi-, forsynings- og
klimaministeren hvert år senest den 1. november, i stedet for den 1. juni, som
angivet i høringsversionen.
3. Effektminutter
Dansk Energi fremhæver, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastlægger
forsyningssikkerhedsniveauet som et samlet antal afbrudsminutter, jf.
§ 34, stk. 4. Dansk Energi mener, at det i bekendtgørelsens definitioner er uklart,
hvorvidt fejl i transmissions- og distributionsnettet potentielt kan indgå i dette tal.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Høringssvar og høringsnotat vedr. ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1965165_0003.png
Det bør i definitionen af afbrudsminutter derfor fremgå eksplicit, at der alene menes
afbrudsminutter opstået på grund af effektmangel.
Energistyrelsens kommentarer
Energistyrelsen bemærker, at afbrudsminutter inkluderer fejl i transmissions- og
distributionsnettet, mens effektminutter alene vedrører det overordnede system
(kraftværker, vedvarende energi og udenlandsforbindelser).
4. Levering af tal til elforsyningssikkerhedsredegørelsen
Dansk Energi fremhæver, at Dansk Energi indsamler og validerer tal fra danske
netselskaber til brug for Energinets nuværende elforsyningsredegørelse. Der
foregår herudover en intens og tidskrævende databehandling i starten af året med
henblik på at levere tal til Forsyningstilsynets benchmarking af netselskaber den
31. marts. Det bemærkes hertil, at det af ressourcemæssige årsager ikke vil være
muligt at imødekomme Energinets databehov på samme tid.
Tal til brug for Energinets elforsyningsredegørelse vil derfor på nuværende
tidspunkt ikke kunne leveres tidligere end midten af april, hvilket ikke er i
overensstemmelse med bekendtgørelsens bestemmelse i § 34 om, at
redegørelsen sendes i høring senest 1. april. Mulige løsninger kunne være at
Energinet anvender foreløbige og ufuldstændige tal fra netselskaberne i
høringsperioden, eller at høringsperioden og offentliggørelsen af
elforsyningssikkerhedsredegørelse ændres.
Energistyrelsens kommentarer
Energistyrelsen har justeret datoerne i den endelige bekendtgørelse, således at det
vil være muligt at inddrage de endelige tal for afbrudsstatistikken.
Side 3/3