Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 42
Offentligt
1959622_0001.png
NOTAT
KL-høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning
Hermed følger KL’s høringssvar til lovforslag om ændring af lov om varme-
forsyning og lov om planlægning, der er en delvis udmøntning af sommerens
energiforlig i Folketinget. KL’s bemærkninger fokuserer overvejende på de
bestemmelser i lovforslaget, der dels sigter mod med virkning fra 2019 at af-
skaffe muligheden for at pålægge varmeforbrugerne i et område tilslutnings-
og forbrugerpligt, dels giver ministeren bemyndigelse til at ophæve allerede
meddelt tilslutnings- og forbrugerpligt. Det vil fremgå, at KL finder begge
dele stærkt problematiske.
KL er bekymret over lovforslaget om ændring af lov om varmeforsyning og
lov om planlægning.
Fjernvarmen spiller en central rolle i Danmarks energiinfrastruktur.
Den kan finansieres via Kommunekredit og bidrage til at sikre lige
muligheder overalt i landet. Det er afgørende for KL, at disse mulig-
heder ikke ændres samt at forslaget ikke i sig selv bidrager til at ud-
løse garantier. KL er bekymret for disse fremtidsudsigter.
Forbrugerbindinger er et redskab i kommunernes bidrag til energi-
planlægning. Når kommunerne mister disse, forudser KL, at der
samtidig sættes en stopper for udrulning af fjernvarmen, da de øko-
nomiske vilkår bliver for usikre.
Det er afgørende, at der allerede ved dette første skridt mod ophæ-
velse af nye bindinger grundigt analysers og diskuteres, hvilke kon-
sekvenser forslaget har i forhold til økonomi, miljø, klima og forde-
lingspolitisk.
KL tvivler på, at ændringer i fjernvarmens rammevilkår ikke har be-
tydning for fjernvarmens, kundernes og kommunernes planlægning
og økonomi. Derfor efterspørges et nærmere analysearbejde, så
disse konsekvenser er klare også i forhold til nye bindinger.
Det er KL's opfattelse, at høje fjernvarmepriser primært er et forhold
relateret til driften af værkerne. Forhold som ikke løses ved at fjerne
tilslutnings- og forblivelsespligten. Derimod kan der i disse tilfælde
med fordel fokuseres mere på også at give kommunerne mulighed
for at stille krav om udviklingsplaner etc., der kan bidrage til en mere
effektiv drift og grøn omstilling samt rådgivning i forhold til nedluk-
ning af ikke effektive og økonomisk fornuftige aktiviteter.
Dato: 5. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-05643
Dok. ID: 2645091
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Etableringen af fjernvarmenettet er forbundet med store investeringer. I
mere end 30 år har det været muligt at pålægge varmeforbrugerne tilslut-
nings- og forblivelsespligt for at skabe det bedst mulige grundlag for de
tunge investeringer i ledningsnet og produktionsanlæg. Tilslutnings- og for-
blivelsespligten er ikke indført for at begrænse forbrugernes frie valg, men
derimod for at sætte samfundet i stand til at skabe økonomisk og miljømæs-
sigt fornuftige løsninger, der kun kan lade sig gøre ved at handle i fælles-
skab. Fjernvarmen opfattes af de fleste i dag med rette som en bærende del
af Danmarks centrale infrastruktur.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Henvendelse af 29/10-18 fra Dansk Fjernvarme om ophævelse af forbrugerbindinger
1959622_0002.png
NOTAT
Muligheden for at pålægge tilslutnings- og forblivelsespligt er et centralt sty-
ringsmiddel, der giver kommunerne mulighed for at arbejde proaktivt og om-
kostningseffektivt for en helhedsorienteret strategisk energi- og varmeplan-
lægning med fjernvarmen som et helt centralt element. Afskaffes tilslutnings-
og forblivelsespligten vil det derfor efter KL’s klare opfattelse
i væsentlig
grad vanskeliggøre kommunernes arbejde med den grønne omstilling og
muligheden for fremover at kunne tilbyde varmekunderne billig, grøn energi.
