Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 211
Offentligt
2030213_0001.png
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. marts 2019
Europa-Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændrede
rammer for energimærkning af elektroniske skærme i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/1369 af
4. juli 2017 samt ophævelse af Kommissionens delegerede retsakt
(EU) 1062/2010.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt en delegeret retsakt med-
energimærkningskrav for elektroniske skærme. Mærkningen giver forbrugere mu-
lighed for i en købssituation at træffe et informeret valg i forhold til produkternes
energieffektivitet.
Forslaget er behandlet på et afsluttende teknisk ekspertgruppemøde for energi-
mærkning den 20. december 2018. Forslaget vurderes generelt ikke at berøre be-
skyttelsesniveauet i Danmark.
Den delegerede retsakt forventes at træde i kraft den 1. marts 2021.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser i form af
tab af elafgiftsprovenu. Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførel-
sesretsakter for miljøvenligt design (Ecodesign) og seks delegerede retsakter for
energimærkning, der i alt er beregnet til at føre til en samlet energibesparelse på
1,3 TWh om året fra 2030 i Danmark, samt at have statsfinansielle konsekvenser i
form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitets-
kravene er fuldt udrullet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt delegeret retsakt om æn-
drede rammer for energimærkning af elektroniske skærme. Forslaget vil ophæve
den eksisterende regulering (EU) 1062/2010.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/6
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030213_0002.png
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
rammeforordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling af rammer for ener-
gimærkning, som sammen med den tilhørende produktregulering fastlægger ener-
gimærkningsregler for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget er del af en større revision vedrørende Ecodesign og energimærkning af
produkter, som er fremsat af Kommissionen.
I november 2018 blev der fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt vedrørende
Ecodesign for elektroniske skærme. Forslaget satte minimumskrav til produkternes
energi- og ressource-effektivitet, og det blev forelagt Folketingets Europaudvalg i
notat af 5. december 2018.
Nærværende forslag til delegeret retsakt sætter rammer for energimærkning af
elektroniske skærme. Mærkningen giver forbrugere mulighed for at træffe et infor-
meret valg i forhold til skærmes energieffektivitet. Forslaget blev behandlet på mø-
de i ekspertgruppen for energimærkning den 20. december 2018, hvor Kommissio-
nen præsenterede den delegerede retsakt.
Kommissionen har efterfølgende forelagt den delegerede retsakt for Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Den træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse indenfor en frist på to måneder. Indsigelse imod den delegere-
de retsakt kan i Rådet vedtages med kvalificeret flertal.
Det forventes, at den delegerede retsakt træder i kraft den 1. marts 2021.
2. Formål og indhold
Energimærkning af produkter er et vigtigt redskab til at informere forbrugere om
energieffektivitet og andre miljømæssige påvirkninger fra produkter på det europæ-
iske marked.
TV-apparater er allerede omfattede af regler om energimærkning. Med dette for-
slag vil også andre elektroniske skærme, herunder computerskærme og digitale
skilte blive omfattet. Ifølge Kommissionen medfører denne udvidelse af produktom-
rådet større potentiale for energibesparelser, mere ensartet regulering, mere ensar-
tede konkurrenceforhold for industrien og klarere rammer for myndighedernes mar-
kedstilsyn.
De væsentligste elementer i forslaget
Forslaget indeholder en række nye krav til energimærket, som understøtter forbru-
geres mulighed for at handle på et oplyst grundlag.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030213_0003.png
Som foreskrevet i Europa-Parlamentets og Rådets rammeforordning (EU)
2017/1369 af 4. juli 2017 udgør energiklasserne en skala fra A til G, hvorfor beteg-
nelserne A+, A++ og A+++ udgår fra marts 2021.
For at hindre at skalaen skal revideres i den nærmeste fremtid, er den tilrettelagt,
så kun få produkter ventes at opnå energimærke B eller C på tidspunktet for regu-
leringens ikrafttræden. Energiklasse A forventes at være tom.
Forslaget indeholder krav om, at teknisk dokumentation og produktinformation ind-
dateres i produktdatabasen European Registry for Energy Labelling (EPREL).
Forslaget indeholder endvidere krav til markedsføring og fjernsalg af produkter (fx
forbrugerkøb via nettet). Energimærkning og links til yderligere produktinformation
skal fremover være synlige i visuelle reklamer, markedsføringsmateriale og andre
materialer, som indeholder en produktbetegnelse. Ved fjernsalg på internettet skal
energimærke og produktinformation vises tæt på produktets pris, og ved telemarke-
ting skal energimærket oplyses. Tjenesteudbydere, som tilbyder andre forhandlere
at sælge gennem tjenesteudydernes online platform, skal sikre, at energimærket og
produktinformation kan vises. Tjenesteudbydere skal endvidere informere forhand-
lere om, at energimærkning kræves.
