Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 31
Offentligt
1954843_0001.png
VURDERING AF ADMINISTRATIVE BYRDER FOR
VARMEFORSYNINGSVIRKSOMHEDER OMFATTET AF
NYE ANMELDELSESKRAV
Forsyningstilsynet
September 2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0002.png
INDHOLD
1.
Indledning
1.1
Formål og baggrund
1.1.1 Analysens metode
1.1.2 Afgrænsninger og forudsætninger
2
2
2
2
2.
Vurdering af administrative byrder
2.1
2.2
2.3
Anmeldelse af omkostningsdata
Budget og priseftervisning
Anmeldelse af POLKA, costdrivere og standardiserede
reguleringsregnskaber
4
4
6
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0003.png
2
SEPTEMBER 2O18
1.
1.1
INDLEDNING
FORMÅL OG BAGGRUND
Formålet med nærværende notat er at vurdere de administrative byrder for varmevirksomheder, der omfattes af
nye anmeldelseskrav til brug for den kommende økonomiske regulering med indtægtsrammer og benchmarking.
Således vurderes varmevirksomhedernes administrative byrder, relateret til overholdelse af ny konteringsvejled-
ning, herunder anmeldelse af omkostningsdata, fordelt på produktion, transmission og distribution.
De nye anmeldelseskrav fremgår af Forsyningstilsynets nye anmeldelsesbekendtgørelse, der forventes at træde i
kraft 15. november 2018 med virkning fra 1. januar 2019. Alle varmevirksomheder omfattes af den nye bekendtgø-
relse, det vil dog kun være de virksomheder, som i mindst to ud af tre på hinanden følgende regnskabsår har solgt
mindst 50 TJ opvarmet vand eller damp som omfattes af de nye indberetningskrav i henhold til konteringsvejled-
ningen. Jf. Forsyningstilsynet forventes ca. 270 varmevirksomheder at blive omfattet.
For at kunne indføre en indtægtsrammeregulering med benchmarking kræves, at virksomhederne indberetter
standardiserede data til Forsyningstilsynet, jf. varmeforsyningslovens
§
22. I første omgang vil der kun blive stillet
krav til opgørelse af omkostningerne efter et funktionsopdelt princip, således der sker indberetning som henholds-
vis produktions-, transmissions- og distributionsomkostninger. Standardisering af omkostninger i form af nye regler
for afskrivninger og fordeling af omkostninger ved samproduktion indgår ikke på nuværende tidspunkt.
Forsyningstilsynet forventes at sende den nye bekendtgørelse i ekstern høring d. 26. september 2018.
Analysens metode
Vurderingerne af de administrative byrder i nærværende notat er alene baseret på BDO´s professionelle vurde-
ring, og er således ikke kvalificeret yderligt via f.eks. interviews med selskaber i branchen.
BDO´s professionelle vurderinger anses dog som kvalificerede skøn, grundet vores omfattende erfaringer fra og
indgående kendskab til varmeområdet og den kommende økonomiske regulering. Således har BDO tidligere bistået
Forsyningstilsynet med udarbejdelse af diverse baggrundsrapporter, herunder bidraget i forhold til den nye konte-
ringsvejledning til varmevirksomheder.
De administrative byrder vil, hvor muligt og relevant, blive synliggjort som henholdsvis engangsudgifter og løbende
udgifter. Ved vurdering af de administrative meromkostninger er lagt til grund, at prisen på et internt administra-
tivt årsværk er kr. 500-800.000 i form af løn inklusiv overhead. Den store spredning i udgiften til et årsværk skyl-
des, at der blandt varmevirksomhederne vil være stor forskel på, hvor arbejdet med indberetningen vil ligge.
Nogle steder vil arbejdet blive udført af en HK-medarbejder, andre steder en AC på DJØF-overenskomst, og en-
kelte steder kan man forestille sig, at arbejdet ligger hos et medlem af bestyrelsen, som måske kun får et beske-
dent honorar for arbejdet. Den eksterne bistand kan samtidig også variere mellem landsdelene og mellem typen af
rådgivning. I vores estimater har vi arbejdet med timesatser på mellem kr. 1.000-2.000 i timen.
Afgrænsninger og forudsætninger
Nærværende notat adresserer ikke de administrative byrder ved opgørelse af virksomhedens anlægsaktiver i hen-
hold til pris- og levetidskatalog (POLKA), da denne pt. er udskudt til 2019. Derudover adresserer nærværende no-
tat ej heller de administrative byrder, som virksomheder med forenet produktion måtte opleve i forhold til om-
kostningsfordelingsbekendtgørelsen samt de nye afskrivningsregler. Disse forventes først at have effekt på et se-
nere tidspunkt. Vores vurderinger af de administrative byrder er baseret på følgende forudsætninger;
Krav til revisors rolle og involvering i forbindelse med indberetning i henhold til den nye regulering, vil
stort set være det samme, som de krav der stilles i dag i forhold til priseftervisningen.
