Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 222
Offentligt
2034095_0001.png
Lovtidende A
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af
energibesparelser
I medfør af § 46, stk. 3 og 4, og § 88 i lov om elforsyning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 17. januar 2019, § 28 c, stk. 4
og 5, og § 50 i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgø
relse nr. 1127 af 5. september 2018, og § 28 b, stk. 10 og 11,
og § 34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgø
relse nr. 64 af 21. januar 2019, fastsættes følgende:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse for netvirksomhe
der, naturgasdistributionsselskaber og varmedistributions
virksomheders aftaler med forbundne foretagender om reali
sering af de forpligtelser, der følger af § 22, stk. 1, nr. 5, og
§ 46, stk. 1, i lov om elforsyning, § 14, stk. 1, og § 28 c, stk.
4, i lov om naturgasforsyning og § 28 b, stk. 1 og 4, i lov om
varmeforsyning, jf. dog stk. 2 samt § 3.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for net- el
ler distributionsvirksomheder, der er omfattet af § 2, nr. 2 og
3, hvis net- eller distributionsvirksomheden
1) i det forbundne foretagende direkte eller indirekte ejer
kapitalandele, som udgør mindre end fem procent og
2) har et årligt energisparemål på under 2 GWh energibe
sparelser for hvert af de reguleringsår, som aftalen om
fatter.
Forbundne foretagender
§ 2.
Efter denne bekendtgørelse anses en net- eller distri
butionsvirksomhed forbundet med et foretagende, når
1) der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. skattekon
trollovens § 37, nr. 6, litra a-f, herunder hvis aftalen er
indgået mellem koncernforbundne juridiske personer,
jf. skattekontrollovens § 37, nr. 2, eller der foreligger
bestemmende indflydelse, jf. skattekontrollovens § 37,
nr. 1,
2) ejere af net- eller distributionsvirksomheden eller net-
eller distributionsvirksomheden selv direkte eller indi
rekte ejer kapitalandele i dette foretagende, eller
3) bestyrelsesmedlemmer, direktører, vicedirektører, un
derdirektører og ledende medarbejdere i et selskab, der
helt eller delvist ejer net- eller distributionsvirksomhe
den, eller bestyrelsesmedlemmer, direktører, vicedirek
tører, underdirektører og ledende medarbejdere i net-
eller distributionsvirksomheden selv direkte eller indi
rekte deltager i ledelsen i dette foretagende.
Dokumentation
§ 3.
Dokumentation for prisfastsættelsen i en aftale om re
alisering af energibesparelser, som en net- og distributions
virksomhed har udarbejdet i henhold til bekendtgørelse om
dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transak
tioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumen
tation for en aftales markedsmæssighed, hvis den indholds
mæssigt opfylder kravene i bilag 2. § 4, stk. 5, finder tilsva
rende anvendelse.
§ 4.
Net- og distributionsvirksomheder skal dokumentere
markedsmæssigheden, jf. § 46, stk. 2, 2. og 3. pkt., i lov om
elforsyning, § 28 c, stk. 2, 2. og 3. pkt., i lov om naturgas
forsyning, og § 28 b, stk. 5, i lov om varmeforsyning af en
aftale med et forbundet foretagende i overensstemmelse
med stk. 3-5 til sikring af, at aftalens priser og vilkår er i
overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis
aftalen var afsluttet mellem uafhængige parter og i overens
stemmelse med kravet om effektiv drift, jf. § 69 i lov om el
forsyning, § 37 a i lov om naturgasforsyning, og § 20 i lov
om varmeforsyning.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomheders aftaler om rea
lisering af energibesparelser skal foreligge skriftligt på tids
punktet for indgåelse af aftalen.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomheder skal lade aftaler
om realisering af energibesparelser ledsage af et aftalebilag,
der indholdsmæssigt skal opfylde kravene i bilag 1.
Stk. 4.
Dokumentation for markedsmæssigheden af en af
tale mellem forbundne foretagender skal indholdsmæssigt
opfylde kravene i bilag 2. Omfanget af kravene i bilag 2 til
beskrivelser, analyser m.v., afhænger af omfanget og kom
pleksiteten af relationerne mellem aftalens parter, den valgte
prisfastsættelsesmetode og de indgåede aftalers karakter og
omfang.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder skal vedlægge
dokumentationen et koncern- og et organisationsdiagram,
som viser aftaleparternes juridiske og organisatoriske struk
tur samt en kort generel beskrivelse af relationer mellem af
taleparterne, herunder, ejer-, ledelses- og produktionsmæssi
CI000581
Energi-, Forsynings- og Klimamin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2019-82363
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 222: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
2
ge relationer, der kan have betydning for aftalens priser og
vilkår.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomheder skal på Forsy
ningstilsynets anmodning fremsende dokumentation, jf. § 4,
og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomheder kan ved doku
mentation af aftalers markedsmæssighed anvende de digitale
formater, der tilgængeliggøres på Forsyningstilsynets hjem
meside.
§ 6.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende op
lysninger og materiale, herunder at der udarbejdes supple
rende redegørelse og andet materiale inden for en nærmere
fastsat frist.
Aftalens markedsmæssighed ikke dokumenteret
§ 7.
Kan en net- og distributionsvirksomhed ikke doku
mentere, at en aftale er markedsmæssig, kan Forsyningstil
synet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter §§
4 og 5 og supplerende oplysninger efter § 6 fastsætte den
markedsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regule
ring af virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elfor
syning, § 28 c, stk. 2, 5. pkt., i lov om naturgasforsyning, og
§ 28 b, stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning ved anven
delse af andre prisfastsættelsesmetoder end de af virksomhe
den anvendte.
