Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 211
Offentligt
2030210_0001.png
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
6. marts 2019
Europa-Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændrede
rammer for energimærkning af opvaskemaskiner til husholdnings-
brug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2017/1369 af 4. juli 2017.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt en delegeret retsakt om
energimærkningskrav for opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Mærkningen giver
forbrugere mulighed for i en købssituation at træffe et informeret valg i forhold til
opvaskemaskiners energieffektivitet.
Forslaget er behandlet på et afsluttende teknisk ekspertgruppemøde for energi-
mærkning den 9. januar 2019. Forslaget vurderes generelt ikke at berøre beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
Den delegerede retsakt forventes at træde i kraft den 1. marts 2021, men enkelte
punkter har af praktiske årsager tidligere ikrafttræden.
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser i form
af tab af elafgiftsprovenu. Forslaget er en del af en større pakke på 10 gennemfø-
relsesretsakter for miljøvenligt design (ecodesign) og seks delegerede retsakter for
energimærkning, der i alt er beregnet til at føre til en samlet energibesparelse på
1,3 TWh om året fra 2030 i Danmark, samt at have statsfinansielle konsekvenser i
form af tabt afgiftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitets-
kravene er fuldt udrullet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2019 udstedt delegeret retsakt om æn-
drede rammer for energimærkning af opvaskemaskiner.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030210_0002.png
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i Rådets og Europa-Parlamentets
rammeforordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling af rammer for ener-
gimærkning, som sammen med den tilhørende produktregulering fastlægger ener-
gimærkningsreglerne for hver enkelt produktgruppe.
Forslaget er del af en større revision vedrørende Ecodesign og energimærkning af
produkter, som er fremsat af Kommissionen.
I december 2018 blev der fremsat forslag til gennemførelsesretsakt vedrørende
Ecodesign for opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Forslaget satte minimums-
krav til energi- og ressource-effektivitet for produkterne, og det blev forelagt Folke-
tingets Europaudvalg i notat af 18. december 2018.
Nærværende forslag til delegeret retsakt sætter rammer for energimærkning af
opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Mærkningen giver forbrugere mulighed for i
en købssituation at træffe et informeret valg i forhold til opvaskemaskiners energief-
fektivitet. Forslaget blev behandlet på møde i ekspertgruppen for energimærkning
den 9. januar 2019, hvor Kommissionen præsenterede den delegerede retsakt.
Kommissionen har efterfølgende forelagt den delegerede retsakt for Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet. Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Rådet eller
Europa-Parlamentet har gjort indsigelse indenfor en frist på to måneder. Indsigelse
imod den delegerede retsakt kan i Rådet ske med kvalificeret flertal.
Det forventes, at den delegerede retsakt træder i kraft den 1. marts 2021, men
enkelte punkter har af praktiske årsager tidligere ikrafttræden.
2. Formål og indhold
Energimærkning af produkter er et vigtigt redskab til at informere forbrugere om
energieffektivitet og andre miljømæssige påvirkninger fra produkter på det europæ-
iske marked.
Opvaskemaskiner til husholdningsbrug er allerede omfattede af regler om energi-
mærkning, og den delegerede retsakt er således en revision af de eksisterende
regler.
De væsentligste elementer i forslaget
Forslaget indeholder en række krav til energimærket, som understøtter forbrugeres
mulighed for at handle på et oplyst grundlag.
Som foreskrevet i Europa-Parlamentets og Rådets rammeforordning (EU)
2017/1369 af 4. juli 2017 udgør energiklasserne en skala fra A til G, hvorfor beteg-
nelserne A+, A++ og A+++ udgår fra marts 2021.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030210_0003.png
For at hindre at skalaen skal revideres i den nærmeste fremtid, er den tilrettelagt,
så kun få produkter ventes at opnå energimærke B eller C på tidspunktet for regu-
leringens ikrafttræden. Energiklasse A forventes at være tom.
Forslaget indeholder krav om, at teknisk dokumentation og produktinformation ind-
dateres i produktdatabasen European Registry for Energy Labelling (EPREL).
