Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 40
Offentligt
1958828_0001.png
Kære ministre, partiledere, gruppeformænd og ordførere
Bjerringbro, den 25. oktober 2014
DENFO skriver til Jer i forlængelse af det lovforslag der bl.a. ophæver muligheden for pr. 1. januar 2019 at
pålægge nye tilslutnings- og forblivelsespligter, og henvendelsen fra de 6 borgmestre i de største byer i
Danmark.
”Vi
har som kommuner i dag planlægningsopgaven for varmeforsyning både for de kommunalt ejede og de
andelsejede selskaber”.
Det er rigtigt, at kommunerne har planlægningsopgaven for varmeforsyning, det ændrer en ophævelse af
muligheden for at pålægge tilslutningspligt ikke ved, men en ophævelse af denne mulighed kunne medføre,
at den kommunale sagsbehandling blev bedre, så kun de rentable investeringer i kollektiv varmeforsyning
bliver godkendt og dermed gennemført.
Det undrer DENFO, at vi ved en gennemgang af kommunernes lokalplaner og forslag til lokalplaner finder
så få, der pålægger, at der skal bygges lavenergihuse, når det overordnede mål er, at Danmark som hel-
hed skal nedbringe energiforbruget.
”Fjernvarmeselskaberne
i vores 6 byer leverer varme til lidt over 700.000 husstande hver dag, og vores
produkt bliver stadigt mere grønt.
Overordnet set anvendes muligheden for tilslutnings- og forblivelsespligt kun i ca. 50 pct. af områderne.
Men kommunerne har i dag muligheden for at anvende disse redskaber, og det er en mulighed, der er vig-
tig og helt afgørende af flere årsager”.
Det kan godt være, at der er over 700.000 husstande i de 6 kommuner, der er tilsluttet fjernvarmen enten
frivilligt, eller fordi de er pålagt en tilslutnings- eller forblivelsespligt. Det er derimod tvivlsomt om alle faktisk
aftager fjernvarme. Det er også tvivlsomt om fjernvarme reelt bliver mere og mere grønt. Et er dog sikkert,
så længe der er tale om levering af varme, der direkte er produceret alene med det formål at sende den
rundt i fjernvarmenettet, er det ikke den mest energieffektive måde at udnytte energiressourcerne på.
”For
det første understøtter tilslutnings- og forblivelsespligten samfundsmæssige rentable og samlet set
den billigste energiløsning i store sammenhængende kollektive varmeforsyningsområder, som vores byer
repræsenterer”.
DENFO
varetager forbrugernes interesser.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 25/10-18 fra DENFO om nye tilslutnings- og forblivelsespligter
1958828_0002.png
Det er DENFO’s opfattelse, at netop anvendelse af tilslutnings-
eller forblivelsespligt ikke understøtter de
mest rentable og billigste energiløsninger, for hvis fjernvarme var konkurrencedygtig overfor samtlige indivi-
duelle opvarmningsløsninger, så var tvang ikke nødvendig.
DENFO er heller ikke sikker på, at kollektiv varmeforsyning alle steder er den mest optimale løsning til rum-
opvarmning og varmt brugsvand. Problemet med energitabet i fjernvarmenettet gør, at fjernvarme faktisk
ikke er hverken klima- eller energiøkonomisk forsvarligt i områder, hvor der er langt mellem forbrugsste-
derne og forbruget er begrænset.
Det skal i den sammenhæng også påtales, at der fremadrettet med de energirigtige huse stilles væsentlige
differentierede krav til den nødvendige energi mængde og ikke mindst den leverede temperaturramme. Det
er et behov, som de gamle eksisterende fjernvarmeanlæg vanskeligere og vanskeligere kan til gode se.
”For
det andet giver tilslutnings- og forblivelsespligten mulighed for at planlægge en hensigtsmæssig og
økonomisk rentabel udbygning af nye områder i nær tilknytning til de store sammenhængende kollektive
varmeforsyningsområder, hvor f.eks. de stadigt stigende muligheder for
overskudsvarme kan udnyttes”.
