Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 282
Offentligt
Til
Energi-, forsynings- og klimaministeren
Folketingets Energi-, forsynings- og klimaudvalg
Folketingets udvalg for landdistrikter og øer
6. maj 2019
Stop centraliseringen
Denne henvendelse handler om at vi fra en kreds af andelsejede fjernvarmeselskaber vil gøre opmærksom
på, at myndighederne er ved at udmønte politiske aftaler, og det giver en voldsom stigning i det bureaukrati,
som vi selskaber skal bruge vores tid på. Konsekvensen vil blive centralisering og tab af den demokratiske
lokale forankring af andelsselskaberne.
Folketinget er i gang med at indføre nye regler for fjernvarmesektoren, som vil medføre at mange små
fjernvarmeselskaber ikke længere magter at overkomme bureaukratiet og derfor må overlade
administrationen til de større selskaber. Det betyder centralisering, skade for landdistrikterne og øgede
omkostninger for fjernvarmekunderne.
Folketingets partier har med stemmeaftaler i 2016 og 2017 samt Energiaftalen fra juni 2018 besluttet at
indføre en ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren med det erklærede mål at få sektoren
rationaliseret, konsolideret og fjernvarmepriserne ned.
De andelsejede fjernvarmeselskaber arbejder hver dag med effektivisering og grøn omstilling til glæde for
fjernvarmekunderne og samfundet. De seneste år er fjernvarmeprisen faldet ganske betydeligt
undtagelsen
er nu i 2019, hvor bortfaldet af grundbeløbet har medført højere varmepriser hos en del selskaber, hvilket
har været forventet. Fjernvarmesektoren er ikke uden regulering. Hvile-i-sig-selv reguleringen har fungeret
godt i mange år, ligesom selskaberne er reguleret af varmeforsyningsloven, projektbekendtgørelser og
priseftervisninger. Alt dette kræver i dag en betydelig grad af bureaukrati.
De nye regler, der er på vej, vil få et hidtil uset omfang af bureaukrati med krav om benchmarking,
indtægtsrammer, POLKA, udgiftsrammer, costdrivere, forrentningsrammer og andet besvær. Vi kan ikke lade
være med at spørge jer som Folketingsmedlemmer om det virkeligt var det I aftalte? Eller om det er
centraladministrationen, der har misforstået hensigten?
Fjernvarmesektoren skal udvikles og ikke afvikles. Så sent som den 30. april har både Klimarådet og det
Miljøøkonomiske råd anbefalet i deres rapporter om klimamål og grøn omstilling at der skal ske endnu mere
udbygning af fjernvarmesektoren. Fjernvarmen er på landsplan allerede baseret på 69 procent vedvarende
energi. Når den sidste del kul og naturgas er udfaset vil vi levere helt grøn fjernvarme over alt, baseret på
solvarme, varmepumper, biomasse og måske endda geotermi og biogas. Det kræver investeringer og fokus
på at drive effektive fjernvarmeselskaber med en konkurrencedygtig varmepris.
Alt det kan blive ødelagt af den nye økonomiske regulering.
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/5-19 fra Henrik Jessen, Ølgod, om centralisering af fjernvarmesektoren
Vi vil i alle selskaber få store problemer med at kunne leve op til de komplicerede og omfattende systemer,
som centraladministrationen er ved at indføre. Vi vil derfor blive nødsaget til at ansætte nye folk, købe
konsulenter og rådgivere eller overlade administrationen til større fjernvarmeselskaber.
Konsekvensen bliver at selve vores DNA i fjernvarmesektoren med forbrugereje, andelsselskaber,
generalforsamlinger og lokal stolthed med vores fjernvarmeselskab
alt det vil lide skade.
Folketingets mål om at ny regulering skal give lavere priser vil ikke blive opfyldt. Tvært imod må vi frygte at
varmeprisen vil stige. Først skal vi som sektor bruge nye omkostninger til bureaukratiet. Men derefter vil vi
også skulle betale for at centraladministrationen ansætter nye folk til at løse deres andel af bureaukratiet.
Det så vi senest med energispareordningen, hvor nyansatte hos myndighederne blev betalt gennem gebyrer
til os. Det var ikke over de normale skatter
var I Folketingsmedlemmer klar over det?
