Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 211
Offentligt
2030211_0001.png
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. marts 2019
Europa-Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændrede
rammer for energimærkning af køle- og frysemøbler med salgs-
funktion i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2017/1369 af 4. juli 2017.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt en delegeret retsakt om
køle- og frysemøbler med salgsfunktion. Mærkningen giver forbrugere mulighed for
i en købssituation at træffe et informeret valg i forhold køle- og frysemøbler med
salgsfunktion energieffektivitet.
Forslaget er behandlet på et afsluttende teknisk ekspertgruppemøde for energi-
mærkning den 30. januar 2019. Forslaget vurderes generelt ikke at berøre beskyt-
telsesniveauet i Danmark.
Den delegerede retsakt forventes at træde i kraft den 1. marts 2021.
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser i form
af tab af elafgiftsprovenu. Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemfø-
relsesretsakter for miljøvenligt design (ecodesign) og seks delegerede retsakter for
energimærkning, der i alt er beregnet til at føre til en samlet energibesparelse på
1,3 TWh om året fra 2030 i Danmark, samt at have statsfinansielle konsekvenser i
form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitets-
kravene er fuldt udrullet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt delegeret retsakt om
rammer for energimærkning af køle- og frysemøbler med salgsfunktion.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i Rådets og Europa-Parlamentets
rammeforordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling af rammer for ener-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030211_0002.png
gimærkning, som sammen den med tilhørende produktreguleringer fastlægger
energimærkningsreglerne for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget blev behandlet på møde i ekspertgruppen for energimærkning den 30.
januar 2019, hvor Kommissionen præsenterede den delegerede retsakt.
Forslaget er del af en større revision vedrørende ecodesign og energimærkning af
produkter, som er fremsat af Kommissionen.
I december 2018 blev der fremsat forslag til gennemførelsesretsakt vedrørende
ecodesign for køle- og frysemøbler med salgsfunktion, der sætter minimumskrav til
energieffektiviteten for i salgskølemøbler. Forslaget satte minimumskrav til energi
og ressourceeffektivitet for produkterne, og det blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg, i notat af 22. januar 2019.
Nærværende forslag til delegeret retsakt sætter rammerne for energimærkning af
køle- og frysemøbler med salgsfunktion. Mærkningen giver forbrugere mulighed for
i en købssituation at træffe et informeret valg i forhold til energieffektiviten af køle-
og frysemøbler med salgsfunktion.
Kommissionen har efterfølgende forelagt den delegerede retsakt for Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Rådet eller
Europa-Parlamentet har gjort indsigelse indenfor en frist på to måneder. Indsigelse
imod den delegerede retsakt kan i Rådet vedtages med kvalificeret flertal.
Det forventes, at den delegerede retsakt træder i kraft den 1. marts 2021.
2. Formål og indhold
Energimærkning af energirelaterede produkter er et vigtigt redskab til at informere
forbrugere om energieffektivitet og andre miljømæssige påvirkninger fra produkter
på det europæiske marked.
Energimærkningen omfatter allerede køle- og frysemøbler til husholdninger og til
det professionelle marked. Med dette forslag til delegeret retsakt omfattes også
køle- og frysemøbler til fremvisning og salg af fødevare, herunder eksempelvis
kabinetter, skabe, flaskekølere, isfrysere, iskuglefrysere samt salgsautomater.
De væsentligste elementer i forslaget
Forslaget indeholder en række krav til energimærket, som understøtter forbruge-
rens mulighed for at handle på et oplyst grundlag.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030211_0003.png
Som foreskrevet i Europa-Parlamentets og Rådets rammeforordning (EU)
2017/1369 af 4. juli 2017 udgør energiklasserne en skala fra A til G, hvorfor beteg-
nelserne A+, A++ og A+++ udgår.
