Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 49
Offentligt
1962461_0001.png
Til Høringsparterne
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
2. november 2018
J nr.
2018-19531
/NVK/MHR/LOBJE
Høring om udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af projekter
for kollektive varmeforsyningsanlæg
Energistyrelsen sender vedlagte udkast til ændring af bekendtgørelse nr. 825 af 24.
juni 2016 om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg i
høring. Ændringerne i udkastet til bekendtgørelsen er fremhævet i forhold til den
gældende bekendtgørelse. Der er frist for at afgive høringssvar den
26. november
2018 kl. 12.00.
Høringen
er
i
dag
http://www.hoeringsportalen.dk/.
offentliggjort
Høringsportalen,
Baggrund og indhold
Den 29. juni 2018 indgik regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en ny energiaftale. Ændringerne i
projektbekendtgørelsen gennemfører dele af energiaftalen.
Med energiaftalen af 29. juni er parterne enige, at enige om at sætte et stop for nye
forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt fra 1. januar 2019. Dette
sker med lovforslag om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planloven
(ophævelse af adgangen til at pålægge ny tilslutningspligt, indregning af overskud
for varmepumper m.v.), som fremsættes den 14. november 2018.
På forligskredsmødet den 7. september 2018 er parterne endvidere enige om, at
en ophævelse af nye forbrugerbindinger også omfatter den såkaldte aftagepligt for
nye blokvarmecentraler i nye forsyningsområder. Aftagepligten for nye
blokvarmecentraler skal ophæves ved ændring af projektbekendtgørelsen og
ligeledes træde i kraft 1. januar 2019.
Herudover er det i energiaftalen besluttet
i ”mindre fjernvarmeområder”
at ophæve
produktionsbindinger i form af brændselsbindingen til naturgas og
kraftvarmekravet.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0002.png
Aftaleparterne er endvidere enige om at skærpe den kommunale
godkendelsesproces ved at stille yderligere krav til biomasseprojekter, før de kan
godkendes. Biomasseprojekter vil derfor i en midlertidig periode på tre år skulle
opfylde både kravet om positiv samfundsøkonomi og give en besparelse for
1
varmekunderne på mindst 1.500 kr. per år per standardhusstand inkl. moms.
Kombinerede løsninger med eldrevne varmepumper og biomassekedler, hvor
biomassekedlen har en mindre varmekapacitet end varmepumpen, er undtaget
kravet om brugerøkonomi. Metoden for beregning af den brugerøkonomiske
besparelse skal som udgangspunkt følge samme tilgang som ved beregning af
samfundsøkonomien.
Endelig er aftaleparterne enige om, at Energistyrelsen skal monitorere
udbygningen med biomasse. Derfor skal kommunen fremover registrere
oplysninger om godkendte projekter i Plandata.dk.
Ændringer i bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive
varmeforsyningsanlæg
Aftagepligten for blokvarmecentraler
Det følger af projektbekendtgørelsen, at blokvarmecentraler skal tilsluttes
fjernvarme- eller naturgasnettet og er forpligtede til at aftage varmen/gassen. Fra
og med 1. januar 2019 ophæves denne forpligtelse.
Ændringen sker som led i ophævelsen af muligheden for generelt at pålægge nye
forbrugerbindinger i varmeforsyningsloven og planloven, der for blokvarmecentraler
er reguleret i projektbekendtgørelsen.
Konkret udgår bekendtgørelsens § 21, stk. 2, og § 22, stk. 2, der regulerer
blokvarmecentralers tilslutnings- og aftagepligt uden for kollektivt forsynede
fjernvarme- og naturgasområder.
Tilslutnings- og aftagepligten ophæves kun for blokvarmecentraler, der etableres
uden for allerede kollektivt forsynede områder. Ændringen får således ikke
betydning for eksisterende blokvarmecentraler eller nye blokvarmecentraler, der
etableres inden for områder, der inden 1. januar 2019 allerede er udlagt til kollektiv
forsyning. Sådanne projekter skal fortsat tilsluttes fjernvarme- eller naturgasnettet.