Ikrafttræden af krav og revision
De reviderede krav introduceres på en sådan måde, at producenter får tid til at
omstille deres design og produktion. Kravene forventes indført fra 1. marts 2021,
gældende i hele EU.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest i 2026 fremsætte forslag til yderligere
revision af kravene, hvis det kan begrundes i den teknologiske udvikling, der måtte
være sket.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt herom. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at krav til elektroniske skærmes energi- og ressource-
effektivitet bør harmoniseres, dels for at det indre marked skal fungere bedst muligt
og dels for at forbedre den miljømæssige ydeevne af disse produkter.
Der er derudover tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget
retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030213_0004.png
5. Gældende dansk ret
Energimærkningsforordningen og tilhørende produktforordninger har direkte juridisk
virkning i hele EU og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Håndhævelse og strafbestemmelser i forbindelse med markedsovervågning af
reglerne om produktenergimærkning er nationale og er gennemført i dansk ret i lov
455 af 18. maj 2011 om energimærkning af energirelaterede produkter med senere
ændring, samt bekendtgørelse om energimærkning af energirelaterede produkter
BEK 1026 af 4. november 2011.
En ny produktenergimærkningslov lov 1521 af 18. december 2018 trådte i kraft den
1. januar 2019. Denne lov erstatter lov 455 af 18. maj 2011.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. Retsakten medfører ikke behov for at foretage æn-
dringer i dansk lov eller tilknyttede bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Andre konsekvenser”, vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2021 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 158 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Forslaget er del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt
design og 6 delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet en
samlet energibesparelse på 1,3 TWh om året fra 2030 og deraf et reduceret af-
giftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er fuldt
udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at den delegerede retsakt vil medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i form af betydelige energibesparelser for forbrugere og
øget omsætning for erhvervslivet frem mod 2030.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. Danske producenter af elektroniske skærme er forberedte på de æn-
drede krav.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030213_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionen har fremsat forslag til Ecodesign- og energimærkningsregulering af
elektroniske skærme. Produktområdet er prioriteret i Kommissionens arbejdsplan
for Ecodesign og energimærkning.
Kommissionen estimerer en samlet årlig besparelse i 2030 som følge af de frem-
satte reguleringsforslag for elektroniske skærme på 39 TWh elforbrug.
Den delegerede retsakt for energimærkning får ikke konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
7. Høring
Kommissionens forslag er den 22. november 2018 sendt i høring i Specialudvalget
for Energi-, Forsyning-, og Klimapolitik med frist den 23. november 2018. Der ind-
kom to eksterne høringssvar fra INFORSE og Dansk Maritime, som er summeret
nedenfor.
INFORCE
INFORCE bifalder revisionen af den eksisterende forordning, der kan lede til øgede
energibesparelser og gennemføre de nye energimærkningsregler. INFORCE angi-
ver dog, at den nye regulering kunne sikre flere energibesparelser og klarere signa-
ler til forbrugere, hvis der var færre undtagelser fx vedrørende elektroniske bille-
drammer og skilte (signage og displays). INFORCE nævner endvidere, at forord-
ningen evt. kan forbedres, så den bedre understøtter cirkulær økonomi/ reduktion
af ressourceforbrug og klimabelastning ved produktion af skærme.
INFORCE foreslår følgende forbedringer:
Udvid reguleringsområdet ved at fjerne undtagelser.
Fremhæv det årlige energiforbrug yderligere, i overensstemmelse med den
nye energimærkeforordning, og revurder visse ikoners værdi med hensyn
til forståelighed og indflydelse på købsbeslutninger.
Gør klausul om softwareopdateringer bedre, så brugere dels underrettes
om en eventuel stigning i energiforbruget og dels gives ret til at nægte en
opdatering.
Gør ressourceeffektivitetsbestemmelserne bedre ved at lette adgang til re-
paration og ved at gøre demontering efter endt livscyklus mere sikker.
Begræns anvendelsen af halogenerede flammehæmmere i kabinetter til
montering af elektroniske skærme.
Dansk Maritime
Dansk Maritime bifalder de energibesparende tiltag og støtter op om, at de iværk-
sættes under hensyntagen til sikkerhedskrav, arbejdsmiljø og andre relevante for-
hold om bord på skibe i drift.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030213_0006.png
8. Forhandlingssituationen
Det forventes, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse mod den delegerede
retsakt.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet. Energimærkning af energirelatere-
de produkter sikrer dette og medfører samtidig et lavere energiforbrug og en reduk-
tion af CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige kon-
kurrencevilkår, og forbrugerne får mere energieffektive produkter.
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt og vil fra 8 dage fra oversendelse af dette notat
lægge dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets
Europaudvalg har tidligere fået forelagt sag om ecodesign for elektroniske skærme.
Sagen blev oversendt den 14. december 2018.
Side 6/6