Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 27
Offentligt
1954350_0001.png
Organisering i affalds- og
ressourcesektoren
- den korte version...
Høring i EFK-udvalget, den 11. oktober 2018
V/ direktør Ole Morten Petersen, DAKOFA
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0002.png
DAKOFA (
Dansk Kompetencecenter for Affald og Ressourcer)
Apolitisk kompetencecenter siden 1982
260 medlemsorganisationer
Bygger bro mellem offentlige og private aktører
Vidensdeling og erfaringsudveksling via konferencer,
seminarer, kurser, netværksmøder
Nyhedsdækning på affalds- og ressourceområdet
(www.dakofa.dk)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0003.png
Den korte version!
Organisering i affalds- og ressourcesektoren
De væsentligste aktører:
EU
Staten
Kommunerne
De private aktører
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0004.png
Den korte version!
EU
udarbejder:
Forordninger
Direktiver
Domstolsafgørelser
Affaldsforebyggelse og affaldshåndtering ses i stigende grad
som en erhvervspolitisk dagsorden for cirkulær økonomi, hvor
formålet er at sikre miljø, klima og råstoffer til den europæiske
økonomi - og derigennem sikre det fremtidige fundament for
velstand og velfærd.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0005.png
Den korte version!
Staten
sætter de overordnede rammer for:
Planlægning
Administration (bl.a. finansiering af området)
Regulering (via Miljøbeskyttelsesloven,
Affaldsbekendtgørelsen m.v.)
Producentansvarsordninger
Affaldsforebyggelse (statslig opgave, ikke affald)
Området blev i 2015 delt mellem Miljø- og fødevareministeriet
og Energi-, forsynings- og klimaministeriet.
Erhvervsministeriet deltager aktivt i CØ-arbejdet.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0006.png
Den korte version!
Kommunerne
har ansvaret for:
Planlægning
Administration
Tilsyn + klassificering
Regulativfastsættelse
Anvisningsret og benyttelsespligt
Gebyropkrævning
Opsamlingsmateriel
Indsamling/transport
Evt. sortering
Genanvendelse/forbrænding/deponering
Alt ovenstående dog med undtagelser!
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0007.png
Miljøbeskyttelsesloven kap. 6.
Miljøbeskyttelseslovens §45, stk. 1, fastslår udgangspunktet:
”Kommunalbestyrelsen forestår håndteringen af affald, medmindre andet er
fastsat i loven eller i regler udstedt i medfør af loven”
Dette sikres ved, at den oprindelige affaldsproducent er forpligtet til at benytte den
kommunale ordning, hvis denne er regulativfastsat (jf. miljøbeskyttelseslovens §45,
stk. 2, punkt 4, og affaldsbekendtgørelsens §39, stk. 1, og §47, stk. 1)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0008.png
Kommunernes rolle
Typer af affald som kommunerne har ansvaret for:
Deponeringsegnet affald
Forbrændingsegnet affald
Husholdningsaffald til materialenyttiggørelse (anden nyttiggørelse,
genanvendelse og forberedelse med henblik på genbrug - dog ikke genbrug)
Affald til materialenyttiggørelse fra kommunale institutioner og virksomheder
Erhvervsaffald afleveret på genbrugspladserne (som i karakter og mængde
ligner husholdningsaffald)
Markedet har ansvaret for håndteringen af:
Kildesorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0009.png
Undtagelserne (kildesorteret erhvervsaffald til
materialenyttiggørelse på kommunale anlæg)
Affaldsbekendtgørelsens § 84:
Kommunale behandlingsanlæg må ikke varetage indsamling eller behandling af
kildesorteret erhvervsaffald til materialenyttiggørelse på nær fsva. affald fra
kommunens egne virksomheder og institutioner.
Miljøstyrelsen har dog i 2015 f.eks. givet dispensation til 3 øer (Ærø, Samsø og
Bornholm) indtil ny politisk aftale foreligger.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0010.png
Undtagelserne (blandet boliger og erhverv)
Affaldsbekendtgørelsens § 42:
Virksomheder, som er beliggende i beboelsesejendomme o.lign., kan benytte
den kommunale henteordning for tørt, genanvendeligt affald. Dette gælder
ikke for organisk affald.
