Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 233
Offentligt
2039332_0001.png
Redegørelse efter § 6 i lov om anvendelse af Danmarks undergrund om
tilladelse efter undergrundsloven
Aalborg og Aarhus
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
26. marts
J nr.
2019-1444
/LFC/BIR
1
Indledning
Denne redegørelse afgives i henhold til § 6, stk. 1 i lov om anvendelse af
Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1190 af 21. september 2018, til
energi-, forsynings- og klimaministeren. Det fremgår heraf, at tilladelser til
efterforskning og indvinding af råstoffer meddeles, efter at sagen har været forelagt
for Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Der kan ansøges om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi
med henblik på fjernvarmeforsyning ved to årlige ansøgningsfrister, hhv. den 1.
februar og den 1. september, jf. § 18 a. i undergrundsloven.
Tilladelserne vil blive givet med en efterforskningsperiode på 6 år. Hvis selskabet
giver tilsagn om indvinding af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning, har de ret
til en forlængelse af tilladelsen i op til 30 år for et afgrænset område.
2
Indkomne ansøgninger
Energistyrelsen modtog fem ansøgninger om tilladelse til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi for specificerede arealer ved den halvårlige frist per
1. februar 2018. Ansøgerne er Geotermisk Operatørselskab A/S (Geoop A/S) for
arealer ved Tønder, Aalborg og Aarhus og APMH Invest IV for overlappende
arealer ved Aalborg og Aarhus.
Energistyrelsen er 14. december 2018 blevet meddelt af Geoop A/S, at ansøgning
om tilladelse til efterforskning og indvinding af geotermisk energi for arealer ved
Tønder ikke ønskes opretholdt.
Ansøgninger om tilladelser for arealer ved hhv. Aalborg og Aarhus er således i
konkurrence med hinanden.
Efter modtagelsen af ansøgningerne har Energistyrelsen holdt møder med begge
ansøgere, hvorunder ansøgninger og eventuelle tvivlsspørgsmål blev gennemgået.
Møderne havde også til formål at få afklaret, i hvilket omfang et samarbejde mellem
de to ansøgere kunne erstatte de konkurrerende ansøgninger. Der har dog blandt
de to ansøgere ikke været et gensidigt ønske om at etablere et samarbejde ift.
tilladelserne for de to områder ved hhv. Aalborg og Aarhus.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Orientering redegørelse efter § 6 i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2039332_0002.png
På baggrund af Energistyrelsens vurderinger af de indkomne ansøgninger er det
hensigten at meddele to tilladelser til efterforskning af indvinding af geotermisk
energi med henblik på fjernvarmeforsyning for arealerne ved hhv. Aalborg og
Aarhus.
Se vedlagte kortbilag.
3
Udvælgelsesvilkår
Ansøgningerne er blevet bedømt og udvalgt efter de kriterier, der fremgår af
Undergrundslovens § 18 b samt invitationsskrivelsen. Kriterierne angår ansøgerens
finansielle- og tekniske kompetencer samt kvalitet og omfang af det tilbudte
arbejdsprogram. Arbejdsprogrammets kvalitet, vurderet i forhold til
efterforskningsbehovet i de ansøgte områder, har i denne runde været det
væsentligste udvælgelseskriterium.
4
Vurdering af ansøgningerne og de tilbudte efterforskningsprogrammer
Det er Energistyrelsens vurdering, at begge ansøgere opfylder alle kriterier for
tildeling af tilladelserne.
Energistyrelsen har foretaget en vurdering af begge selskabers finansielle- og
tekniske kompetencer og vurderer, at begge ansøgere har den tilstrækkelige
finansielle og tekniske kapacitet til at kunne realisere de konkrete tilbudte
arbejdsprogrammer og eventuelle utilsigtede hændelser forbundet hermed.
Energistyrelsen er af den opfattelse, at der er gode muligheder for, at en
gennemførelse af de tilbudte arbejdsprogrammer vil tilvejebringe nye oplysninger
om Danmarks undergrund og at gennemførelse af arbejdsprogrammerne kan
bidrage til en øget anvendelse af geotermisk energi. Energistyrelsen har ikke
vurderet, om det i praksis er teknisk og økonomisk muligt at indvinde geotermisk
energi i områderne.
På denne baggrund er det hensigten at meddele tilladelserne for de pågældende
områder til den ansøger, som tilbyder arbejdsprogrammer af den bedste kvalitet og
det største omfang.
Det er Energistyrelsens vurdering, at APMH Invest IV tilbyder arbejdsprogrammer
af bedst kvalitet set i forhold efterforskningsbehovet i de to områder ved hhv.
Aalborg og Aarhus.
Det er således Energistyrelsens vurdering, at ansøgningerne fra APMH Invest IV
bedst opfylder betingelserne for, at der kan meddeles tilladelser til to arealer ved
hhv. Aalborg og Aarhus, og på den baggrund bør imødekommes.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Orientering redegørelse efter § 6 i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2039332_0003.png
5
Beskrivelse af de kommende tilladelser
De to nye tilladelser fremgår af vedlagte kort. Følgende tilladelser agtes meddelt:
Tilladelse nr. G2019-01, Aalborg geotermi
APMH Invest IV A/S
100%
Tilladelse nr. G2019-02, Aarhus geotermi
APMH Invest IV A/S
100%
Når tilladelserne er givet, vil der løbende blive fulgt op på, om den fornødne
tekniske og finansielle kapacitet er til stede:
forud for overgang til en ny fase i arbejdsprogram,
inden godkendelse af en boring,
inden godkendelse af en plan for indvindingsvirksomhed og
inden afvikling af anlæg.
