Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 37
Offentligt
1957574_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Dok. ansvarlig: TCA
Sekretær:
Sagsnr: s2018-604
Doknr: d2018-17348-13.0
25-10-2018
Mangelfuld redegørelse for administrative byrder
ved ny fjernvarmeregulering
Kære udvalgsmedlemmer
I forbindelse med at indføre ny regulering for fjernvarmesektoren vil bl.a. rapporteringskrav i
den kommende tid blive ændret. Ny regulering vil som oftest betyde ændrede administrative
krav, hvilket nogle gange leder til en meromkostning. Det er Folketingets ret at beslutte så-
danne ændringer. Imidlertid er det også Folketingets ret at få et transparent og velbelyst be-
slutningsgrundlag, således at der kan sikres proportionalitet i datakrav, dvs. at de administra-
tive byrder holdes på et minimum ift. formålet med reguleringen.
I forbindelse med ændring af varmeforsyningsloven ift. nye datakrav ved ny regulering lagde
EFK-udvalget netop vægt på vigtigheden af proportionalitet i datakravene i sin betænkning
og udbad sig en redegørelse fra Forsyningstilsynet.
I har netop fra energi-, forsynings- og klimaministeren modtaget en redegørelse om de admi-
nistrative byrder af en forestående bekendtgørelsesændring (EFK alm. del, bilag 31) fra For-
syningstilsynet.
Jeg er nødt til at orientere jer om, at den redegørelse, som I har modtaget, i bedste fald er
mangelfuld og i værste fald er vildledende.
Redegørelsen er en direkte konsekvens af udvalgets betænkning til lovforslag L93 (2017-
2018), der pålagde Forsyningstilsynet at redegøre for de administrative byrder og sikre pro-
portionalitet i datakravene. Forsyningstilsynet har fået revisionsfirmaet BDO til at lave vurde-
ringerne i forbindelse med høring af ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen.
Indhentning af data må slet ikke påbegyndes før der er lovhjemmel
I forbindelse med L93, der blev vedtaget i december 2017, blev det diskuteret og understre-
get at kravene om data, skal være proportionale og omkostningerne til dataindhentning
mindst mulige. Det fremgår direkte af lovbemærkningerne til varmeforsyningslovens § 22, at
centrale kraftvarmeanlæg er undtaget fra individuelle effektiviseringskrav på baggrund af
benchmarking, og at der senest i andet halvår 2018 skal drøftes, hvilke anlæg der skal være
omfattet af den økonomiske regulering efter 2020. Da det ikke er afklaret hvilke anlæg, der
omfattes af hvilken regulering,
er der slet ikke lovhjemmel
for at påbegynde indhentning af
data med den ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen som Forsyningstilsynet vil lade træ-
de i kraft den 15. november 2018, jf. Dansk Energis vedlagte høringssvar.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 37: Henvendelse af 25/10-18 fra Dansk Energi om ny fjernvarmeregulering
1957574_0002.png
2
Hertil kommer, at regelfastsættelse inden man har besluttet det samlede regelsæt og kan
vurdere de samlede administrative byrder, ikke er i overensstemmelse med forvaltningsretli-
ge regler og strider mod principperne i Justitsministeriets regler om lovkvalitet. I lyset af
ovenstående vil vi opfordre udvalget til at bede om en redegørelse fra Justitsministeriet, om
hvorvidt den påtænkte ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen er lovlig.
Redegørelsen er mangelfuld i forhold til faktiske erfaringer og forventninger
Det er BDO, der har lavet estimaterne over de administrative byrder. BDO har valgt ikke at
inddrage fjernvarmeselskaber i sin vurdering af branchens omkostninger til administrative
byrder:
”Vurderingerne
af de administrative byrder i nærværende notat er alene baseret på
BDO´s professionelle vurdering, og er således ikke kvalificeret yderligt via f.eks. interviews
med selskaber i branchen.”
På den baggrund må estimaterne siges at være gætværk
især for selskaber af en vis stør-
relse. BDO har valgt at samle alle selskaber med mere end ca. 6500 forbrugere i én kategori
med selskaber af vidt forskellig størrelse. Der mangler en begrundelse for, at en engangs-
omkostning på op til 45.000 kr. og løbende meromkostninger på op til 30.000 kr. skulle være
retvisende for alle virksomheder over 500 TJ, dvs. ca. 6500 forbrugere.
Opsplitning i flere bekendtgørelsesændringer får ikke omkostningerne til at forsvinde
Ministeren skriver, at I senere vil få en redegørelse vedr. omkostninger for selskaberne ved
at udfylde et pris- og levetidskatalog. Imidlertid er der planlagt mange flere ændringer af da-
takrav, så BDO påpeger, at de ikke har mulighed for at lave et retvisende billede af de sam-
lede administrative byrder:
Ifølge BDO er følgende udeladt de følgende administrative byrder:
- Meromkostninger til at udfylde et pris- og levetidskatalog
- Meromkostninger for indberetning fordelt på diverse costdrivere
- Meromkostninger til indberetning efter evt. nye delenøgler mellem el og varme
- Meromkostninger ved indberetning efter standardiseret afskrivningsperiode
- Meromkostninger til dobbeltindberetning af data i 2019 og 2020 efter nugældende
regler og efter regler for standardiseret afskrivning og omkostningsfordeling.
På baggrund af dette, vil jeg opfordre jer til at sætte Forsyningstilsynets indhentning af ekstra
data i bero til, der er klarhed over hvilke selskaber, der skal omfattes af hvilken regulering
og hvilke ekstra data, der er nødvendige for hver reguleringsmodel samt hvad de reelle om-
kostningerne hertil forventes at blive.
Ministerens orientering om Dansk Energis tidligere gengivelse af estimater er upræcis
I redegørelsen henvises til tidligere estimater fra Dansk Energi og Ørsted A/S af administrati-
ve byrder. Det skal siges, at på daværende tidspunkt påtænkte ministeren at stille krav om
en ens standardkontoplan for alle værker. På grund af Dansk Energis høringssvar blev det-
te ændret til en
konteringsvejledning
inden fremsættelse af lovforslaget. Så når ministeren i
redegørelsen skriver, at
”Omstillingsomkostningerne er således væsentlig mindre end de
omkostningsestimater, som branchen fremviste i forbindelse med lovforslagets høring.”,
sammenlignes tal som slet ikke er sammenlignelige. Man kan ikke sidestille branchens esti-
mat af byrden ved at ville indføre en standardkontoplan med ministeriets
delvise
vurdering
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 37: Henvendelse af 25/10-18 fra Dansk Energi om ny fjernvarmeregulering
1957574_0003.png
3
af at implementere
de første få elementer af en konteringsvejledning.
Ministeren har
dermed intet belæg for at konkludere, at de samlede omkostninger bliver mindre end bran-
chen har estimeret. Denne konklusion i redegørelsen til udvalget leder dermed ikke til en
øget forståelse af omfanget af de reelle administrative byrder, men er blot misvisende.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Administrerende direktør
Dansk Energi
Vedlagt er Dansk Energis høringssvar til anmeldelsesbekendtgørelsen.