Undtagelsen er bl.a. begrundet i et ønske om, at antallet af beholdere på
begrænsede arealer kan minimeres.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0011.png
Mulig uddelegering af kommunale opgaver til fælleskommunale selskaber
(§60),
kommunale A/S’er: f.eks. forsyningsselskaber
Myndighedsudøvelse (kommunen):
Affaldsplanlægning
Affaldsregulativer
Anvisningsret og -pligt
Fastsættelse af affaldstakster og -gebyrer
Tilsynsfunktioner + klassificering
Faktisk forvaltningsvirksomhed (selskabet):
Drift
Affaldskortlægning
Opkrævning af affaldsgebyrer
Opkrævning af takster
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0012.png
Den korte version!
De private aktører
kan bl.a. sørge for:
Opsamlingsmateriel
Indsamling/transport
Sortering
Diverse håndteringsaktiviteter (dog ej deponering)
Aktiviteterne foranstaltes dels for kommuner/affaldsselskaber og dels
for private erhvervsvirksomheder.
Kommunerne kan vælge selv at forestå indsamlingsopgaven fra private
husstande.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0013.png
Affaldstyper: Alt husholdningsaffald
Erhvervsaffald
Rollefordelingen på affaldsområdet
Opgaver:
Myndighed
Kommune
(Statslig ramme)
U: Private tilbagetagningsordninger
U: Dansk Retursystem
U: Producentansvar
til materiale-
nyttiggørelse
Stat
Erhvervsaffald
til forbrænding
Kommune
(Statslig ramme)
U: Eksport
Erhvervsaffald
til deponering
Kommune
(Statslig
ramme)
Affald med
producentansvar
Stat
Planlægning
Kommune
(Statslig ramme)
Stat
Kommune
adm. gebyrer
og genbrugspladser.
(kan lægges i
§60
eller i
kommunalt A/S)
Kommune
U: Staten godkender kapaciteten
Kommune
(Kan lægges ud i
fælleskommunale selskaber (§60)
eller kommunale aktieselskaber)
Kommune
Kommune
(kan lægges i
§60
eller i et
kommunalt
A/S)
Kommune
(kan lægges i
§60
eller i et
kommunalt
A/S)
Stat
Privat
Administration Kommune
(Kan delvist lægges ud i
fælleskommunale selskaber (§60)
eller kommunale aktieselskaber)
Staten
Fx affaldsregisteret U: Staten adm. Benchmarking
Drift
Kommune
(Kan lægges ud i fælleskommunale
selskaber eller kommunale
aktieselskaber)
(Kan udbydes til private
virksomheder)
Privat
U: Kommunale virk. og
institutioner
U: Tørt affald fra blandet
bolig og erhverv
U: Erhverv på
genbrugspladsen
U: Kommunale anlæg
med dispensation
Kommune
(Affaldstilsyn
jf. Affaldsbekendtgørel-
sen + MBL)
Staten
(Kap. 5 de
store/særlige)
Kommunalt:
Drives fortrinsvist af
fælleskommunale selskaber eller
kommunale aktieselskaber.
Kommunerne
Indsamler fra
husholdningerne.
Kan udbydes til
private
virksomheder.
Private
transporterer og
behandler
Kommune
(Affaldstilsyn)
Staten
tilsyn med
EPR og MBL. Kap.
5.
Privat:
Kan også være privatejet
som fx Aalborg Portland eller
Fortum
Tilsyn
Kommune
(Affaldstilsyn jf.
Affaldsbekendtgørelsen + MBL)
Staten
(Miljøgodkendelser på de
store/særlige anlæg (MBL kap. 5))
Kommune
(Affaldstilsyn jf.
Affaldsbekendtgørelsen + MBL)
Staten:
(MBL. Kap. 5)
Kommune
(Affaldstilsyn)
Staten:
(MBL.
Kap. 5)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 27: Præsentationer ifm. høring om organisering af affaldssektoren den 11/10-18
1954350_0014.png
Tak for opmærksomheden!