Det anvendte system til anmeldelse er fortsat ENAO og følger det format, der er deri i dag.
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0004.png
3
SEPTEMBER 2O18
Der foretages fortsat en samlet anmeldelse af produktion, transmission og distribution på virksomhedsni-
veau, altså samme antal indberetninger som i dag.
Regler for fordeling og valg af costdrivere er udskudt til 2019, og indgår derfor ikke i vurderingen.
Omkostningsfordeling ved samproduktion er uændret i forhold til allerede indgåede aftaler, og er derfor
uændret i forbindelse med indberetningen.
Når der er fastlagt standardiserede afskrivninger samt fastlagt principper for fordeling af omkostninger
ved samproduktion, vil der ske en tilretning af konteringsvejledningen i overensstemmelse hermed. I den
forbindelse skal der ske en særskilt indberetning af omkostningerne for 2019 og 2020 efter disse princip-
per. Denne ekstra indberetning er ikke medtaget i nærværende opgørelse over administrative byrder.
De øgede administrative byrder som opgøres i dette notat, vedrører derfor udelukkende det ekstra ar-
bejde, varmevirksomhederne skønnes at have ved at skulle indberette deres omkostninger på henholdsvis
produktion, transmission og distribution, herunder tilrettelæggelse af instrukser og systemer vedrørende
samme.
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0005.png
4
SEPTEMBER 2O18
2.
VURDERING AF ADMINISTRATIVE BYR-
DER
Med udgangspunkt i Forsyningstilsynets opgavebeskrivelse har BDO vurderet de administrative byrder for de
omfattede varmeselskaber i forhold til nedenstående elementer (der henvises til tabel 1.1. for en samlet over-
sigt over vores vurdering af de administrative byrder).
Det bemærkes, at vores vurderinger er grupperet i forhold til selskabernes størrelse (angivet i TJ), idet visse
administrative byrder forventes at være højere i større selskaber fremfor mindre selskaber. Blandt andet grun-
det en generelt større kompleksitet, øget data volumen, it-infrastruktur etc.
Samtidig bemærkes, at varmeselskabernes systemunderstøttelse og automatiseringsniveau vil påvirke omfanget
af de administrative byrder. Et selskab med et højt automatiseringsniveau, vil således kunne opleve en større
engangsomkostning grundet behovet for systemmæssige tilpasninger, men samtidig reduceres de løbende om-
kostninger forholdsmæssigt grundet den styrkede automatiseringsgrad.
Det er vores vurdering, at engangsomkostningerne for et lille værk vil beløbe sig til kr. 15-30.000 fordelt mel-
lem interne og eksterne omkostninger. Spændet dækker dels over forskelle i kompleksitet i værkernes boghol-
derisystemer, og dels i behovet for ekstern bistand, samt i øvrigt forskelle i anvendte interne og eksterne time-
satser. Den eksterne bistand dækker assistance i forbindelse med tilpasning af systemer m.v. Behovet vurderes
kun at være relevant i forbindelse med budgetudarbejdelsen, da det må antages, at tilpasningerne uden yder-
ligere ændringer kan anvendes i forbindelse med den senere priseftervisning.
De løbende meromkostninger vil for et lille værk udgøre kr. 6-15.000 pr. år. Omkostningerne vil primært bestå
af interne omkostningerne og en lille andel til ekstern assistance i forbindelse med øget arbejde ved prisefter-
visningen. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 nedenfor, hvor meromkostningerne er identificeret.
For store værker vurderes der at være engangsomkostninger på kr. 30-45.000 og løbende meromkostninger pr.
år på kr. 19-30.000. Omkostningerne vedrører samme elementer som ved et mindre værk, men kompleksiteten
gør, at der kræves flere timer ved eventuelle tilpasninger og ændringer i bogføringssystem og interne instruk-
ser.
Tabel 1.1 Oversigt over estimerede meromkostninger både som løbende omkostninger og som engangsomkost-
ninger.
Model
Værkernes størrelse (TJ)
Estimerede meromkostninger:
Engang
Intern administration: 5–10.000 kr.
Køb af bistand: 5–10.000 kr.
Intern administration: 5–10.000 kr.
Køb af bistand: 5–10.000 kr.
Intern administration: 10–15.000 kr.
Køb af bistand: 10–15.000 kr.
Intern administration: 5–10.000 kr.
Intern administration: 5–10.000 kr.
250
499
Intern administration: 10–15.000 kr.
500 -
Estimerede meromkostninger:
Løbende pr. år
Intern administration: 2–5.000 kr.