DENFO stiller spørgsmål ved, om en udbygning af kollektive varmeforsyningsområder på baggrund af
tvang kan tages som udtryk for, at disse udbygninger er rentable. Måske bliver de rentable for fjernvarme-
selskaberne fordi de kan opkræve de ikke forbrugsafhængige takster hos forbrugerne uanset om disse af-
tager fjernvarme eller ej.
DENFO stiller spørgsmål ved, om de stigende muligheder for udnyttelse af spildvarme entydigt er en fordel,
da udnyttelse af spildvarme gør det vanskeligere at effektivisere energiforbruget i den produktion, der pt.
medfører spildvarme. DENFO stiller også spørgsmål ved, om det er energieffektivt at eftervarme spild-
varme centralt for at sende det rundt i et fjernvarmenet, hvor en del af energien tabes.
”Det
samme gælder kommende muligheder for at udnytte geotermi.
Netop udnyttelse af geotermi og store kollektive varmepumper kræver betydelige investeringer og dermed
et stort kundegrundlag som i de store byforsyninger”.
Det er DENFO’s holdning, at netop de store investeringer skal være rentable uden anvendelse af tvangs-
indskrivning af borgerne før de skal gennemføres, hvorfor de 6 borgmestre reelt selv leverer den bedste
begrundelse for at fjerne muligheden for at kunne pålægge tilslutnings- eller forblivelsespligten.
Det undrer DENFO, at de 6 borgmestre mener, at store varmepumper, der har en virkningsgrad på mellem
2 og 3, skulle være mere energieffektive end individuelle varmepumper, der har en virkningsgrad på mel-
lem 4 og 6. Dette er en af de afgørende argumenter til, at flere andels
–og
boligområder vælger en fælles
varmepakke med årelang service og samlet indkøb, som således giver den enkelte forbruger den billigste
løsning.
Investeringerne i fjernvarmeforsyning af nye eller konverterede områder er cirka 50 % dyrere end individuel
opvarmning pga. udgiften til fjernvarmenettet, hvilket igen gør anvendelse af tvang til en sovepude både for
fjernvarmeselskaberne og kommunerne, der både er tilsyns- og beslutningsmyndighed. Det er til skade for
forbrugerne, at det ikke kun er de rentable projekter, der bliver godkendt.
DENFO
varetager forbrugernes interesser.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 25/10-18 fra DENFO om nye tilslutnings- og forblivelsespligter
1958828_0003.png
”Hvis
Danmark skal nå i mål med den grønne omstilling, er kommunerne helt centrale omdrejningspunkter
for de nødvendige beslutninger og den nødvendige planlægning. Vi vurderer, at en afskaffelse af mulighe-
den for at planlægge udbygning af central infrastruktur som fjernvarme vil være et meget alvorligt indgreb
for i fremtiden fortsat kunne at tilbyde vores borgere en grøn og bæredygtig energiforsyning”.
Så længe kommunerne ikke har påtaget sig opgaven med at kræve, at nye huse mv. skal bygges som lav-
energibyggeri, så kommer Danmark længere og længere væk fra at kunne gennemføre den grønne omstil-
ling, samtidig med at energiforbruget holdes på et højere niveau end nødvendigt.
Som tidligere nævnt er der intet bevis for, at kollektiv opvarmning er mere energieffektivt end individuel,
snarere tværtimod. Så kommunerne burde i stedet begynde at planlægge, hvor og hvordan de mest energi
ineffektive fjernvarmeområder kan nedlægges og konverteres til individuel opvarmning med f.eks. varme-
pumper. Den nu gennemførte elektrificering er jo netop et plus til miljøet og den individuelle varmeløsning.