I beregningen af energiklasser for de forskellige typer af køle- og frysemøbler er
der taget højde for deres variation i tekniske karakteristik. For at hindre, at skalaen
skal revideres i den nærmeste fremtid, er den tilrettelagt, så kun få produkter for-
ventes at opnå energimærke B eller C på tidspunktet for reguleringens ikrafttræ-
den. Energiklasse A forventes at være tom.
Forslaget indeholder krav om, at teknisk dokumentation og produktinformation ind-
dateres i produktdatabasen European Registry for Energy Labelling (EPREL).
Forslaget indeholder endvidere krav til markedsføring og fjernsalg af produkter (fx
forbrugerkøb via internettet). Energimærkning og links til yderligere produktinforma-
tion skal fremover være synlige i visuelle reklamer, markedsføringsmateriale og
andre materialer, som indeholder en produktbetegnelse. Ved fjernsalg på internet-
tet skal energimærke og produktinformation vises tæt på produktets pris, og ved
telemarketing skal energimærket oplyses. Tjenesteudbydere, som tilbyder andre
forhandlere at sælge gennem tjenesteudydernes online platform, skal sikre, at
energimærket og produktinformation kan vises. Tjenesteudbydere skal endvidere
informere forhandlere om, at energimærkning kræves.
Ikrafttræden af krav og revision
Krav om energimærkning introduceres på en sådan måde, at producenter får tid til
at omstille deres design og produktion. Kravene forventes indført fra 1. marts 2021,
gældende i hele EU.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest i 2026 fremsætte forslag til yderligere
revision af kravene, hvis det kan begrundes i den teknologiske udvikling, der måtte
være sket.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt herom. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030211_0004.png
6. Gældende dansk ret
Energimærkningsforordningen og tilhørende produktreguleringer har direkte juridisk
virkning i hele EU og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Håndhævelse og stafbestemmelser i forbindelse med markedsovervågning af reg-
lerne om produktenergimærkning er nationale og er gennemført i dansk ret i lov
455 af 18. maj 2011 om energimærkning af energirelaterede produkter med senere
ændring, samt bekendtgørelse om energimærkning af energirelaterede produkter
BEK 1026 af 4. november 2011.
En ny produktenergimærkningslov lov 1521 af 18. december 2018 trådte i kraft den
1. januar 2019. Denne lov erstatter lov 455 af 18. maj 2011.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. Retsakten medfører ikke behov for at foretage æn-
dringer i dansk lov eller tilknyttede bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Andre konsekvenser”, vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2021 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 1 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab samlet for ecodesign
og energimærkning.
Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøven-
ligt design og seks delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet
en samlet energibesparelse på 1,3 TWh om året fra 2030 og deraf et reduceret
afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er
fuldt udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at den delegerede retsakt vil medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i form af betydelige energibesparelser for forbrugere og
øget omsætning for erhvervslivet frem mod 2030.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. Danske producenter af køle- og frysemøbler med salgsfunktion er for-
beredt på øgede krav.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030211_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionen har fremsat forslag til ecodesign og energimærknings reguleringer
af køle- og frysemøbler med salgsfunktion. Produktområdet er prioriteret i Kommis-
sionens arbejdsplan for ecodesign og energimærkning.
Kommissionens estimerer en samlet årlig besparelse i EU i 2030 som følge af de
fremsatte reguleringsforslag for køle- og frysemøbler med salgsfunktion på 19 TWh
elforbrug.
Den delegerede retsakt for energimærkning får ikke konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag er den 18. februar 2019 sendt i høring i specialudvalget for
Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist den 22. februar 2019. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse mod den delegerede
retsakt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet. Energimærkning af energirelatere-
de produkter sikrer dette og medfører samtidig et lavere energiforbrug og en reduk-
tion af CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige kon-
kurrencevilkår, og forbrugerne får mere energieffektive produkter.
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt og vil fra 8 dage fra oversendelse af dette notat
lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets
Europaudvalg har tidligere fået forelagt sag om ecodesign for køle- og frysemøbler
med salgsfunktion. Sagen blev oversendt den 22. januar 2019.
Side 5/5