Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 247
Offentligt
2044178_0001.png
Kenneth Karlsson
Sammenligning af
scenarier
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0002.png
Co-Management of Energy and Transport Systems
Mål: Forbedre repræsentationen af transportsektoren i
energisystemmodeller samt udvikle metoder til at inddrage
flere i scenario-processen
Partnere:
Fonden Teknologirådet
Energistyrelsen, IntERACT gruppen
Dansk Energi
DTU Transport, Data- og Modelcenter
E4SMA
TIMES specialist
Roskilde Universitet, ENSPAC
University College Cork
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0003.png
TIMES-DK
En energimodel over hele det danske energisystem
Gas FV Olie El
Elhandel udlandet
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0004.png
Fremskrivning af
brændselspriser
Fremskrivning af
økonomisk udvikling
Skatte og
afgiftssystem
TIMES-DK er optimeringsmodel, der selv
sammensætter det fremtidige energisystem
ved at minimerer de samlede
systemomkostninger
Implementering
Energisystem-struktur
Politik/virkemidler
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0005.png
Diskuter målsætninger
Hvordan kan
TIMES-DK bruges?
ModelLab
Revurdér politikker
Design politikker og
implementer dem i
TIMES-DK
kør
modellen
Resultat Interface
Sammenhold
resultater med
målsætninger og
forventninger
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0006.png
Hvor ligger vores drivhusgasudledninger?
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0007.png
Lidt om beregningsforudsætninger
Alle partiernes programmer antages at bygge oven på Energiaftalen fra 2018
Gælder ikke for Frozen
Policy scenariet
Bl.a. inkluderes et max antal landmøller
Det antages at der løbende udlægges områder til nye havmølleparker
Klare regler sikrer at overskudsvarme fra industry, datacentre og VE-raffinaderier
Usikkerhed i afregningsregler for solceller fjernes, så udbygningen drives af markedet
Der bliver løbende investeret i det nødvendige antal offentlige ladestandere til el-biler og
el-lastbiler
• …..så
partiernes scenarier præsenteret på hjemmesiden er betinget af disse betingelser
er opfyldt
Der skelnes mellem
politiske mål
og
politiske virkemidler
Mål:
Danmark skal være CO2-neutral i 2040
Virkemiddel:
Industriens procesenergi skal have samme afgiftsniveau som
brændselsforbrug til rumvarme
I beregning af partiernes scenarier inkluderes udelukkende virkemidler!
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0008.png
Hvordan ligger partierne med deres udspil?
CO2 udledning
40000
35000
30000
De Grønne Studerende
1,5 grad
25000
Frozen policy
Socialistisk Folkeparti
Kt CO2
20000
Regeringen
Radikale
Liberal Alliance
15000
Alternativet
Enhedslisten
10000
Socialdemokratiet
5000
0
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0009.png
Forbrug af CO2 budget frem til 2050
Det danske CO2 budget er beregnet ud fra
IPCC scenario hvor der er 2/3 chance for at
den globale gennemsnitstemperatur stiger
med mindre end 1,5 grad.
Det globale budget er fordelt på de enkelte
lande ifht. befolkningstal og CO2-emission i
år 2015 med 50% vægt til hver.
Det giver lidt over 500Mt som Danmark kan
tillade sig at udlede fra 2018 og i al fremtid.
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0010.png
Oversigt over
partiernes udspil
Brug af
hjemmesiden
http://klimaaftalen.tokni.com/
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0011.png
Sammenligning af partiernes udspil
Søjle 1
= Radikale Venstre
Søjle 2
= Enhedslisten
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0012.png
Hvad skal der til at nærme sig 1,5 C scenarierne?
Søjle 1
= Socialistisk Folkeparti
Søjle 2
= 1,5C (bio)
Hvor ligger
forskellen?
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
12
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0013.png
Og hvordan så med
transporten..? Hvis vi
skal nå 1,5C (bio)
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
13
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0014.png
Behov for VE brændsler i 1,5C (bio)
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
14
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0015.png
Er TIMES-DK for optimistisk?
Modellen investerer økonomisk rationelt og tager ikke hensyn til dårlige/langsomme
beslutningsprocesser
Der antages perfekte markeder og fuld viden om fremtidig teknologisk udvikling
Men - politikkerne er på det sidste blevet overhalet af den teknologiske udvikling og
virksomhederne
Udviklingen i omstillingen af energisystemet er skiftet fra at være skubbet af politiske
planer - til at politikkerne blot skal sørge for ikke skal stå i vejen
Men der er stadig brug for planlægning
vi har brug for lynhurtigt at få fjernet barrierer
og få skabt de rette incitamenter og rammer til at understøtte den grønne omstilling
Før
Nu
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
15
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0016.png
Elproduktionsteknologier
Vind
Sol
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
16
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0017.png
Priser på biler for forbrugeren med nuværende
lovgivning fortsat
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
17
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0018.png
Men det har
“længe”
været billigere at køre i elbiler
Årlige omkostninger ved ejerskab af bil
60000
50000
40000
30000
20000
10000
0
Benzin
Diesel
2019
Car price
O&M
Fuel costs
PHEV
Elbil
Benzin
Diesel
PHEV
2025
Elbil
Hydrogen
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
18
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0019.png
Nogle af de store politiske udfordringer
1. Hav- og landvind udbygning
2. Udnyttelse af overskudsvarme fra VE-raffinaderier, produktionsindustrien og fra
datacentre
3. Store varmepumper skal afløse centrale og decentrale kraftvarmeværker allerede fra
2030
4. Der skal investeres i solceller i stor stil både til hustage og markanlæg
5. Elbiler bliver billigst og formentligt den dominerende bilteknologi
hvordan understøtter
vi det?
