Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 257
Offentligt
Notat om status for åbning af energiselskabernes net
Kontor
Forsyningskontor II
Dato
23. april 2019
J nr.
2019-1503
/ PEMAD
På samrådet den 26. marts 2019 om konkurrence på teleområdet drøftedes det,
hvilken fremdrift der er i processen med åbning af energiselskabernes net.
Status og fremtidige planer for åbning af net
Efter samrådet henvendte Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet sig til Dansk
Energi (DE). Ministeriet spurgte dels til status for åbning af nettene og dels til tids-
perspektivet for den videre proces.
DEs svar i sin helhed:
”Tak for mailen og spørgsmålene om vores branches arbejde med åbne net.
Da ministeriet spørger til status for forhold der forhandles på et kommercielt grund-
lag, skal det indledningsvist slås fast, at Dansk Energi ikke er aktør i disse forhand-
linger, vi ligger ikke inde med eksakt viden om, hvad der præcist forhandles om
eller hvem der forhandler. At forudsætte vi lå inde med disse oplysninger ville være
at forudsætte Dansk Energi agerer på en facon der potentielt kunne være i konflikt
med konkurrencelovgivningen. Vi kan derfor alene besvare ministeriets forespørg-
sel på et overordnet og principielt niveau.
I vores optik går det rigtigt godt fremad når det handler om at give kunderne flere
valgmuligheder og at få flere indholdsleverandører til at bidrage til at løfte en del af
omkostningerne forbundet med at etablere og drive fibernet i Danmark. Når det er
sagt lytter vi os til at det både er kompliceret teknisk og forhandlingsmæssigt for de
kommercielle aktører på begge sider af de pågående forhandlinger at nå i mål.
Spørgsmålet om åbne net afgøres jo ultimativt af om der kan indgås en kommerciel
aftale og det bekymre os derfor naturligvis hvis de forhandleringer politiseres.
Energiselskabernes har tilkendegivet deres strategiske ambition. Nemlig at de
gradvist vil søge at indgå kommercielle aftaler med andre tjenesteudbydere for
derved at få andre indholdsleverandører til at betale for omkostningerne knyttet
til fiberinfrastrukturen og ultimativt give kunderne bedre produkter og valgmulighe-
der. Processen indebærer typisk nyt teknisk udstyr i nettene og hos kunderne, nye
it-løsninger og standardiserede grænseflader mod tjenesteudbydere og yderligere
samarbejdspartnere.
Side 1/3