§ 8.
Kan den fremsendte dokumentation, jf. §§ 3-6, ikke
danne grundlag for en skønsmæssig fastsættelse af den mar
kedsmæssige pris kan Forsyningstilsynet fastsætte den pris,
jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, § 28 c, stk. 2, 5.
pkt., i lov om naturgasforsyning, og § 28 b, stk. 4, 2. pkt., i
lov om varmeforsyning, der indgår i den økonomiske regu
lering af virksomheden, til de faktisk afholdte dokumentere
de omkostninger, der er medgået til den leverede ydelse
eventuelt tillagt et mindre avancetillæg.
§ 9.
Er dokumentationen for en aftales markedsmæssig
hed, jf. § 4, åbenbart utilstrækkelig, herunder at der ikke kan
fremvises dokumentation for betalinger, som foretages i
henhold til aftalen, fastsætter Forsyningstilsynet den skøns
mæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af
virksomheden, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning,
§ 28 c, stk. 2, 5. pkt., i lov om naturgasforsyning, og § 28 b,
stk. 4, 2. pkt., i lov om varmeforsyning, til nul.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet varsler virksomheden om en af
gørelse om åbenbart utilstrækkelig dokumentation efter stk.
1 med en frist på fire uger til at fremkomme med bemærk
ninger.
Administrative bestemmelser
§ 10.
Al skriftlig kommunikation, herunder fremsendelse
af dokumentation og øvrigt materiale, skal ske elektronisk.
§ 11.
Dokumentationen, jf. §§ 3 og 4, skal på anmodning
fremsendes til Forsyningstilsynet inden 60 dage.
Stk. 2.
Den skriftlige dokumentation skal udarbejdes lø
bende og senest færdiggøres på tidspunktet, hvor virksom
hedens oplysningsskema skal indgives til Skatteforvaltnin
gen, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
For kommunale varmedistributionsvirksomheder,
der ikke er skattepligtige, skal dokumentation udarbejdes lø
bende og være færdiggjort senest den 1. juli.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfat
tet af denne bekendtgørelse senest seks måneder efter, at
sagen er fuldt oplyst.
Straf
§ 12.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lov
givning, straffes med bøde den, der tilsidesætter § 4, stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttræden
§ 13.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. marts 2019
og har alene virkning for aftaler, der indgås efter denne dato.
Stk. 2.
Verserende sager om aftalers markedsmæssighed
på området for realisering af energibesparelser behandles ef
ter de hidtil gældende regler.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
L
ARS
C
HRISTIAN
L
ILLEHOLT
/ Henrik Andersen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 222: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
3
Bilag 1
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A.
En beskrivelse af aftalen/transaktionen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktssum (værdi i kr.).
4. Volumen (GWh).
5. Pris pr. kWh.
6. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser, herunder om ydelsen leveres, så den er klar til ind
beretning til Energistyrelsen eller ej.
7. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til dato).
8. Beskrivelse af særlige vilkår, herunder f.eks. optioner.
B.
Oplysninger om fastsættelse af aftalens/transaktionens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som net- eller distributionsvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 222: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
4
Bilag 2
Krav til dokumentationen for en aftales markedsmæssighed på området for energibesparelser
Dokumentation for markedsmæssigheden af aftaler mellem forbundne foretagender om realisering af
energibesparelser skal indeholde følgende:
A. Beskrivelse af aftalen
1. Beskrivelse af indholdet af aftalen og de omfattede ydelser herunder eventuelle integrerede leverancer
samt om ydelsen leveres, så den er klar til indberetning til Energistyrelsen eller ej.
2. Beskrivelse af særlige vilkår, herunder f.eks. optioner.
B. Betalinger og omkostninger
1. En oversigt over kontraktens årlige forfaldstidspunkter for betalinger.
2. Angivelse af de omkostninger leverandøren har afholdt i relation til opfyldelse af aftalen vedrørende
levering af energibesparelser, herunder en test af nytteværdi af disse omkostninger for net- eller distributi
onsvirksomheden samt beskrivelse af eventuelt anvendte allokeringsnøgler.
Omkostninger forbundet med administration, herunder kvalitetssikring m.v., skal opgøres særskilt.
3. Angivne omkostninger og betalinger under aftalen skal kunne afstemmes med distributionsselskabets
reguleringsregnskab.
C. Beskrivelse af de forbundne foretagenders bidrag til den samlede realisering af energibesparelser, her
under oplysninger om de forbundne foretagenders bidrag i forhold til væsentlige funktioner.
D. En risikoanalyse, som beskriver fordelingen af aftaleparternes risici som følge af aftalen.
E. En kort beskrivelse af væsentlige aktiver, der anvendes i forbindelse med den samlede opfyldelse af
aftalen.
F. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse samt begrundelse for valg af den anvendte prisfastsættelses
metode.
G. Redegør for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer til resultater
ne hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge, herunder angivelse af relevante
økonomiske, finansielle og/eller regnskabsmæssige data, som er anvendt ved analysen af markedsmæssig
heden, samt angivelse af kilden til disse data.
H. Når det i forhold til prisfastsættelses-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af aftaleparterne
der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
I. Redegør for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i overensstemmel
se med armslængdeprincippet ved anvendelse af den valgte prisfastsættelses-metode.
J. Angivelse af en liste og tilhørende beskrivelse af eventuelle udvalgte sammenlignelige aftaler (interne
og eksterne) samt information om de indikatorer for de uafhængige virksomheder, som er benyttet ved
prisfastsættelsesanalysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte in
formation.