Afskaffes tilslutnings- og forblivelsespligten vil det desuden medføre stor
økonomisk usikkerhed for investeringer i udbygning af fjernvarmenettet. Det
skyldes, at kundegrundlaget vil blive højst usikkert. Det er naturligvis et for-
hold, som kommunerne må inddrage i deres overvejelser om, hvorvidt, der
skal gives garanti for investeringer i nye fjernvarmeprojekter. KL finder det
sandsynligt, at kommunerne vil være tilbageholdende med at yde garanti for
investeringerne, der derfor ikke kan finansieres med lån hos Kommunekre-
dit. Det betyder derfor enten en meget væsentlig opbremsning af investering
i fjernvarme, eller at anden og dyrere finansiering må skaffes til veje med sti-
gende priser for fjernvarmekunderne til følge.
Finansiering gennem Kommunekredit sikrer adgang til billig finansiering i alle
egne af landet. KL finder det af afgørende betydning, at finansieringsmulig-
hederne for fjernvarmesektoren fastholdes, og at lovforslaget medvirker til at
sikre dette; dels ved at videreføre muligheden for tilslutnings- og forblivelses-
pligt; dels ved i loven at kategorisere fjernvarmeforsyningsopgaven som en
offentlig opgave. Sidstnævnte kan i øvrigt siges at være en kodifikation af
den almindelige opfattelse af fjernvarmeforsyningens rolle i det danske sam-
fund.
Gennemføres lovforslaget som det foreligger, vil det også med stor sandsyn-
lighed betyde, at fjernvarme som varmekilde ikke vil blive en valgmulighed i
de områder, hvor den ellers kunne blive realiseret.
KL skal i øvrigt gøre opmærksom på, at kommunerne ikke ukritisk pålægger
tilslutnings- og forbrugerpligt, og den er KL bekendt kun anvendt i omkring
halvdelen af områderne.
Det er KL’s opfattelse,
at redskabet bruges med
omtanke, og der savnes solid dokumentation for at det ikke er tilfældet, hen-
set til de betydelige konsekvenser en afskaffelse vil kunne få.
Lovforslaget lægger endvidere op til at give energi- forsynings- og klimamini-
steren bemyndigelse til bagudrettet at ophæve allerede meddelte forbruger-
bindinger. Det kan således ske administrativt ved at tilslutningsbekendtgørel-
sen ophæves.
En ophævelse af de eksisterende forbrugerbindinger vil have karakter af lov-
givning med tilbagevirkende kraft. KL finder det principielt betænkeligt at en
ændring med så potentielt vidtgående konsekvenser for den kollektive var-
meforsyning foreslås henlagt til en ministerbemyndigelse.
En afskaffelse af tilslutnings- og forblivelsespligten med tilbagevirkende kraft
vil afgørende kunne ændre forudsætningerne for økonomien i fjernvarmesel-
skaberne, og det grundlag som blev lagt til grund for investeringer og ud-
stedte kommunegarantier. Kan kunderne mere eller mindre uhindret fra-
Dato: 5. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-05643
Dok. ID: 2645091
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Henvendelse af 29/10-18 fra Dansk Fjernvarme om ophævelse af forbrugerbindinger
1959622_0003.png
NOTAT
vælge fjernvarmen vil det gradvist føre til udhuling af det økonomiske grund-
lag, med højere varmeregning for de tilbageværende kunder som resultat,
og dermed yderligere tilskyndelse til at forlade den kollektive varmeløsning.
Det øger selvsagt risikoen for, at en fjernvarmeforsyning alene af disse
grunde kan blive nødlidende og kan i sidste ende at føre til, at kommunale
lånegarantier kan blive udløst. KL må derfor forudsætte, at staten i givet fald
kompenserer kommunerne krone til krone herfor.
Afslutningsvis bemærkes det, at en bagudrettet afskaffelse af forbrugerbin-
dingen ikke usandsynligt vil medføre, at det er de mest ressourcestærke for-
brugere, der vil vælge fjernvarmen fra. Det kan som omtalt medføre stigende
varmeregning for de tilbageværende, mindre ressourcestærke, forbrugere.
Dato: 5. oktober 2018
Sags ID: SAG-2018-05643
Dok. ID: 2645091
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3194
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3