Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 42
Offentligt
NOTAT
KL-høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning
Hermed følger KL’s høringssvar til lovforslag om ændring af lov om varme-
forsyning og lov om planlægning, der er en delvis udmøntning af sommerens
energiforlig i Folketinget. KL’s bemærkninger fokuserer overvejende på de
bestemmelser i lovforslaget, der dels sigter mod med virkning fra 2019 at af-
skaffe muligheden for at pålægge varmeforbrugerne i et område tilslutnings-
og forbrugerpligt, dels giver ministeren bemyndigelse til at ophæve allerede
meddelt tilslutnings- og forbrugerpligt. Det vil fremgå, at KL finder begge
dele stærkt problematiske.
KL er bekymret over lovforslaget om ændring af lov om varmeforsyning og
lov om planlægning.
Fjernvarmen spiller en central rolle i Danmarks energiinfrastruktur.
Den kan finansieres via Kommunekredit og bidrage til at sikre lige
muligheder overalt i landet. Det er afgørende for KL, at disse mulig-
heder ikke ændres samt at forslaget ikke i sig selv bidrager til at ud-
løse garantier. KL er bekymret for disse fremtidsudsigter.
Forbrugerbindinger er et redskab i kommunernes bidrag til energi-
planlægning. Når kommunerne mister disse, forudser KL, at der
samtidig sættes en stopper for udrulning af fjernvarmen, da de øko-
nomiske vilkår bliver for usikre.
Det er afgørende, at der allerede ved dette første skridt mod ophæ-
velse af nye bindinger grundigt analysers og diskuteres, hvilke kon-
sekvenser forslaget har i forhold til økonomi, miljø, klima og forde-
lingspolitisk.
KL tvivler på, at ændringer i fjernvarmens rammevilkår ikke har be-
tydning for fjernvarmens, kundernes og kommunernes planlægning
og økonomi. Derfor efterspørges et nærmere analysearbejde, så
disse konsekvenser er klare også i forhold til nye bindinger.
Det er KL's opfattelse, at høje fjernvarmepriser primært er et forhold
relateret til driften af værkerne. Forhold som ikke løses ved at fjerne
tilslutnings- og forblivelsespligten. Derimod kan der i disse tilfælde
med fordel fokuseres mere på også at give kommunerne mulighed
for at stille krav om udviklingsplaner etc., der kan bidrage til en mere
effektiv drift og grøn omstilling samt rådgivning i forhold til nedluk-
ning af ikke effektive og økonomisk fornuftige aktiviteter.
Dato: 5. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-05643
Dok. ID: 2645091
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Etableringen af fjernvarmenettet er forbundet med store investeringer. I
mere end 30 år har det været muligt at pålægge varmeforbrugerne tilslut-
nings- og forblivelsespligt for at skabe det bedst mulige grundlag for de
tunge investeringer i ledningsnet og produktionsanlæg. Tilslutnings- og for-
blivelsespligten er ikke indført for at begrænse forbrugernes frie valg, men
derimod for at sætte samfundet i stand til at skabe økonomisk og miljømæs-
sigt fornuftige løsninger, der kun kan lade sig gøre ved at handle i fælles-
skab. Fjernvarmen opfattes af de fleste i dag med rette som en bærende del
af Danmarks centrale infrastruktur.