Ophævelse af kraftvarmekravet og brændselsbindingen til naturgas
Fra og med 1. januar 2019 ophæves produktionsbindinger i form af kraftvarmekrav
og brændselsbindingen til naturgas i
”mindre
fjernvarmeområder”.
Der indsættes en ny § 7, stk. 1 og 2, hvorefter kraftvarmekravet ophæves for alle
”mindre fjernvarmeområder”
(stk. 1). I
”mindre
fjernvarmeområder”, der forsynes
1
Opgøres som en bolig på 130 m3 med et årligt varmeforbrug på 18,1 MWh.
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0003.png
med naturgasbaseret kraft-varme eller varme, ophæves brændselsbindingen til
naturgas (stk. 2).
I § 7, stk. 3-4, afgrænses
begrebet ”mindre fjernvarmeområder”.
Der arbejdes med
følgende afgrænsning fsva. mindre områder og øvrige (større) fjernvarmeområder:
1. Kategori 1 (stk. 3) omfatter fjernvarmenet, der i kalenderårene 2015-17
leverede mindre end 500 TJ varme an net i gennemsnit pr. kalenderår,
samt fjernvarmenet, der ikke i 2015-2017 leverede varme, men som i
henhold til et godkendt projektforslag har en dimensioneret
varmeleverance på under 500 TJ an net per kalenderår.
Disse fjernvarmenet vil være omfattet af kategorien ”mindre
fjernvarmeområder”, og anlæg tilkoblet sådanne fjernvarmenet er undtaget
produktionsbindinger i form af kraftvarmekrav og brændselsbindingen til
naturgas, men underlægges et brugerøkonomikrav ved udbygning af
biomasse.
Begrebet ”mindre fjernvarmeområder” dækker både over
områder, der er naturgasbaserede og områder, der ikke er
naturgasbaserede.
2.
Kategori 2 omfatter ”øvrige
(større)
fjernvarmeområder” og fremgår ikke
direkte af bekendtgørelsen, men kan udledes heraf modsætningsvist. Her
omfattes fjernvarmenet, der i kalenderårene leverede mere end 500 TJ
varme an net, samt fjernvarmenet, der ikke i 2015-2017 leverede varme,
men som i henhold til et godkendt projektforslag har en dimensioneret
varmeleverance på over 500 TJ an net per kalenderår.
Anlæg
tilkoblet
sådanne
fjernvarmenet
er
omfattet
projektbekendtgørelsens hidtidige regler om produktionsbindinger.
af
I stk. 4 præciseres det, at hvis fjernvarmenet i to separate ”mindre
fjernvarmeområder”
sammenkobles via en transmissionsledning, vil de fortsat være
omfattet af kategori 1, uanset at
den leverede varme for de to ”mindre
fjernvarmeområder” tilsammen overstiger 500 TJ an net per
kalenderår. Den
tilgang vurderes hensigtsmæssig, da en evt. beslutning om sammenkobling af to
”mindre fjernvarmeområder”
ikke skal skyldes evt. ændring i rammevilkår.
Sammenkoblingen medfører ikke en bedre retsstilling, end områderne havde inden
sammenkoblingen.
Det følger modsætningsvist heraf, at hvis et ”mindre fjernvarmeområde”
tilkobles et
”større fjernvarmeområde” via en transmissionsledning, vil begge områder være
omfattet af kategori 2. Det skal således ikke være muligt for ”større
fjernvarmeområder” at opnå en bedre retsstilling ved at
slå sig sammen med et
”mindre fjernvarmeområde”.
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0004.png
Der anvendes faste årstal (gns. for 2015-17). Det indebærer, at når et område først
er omfattet af kategorien
”mindre
fjernvarmeområde”, kan det ikke på et senere
tidspunkt ændre kategori. Det gælder også, selvom mængden af leveret varme an
net i efterfølgende år stiger. Eneste undtagelse er situationer, hvor
”mindre
fjernvarmeområder” (kategori 1) slår sig sammen med et
”større
fjernvarmeområde”
(kategori 2). Dette vurderes hensigtsmæssigt, fordi der kan skabes skæve
incitamenter, hvis der gives mulighed for at skifte kategori (over/under 500 TJ) ved
at øge eller sænke varmeleveringen i kommende år.