Intern administration: 4–10.000 kr.
Intern administration: 7–10.000 kr.
Intern administration: 2–5.000 kr.
Køb af bistand: 2–5.000 kr.
Intern administration: 4–10.000 kr.
Køb af bistand: 2–5.000 kr.
Intern administration: 7–10.000 kr.
Køb af bistand: 5–10.000 kr.
Budget
50 - 249
250
499
500 -
Priseftervisning
50 - 249
2.1
ANMELDELSE AF OMKOSTNINGSDATA
Anmeldelsesbekendtgørelsen medfører et krav til virksomhederne om, at anmeldelse af omkostningsdata i bud-
get og priseftervisning skal opdeles på produktion, transmission og distribution (jf. konteringsvejledning). Ind-
beretningen vil være samme format som priseftervisningen i dag. Forskellen ligger derfor blandt andet på for-
deling af administrationsomkostningerne.
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0006.png
5
SEPTEMBER 2O18
BDO har i en tidligere rapport til Energistyrelsen estimeret, at de øgede engangsomkostninger ved overgang til
og overholdelse af konteringsvejledningen vil spænde fra kr. 50.000-150.000 afhængigt af varmeselskabernes
størrelse. Denne vurdering var lavet med udgangspunkt i implementering af konteringsvejledning og udfyl-
delse, samt revision af POLKA. De administrative byrder ved POLKA i form af udfyldelse, anmeldelse og revision
var skønsmæssigt fastsat til mellem kr. 30.000-70.000 af beløbet som nævnt før. Desuden var skønnet den-
gang, at de løbende omkostninger vil blive øget med kr. 10.000-50.000 pr. varmevirksomhed, grundet et hø-
jere detaljeringsniveau i konteringsvejledningen, hvor omkostningsdata som nævnt, skal opdeles i produktion,
transmission og distribution samt fordeles ud fra fastsatte costdrivere. Vurderingen i dette notat udgør derfor
kun en delmængde af det skøn, der blev foretaget i den tidligere rapport, og kan derfor ikke sammenholdes
hermed.
Som det fremgår af Boks 2.1, vil de administrative byrder primært knytte sig til arbejde i forbindelse med til-
pasning af økonomisystemerne og fordeling af de administrative omkostninger til henholdsvis produktion,
transmission og administration i forbindelse med indberetningen.
Vi har estimeret, at der i et mindre værk skal bruges 1-2 dages arbejde på dels at danne sig et overblik over og
opnå forståelse for konteringsvejledningen, og dels at få tilpasset økonomisystem og konteringsinstruks til let
fremadrettet at kunne foretage indberetninger og udarbejdelse af budget ud fra kravene. I den forbindelse vil
de sandsynligvis også have behov for ekstern bistand med tilpasning af bogholderi og økonomisystemer. Om-
kostningerne hertil vil være engangsomkostninger. Tilpasning af system m.v. skal udelukkende foretages i for-
bindelse med anmeldelse af budget, da tilpasningerne så sikrer, at data er umiddelbart tilgængelige ved ind-
sendelse af priseftervisning.
Det løbende merarbejde, vil for et mindre værk, hovedsageligt bestå i omarbejdning af enkelte poster i forbin-
delse med indberetningen og anmeldelse af budget. Omfanget heraf vurderes til �½ -1 dags arbejde hvert år. I
forbindelse med priseftervisningen, vurderes der også at være lidt ekstra arbejde for revisor, der skal erklære
sig om priseftervisningen. Revisors merarbejde dækker over gennemgang af den foretagne fordelingerne mel-
lem poster i priseftervisningen.
For en stor virksomhed vurderer vi, at det interne arbejde vil være noget mere omfattende grundet mere kom-
plekse bogføringssystemer m.v. Arbejdet med tilpasning af systemer, interne instrukser m.v. vurderer vi til 5-8
dages ekstra arbejde og tilsvarende for køb af ekstern bistand i form af økonomiske rådgivere og IT-rådgivere.
Ligesom ved de mindre værker, vurderer vi dog, at tilpasningen hovedsageligt vil ske i forbindelse med anmel-
delse af budget, og at der derfor ikke er behov for yderligere tilretninger i forbindelse med priseftervisningen.
De løbende omkostninger, vil være af mindre omfang for en større varmevirksomhed. Merarbejdet vil primært
ligge på omvurdering af de administrative omkostninger, ligesom der vil være lidt ekstra arbejde for ekstern
rådgiver i forbindelse i forbindelse med priseftervisningen i form af gennemgang af de fordelinger, der er fore-
taget. De større virksomheder vil således i højere grad end de mindre virksomheder have bogholderiet tilrette-
lagt således, at fordelinger foretages løbende. Omfanget er vurderet til at udgøre 2-3 dages arbejde hvert år.
