Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 37
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Dok. ansvarlig: TCA
Sekretær:
Sagsnr: s2018-604
Doknr: d2018-17348-13.0
25-10-2018
Mangelfuld redegørelse for administrative byrder
ved ny fjernvarmeregulering
Kære udvalgsmedlemmer
I forbindelse med at indføre ny regulering for fjernvarmesektoren vil bl.a. rapporteringskrav i
den kommende tid blive ændret. Ny regulering vil som oftest betyde ændrede administrative
krav, hvilket nogle gange leder til en meromkostning. Det er Folketingets ret at beslutte så-
danne ændringer. Imidlertid er det også Folketingets ret at få et transparent og velbelyst be-
slutningsgrundlag, således at der kan sikres proportionalitet i datakrav, dvs. at de administra-
tive byrder holdes på et minimum ift. formålet med reguleringen.
I forbindelse med ændring af varmeforsyningsloven ift. nye datakrav ved ny regulering lagde
EFK-udvalget netop vægt på vigtigheden af proportionalitet i datakravene i sin betænkning
og udbad sig en redegørelse fra Forsyningstilsynet.
I har netop fra energi-, forsynings- og klimaministeren modtaget en redegørelse om de admi-
nistrative byrder af en forestående bekendtgørelsesændring (EFK alm. del, bilag 31) fra For-
syningstilsynet.
Jeg er nødt til at orientere jer om, at den redegørelse, som I har modtaget, i bedste fald er
mangelfuld og i værste fald er vildledende.
Redegørelsen er en direkte konsekvens af udvalgets betænkning til lovforslag L93 (2017-
2018), der pålagde Forsyningstilsynet at redegøre for de administrative byrder og sikre pro-
portionalitet i datakravene. Forsyningstilsynet har fået revisionsfirmaet BDO til at lave vurde-
ringerne i forbindelse med høring af ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen.
Indhentning af data må slet ikke påbegyndes før der er lovhjemmel
I forbindelse med L93, der blev vedtaget i december 2017, blev det diskuteret og understre-
get at kravene om data, skal være proportionale og omkostningerne til dataindhentning
mindst mulige. Det fremgår direkte af lovbemærkningerne til varmeforsyningslovens § 22, at
centrale kraftvarmeanlæg er undtaget fra individuelle effektiviseringskrav på baggrund af
benchmarking, og at der senest i andet halvår 2018 skal drøftes, hvilke anlæg der skal være
omfattet af den økonomiske regulering efter 2020. Da det ikke er afklaret hvilke anlæg, der
omfattes af hvilken regulering,
er der slet ikke lovhjemmel
for at påbegynde indhentning af
data med den ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen som Forsyningstilsynet vil lade træ-
de i kraft den 15. november 2018, jf. Dansk Energis vedlagte høringssvar.