Godkendelsesproces for biomasse og brugerøkonomikrav
Aftaleparterne er enige om at skærpe den kommunale godkendelsesproces ved at
stille yderligere krav til brugerøkonomien for biomasseprojekter, før de kan
godkendes. Biomasseprojekter vil derfor i en midlertidig periode på tre år både
skulle opfylde kravet om positiv samfundsøkonomi og give varmekunderne en
besparelse (god brugerøkonomi) på mindst 1.500 kr. inkl. moms per år per
standardhusstand inkl. moms (dvs. 1.500 kr. billigere per standardhusstand, end
hvis der i stedet installeres en varmepumpe eller andet næstbedste alternativ).
Derfor indføres der i projektbekendtgørelsens § 27, stk. 4, et krav om, at
kommunen ved godkendelse af projektforslag for biomassebaserede
varmeproduktionsanlæg i ”mindre fjernvarmeområder” skal sikre, at den
brugerøkonomiske vurdering viser en besparelse på mindst 1.500 kr. inkl. moms
per år per standardhusstand.
Kravet om brugerøkonomi er midlertidigt og afskaffes automatisk efter tre år. Det
indføres derfor i § 27, stk. 4, 2. pkt., at bestemmelsen i 1. pkt. kun finder
anvendelse for projekter, der indgives og godkendes af kommunen inden den 1.
januar 2022. Det brugerøkonomiske krav ophæver derved sig selv den 1. januar
2022. Projektforslag, der indgives til kommunen men ikke godkendes inden den 1.
januar 2022, vil efter skæringsdatoen således kun skulle opfylde kravet om positiv
samfundsøkonomi.
Metoden for beregning af den brugerøkonomiske besparelse vil som udgangspunkt
følge samme overordnede tilgang som beregning af samfundsøkonomien. Det vil
sige, at der gennemføres en nutidsværdiberegning over hele anlæggets levetid
(eks. 20 år), og at der regnes med de samme investerings- og driftsforudsætninger
som ved samfundsøkonomiske beregninger.
Kravet om brugerøkonomi finder kun anvendelse i
”mindre
fjernvarmeområder”, og
uanset om området er naturgasbaseret eller ej. Det vil sige, at
”større
fjernvarmeområder”
kan udbygge med biomasse i overensstemmelse med de hidtil
gældende regler.
Visse projekter
i ”mindre fjernvarmeområder”
er imidlertid undtaget fra kravet om
den brugerøkonomiske besparelse på 1.500 kr. inkl. moms per år per
standardhusstand ved udbygning af biomasse. Der skal således ikke foretages en
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0005.png
brugerøkonomisk vurdering ved projektforslag for etablering af kombinerede
løsninger med eldrevne varmepumper og biomassekedler, hvor biomassekedlen
har en mindre varmekapacitet end varmepumpen.
Herudover gælder kravet om en brugerøkonomisk besparelse ikke for etablering af
kraft-varme-anlæg (som i sagens natur ikke kan basere sig på varmepumper) eller
for de 85 decentrale fjernvarmeværker med eksisterende tilladelse til at opføre en 1
MW biomassekedel (fritvalgsværker).
Øvrige ændringer
Energistyrelsens monitoreringsforpligtelse
For at sikre tidligt kendskab til udbygningen af biomasse skal Energistyrelsen
monitorere de varmeprojekter, der godkendes i kommunen. Kommunerne skal
derfor fremover registrere konkrete oplysninger om alle godkendte
varmeforsyningsprojekter. For at der ikke opstår parallelle systemer, som
kommunerne skal registrere i, vil registreringen skulle ske i Plandata.dk.
Plandata.dk drives af Erhvervsstyrelsen. Kommunerne registrerer i forvejen bl.a.
oplysninger om tranmissions- og distributionsnet i dette system.
