Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 31
Offentligt
1954842_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18. oktober 2018
J nr.
2018-1723
Redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm.
Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
Som opfølgning på stemmeaftale af 7. april 2016 om ny regulering af fjernvarme-
sektoren blev L 93 vedtaget d. 20. december 2017 (lov nr. 1677 af 26. december
2017 om ændring af varmeforsyningsloven). Det følger af loven, at Forsyningstilsy-
net kan fastsætte regler om standardiseret regnskabsføring, budgettering og data-
indberetning. Indhentning af standardiserede omkostningsdata er nødvendigt for at
kunne danne et robust datagrundlag, hvilket er en forudsætning for, at den nye
økonomiske regulering af fjernvarmesektoren kan udvikles.
I forbindelse med behandlingen af L93 var der debat om følgeomkostninger og
administrative byrder forbundet med de nye dataindberetningskrav. Det følger af
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets betænkning til L 93 af 7. december 2017,
at Energitilsynet (nu Forsyningstilsynet) skal udarbejde en redegørelse til Folketin-
get. I redegørelsen skal de nye indberetningskrav beskrives, og det skal vurderes,
hvilke omkostninger kravene vil resultere i.
I høringen var branchen bekymrede for øgede omkostninger som følge af kravet
om standardiseret kontering. Dansk Energi og Ørsted A/S ytrede i deres hørings-
breve bekymring om, at nye konteringskrav ville kræve omlægning af interne regn-
skabsprocedurer og indkøb af nye IT-systemer. Ørsted A/S anslog, at omstillings-
omkostninger forbundet med nye konteringsregler for dem ville beløbe sig til ca.
100 mio. kr. i engangsudgifter og årlige ekstraomkostninger på 2-3 mio. kr. Efter
høringen blev det klargjort at der ikke stilles krav om indkøb af bestemte regn-
skabssystemer. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet estimerede i lovforslaget
øgede administrative omstillingsomkostninger for erhvervslivet forbundet med nye
krav til anmeldelse af omkostningsdata og omlægning af regnskabsår til
12.200.000 - 87.900.000 kr. for alle de omfattede fjernvarmevirksomheder.
Forsyningstilsynet har oplyst Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, at de d. 26.
september 2018 har sendt udkast til ny anmeldelsesbekendtgørelse i høring, der vil
implementere nye indberetningskrav. Virksomhederne, der omfattes af de nye krav,
vil skulle indberette omkostningsdata, som virksomhederne allerede har, men
fremadrettet skal omkostningsdata opdeles mellem produktion, transmission og
distribution.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Orientering om redegørelse over administrative omkostninger for fjernvarmeselskaber ifm. Forsyningstilsynets nye konteringsvejledning
1954842_0002.png
Forsyningstilsynet har fremsendt en redegørelse udarbejdet af BDO over de nye
krav til indberetning af kontering og omkostningerne forbundet hermed. Redegørel-
sen er vedlagt dette brev. I redegørelsen vurderer BDO samlet set, at engangsom-
kostningerne for et lille værk (50-249 TJ) vil beløbe sig til 15-30.000 kr. fordelt mel-
lem interne og eksterne omkostninger, mens de løbende meromkostninger udgør
6-15.000 kr. pr. år. For et mellemstort værk (250-499 TJ) vurderes engangsom-
kostningerne til 15-30.000 kr., og der ventes løbende meromkostninger på 10-
25.000 kr., pr. år. For de store værker (over 500 TJ) vurderes engangsomkostnin-
ger til 30-45.000 kr. og løbende meromkostninger på 19-30.000 kr. pr. år. I det ne-
denstående er de estimerede omkostningsintervaller, som BDO har opstillet, sam-
menholdt med antallet af omfattede fjernvarmeværker.
Tabel 1
Opgørelse af de estimerede omstillingsomkostninger ved nye konteringskrav
Værkernes størrelse
(TJ)
50 - 249
250 - 499
500 -
I alt
Antal værker
(ca)
152
40
79
271
Estimererede meromkostninger
(engangs)
15-30.000 kr.
15-30.000 kr.
30-45.000 kr.
5.250.000
9.315.000 kr.
Estimerede meromkostninger
(løbende pr. år)
6-15.000 kr.
10-25.000 kr.
19-30.000 kr.
2.813.000- 5.650.000 kr.
Kilde: Antallet af virksomheder i de tre angivende TJ-intervaller er skønnet på baggrund af udtræk fra Forsyningstilsynets elektroniske
anmeldelsessystem, ENAO. Udtrækket er behæftet med nogen usikkerhed
.
Som det fremgår af ovenstående, opgøres de forventede engangsomkostninger
forbundet med nye konteringskrav til samlet 5.250.000
9.315.000 kr. for de 271
fjernvarmeværker, der forventes at blive omfattede af de nye krav. Derudover esti-
meres en løbende årlige meromkostninger på 2.813.000
5.650.000 kr. som følge
af de nye konteringskrav. Omstillingsomkostningerne er således væsentlig mindre
end de omkostningsestimater, som branchen fremviste i forbindelse med lovforsla-
gets høring.
Virksomhederne, der omfattes af de nye krav, vil skulle indberette omkostningsda-
ta, som virksomhederne allerede har, men fremadrettet skal omkostningsdata op-
deles mellem produktion, transmission og distribution. Det bemærkes, at der alle-
rede i de nugældende indberetningskrav kræves en fordeling af de fleste (men ikke
alle) omkostninger på produktion, distribution og transmission.
I Energi-, Forsynings- og Klimaudvalgets betænkning til L 93 blev der ligeledes
efterspurgt en redegørelse og vurdering af omkostninger forbundet med, at der skal
indføres nye krav om, at virksomhederne skal opgøre deres historiske aktiver i
henhold til et pris- og levetidskatalog. Dette krav implementeres ved bekendtgørel-
se i 2019. I den forbindelse vil en redegørelse og vurdering blive udarbejdet og
fremsendt til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2