6. Udfasning af fossile brændsler i den tunge industri og til luftfart
7. Import af biomasse kan blive et kæmpe problem. Det har også stor betydning om vi
satser på at bygge bio-rafinaderier i Danmark eller vælger at importere brændslerne
8. Energibesparelser i bygninger og industri
9. VE raffinaderier, skal de bygges i Danmark?
10. El-lagring
11. Indfangning af CO2 og lagring (CCS)
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
19
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0020.png
Masser af havvind
langt mere end pt. planlagt
Behov
Sikres gennem udbud? Alene investordrevet?
Sagsbehandling og godkendelse: Byråd + NIMO (not in my ocean)
Større lokal forankring: Økonomiske afkast til lokalområdet
Mindre lokal forankring: Op på ministerielt niveau
Tabte synergier (for større grids) ved at
gøre nettilslutning til del af udbud?
Afsætte arealer
2020
2GW
25. marts 2019
DTU Management
2030
6-7GW
2050
15GW
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
20
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0021.png
Mere end 1/4 fjernvarme fra overskudsvarme 2030
Bio-raffinaderier, produktionsindustrien, datacentre
Behov
Ny aftale om overskudsvarmeafgift (25 kr./GJ)
dvs. afgift på biorafinaderier
Igangsætte investeringer nu
behov for rejsehold + bistand til risikoafdækning?
Sikring af investeringer OG sikring af forbrugerne (hvor lange aftaler?)
2020
5% af FV
25. marts 2019
DTU Management
2030
20-25% af FV
2050
35% af FV
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
21
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0022.png
Store varmepumper fortrænger kraftvarmeværker
Behov
Varmeforsyningsloven. Stk. 2:
”fremme
samproduktionen af varme og elektricitet mest
muligt”
den tid forbi?
Afklaring af ideologi vs. samfundsøkonomi: Konkurrence med individuel opvarmning
Befordrende tariffer i elnettet + befordrende afgifter
2020
5% af FV
25. marts 2019
DTU Management
2030
50% af FV
2050
50% af FV
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
22
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0023.png
Stor udbygning med solceller
tage og marker
Behov
Støtte (ikke stop-go
og som ikke tømmer statskassen)? Eller alene investordrevet?
Sagsbehandling
flaskehalse?
2020
0,7GW
25. marts 2019
DTU Management
2030
9,5GW
2050
20GW
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
23
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0024.png
Elbiler billigst = hurtig omstilling af vejtransporten
mulig
Behov
Befordrende infrastruktur
Offentlige ladestandere til biler.
200.000 ladestandere til lastbiler og busser i 2050
Klare målsætninger = sikkerhed for bilforhandlere,
-købere + ift. infrastruktur og skatter
2020
10.000stk.
25. marts 2019
DTU Management
2030
15-50.000stk.
2050
320.000stk.
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
24
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0025.png
Gevaldig (uønsket?) biomasseimport
Behov
Overgangsbrændsel: Brug for langsigtede rammer for at sikre skift i kraftværksinvesteringer
Afgifter: Forsyningssikkerhedsafgift/brænde(ovns)afgift?
– ”Det bliver over mit lig som skatteminister”
(Karsten Lauritsen
)
Begrænsning: Brancheaftale om bæredygtig biomasse
har gode takter
men er det nok?
Import af
biomasse
Danske
biomasse-
ressourcer
2020
150PJ
25. marts 2019
DTU Management
2030
150PJ
2050
300PJ
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
25
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0026.png
Stadig brug for forskning
System/sektor-integration
VE raffinaderier (bio-fuels, electro-fuels), hvis de skal bygges i Danmark
CO2-indfangning og lagring kan blive nødvendigt
test og demonstrationsanlæg
CCS på biomassekraftværker/industrianlæg
Skovrejsning
Kulstoflagring i Jorden etc.
El-lagring
Nye transportløsninger
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
26
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 247: Materiale fra høring om bæredygtig transport i et bæredygtigt energisystem den 10/4-19 i Landstingssalen
2044178_0027.png
NIMBY udfordringen
I Ikast-Brande
kommune har man
besluttet at give
tilladelse til en 320m
høj bygning
Hvorfor ikke en
15MW vindmølle,
som kan forsyne 14-
15.000 husstande?
25. marts 2019
DTU Management
Overblik over de politiske og tekniske udfordringer
27