Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 37
Offentligt
Forsyningstilsynet,
CC:
og
Journalnummer 18/10199
Dok. ansvarlig: TCA
Sekretær:
Sagsnr.: s2018-604
Doknr: d2018-16319-14.0
24-10-2018
Høring vedr. anmeldelsesbekendtgørelsen
Dansk Energi vil gerne takke for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ændring af anmel-
delsesbekendtgørelsen.
Selve ændringen af bekendtgørelsen er desuden vedlagt en konteringsvejledningen (bilag til
bekendtgørelsen) og en redegørelse for de administrative byrder, som Dansk Energi også ger-
ne vil afgive kommentarer til. Vi vil dog gerne understrege, at vi i vores læsning lægger til grund
at fremtidige ændringer af vejledningen vil komme i særskilt høring sammen med eventuelle
bekendtgørelsesændringer, idet vi bemærker at vejledningen alene kan forklare og vejlede om
love og bekendtgørelser men ikke i sig selv kan indeholde bindende regler.
Vedr. bekendtgørelsen
Indledningsvis skal det siges, at denne ændring af bekendtgørelse burde afvente stillingtagen til
hvilke fjernvarmeselskaber (producenter og distributører), der skal omfattes af en ny økonomisk
regulering. Af høringsbrevet fremgår således, at bekendtgørelsesændringen vedrører virksom-
heder, der forventes omfattet af den kommende indtægtsrammeregulering med benchmarking.
En række selskaber (de centrale værker) er gennem de politiske aftaler allerede undtaget fra
benchmarkingbaseret regulering, mens det slet ikke er besluttet, hvilke selskaber (centrale, de-
centrale, m.v.), der skal være omfattet af indtægtsrammer efter 2020. Dette afventer dels en
politisk drøftelse og derefter konkret udmøntning
–
formentlig i Forsyningstilsynets regelsæt.
Som det fremgår af bilaget til høringen vil 1) standardiserede regnskabsoplysninger, 2) pris- og
levetidskatalog samt 3) costdrivere og yderligere oplysning til benchmarking først blive imple-
menteret i fremtidige bekendtgørelsesændringer. Det er hensigtsmæssigt at vente med imple-
menteringen af disse forhold til der er større klarhed over hvem der skal omfattes af hvilken re-
gulering og de pågældende krav. Ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen bør også afvente, at
der politisk er taget stilling til hvilke fjernvarmeselskaber, der skal omfattes af den nye økonomi-
ske regulering.
Dansk Energi vil gerne henlede opmærksomheden på, at der er afgivet følgende udtalelse i
betænkning til lovændringen, der ligger bag udstedelsen af bekendtgørelsen:
”S, EL, ALT, RV
og SF ønsker på den baggrund, at Energitilsynet skal udforme en redegørelse og oversende
den til Folketinget, hvori Energitilsynet beskriver, hvordan dets forslag til datakrav til opfyldelse