Energistyrelsen arbejder i samarbejde med Erhvervsstyrelsen for, at registreringen
bliver så simpel og nem at anvende som muligt. Der vil i den forbindelse kun blive
efterspurgt helt basale informationer, der i forvejen fremgår af projektforslaget. Det
er f.eks.:
1) Kontaktoplysninger (indtastning)
o
Kommune
o
Kontaktperson
o
E-mail
2) Stamdata (indtastning)
A. Dato for godkendelse
B. Dato for forventet igangsat
C. Sagsnummer (ved kommunen)
D. Adresse
E. Matrikelnummer
F. Ejerlav
G. Projektansøger
3) Projekttype (vælg et af følgende)
A. Nyt produktionsanlæg
B. Ændring af forsyningsområde (udvidelse, nedlæggelse, osv.)
C. Renovering eller anden ændring af eksisterende anlæg eller
distributionssystem
D. Ny transmissionsledning
E. Andet
4) Kapacitet (indtastning)
A. Produktionsanlæg (MW)
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0006.png
B. Forsyningsområde (antal kunder)
5) Brændsel (indtastning)
A. Anlæg erstatter primært følgende brændsel
B. Skifte til følgende brændsel
C. Forventet årsproduktion (MWh/GJ) på nyt anlæg ved fuld indfasning
De efterspurgte oplysninger vurderes at være let tilgængelige informationer i et
projektforslag. Registreringen vurderes derfor at udgøre en minimal ekstra byrde
for kommunerne, ligesom det er nemt for Energistyrelsen at foretage den løbende
monitorering.
Samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger og dokumentationsforpligtelse
Energistyrelsens udgivelse af samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger
indgår som en del af Energistyrelsens vejledning i samfundsøkonomiske analyser
på energiområdet.
De samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger skal bl.a. understøtte, at
samfundsøkonomiske analyser og projektforslag er sammenlignelige og foretages
på grundlag af kvalificerede og gennemsigtige grundforudsætninger om
energipriser m.v.
For at øge gennemsigtigheden stilles der fremover krav om tilgængeligheden af
dokumentation for de forudsætningsvalg, der foretages i forbindelse med
udarbejdelsen af projektforslaget. I § 24, stk. 2, indsættes der eksplicit krav om, at
økonomiske konsekvenser for forbrugerne, energi- og miljømæssige vurderinger,
samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger samt samfundsøkonomisk analyse
af relevante scenarier, skal vedlægges projektforslaget i en form, der gør det muligt
at se alle forudsætningerne for beregningerne, herunder at genskabe
beregningerne.
For at lette sagsbehandlingen og skabe større forudsigelighed i
ansøgningsprocessen præciseres det i bekendtgørelsens § 27, stk. 2, at det skal
være de på ansøgningstidspunktet senest udmeldte beregningsforudsætninger, der
skal lægges til grund i projektansøgningen og kommunens vurdering heraf.
Det tilføjes desuden i § 27, stk. 3, at kommunen skal anmode om, at en
projektansøgning
opdateres
baggrund
af
de
senest
udmeldte
beregningsforudsætninger, såfremt et projektforslag ikke er godkendt inden for ét
år fra ansøgningstidspunktet. Kommunen kan herudover til hver en tid beslutte, at
projektansøger skal opdatere de anvendte beregningsforudsætninger i
projektansøgningen, hvis det vurderes hensigtsmæssigt. Sidstnævnte beslutning
kan ikke indbringes for Energiklagenævnet.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2019. Bestemmelserne finder dog ikke
anvendelse for projektansøgninger indgivet inden den 1. januar 2019, ligesom
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 49: Høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
1962461_0007.png
klager over afgørelser truffet efter bekendtgørelsen inden bekendtgørelsens
ikrafttræden færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Høringsfrist
Høringssvar vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse af
projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg bedes være Energistyrelsen i hænde
senest den 26. november 2018 kl. 12.00. Høringssvar skal sendes til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Spørgsmål kan rettes til:
Nanna Victoria Kryger, tlf. 33926669,
[email protected]
Michael Herborn, tlf. 33927588,
[email protected]
Jacob Byskov Kristensen, tlf. 33927818,
[email protected]
Med venlig hilsen
Nanna Victoria Kryger
Side 7/7