Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 261
Offentligt
2050078_0001.png
Notat om høring over udkast til bekendtgørelse og vejledning til bredbåndspuljen
2019
Kontor/afdeling
Center for Tele
Dato
26. april 2019
J nr.
2019-83607
/akb
Energistyrelsen har i perioden fra 11. marts til 8. april 2019 gennemført en høring
over udkast til bekendtgørelse og vejledning om bredbåndspuljen 2019.
Der er modtaget 13 høringssvar med bemærkninger, hvoraf de væsentligste
gengives og kommenteres nedenfor.
Høringssvarene har givet anledning til enkelte præciseringer og mindre justeringer i
vejledningen, herunder følgende:
Vejledningen er præciseret vedrørende antal af adresser i interval ved
annoncering af projektet
Den obligatoriske standardfuldmagt er omformuleret i overensstemmelse
med de indkomne forslag
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til ovennævnte punkter.
Kommentarer hertil er anført i kursiv, og høringssvarene er gengivet i hovedtræk.
De konkrete høringssvar er offentliggjort på Høringsportalen.
Følgende interessenter har afgivet høringssvar:
- Jysk Energi
- Dansk Energi
- TDC
- Lejre Kommune
- Region Midtjylland
- Fynsk Samarbejdsforum for Digital Infrastruktur (FSDI)
- Simon Holm (Bredbåndspuljeprojekt Saltofte og omegn)
- Foreningen Hårbølle Vindebæk Fibernet
- Jens Sejer Andersen på vegne af 15 projekter i mellemkommuner
- Hanne Vest (Bredbåndspuljeprojekt Lunde og Omegn)
- Næstved Kommune
- Dansk Industri
- Hi3G
Følgende interessenter har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Udstedelse af bekendtgørelse nr. 455 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2019
2050078_0002.png
-
-
-
-
-
-
Forbrugerombudsmanden
Forhandlingsfælleskabet
DSB
DMI
Forbrugerrådet TÆNK
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Generelt
Der er generelt opbakning til videreførelsen af puljen.
TDC mener, at en statslig bredbåndspulje
rigtigt anvendt og afgrænset - kan
være et værdifuldt instrument til at sikre bredbåndsforsyningen i områder, hvor
markedet ikke er i stand til at levere tjenester på kommercielle vilkår.
FSDI, Region Midtjylland og TDC finder det positivt, at NGA-net etableret med
tilskud fra bredbåndspuljen 2019 allerede ved etableringen skal kunne levere
stabile oplevede hastigheder med 100/30 Mbit/s.
Hi3G finder dog, at det strider mod det grundlæggende krav om teknologineutralitet
i reguleringen, at bredbåndspuljen alene yder tilskud til NGA-net.
Mobilt bredbånd
TDC, DI og Hi3G mener, at der fortsat er behov for afklaring om, hvordan
bredbåndshastigheder leveret på adressen via mobilteknologier kan inkluderes
som en del af kortlægningen af tilskudsberettigede adresser.
Energistyrelsen er i dialog med mobiloperatørerne om at fastlægge en metode for
at lade mobildækning indgå i kortlægningen i lighed med trådløs og kablet fastnet-
dækning. Det er imidlertid en kompleks opgave for operatørerne at fastslå, hvornår
mobildækningen på den enkelte adresse er så stabil, at dækningen med sikkerhed
kan siges at svare til en fastnetdækning med en hastighed på mindst 10/2 Mbit/s.
Dialogen med operatørerne vil derfor fortsætte med henblik på at finde en farbar
løsning.
By- og mellemkommuner
Lejre Kommune, Næstved kommune og repræsentanter fra puljeprojekter kritiserer,
at det alene er landzoneadresser beliggende i land- og yderkommuner, som tildeles
ekstra point, da landzoneadresser generelt kan have svært ved at få tilbud fra
udbyderne på markedsvilkår.
Region Midtjylland og FSDI bakker op om, at bredbåndspuljen fortsat målrettes de
mere tyndtbefolkede områder, herunder især landzoner i land- og yderkommuner.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Udstedelse af bekendtgørelse nr. 455 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2019
2050078_0003.png
Bredbåndspuljen blev ved ansøgningsrunden 2018 fokuseret mere mod tyndt
befolkede områder, som følge af teleforliget af 17. maj 2018. I den forudgående
evaluering blev der gennemgået flere mulige modeller for denne fokusering.
Anbefalingen var at udelukke byzoneadresser i bykommuner, så adresser
beliggende i landzone eller sommerhusområder i disse kommuner fortsat havde
mulighed for at søge tilskud. Det blev endvidere anbefalet at tilgodese landzone-
adresser i land- og yderkommuner med ekstra point. Det er Energistyrelsens
vurdering, at modellen også bør anvendes ved ansøgningsrunden for
bredbåndspuljen 2019.
Energistyrelsen er opmærksom på, at der også kan være dækningsudfordringer i
andre områder. Styrelsen arbejder derfor også bredt for at sikre god dækning i hele
Danmark.
