Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 43
Offentligt
1961230_0001.png
ODENSE KOMMUNES FORETRÆDE FOR
ENERGI-, FORSYNINGS- OG KLIMAUDVALGET
1. november 2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0002.png
ODENSE DELER AMBITIONEN OM UDFASNING AF KUL
Har man besøgt Odense for nylig, er man ikke i tvivl om, at Odense Byråds
deklarerede mål om, at Odense skal udvikle sig fra en stor dansk by til en
dansk storby, er ved at udfolde sig.
Odense vækster, der bygges som aldrig før, og der skabes nye
arbejdspladser inden for bl.a. robotteknologi og gartnerierhvervet.
Odense Byråd vil sikre, at den økonomiske fremgang skal balancere
hensynet til økonomisk vækst med hensynet til både velfærd og
bæredygtighed.
Et enigt byråd har derfor den ambition, at Fynsværkets brug af kul skal
udfases i 2025.
Men Odense kan ikke gøre det alene
vi har brug for Folketingets hjælp.
Parterne bag Energiaftalen fra juni 2018 er enige om at udfase kul frem mod
2030.
Sammen har vi en forpligtigelse overfor de kommende generationer til at
sikre den hurtigst mulige udfasning af kul.
Odense har en løsning på udfasning af kul på Fynsværket, der ikke vil koste
mere, end der allerede er afsat penge til i Energiaftalen.
Vores løsning vil samtidigt sikre en grøn omstilling af en stor del af
væksthusproduktionen, sikre servicejobs i gartneribranchen og fremme
eksport af dansk teknologi.
Der er derfor ingen grund til at vente til 2030
lad os sammen komme i gang
med det samme!
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0003.png
HVORFOR ER DER BRUG FOR HJÆLP FRA FOLKETINGET
Det kulfyrede anlæg i Odense har en varmeydelse på 570 MW og varmen
herfra udgør i dag ca. 40% af Fjernvarme Fyns varmeproduktion.
Når dette anlæg tages ud af drift, skal der derfor stå et eller flere nye grønne
anlæg klart
og de tager op mod 6 år at projektere og etablere.
Afhængig af anlægstype og valg af løsning koster det ca. 2-2,5 mia. kr. for
den samlede udfasning af kul i Odense.
Så stor en investering foretages kun, hvis man kender rammebetingelserne
og hvis rammebetingelserne tilskynder til omstilling.
Fjernvarme Fyn leverer varme til den meget store gartnerbranche, der er i og
omkring Odense, og pga. afgiftsstrukturen og de nuværende regler for
prissætning af varme, er gartnerne blevet afhængige af den billige varme fra
kul.
Fjernes kulvarmen uden særlige løsninger for gartnerierhvervet vil dette ikke
overleve, og Fyn og Danmark vil dermed miste et meget stort erhverv med
deraf følgende mistede arbejdspladser m.v.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0004.png
HVORFOR ER DER BRUG FOR HJÆLP FRA FOLKETINGET?
Med de nuværende rammebetingelser og usikkerhed om mulighed for tilskud
til omstilling, kan vi ikke gå i gang med udfasningen af kul, og vi har derfor
brug for, at klarhed om disse forhold fremskyndes.
Helt konkret kan Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget i første omgang
hjælpe på følgende måde:
1. Energi-, Forsynings- og Klimaministeren bedes hurtigst muligt finde en
løsning for udfasning af kul på Fynsværket, der tager højde for
at omkostningerne til omstillingen ikke væltes over på de almindelige
forbrugere,
at der er en særlig situation i Odense og på Fyn vedr. gartnernes
kulafhængighed,
at alternativet til kul skal være ambitiøst, således at biomasse skal
benyttes i mindre grad, end man har set andre steder i Danmark, og
at løsningen skal være med til at understøtte et energisystem med
øgede mængder vindmøllestrøm, bl.a. vha. varmepumper.
