Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 257
Offentligt
2048518_0001.png
Notat om status for åbning af energiselskabernes net
Kontor
Forsyningskontor II
Dato
23. april 2019
J nr.
2019-1503
/ PEMAD
På samrådet den 26. marts 2019 om konkurrence på teleområdet drøftedes det,
hvilken fremdrift der er i processen med åbning af energiselskabernes net.
Status og fremtidige planer for åbning af net
Efter samrådet henvendte Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet sig til Dansk
Energi (DE). Ministeriet spurgte dels til status for åbning af nettene og dels til tids-
perspektivet for den videre proces.
DEs svar i sin helhed:
”Tak for mailen og spørgsmålene om vores branches arbejde med åbne net.
Da ministeriet spørger til status for forhold der forhandles på et kommercielt grund-
lag, skal det indledningsvist slås fast, at Dansk Energi ikke er aktør i disse forhand-
linger, vi ligger ikke inde med eksakt viden om, hvad der præcist forhandles om
eller hvem der forhandler. At forudsætte vi lå inde med disse oplysninger ville være
at forudsætte Dansk Energi agerer på en facon der potentielt kunne være i konflikt
med konkurrencelovgivningen. Vi kan derfor alene besvare ministeriets forespørg-
sel på et overordnet og principielt niveau.
I vores optik går det rigtigt godt fremad når det handler om at give kunderne flere
valgmuligheder og at få flere indholdsleverandører til at bidrage til at løfte en del af
omkostningerne forbundet med at etablere og drive fibernet i Danmark. Når det er
sagt lytter vi os til at det både er kompliceret teknisk og forhandlingsmæssigt for de
kommercielle aktører på begge sider af de pågående forhandlinger at nå i mål.
Spørgsmålet om åbne net afgøres jo ultimativt af om der kan indgås en kommerciel
aftale og det bekymre os derfor naturligvis hvis de forhandleringer politiseres.
Energiselskabernes har tilkendegivet deres strategiske ambition. Nemlig at de
gradvist vil søge at indgå kommercielle aftaler med andre tjenesteudbydere for
derved at få andre indholdsleverandører til at betale for omkostningerne knyttet
til fiberinfrastrukturen og ultimativt give kunderne bedre produkter og valgmulighe-
der. Processen indebærer typisk nyt teknisk udstyr i nettene og hos kunderne, nye
it-løsninger og standardiserede grænseflader mod tjenesteudbydere og yderligere
samarbejdspartnere.
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 257: Opfølgning på samråd den 26/3-19 om konkurrence på teleområdet ift. status og fremtidige planer for åbning af energiselskabernes net
2048518_0002.png
Ser vi bort fra de tekniske udfordringer så forudsætter det betalingsvilje for de ind-
holdsleverandører der ønsker at bruge nettet og på den anden side en villighed hos
netejerne til at inviterer andre ind. Den sidste vilje er tilstede og processerne er i
gang.
I de seneste år har en række selskaber enten åbnet forhandlingerne med andre
indholdsleverandører, har indgået kommercielle aftaler eller har meddelt markedet
hvornår de forventer at åbne op for kommercielle forhandleringer.
Senest har EWII meldt ud, at de åbner yderligere op for Telia her til sommer, så der
nu kommer tre udbydere på deres fiberinfrastruktur.
SE indgik sidste år aftale med selskabet Kviknet og har meldt ud, at man forventer
en fuld skalering i 2019 så man er klar til at indlede kommercielle forhandlinger
med andre indholdsleverandører.
Eniig har etableret et funktionelt adskilt selskab, OpenNet, som er en engrosplat-
form for brug af fibernettet og en del af branchen indgår i dette samarbejde. Open-
Net har indgået aftaler med tre fibernet
Eniig, SE/Sydenergi og Nordenergi. På
tjenesteudbydersiden har OpenNet indgået aftaler med YouSee og Altibox. Open-
Net har tillige den 29. marts 2019, oplyst til IT Watch, at selskabet regner med at
kunne håndterer alle de indholdsleverandører som måtte ønske at indgå en kom-
merciel aftale om at anvende de tilknyttede net. Det er vores indtryk, at flere ser-
viceudbydere har vist interesse for at lave aftaler, og at flere mindre fiberoperatører
er på vej ind i samarbejdet.
Fibia har meldt ud, at de arbejder på at være klar med de tekniske forudsætninger
for at anvende deres net i 2020 og dermed åbne op for en kommerciel forhandling
om de nærmere vilkår.
Ud over de nævnte som dækker langt den største del af vores branches fibernet
faktisk 3 ud af 4 kunder
så er det vores indtryk, at der foregår en lang række an-
dre bilaterale forhandlinger i forhold til at sikre at flere indholdsleverandører kan
bidrage til finansieringen af fibernettet.
I sidste ende handler det om, hvorvidt infrastrukturejeren og leverandøren kan nå til
enighed om priser og vilkår for at bruge fibernettet og dets ydelser. Og det vil selv-
følgelig afspejle de omkostninger, der følger med fortsat drift og udrulning.
Vi er bekymret for, at en politisering af de pågående forhandlinger bliver misbrugt til
at påvirke forhandlingsklimaet negativt, hvilket kan betyde manglende mulighed for
at fortsætte udrulning af fibernet blandt andet til de mere tyndt befolkede dele af
Danmark.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 257: Opfølgning på samråd den 26/3-19 om konkurrence på teleområdet ift. status og fremtidige planer for åbning af energiselskabernes net
2048518_0003.png
Afslutningsvist vil jeg gerne nævne, at Dansk Energi har etableret en arbejdsgrup-
pe, som har til formål at muliggøre den videst mulige tekniske harmonisering på
tværs af selskaberne med sigte på at det bliver enkelt og nemt for tjenesteudbydere
at få engrosadgang til de enkelte selskabers net. Dette arbejde har også til hensigt
at sikre den bedst mulige kundeoplevelse, uanset hvilket tjenesteudbud, kunden
vælger.”
Arbejdsgruppe om at udvide tilsynsmyndighedens muligheder
I Danmark er Erhvervsstyrelsen national tilsynsmyndighed for konkurrencen på
teleområdet. Den nationale tilsynsmyndighed er politisk uafhængig og kan ikke
modtage tjenesteordrer om, hvilke net eller hvilke udbydere, der skal reguleres. Det
afgøres alene af myndigheden selv på baggrund af juridiske og økonomiske kriteri-
er og vurderinger.
Det er dog en politisk opgave at sikre, at den nationale tilsynsmyndighed har de
rigtige værktøjer til at gribe ind, når konkurrencesituationen tilsiger det.
Som et led i teleudspillet i marts 2018 nedsatte regeringen en arbejdsgruppe med
den opgave at undersøge mulighederne for at ændre teleloven med henblik på at
udvide den uafhængige tilsynsmyndigheds muligheder for at åbne nettene hos
andre teleselskaber end udbydere med en stærk markedsposition. Arbejdsgruppen
skal bl.a. også undersøge forholdet mellem konkurrencesituationen og investe-
ringsniveauet på markedet.
Det forventes, at arbejdsgruppen afgiver sine anbefalinger i slutningen af 2019.
Anbefalingerne vil blive drøftet med forligskredsen i starten af 2020. Anbefalingerne
kan indarbejdes i lovgivning i 2020.
Side 3/3