Standardfuldmagt
Jysk Energi foreslår af forståelsesmæssige hensyn en mindre ændring til den nye
standardfuldmagt. Dansk Energi foreslår flere forbedringer til standardfuldmagten,
og foreslår endvidere, at boligejere, som ønsker at deltage i et projekt skal
registrere sig med NemID. TDC finder, at kravet om, at fuldmagtsgiveren skal
skrive under på, at han/hun ikke har viden om, at dækningen på adressen
overstiger 10/2 Mbit/s, for nogle kan være så svært at forholde sig til, at det kan
afholde dem fra at deltage i et projekt.
Energistyrelsen har ændret standardfuldmagten i overensstemmelse med de
forslag til ændringer, som Jysk Energi og Dansk Energi har foreslået.
Energistyrelsen har undersøgt muligheden for at digitalisere fuldmagten, herunder
brugen af NemID. Det er vurderingen, at de ressourcer, der ville skulle anvendes til
at udvikle og implementere en sådan mulighed, ikke vil stå mål med den
effektiviseringsgevinst, som ville kunne opnås. Ved vurderingen er der blandt andet
lagt vægt på, at bredbåndspuljens finansiering udløber med udgangen af 2019.
Fuldmagtsgivers erklæring om ikke at have viden om dækning eller planer om
fremtid dækning er indført for at understrege, at det er i strid med statsstøtte-
reglerne, hvis man ansøger eller modtager tilskud til en adresse, der allerede har
en dækning, som overstiger tærsklerne i bekendtgørelsen. Formuleringen sigter
derfor alene på den situation, hvor fuldmagtsgiveren har viden om, at dækningen
på adressen er højere end 10/2 Mbit/s.
Kortlægning
Dansk Energi foreslår, at man alene spørger til udrulnings- og dækningsplaner i de
afgrænsede områder, som indgår i og er omfattet af bredbåndspuljen.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Udstedelse af bekendtgørelse nr. 455 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2019
2050078_0004.png
Bredbåndspuljen skal være efterspørgselsdrevet, og den skal være målrettet
sammenhængende områder med dårlig dækning. For at kunne anses som
tilskudsberettiget må adresser maksimalt kunne få 10 Mbit/s download og/eller 2
Mbit/s upload, og der må ikke foreligge konkrete planer for, at adresserne vil få
bedre dækning inden for tre år. Energistyrelsen er derfor nødt til at kortlægge alle
adresser i Danmark for at afdække, om de opfylder denne betingelse.
Kortlægningen anvendes af de lokale projektledere til at udarbejde ansøgninger til
puljen, og de har behov for viden om, hvorvidt adresser er tilskudsberettigede. En
kortlægningsmetode som foreslået af Dansk Energi ville forudsætte en anden
model for bredbåndspuljen.
Hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload fra
etableringstidspunktet
TDC samt Region Midtjylland oplyser, at man har forståelse for denne ændring set i
lyset af teleforligets ambition, at alle boliger og virksomheder senest i 2020 skal
have adgang til hastigheder på mindst 100/30 Mbit/s. TDC indvender dog, at
justeringen reelt medfører, at bredbåndspuljeprojekter fremadrettet primært drejer
sig om fiber- og koaksiale løsninger, hvilket kan anfægtes i en teknologineutralitets-
betragtning. DI og Hi3G mener, at hastighedskravet i praksis får den konsekvens,
at mobilteknologi ikke kan anvendes i puljen.
Det har også ved de tidligere ansøgningsrunder været et krav, at det færdige net
senest i 2020 skulle kunne levere 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload. Hvis
en opgradering var nødvendig for at indfri dette, så skulle opgraderingen ske uden
meromkostninger for slutbrugeren. Da projekter, som modtager tilskud fra 2019-
puljen, tidligst kan forventes afsluttede i 2020, vil et krav om hastighed på mindst
100/30 Mbit/s på etableringstidspunktet reelt ikke afvige fra det tidligere krav.
Det er Energistyrelsens vurdering, at det ikke kun er fiber- og koaksiale løsninger,
som kan leve op til hastighedskravet. Flere udbydere af fast trådløst bredbånd har
oplyst, at de leverer løsninger med hastigheder på fx 100/100 Mbit/s. Reglerne om
bredbåndspuljen giver
i overensstemmelse med de europæiske statsstøtteregler
også mulighed for at anvende mobilteknologi. I givet fald skal der dog være tale
om ”skræddersyede løsninger”, hvor det sikres, at borgerne får adgang til de
samme minimumshastigheder som ved andre teknologier.
Projektets størrelse
Region Midtjylland finder det uheldigt, at et projekt for at få maksimalt antal point
skal være på mindst 50 adresser. FSDI anbefaler, at dette kriterie vægtes højere
for at tilskynde til, at projekterne får samlet så mange husstande som muligt.