2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeren bedes herefter præsentere
udvalget for en løsning, således at der kan gives tilsagn om støtte til
udfasningen af kul på Fynsværket senest medio 2019.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0005.png
HVORDAN KAN DET LØSES
Odense Kommune og Fjernvarme Fyn har allerede gode bud på, hvad
løsningerne kan være, så arbejdet i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
behøver ikke tage lang tid.
Vi forventer, at en del af løsningen vil være:
1)
Tilsagn om støtte med et konkret beløb på forventeligt 4-500 mio. kr. til
omstillingen (i tråd med støtten fra VE til proces-puljen, der tidligere er
givet til proceskunderne ved omstilling af Asnæsværket).
Energistyrelsen skal sammen med Fjernvarme Fyn beregne det
præcise støttebehov. Af Energiaftalen fra juni 2018 fremgår det, at der
fra år 2025 er afsat 500 mio. kr. årligt til fremme af VE. Det er disse
allerede afsatte penge, vi beder om tilsagn til senest medio 2019.
Udbetaling kan vente til 2025.
Intelligent udnyttelse af sol- og vindmøllestrøm, når denne er i overskud
i systemet, i form af øget brug af elkedler, varmepumper og store
varmelagre hos Fjernvarme Fyn.
Fritagelse for kraftvarmekravet, da dette ellers vil medføre en ensidig
satsning på biomasse kraftvarme.
Mulighed for markedsbaseret prissætning af varmeprisen til
erhvervskunder. Dermed kan varmeprisen til gartnerne blive beregnet
ud fra bl.a. den billige affaldsvarme og den dyrere grønne varme, uden
at hverken den almindelige forbruger eller erhvervskunderne bliver
”Sorteper”
2)
3)
4)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0006.png
EFFEKT AF LØSNINGEN
Med den skitserede løsning kan Fynsværket omstilles inden for de
økonomiske rammer, der fremgår af Energiaftalen fra juni 2018, og løsningen
vil samtidigt skabe følgende positive effekter:
Bæredygtig grøn varme
Grøn omstilling af gartnerierhvervet
Mere bæredygtig væksthusproduktion
Sikring og udvikling af servicejobs i gartnerierhvervet
Eksport af varmeteknologi (udnyttelse og lagring af sol- og
vindmøllestrøm)
CO
2
reduktion på ca. 1 mio. tons om året
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0007.png
BAGGRUNDSVIDEN
OVERSIGT OVER FAKTAARK
Fakta om Fjernvarme Fyn
Fakta om gartnerierhvervet på Fyn
Fakta om gartnernes afhængighed af varme fra kul
Fakta om de nuværende kendte rammebetingelser
Fakta om omstilling fra andre værker
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0008.png
FAKTA OM FJERNVARME FYN
Fjernvarme Fyn er et aktieselskab ejet af Odense Kommune (97%) og Nordfyns Kommune (3%).
Fjernvarme Fyn har omkring 290 medarbejdere.
Fjernvarme Fyn leverer fjernvarme til ca. 100.000 privatboliger samt til gartnerier og industri.
Der er ca. 65.000 kundeforhold og 2.200 km ledningsnet.
Fynsværkets kulfyrede Blok 7 forbruger årligt ca. 400.000 ton kul, hvilket svarer til en udledning på 1 mio. ton CO
2
.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0009.png
FAKTA OM GARTNERIERHVERVET PÅ
FYN
Fjernvarme Fyn leverer varme til 105 gartnerier i og omkring Odense. Det forsynede gartneriareal er på ca. 1,8
mio. m².
Den samlede omsætning for alle potteplante - og grøntsagsgartnerier i forsyningsområdet er omkring 1,4 mia. kr.
Beskæftiger i alt ca. 5.000. Heraf ca. 2.500 ansatte direkte i gartnerierhvervet, og hertil kommer de tilknyttede
servicejobs som anslås at være 1.500
2.500 arbejdspladser.
Gartnerierne i og omkring Odense udgør 50% af det samlede danske væksthus areal. I forhold til omsætning
udgør gartnerierne i og omkring Odense anslået 60-70% af den samlede omsætning.