”Endvidere
vil vi gerne henvise til det høringssvar til lovforslaget, som er afgivet af KommuneKredit. Heraf
fremgår det, at KommuneKredits mulighed for at yde finansiering må forventes at forsvinde, hvis lovforsla-
get gennemføres i sin nuværende form. Vi bemærker, at det potentielt set vil betyde refinansiering af lån for
25 mia. kr. på helt ukendte vilkår”.
DENFO gør opmærksom på, at KommuneKredits mulighed for at finansiere kollektiv varmeforsyningspro-
jekter ene og alene hænger på, at kommunerne stiller en kommunal garanti, og at en fjernelse af mulighe-
den for at pålægge tilslutnings- og forblivelsespligt måske kan betyde, at kommunerne bliver mere realisti-
ske i deres vurdering af hvilke projekter, der er rentable både for fjernvarmeselskaberne og forbrugerne at
gennemføre, og som kommunerne derfor kan og vil stille en garanti for, og med en garantiprovision, der
svarer til den risiko, som kommunen løber.
Men det er måske her den egentlige grund til kommunernes modvilje mod afskaffelse af tilslutnings- og for-
blivelsespligten skal findes, for de har jo allerede stillet garantier for milliarder af kroner, som de kan blive
tvunget til at indfri, fordi den kollektive varmeforsyning ikke kan klare konkurrencen på et frit marked. I den
forbindelse skal det også nævnes, at levering af varme til fjernvarmenettet skal ske på et frit marked alle-
rede i dag, da det naturlige og eneste monopol er distribution af varmen via fjernvarmenettet.
”Det
eneste, der er sikkert i den forbindelse, er en ekstraregning til forbrugerne som følge af det mere
usikre grundlag for varmeforsyningerne. Dette emne har end ikke været drøftet og fremgår på ingen måde
af lovforslaget. Samtidig åbner lovforslaget for, at ministeren administrativt kan ændre de eksisterende for-
brugerbindinger. Det er foruroligende, at tæppet trækkes væk under sunde investeringer i grøn omstilling
og en sikker varmeforsyning for vores forbrugere”.
DENFO mener, at det vil foreholde sig lige omvendt, da en fjernelse af muligheden for anvendelse af tvang
vil betyde, at kun de investeringer, der er rentable for både fjernvarmeselskaberne og forbrugerne vil blive
gennemført, hvilket giver en mindre regning til forbrugerne.
DENFO deler ikke de 6 borgmestres bekymring for hverken fjernvarmeselskaberne, forbrugerne eller den
grønne omstilling. Nej, faktisk kan ophævelse af tvangsmuligheden give et boost til den grønne omstilling
og især, når de allerede indførte tilslutnings- og forblivelsespligter bliver ophævet, for så kan det også øko-
nomisk betale sig for disse energiforbrugere at energirenovere deres boliger og herunder at installere et
VE-anlæg, der kan erstatte den ineffektive fjernvarme.
DENFO
varetager forbrugernes interesser.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 25/10-18 fra DENFO om nye tilslutnings- og forblivelsespligter
1958828_0004.png
Vi vil på den baggrund kraftigt opfordre til, at lovforslaget gennemføres hurtigst muligt, og at de allerede
indførte tilslutnings-
og forblivelsespligter ophæves inden 31. december 2021 jf. DENFO’s høringssvar.
DENFO mener, at tilslutnings-
og forblivelsespligt er i strid med EU’s direktiver om forbrugerbeskyttelse og
urimelige kontraktvilkår, og da disse rangerer over dansk lov jf. Folketingets EU-Oplysning, kan DENFO
ikke garantere, at der ikke kommer en EU-dom inden 31. december 2021, der erklærer den allerede på-
lagte tilslutnings- og forblivelsespligt ulovlig, hvorefter den ophæves med dags varsel.
Venlig hilsen
Michael Hvitfeldt
Formand
Louis Boe Carslund-Sørensen
Næstformand
DENFO
varetager forbrugernes interesser.