Kriteriet blev ændret i 2018 på baggrund af evalueringen af bredbåndspuljen for at
tilgodese de lidt mindre projekter, fordi det var meget svært for sådanne projekter at
kvalificere sig til tilskud. Resultatet af bredbåndspuljen 2018 viser en markant
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Udstedelse af bekendtgørelse nr. 455 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2019
2050078_0005.png
stigning i antallet af små projekter med max 20 adresser, som kvalificerede sig til
tilskud. Energistyrelsen finder på den baggrund, at niveaet med max point ved 50
deltagende adresser er passende.
Totalprisen pr. tilslutning
Region Midtjylland anfører, at kriteriet om, at totalprisen pr. tilslutning giver
maksimalt antal point, hvis prisen er 10.000 kr. eller lavere pr. adresse, er med til at
gøre det vanskeligt for tyndtbefolkede områder at få tilstrækkeligt antal point, idet
den større afstand mellem adresserne medfører en højere tilslutningsafgift pr.
adresse.
Kriteriet skal sikre, at projekterne bliver gennemført så omkostningsbevidst som
muligt. Prisen pr. tilslutning udregnes først efter teleselskabets investering og
kommunes eventuelle tilskud er fratrukket budgettet. Kriteriet er derfor med til at
fremme teleselskabets incitament til at investere et større beløb. Det er også her, at
et eventuelt tilskud fra kommune bidrager til projektets pointscore. Kriteriet udgør
alene 10 pct. af den samlede pointscore og vurderes derfor ikke at være til hinder
for, at også relativt dyre projekter kan kvalificere sig til tilskud.
Egenbetaling
Region Midtjylland og FSDI finder det uheldigt, at den gennemsnitlige egenbetaling
på 4.000 kr. fastholdes, idet mange i tyndtbefolkede områder ikke har mulighed for
at lægge en stor egenbetaling.
Det er en klar forudsætning, at puljen skal være efterspørgselsdrevet, og at den
ikke må forvride konkurrencen. Det indebærer blandt andet, at der skal lægges en
egenbetaling af en vis størrelse. Niveauet med en gennemsnitlig egenbetaling på
mindst 4.000 kr. blev fastsat i 2018, idet det var svært for kommercielle løsninger
baseret på fast trådløs teknologi at konkurrere med projekter baseret på kablet
teknologi, som på grund at tilskud fra bredbåndspuljen var relativt billige for de
deltagende adresser.
Ekstra point for større egenbetaling
Region Midtjylland finder, at der ikke bør gives ekstra point for større egenbetaling.
Det vurderes rimeligt, at projekter, hvor man lokalt er villig til at erlægge en ekstra
betaling, får point for dette. Det vil medvirke til, at puljens midler kan komme flest
muligt til gode, og da den positive følgevirkning af at få adgang til hurtigt bredbånd
vil være høj for de deltagende boliger og virksomheder, vurderes niveauet af
egenbetaling ikke at være uforholdsmæssigt højt.
Bemærkninger til vejledningen
I forhold til at støtten vil bortfalde, såfremt adressen allerede er dækket, mener
Dansk Energi, at det fremstår uklart, om dette er gældende fra tildelingen af
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 261: Udstedelse af bekendtgørelse nr. 455 om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2019
2050078_0006.png
tilskuddet eller først fra, når udførelsen af projektet starter, og anfører, at der kan
ske meget både teknisk og infrastrukturmæssigt i den mellemliggende periode.
Såfremt en udbyder planlægger eller påbegynder udrulning i perioden mellem
meddelelse af tilsagnet og projektets påbegyndelse, vil dette ikke medføre, at
tilskuddet kan bortfalde, med mindre man på adressen har haft kendskab til dette
på tidspunktet, hvor tilsagnet er givet.
Dansk Energi og TDC anfører endvidere, at det bør præciseres, hvad der menes
med ”hvis tilskuddet ikke er nødvendigt for gennemførelsen af projektet.
Kravet om, at et tilskud fra bredbåndspuljen skal have tilskyndelsesvirkning
kommer fra de europæiske statsstøtteregler. Energistyrelsen har forståelse for
ønsket om præcisering. Det er imidlertid ikke muligt at opstille klare definitioner,
idet den store variation i eksempelvis projekternes størrelse, egenbetaling,
sponsorater m.v. gør, at det ligeledes er varierende, hvad der må opfattes som
nødvendigt tilskud for projektets gennemførelse. Derfor er der behov for at foretage
en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
En repræsentant for et bredbåndspuljeprojekt har foreslået, at der i stedet for
muligheden for at kunne angive antallet af adresser som et interval etableres en
fast procentsats for, med hvor mange adresser et projekt må afvige fra det
annoncerede projekt, idet der ikke er defineret grænser for et interval i
vejledningen.
Energistyrelsen finder det ikke hensigtsmæssigt at fastlægge en procentsats for
tilladte afvigelser, idet der er stor variation i størrelsen af projekter. Energistyrelsen
har dog ændret vejledningen, således at det fremgår mere klart, at et interval skal
stå i rimeligt forhold til projektets størrelse.
Side 6/6