Bogholderiet skal løbende kunne håndtere, at indberetningen til Forsyningstilsynet følger en anden opbygning
end aflæggelse af regnskabet i forhold til årsregnskabsloven. Dette medfører en forøget løbende omkostning
ved indberetningen.
Boks 2.1 Eksempler på administrative meropgaver ved overgang til og overholdelse af konteringsvej-
ledning, herunder krav om opdeling af omkostningsdata.
Engangsopgaver
Gennemgang af konteringsvejledning og identificere afledte konsekvenser/ændringer.
Evt. rådgivning fra revisor - eks. ift. omkostningsfordeling.
Oplæring af medarbejder/medarbejdere i konteringsvejledning og dets ændringer.
o
Etablere ændrede arbejdsgange/procedurer.
Evt. systemmæssige ændringer
eks. automatiseret omkostningsfordeling.
Løbende opgaver
Justeringer i arbejdsgange/procedurer i forhold til konteringsvejledningen.
Øget databehandling.
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0007.png
6
SEPTEMBER 2O18
2.2
BUDGET OG PRISEFTERVISNING
Efter den gældende Varmeforsyningslov er der krav om, at der anmeldes en pris, og grundlaget herfor, inden
en pris kan træde i kraft. Der er efter det oplyste ikke umiddelbart lagt op til, at der skal ske ændring heri,
hvorfor der også fremadrettet vil være et krav om anmeldelse af et budget.
Budgettet vil dog, efter de foreliggende oplysninger, ikke have samme betydning som tidligere, idet budgettet
fremadrettet formentlig ikke har samme betydning i forhold til kontrolopgaven som tidligere. Efter det oply-
ste, vil der for 2019 og 2020 stadig være krav om efterlevelse af hvile i sig selv princippet og dermed anven-
delse af budgettal til kontrolopgaven. Fra 2021 vil dette efter det oplyste blive afløst af en indtægtsrammere-
gulering. De løbende omkostninger der henføres til budget under tabel 1.1, vil derfor kun være aktuelle i for-
bindelse med anmeldelse af budget for årene 2019 og 2020.
Det er Forsyningstilsynets vurdering, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at anvende samme format/skema
for budget og regnskab. Det vil således være forbundet med ekstraomkostninger at budgettere på produktion,
transmission og distribution og dermed fordele administrationsomkostningerne i forhold til i dag. Disse merom-
kostninger er der redegjort for under foregående afsnit 2.1. Omkostningerne som fremgår under tabel 1.1,
dækker altså en tilretning af systemer og forretningsgange, således at kravene til fordeling på produktion,
transmission og distribution kan håndteres allerede i forbindelse med anmeldelse af budget. De løbende om-
kostninger i forbindelse med budgettet, dækker således alene den omarbejdning der skal ske, fra budgetlæg-
ningen, der er foretaget efter årsregnskabsloven og de nye krav i konteringsvejledningen.
Arbejdet i forbindelse med omarbejdning af budget, vil alt andet lige være det samme som omarbejdningen i
forbindelse med priseftervisningen. Der vil dog ikke være løbende merudgifter til revision, da der ikke er krav
til revisorerklæring på budgettet, men kun priseftervisningen.
2.3
ANMELDELSE AF POLKA, COSTDRIVERE OG STANDARDI-
SEREDE REGULERINGSREGNSKABER
For regnskabsårene 2019 og 2020 vil der være tale om overgangsår, hvor der både skal ske indberetning efter
den nye anmeldelsesbekendtgørelse, afskrivningsbekendtgørelse og konteringsvejledning samt indberetning af
priseftervisning efter de nugældende regler. Samtidig skal der i 2019 udarbejdes og indsendes POLKA.
Da costdrivere og niveauet for standardisering af omkostninger i forhold til afskrivninger og samproduktionsom-
kostninger endnu ikke ligger fast, er administrative byrder forbundet hermed, ikke medtaget i denne opgø-
relse. Det samme er gældende omkostningerne til udarbejdelse, revision og indsendelse af POLKA.
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954843_0008.png
www.bdo.dk
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, en danskejet rådgiv-
nings- og revisionsvirksomhed, er medlem af BDO International
Limited - et UK-baseret selskab med begrænset hæftelse - og del
af det internationale BDO netværk bestående af uafhængige
medlemsfirmaer. BDO er varemærke for både BDO netværket og
for alle BDO medlemsfirmaerne. BDO i Danmark beskæftiger godt
1.100 medarbejdere, mens det verdensomspændende BDO net-
værk har godt 64.000 medarbejdere i 154 lande.
Copyright - BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab, cvr.nr. 20 22 26 70.