Forslaget indeholder endvidere krav til markedsføring og fjernsalg af produkter (fx
forbrugerkøb via internettet). Energimærkning og links til yderligere produktinforma-
tion skal fremover være synlige i visuelle reklamer, markedsføringsmateriale og
andre materialer, som indeholder en produktbetegnelse. Ved fjernsalg på internet-
tet skal energimærke og produktinformation vises tæt på produktets pris, og ved
telemarketing skal energimærket oplyses. Tjenesteudbydere, som tilbyder andre
forhandlere at sælge gennem tjenesteudydernes online platform, skal sikre, at
energimærket og produktinformation kan vises. Tjenesteudbydere skal endvidere
informere forhandlere om, at energimærkning kræves.
Ikrafttræden af krav og revision
De reviderede krav introduceres på en sådan måde, at producenter får tid til at
omstille deres design og produktion. Kravene forventes indført fra 1. marts 2021,
gældende i hele EU. Enkelte punkter har dog af praktiske årsager tidligere ikraft-
træden.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest i 2026 fremsætte forslag til yderligere
revision af kravene, hvis det kan begrundes i den teknologiske udvikling, der måtte
være sket.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet
har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder, fra de er meddelt herom. Der
er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-Parlamentet forventes at behandle
sagen.
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Gældende dansk ret
Energimærkningsforordningen og tilhørende produktreguleringer har direkte juridisk
virkning i hele EU og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030210_0004.png
Håndhævelse og stafbestemmelser i forbindelse med markedsovervågning af reg-
lerne om produktenergimærkning er nationale og er gennemført i dansk ret i lov
455 af 18. maj 2011 om energimærkning af energirelaterede produkter med senere
ændring, samt bekendtgørelse om energimærkning af energirelaterede produkter
BEK 1026 af 4. november 2011.
En ny produktenergimærkningslov lov 1521 af 18. december 2018 trådte i kraft den
1. januar 2019. Denne lov erstatter lov 455 af 18. maj 2011.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil være direkte gældende i Danmark og skal ikke imple-
menteres i dansk lovgivning. Retsakten medfører ikke behov for at foretage æn-
dringer i dansk lov eller tilknyttede bekendtgørelser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf. ”Andre konsekvenser”, vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2021 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 1 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Forslaget er del af en større pakke på 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt
design og seks delegerede retsakter for energimærkning, hvor der er beregnet en
samlet energibesparelse på 1,3 TWh om året fra 2030 og deraf et reduceret af-
giftsprovenu på 300-400 mio. kr. om året fra 2030, hvor effektivitetskravene er fuldt
udrullet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at den delegerede retsakt vil medføre positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i form af betydelige energibesparelser for forbrugere og
øget omsætning for erhvervslivet frem mod 2030.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt forventes ikke at få væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til Ecodesign- hhv. energimærknings-
regulering af opvaskemaskiner til husholdningsbrug. Produktområdet er prioriteret i
Kommissionens arbejdsplan for Ecodesign og energimærkning.
Kommissionen estimerer en samlet årlig besparelse i 2030 som følge af de frem-
satte reguleringsforslag for opvaskemaskiner på 2,06 TWh elforbrug.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Komiténotater om energimærkningskrav for produkter
2030210_0005.png
Den delegerede retsakt for energimærkning får ikke konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
7. Høring
Kommissionens forslag er den 18. februar 2019 sendt i høring i specialudvalget for
Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist den 22. februar 2019. Der er ikke
modtaget høringssvar.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse mod den delegerede
retsakt.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at fremme et velfungerende europæisk
marked for produkter med høj energieffektivitet. Energimærkning af energirelatere-
de produkter sikrer dette og medfører samtidig et lavere energiforbrug og en reduk-
tion af CO
2
-udledningen for samfundet. Desuden opnår virksomhederne lige kon-
kurrencevilkår, og forbrugerne får mere energieffektive produkter.
På den baggrund kan regeringen støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt og vil fra 8 dage fra oversendelse af dette notat
lægge dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets
Europaudvalg har tidligere fået forelagt sag om Ecodesign for opvaskemaskiner til
husholdningsbrug. Sagen blev oversendt den 20. december 2018.
Side 5/5