Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 254
Offentligt
2046202_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. april 2019
J nr.
2019-1521
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 5. april 2019 stillet spørgsmål til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi for arealer for Aalborg og Aarhus.
Svar
Socialdemokratiets og Enhedslistens medlemmer af udvalget havde konkrete
spørgsmål, som jeg her vil besvare. Jeg har forelagt spørgsmålene for Energisty-
relsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
Er der aspekter, der gør, at ministeren ikke kan vente med at give en tilladelse, før
Aalborg Forsyning har konkluderet på sit udbud?
Ansøgerne i Aalborg opfylder de formelle krav i fuld overensstemmelse med de
gældende regler og krav, som ansøger har kendt og baseret deres ansøgning på.
De har derfor en berettiget forventning om at kunne få tildelt en tilladelse.
En geotermitilladelse er ifølge gældende regler og udbudsvilkårene ikke betinget af,
at der er indgået varmekontrakt med forsyningsselskab om afsætning af den geo-
termiske energi. Hvis der skal tages højde for, at en tilladelse skal afvente et udbud
fra et forsyningsselskab, kræver det enten en ændring i udbuddet for geotermi, eller
en suspension af den igangværende tildelingsproces. En ændring af geotermiud-
buddet skal annonceres med et rimeligt varsel, jf. invitationsskrivelsen, og det er
Energistyrelsens umiddelbare forventning, at en sådan ændring vil kræve en stra-
tegisk miljøvurdering. En sådan kan tage 1-2 år at gennemføre. En suspension skal
sagligt kunne begrundes overfor ansøgere, der har indgivet ansøgning på bag-
grund af de gældende udbudsvilkår. Der henvises endvidere til svaret på det sidste
spørgsmål nedenfor.
På grundlag af ovenstående vurderes det ikke at være hensigtsmæssigt at lade
udbuddet i Aalborg gå om.
Det fremgår ikke af redegørelsen, i hvilket omfang de to ansøgende selskaber har
erfaringer med at udføre geotermiboringer?
Begge ansøgere har i deres ansøgninger dokumenteret erfaringer med planlæg-
ning og udførelse af dybe boringer på land og på havet. Det fremgår af denne do-
kumentation, at ansøgerne besidder kompetencer indenfor boreprojektstyring her-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2801
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 254: Svarbrev om efterforskning og indvinding af geotermisk energi for arealer for Aalborg og Aarhus
2046202_0002.png
under specialviden bl.a. om geologi, boreteknik, produktion, anlægsdesign og ved-
ligehold af brønde og anlæg.
Det er blandt andet denne dokumentation, der ligger til grund for Energistyrelsens
vurdering af de ansøgende selskabers tekniske og finansielle kapacitet, jf. § 6-
redegørelsen. Energistyrelsens vurdering er, at ansøgerne som udgangspunkt har
den tilstrækkelige sagkundskab og økonomiske formåen til at kunne realisere det
konkrete tilbudte arbejdsprogram, og eventuelle utilsigtede hændelser forbundet
hermed.
Når tilladelserne er givet, vil der løbende blive fulgt op på, om den fornødne tekni-
ske og finansielle kapacitet er til stede. Det følger således af reglerne, at rettig-
hedshaver bl.a. forud for en boring skal dokumentere deres tekniske og finansielle
kapacitet.
Er det hensigtsmæssigt, at der i de to tilladelser gives tilladelse til geografiske un-
dersøgelser i områder, der går ud over kommunegrænserne for henholdsvis Aar-
hus og Aalborg Kommuner?
Den geotermiske ressource i undergrunden er nødvendigvis ikke tilpasset kommu-
negrænserne. Der er derfor behov for at give rettighedshaver mulighed for at kunne
identificere de bedste områder for produktion af geotermisk energi. Denne identifi-
kation er netop fokus for tilladelsens arbejdsprogram. I arbejdsprogrammet er end-
videre indbygget krav om arealindskrænkning, når rettighedshaver forpligter sig til
en boring og igen ved overgang til produktion med henblik på at sikre, at der frigø-
res areal til eventuelle andre ansøgere. Denne procedure sker i de fleste tilfælde,
når der udstedes en tilladelse. Senest i forbindelse med tildeling af en tilladelse på
Lolland-Falster.
Det bemærkes, at i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om geotermitilla-
delser høres alle de berørte kommuner i det ansøgte område. For eksempel blev
fem kommuner hørt i forbindelse med ansøgning om geotermitilladelse til området
omkring Aalborg.
Der er heller ikke redegjort for, hvilke forretningsmodeller der planlægges og hvil-
ken betydning det kan have for fjernvarmeforbrugerne. Og om det forudsættes, at
der indgås længere kontrakter, end der normalt foretages i fjernvarmesektoren.
En tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermi tildeles på baggrund af reg-
lerne i undergrundsloven. Forhold omkring forretningsmodeller og varmekontrakter
er ikke omfattet af undergrundsloven og indgår derfor heller ikke i udbudsvilkårene
(invitationsskrivelsen), jf. svaret på første spørgsmål. Dette er baggrunden for, at
det af § 6-redegørelsen fremgår, at Energistyrelsen ikke foretager en vurdering af,
om det i praksis er teknisk og økonomisk muligt at indvinde geotermisk energi i det
område, hvor tilladelsen gives.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 254: Svarbrev om efterforskning og indvinding af geotermisk energi for arealer for Aalborg og Aarhus
2046202_0003.png
Det er dog blevet tydeligt i forbindelse med, at der for første gang er indkommet
konkurrerende ansøgninger om geotermi, at der er behov for se nærmere på blandt
andet disse spørgsmål. Det vil blive gjort i forbindelse med den geotermianalyse,
der er igangsat som følge af energiaftalen, som omhandler rammevilkår for geo-
termi, herunder konkurrenceforhold og udbud for geotermi.
Jeg er enig med jer i, at det er vigtigt, at der foregår god planlægning, så vi kan få
udnyttet mere geotermi i vores fjernvarmesystemer, og at forbrugerne får den billig-
ste fjernvarme. Som det fremgår af ovenstående, så mener jeg, at tilladelserne til
Aalborg og Aarhus skal gives på grundlag af de gældende regler og krav, som an-
søger har kendt og baseret deres ansøgning på.
Jeg mener fortsat, at der er behov for, at vi tager en grundig drøftelse af geotermi-
analysen i forligskredsen, så vi sikrer os det rigtige indhold, herunder at spørgsmå-
let om udbudsbetingelser indgår. Drøftelsen i forligskredsen vil derfor ske med af-
sæt i geotermianalysen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3