Vilkårene for geotermitilladelserne er udformet med udgangspunkt i
Energistyrelsens modelvilkår for nye tilladelser til efterforskning og indvinding af
geotermisk energi med henblik på fjernvarmeforsyning. Tilladelserne vil blive givet
med en efterforskningsperiode på 6 år, som er opdelt i 3 faser.
Fase 1: Rettighedshaveren skal inden for første fase udføre en række arbejder,
som involverer analyser af eksisterende undergrundsdata og af
afsætningsmulighederne af den geotermiske energi i de to tilladelsesområder.
Rettighedshaveren skal herefter enten forpligte sig til fase 2 eller tilbagelevere
tilladelsen.
Fase 2: I anden fase i hver tilladelse forpligter rettighedshaveren sig til at udføre en
efterforskningsboring. Rettighedshaveren skal herefter enten forpligte sig til fase 3
eller tilbagelevere tilladelsen.
Fase 3: I tredje fase i hver tilladelse forpligter rettighedshaveren sig til at udføre
yderligere en boring samt arealindskrænke.
6
Sikkerhedsstillelse
Energistyrelsen kan ifølge undergrundslovens § 24 f fastsætte nærmere
bestemmelser om, at rettighedshavere skal stille sikkerhed til opfyldelse af samtlige
forpligtelser i henhold til tilladelsen. Sikkerhedsstillelsen har til formål at dække et
muligt erstatningsansvar som følge af aktiviteterne i tilladelsen, jf.
undergrundslovens § 24a, stk. 3.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Orientering redegørelse efter § 6 i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2039332_0004.png
Den sikkerhedsstillelse, som Energistyrelsen som udgangspunkt vil kunne
godkende, er modelgarantien.
Hvis et selskab ikke kan levere en acceptabel sikkerhedsstillelse, vil der være tale
om en så alvorlig overtrædelse af et vilkår, at tilladelsen vil kunne tilbagekaldes, jf.
Undergrundslovens § 30 og modeltilladelsens § 18.
7
Ikke imødekomne ansøgninger
Det har ikke været muligt at imødekomme to ansøgninger fra Geotermisk
Operatørselskab A/S på grund af konkurrerende ansøgninger fra APMH Invest IV
A/S, der indeholder et arbejdsprogram af større kvalitet for de to områder ved hhv.
Aalborg og Aarhus.
8
Miljø
Der vil være løbende inddragelse af relevante myndigheder og organisationer på
miljø-, naturbeskyttelses- og råstofområdet i forbindelse med efterforskning,
indvinding og produktion af geotermisk energi, jf. gældende lovgivning.
Der er gennemført en miljøvurdering af udbud af områder til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi, og der er udarbejdet en sammenfattende
redegørelse. Planen for udbud af geotermi i Danmark, den tilhørende
miljøvurdering og den sammenfattende redegørelse for uddybende beskrivelser af
afværgeforanstaltninger kan findes på Energistyrelsens hjemmeside, www.ens.dk.
Rettighedshaver skal være opmærksom på eventuelle problemstillinger ved
placering af overfladeanlæg. Specielt henledes opmærksomheden på
habitatbekendtgørelsen og på naturbeskyttelseslovens § 3-områder.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at miljøpåvirkninger afhænger af
projektstørrelse, aktiviteternes tidspunkt på året m.m. og skal håndteres i
forbindelse med de konkrete projekter.
9
Afsluttende bemærkninger
Det er Energistyrelsens vurdering, at ansøgningerne fra APMH Invest IV A/S
opfylder betingelserne for, at der kan meddeles to tilladelser til efterforskning og
indvinding af geotermisk energi til fjernvarmeforsyning i hhv. Aalborg og Aarhus.
Det bemærkes, at de kommende tilladelser vil være undergivet de til enhver tid i
Danmark gældende retsregler, ligesom tilladelserne ikke vil fritage
rettighedshaveren for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er
nødvendige i medfør af undergrundsloven og anden lovgivning. Det indebærer
blandt andet, at konkrete arbejder som f.eks. gennemførelse af seismiske
undersøgelser eller udførelse af en boring vil skulle godkendes efter bestemmelser
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Orientering redegørelse efter § 6 i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2039332_0005.png
i undergrundsloven og miljølovgivningen. Hvis miljø- og sikkerhedsmæssige
hensyn ikke kan opfyldes, godkendes aktiviteten ikke.
Når denne redegørelse har været forelagt Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg, er det hensigten at meddele de nye tilladelser i overensstemmelse
med undergrundslovens § 6 snarest muligt.
Kortbilag
Tilladelse nr. G2019-01, Aalborg geotermi
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 233: Orientering redegørelse efter § 6 i Lov om anvendelse af Danmarks undergrund
2039332_0006.png
Tilladelse nr. G2019-02, Aarhus geotermi
Side 6/6