Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 243
Offentligt
2043471_0001.png
NOTAT
Til: Energi-, forsynings- og klimaministeren
Energiordfører i Folketinget.
Af: Dansk Fjernvarme på vegne af mellemstore decentrale kraftvarmeværker
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
HENVENDELSE OM VILKÅR FOR MELLEMSTORE DECENTRALE KRAFTVARMEVÆRKER
9. april 2019
Side 1/3
Denne henvendelse er på vegne af en kreds af mellemstore decentrale kraftvarmevær-
ker og deres brancheorganisation Dansk Fjernvarme.
Anledningen til henvendelsen er, at de berørte mellemstore decentrale kraftvarmevær-
ker ikke har fået fritagelse fra brændsels- og kraftvarmebinding 1. januar 2019. Disse
værker er heller ikke placeret på en af de 16 centrale kraftværkspladser, der har fået for-
bedret deres muligheder for dispensation fra kraftvarmebindingen.
Fritagelsen for brændsels- og kraftvarmebindingen gælder alle selskaber, værker og var-
meforsyningsområder under 500 TJ varmelevering. Der er ca. 35 selskaber, værker og
varmeforsyningsområder over denne grænse.
De mellemstore decentrale kraftvarmeværker har brændselsbindinger, fortrinsvis til gas,
og anlæg, hvor den bundne samproduktion af el og varme medfører ekstra omkostnin-
ger. Da el sælges på det samme marked som fra store og små værker, vindmøller, solcel-
ler og import, kan omkostningerne ved samdriften ofte ikke dækkes fra elmarkedet. En
del omkostninger kan derfor blive pålagt varmekunderne.
De mellemstore decentrale kraftvarmeværker modtog også grundbeløb mod til gengæld
at være bundet til naturgas som brændsel, have bunden samproduktion og være til rå-
dighed for elsystemet. Grundbeløbet kom fra PSO’en og dermed elkunderne, der af den
vej bidrog til opretholdelse af elforsyningssikkerheden.
Efter grundbeløbets bortfald har både statens systemansvar, Energinet og Energistyrel-
sen klart meddelt, at der ikke er brug for de decentrale kraftvarmeenheder for at opret-
holde elforsyningssikkerheden. Alligevel har man fra det politiske system og myndighe-
derne besluttet at afvente en analyse af den fremtidige elforsyningssikkerhed før man vil
tillade, at de mellemstore decentrale kraftvarmeværker slipper for brændsels- og kraft-
varmebindingen.
Skulle en sådan analyse vise, at elsystemet har brug for disse enheder, da må der etable-
res en ny mekanisme til betaling fra denne service. Varmekunderne skal ikke betale.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: Henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Fjernvarme om vilkår for mellemstore decentrale kraftvarmeværker
2043471_0002.png
Side 2/3
Henvendelsens hovedbudskab er, at de mellemstore decentrale kraftvarmeværker, sel-
skaber og varmeforsyningsområder over 500 TJ, men uden for de centrale kraftværker,
skal have både brændsels- og kraftvarmebindingen ophævet nu.
Hovedbudskaber
De mellemstore decentrale kraftvarmeværker leverer til elmarkedet og varmekun-
derne, som de øvrige aktører - små decentrale kraftvarmeværker og centrale kraft-
varmeværker - og derfor skal kraftvarmebindingen også ophæves for selskaber, var-
meforsyningsområder og decentrale kraftvarmeværker over 500 TJ varmelevering,
hvorefter de selv kan tilrettelægge driften med eller uden samproduktion af el og
fjernvarme. Alt andet er konkurrenceforvridende.
Løsninger skal ikke afvente regeringens arbejde med moderniseringsanalyse af fjern-
varmesektoren og analyse af behovet for elproduktionskapacitet, eftersom både
Energinet og Energistyrelsen har meldt ud, at elsystemets forsyningssikkerhed ikke
afhænger af de mellemstore decentrale kraftvarmeværker.
I det omfang elsystemet har brug for ydelser fra mellemstore decentrale kraftvarme-
værker, må der indføres en mekanisme til betaling for disse ydelser. Bortfaldet af
grundbeløbet har sparet elforbrugerne for op til ca. 2 mia. kr. årligt ved udfasning af
PSO. Forsyningssikkerheden i elsystemet bør betales af elkunderne.
Omkostninger ved at opretholde mulighed for elproduktion på kraftvarmeværker
skal ikke dækkes af fjernvarmekunderne.
Brændselsbindingen bør ophæves for selskaber, varmeforsyningsområder og decen-
trale kraftvarmeværker over 500 TJ varmelevering, hvorefter de selv skal kunne be-
slutte, hvilke miljøvenlige varmeproduktionsteknologier de investerer i. Projektbe-
kendtgørelsen er i den forbindelse forældet.
Ophævelse af brændselsbindinger forventes ikke at medføre omfattende investerin-
ger i store biomassebaserede kedler (halm, skovflis eller træpiller) og slet ikke inden
for de næste 6-10 år. Kombinationsløsninger med biokedler og varmepumper for-
ventes mest sandsynligt.
Med få undtagelser ejes alle kraftvarmeværker af fjernvarmeselskaber og dermed af
varmekunderne. Der er investeret i henhold til gældende love og regler, herunder i
elproduktionskapacitet. Det er derfor et politisk ansvar at sikre en udfasning af den
kraftvarmekapacitet, som elsystemet ikke længere mener at have behov for og uden
tab af værdier. Ophævelse af kraftvarme- og brændselsbindinger skal derfor ske
med omtanke for allerede foretagne investeringer, jf. Energiaftalen af 29. juni 2018
med fordelingsmæssig tilvejebringelse af finansiering fra el- som varmesiden.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 243: Henvendelse af 9/4-19 fra Dansk Fjernvarme om vilkår for mellemstore decentrale kraftvarmeværker
2043471_0003.png
Afsendere
Energi Viborg - Fjernvarme Horsens - Forsyning Helsingør - Frederikshavn Forsyning -
Hillerød Forsyning - Hjørring Varmeforsyning - MEC BioHeat & Power i Holstebro -
Næstved Fjernvarme - Silkeborg Forsyning - Skive Fjernvarme - SK Varme -
Sønderborg Varme.
Side 3/3