Danske grøntsager produceres langt hen ad vejen sprøjtefrit eller økologisk, hvilket betyder at de danske
forbrugere køber dansk. Den sprøjtefri dyrkning kræver til gengæld mere klimastyring, hvilket giver et større
forbrug af energi.
Gartnerierne ønsker at efterkomme samfundets ønske om bæredygtig energi.
Store tyske kædekunder efterspørger allerede nu produktets CO
2
print.
Det er derfor også en konkurrenceparameter for de danske gartnerier, at kunne producere mere bæredygtigt, men
det forudsætter, at varmen kan leveres til en konkurrencedygtig pris.
* Ovenstående bygger på oplysninger fra Gartnernes Fjernvarme
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0010.png
FAKTA OM GARTNERNES AFHÆNGIGHED AF VARME FRA KUL
Fjernvarme Fyns varmeleverance fordeler sig på hhv. 80% varme til almindelige fjernvarmekunder (beboelse, kontor m.v.) og
20% til proceskunder (gartnerne).
De alm. fjernvarmekunder betaler i dag en energiafgift for den fossile andel i deres varme. Ved konvertering til grøn varme (fx
biomasse eller varmepumper) opnås en afgiftsfordel for almindelige fjernvarmekunder, som er med til at finansiere de store
investeringer i de nye grønne anlæg og merprisen for brændslerne, således at varmeprisen for almindelige varmekunder ikke
stiger nævneværdigt.
Proceskunderne får i dag en afgiftsrefusion, således at de kun betaler den rene energiomkostning for kulvarmen. Men når
kulvarmen erstattes med et dyrere grøn energi og de samtidig skal medfinansiere deres andel af de nye anlæg, vil de få en
stor prisstigning.
Med andre ord: Gartnerne er afhængige af varme fra kul med de nuværende rammer.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0011.png
FAKTA OM DE NUVÆRENDE KENDTE RAMMEBETINGELSER
Biomasse:
Eksisterende anlæg (i drift inden april 2019) opnår 15 øre/kWh i afskrivningsperiode og 11 øre herefter.
Gældende kraftvarmekrav for Fjernvarme Fyn dikterer, at kul skal erstattes af nye store biomasse kraftvarmeanlæg. Men da
disse anlæg kun vil opnå et elproduktionstilskud i 5 år på ca. 0-3 øre/kWh, pga. de teknologineutrale udbud, vil disse ikke
være rentable og bevirke en ekstraregning til varmekunderne.
Varmepumper:
Positivt, at elvarmeafgift nedsættes permanent
Usikkert om der introduceres en overskudsvarmeafgift, som modvirker udnyttelse af overskudsvarme vha. varmepumper
Må i dag ikke etableres i stor stil pga. kraftvarmekravet
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 29/10-18 fra Odense Kommune om udfasning af kul fra Fynsværket ifm. foretræde for udvalget
1961230_0012.png
FAKTA OM OMSTILLING AF ANDRE VÆRKER
De fleste biokonverteringer i Danmark har kunnet finansieres med den afgiftsfordel, de almindelige fjernvarmekunder
opnår ved at værket udskifter kul eller gas med fx biomasse.
Her kan nævnes Studstrupværket (kul til træpiller), Avedøreværket (kul til træpiller) og Skærbækværket (gas til træflis).
Asnæsværket i Kalundborg, som er under konvertering fra kul til træflis, havde samme problemstilling med en stor andel
proceskunder, som Fynsværket har.
Asnæsværket blev derfor tildelt ca. 500 mio. kr. fra en såkaldt ”VE til proces pulje” i 2016, inden denne pulje blev lukket.
Puljen indeholdt oprindeligt 3,65 mia. kr., men blev lukket som led i finansieringen af PSO-udfasningen.
Fjernvarme Fyn søgte i 2016 tilskud i samme størrelsesorden til en fuld biokonvertering, men da 2016-puljen stort set var
brugt, kunne der alene tildeles 68 mio. kr. til delvis biokonvertering. Tilsagnet kom imidlertid aldrig til udbetaling, da VE til
proces ordningen konfliktede med EU’s statsstøtteregler.