Vi er en del selskaber, som også har vandforsyning i samme fælles forsyning. Derfor har vi været igennem
den nye regulering af vandsektoren fra 2010. Det har givet meget bureaukrati og omkostninger til følge. Det
blev så slemt at I på Christiansborg vedtog at lempe for de mindste vandselskaber. Her blev det nu kun
selskaber med over 8000 kunder, der skal have benchmarking osv. I Fjernvarmesektoren vil det være
selskaber helt ned til 800 kunder, som bliver omfattet. Det giver ikke mening. Det giver ingen mening for
andelsejede selskaber, idet det jo ikke kan være mængden som er afgørende for et effektiviseringspotentiale.
Vi kan grundet vores ejerform og dermed styreform med bestyrelser, generalforsamling og for nogle
vedkommende repræsentantskaber ikke se logikken og rationalet i at styre og kontrollere via centraliseret
regulering
vi har lokal regulering og har kun et ønske om lave takster og lokal demokratisk handlekraft i den
fremadrettede udvikling. Vi ser ikke et behov for ej heller økonomisk potentiale for en regulering af de
andelsejede selskaber. Dette gør sig gældende i vores fjernvarmeselskaber som øvrige selskaber.
Vi beder jer om at bruge denne henvendelse til at få kastet lys over det bureaukrati, som
centraladministrationen er ved at forberede til fjernvarmesektoren og som i høj grad vil ramme de
andelsejede selskabers demokratiske råderum og beslutningskraft. Det er ikke for sent endnu at få stoppet
de ødelæggende initiativer. Vi ved fra vandsektoren, at det går galt. Vi ønsker ikke at noget lignende skal
overgå de andelsejede selskaber i fjernvarmesektoren, som med al respekt er mere komplekst end vand.
Som I ved er det svært at genoprette når først skaden er sket. Stop centraliseringen og bevar
andelsselskaberne.
Med venlig hilsen
De andelsejede fjernvarmeselskaber
Vildbjerg Varmeværk
Ølgod Fjernvarmeselskab
Grindsted EL og Varmeværk
Ansager Varmeværk
Arden Varmeværk
Assens Fjernvarme
Billund Varmeværk
Bramming Fjernvarme
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/5-19 fra Henrik Jessen, Ølgod, om centralisering af fjernvarmesektoren
Bredsten-Balle Kraftvarmevæk
Brovst Fjernvarme
Brædstrup Fjernvarme
Ebeltoft Fjernvarmeværk
Egtved Varmeværk
Fredericia Fjernvarme
Galten Varmeværk
Gauerslund Fjernvarme
Glamsbjerg-Haarby Varmeværk
Gudenådalens Energiselskab
Gørding Varmeværk
Hammel Fjernvarme
Hejnsvig Varmeværk
Helsinge Fjernvarme
Hjordkær Fjernvarme
Hornbæk Fjernvarme
Hornslet Fjernvarme
Hundested Varmeværk
Hurup Fjernvarme
Hvide Sande Fjernvarme
Høje Taastrup Fjernvarme
Kibæk Varmeværk
Kjellerup Fjernvarme
Lem Varmeværk
Lemvig Varmeværk
Løgstør Fjernvarme
Løgumkloster Fjernvarme
Løkken Varmeværk
Mariager Fjernvarme
Nibe Varmeværk
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 282: Henvendelse af 6/5-19 fra Henrik Jessen, Ølgod, om centralisering af fjernvarmesektoren
Nykøbing Mors Fjernvarmeværk
Næstved Fjernvarme
Oksbøl Varmeværk
Ringkøbing Fjernvarme
Sdr. Omme Varmeværk
Sindal Varmeforsyning
Skagen Varmeværk
Skovlund Varmeværk
Skærbæk Fjernvarme
Solrød Fjernvarme
Stege Fjernvarme
Sydfalster Varmeværk
Sæby Varmeværk
Tarm Varmeværk
Thisted Varmeforsyning
Thyborøn Fjernvarme
Toftlund Fjernvarme
Tørring Kraftvarmeværk
Taars Varmeværk
Ulfborg Fjernvarme
Vejle Fjernvarme
Videbæk Energiforsyning
Vojens Fjernvarme
Øster Toreby Varmeværk
Listen med underskrivende fjernvarmeselskaber er samlet på blot 1,5 arbejdsdag.
4