Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 206
Offentligt
2028685_0001.png
Notat om baggrund for varmeprisstigninger i Viborg
Kontor/afdeling
Center for forsyning
Dato
12. marts 2019
J nr.
2019-3137
/LPED, CVMA
Ministeren besvarede d. 30. januar et mundtligt § 20-spørgsmål fra Karin
Gaardsted (S) om varmeprisstigninger i Viborg. I den forbindelse tilbød ministeren
at svare skriftligt på to opfølgende spørgsmål af mere teknisk karakter fra Karin
Gaardsted (S). Energi-, Forsynings- og Klimaministeret har bedt Energistyrelsen
om at besvare spørgsmålene. Energistyrelsen har i den forbindelse indhentet
bidrag fra Forsyningstilsynet, hvis bidrag gengives i deres helhed i kursiv.
Spørgsmål 1
”Hvorfor
er det, det her sker? Det er jo rigtigt, at der er begrundelse i, at
grundbeløbet fjernes, men jeg tror også, at der er andre ting, fordi ifølge
varmeforsyningsloven skal der maksimalt betales den billigste af følgende to
priser for varmen: enten den omkostningsbestemte pris eller
substitutionsprisen. Kan ministeren fortælle noget om, hvordan bortfaldet af
tilskuddet til elproduktionen på kraft-varme-værker kan føre til stigende
priser på fjernvarme?”
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at varmepriserne er fastsat i overensstemmelse
med varmeforsyningslovens prisbestemmelser. I forbindelse med baggrunden for
varmeprisstigninger i Viborg, oplyser Forsyningstilsynet, at:
”I
forhold til baggrunden for varmeprisstigningen i Viborg kan Forsyningstilsynet ved
at sammenholde Viborg Fjernvarmes anmeldte budget for 2019 med budgettet for
2018 konstatere en stor stigning i selskabets omkostninger til varmekøb (pr. MWh).
Efter Forsyningstilsynets oplysninger køber Viborg Fjernvarme al varme hos
kraftvarmeværket i Viborg (Viborg KV).
Substitutionsprisprincippet udspringer af varmeforsyningslovens prisbestemmelser.
Dette prisprincip gælder ved fjernvarmeforsyningernes varmekøb udefra til
erstatning for egenproduktion. Er det billigere for en fjernvarmeforsyning selv at
producere, er det egenproduktionsprisen, som maksimalt kan indregnes i
varmepriserne. Som nævnt køber Viborg Fjernvarme al varme hos
kraftvarmeværket i Viborg (Viborg KV). I priseftervisningen for 2017 har Viborg
Fjernvarme angivet ikke at have kapacitet til egenproduktion af varme og el, hvorfor
det må formodes, at Viborg Fjernvarme fortsat ikke har mulighed for
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 206: Orientering om baggrund for varmeprisstigninger i Viborg
2028685_0002.png
egenproduktion. Det angivne princip synes på det foreliggende grundlag derfor ikke
at være relevant i forhold til prissætningen for Viborg Fjernvarme.
Varmeforsyningslovens prisbestemmelser indebærer, at levering af de af
varmeforsyningsloven omfattede ydelser, som udgangspunkt skal holdes
prismæssigt adskilt fra eventuelle andre ydelser, f.eks. el, som samme virksomhed
leverer. For decentral kraftvarmeproduktion med en eleffekt på under 25 MW har
tilsynet en lang praksis for, at levering af de af varmeforsyningslovens omfattede
ydelser ikke behøver at holdes regnskabsmæssigt adskilt fra levering af el, hvis
indtægterne fra el fuldt ud anvendes til at nedsætte prisen for ydelserne. Der vil her
typisk være tale om decentrale kraftvarmeanlæg, som fjernvarmeforsyningerne selv
ejer.
For fjernvarmeforsyninger, der følger Forsyningstilsynets nævnte praksis, vil et
bortfald af grundbeløbet isoleret set betyde stigende priser for de af
varmeforsyningsloven omfattede ydelser, når der ses bort fra de fordele, som
forbrugerne har haft af grundbeløbet og kraftvarmefordelen.
For anlæg over 25 MW eleffekt skal der ske prismæssig adskillelse, således at kun
omkostninger til de af varmeforsyningsloven omfattede ydelser bliver indregnet i
priserne for ydelserne. Det bemærkes, at priserne for de ydelser, som anlæggene
leverer i henhold til varmeforsyningsloven, ofte er aftalte priser mellem
anlægsejeren og de fjernvarmeforsyninger, der modtager ydelserne. Hvad angår
Viborg KV, er der tale om et anlæg på over 25 MW eleffekt. Det kan oplyses, at
Forsyningstilsynet pt. er i dialog med værket om anmeldelserne til
Forsyningstilsynet i relation til førnævnte.”
I forbindelse med udmøntningen af de to stemmeaftaler fra henholdsvis 7. april
2016 og 2. juni 2017 om ny økonomisk regulering af fjernvarmesektoren har
Energistyrelsen igangsat et arbejde, der skal fastsætte regler for fordeling af
omkostninger på samproducerende anlæg. Når disse regler er udstedt, vil tilsynet
skulle sikre, at varmepriserne er fastsat i overensstemmelse hermed.
Spørgsmål 2
”Uden
produktionsopdelte regnskaber og kendte fordelingsnøgler er det helt
umuligt at afgøre, om fjernvarmeforbrugerne i Viborg betaler tilskud til
elproduktionen og dermed til Energi Viborg Strøm A/S og Midtjysk Elhandel
A/S. Skemaer til anmeldelse af priser m.v. er ens, uanset om der er tale om
fjernvarmeselskaber med ren varmeproduktion, samproduktion osv.
Skemaerne lægger således op til, at der skal føres kontrol med, om
fordelingen af omkostninger mellem el og varme er rimelig. Kan ministeren
redegøre for, hvorfor Forsyningstilsynets anmeldelsesblanketter ikke er
produktionsopdelte, så en krydssubsidiering kunne opdages og
forebygges?”
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 206: Orientering om baggrund for varmeprisstigninger i Viborg
2028685_0003.png
Forsyningstilsynet organiserer selv deres tilsyn og har derfor fastsat regler i
anmeldelsesbekendtgørelsen, som skal sikre, at tilsynet får de oplysninger, tilsynet
har behov for, for at føre det efter varmeforsyningsloven krævede tilsyn. I den
forbindelse har tilsynet udarbejdet anmeldelsesblanketter.
Forsyningstilsynet oplyser, at
Forsyningstilsynets anmeldelsesblanketter er
udformet i overensstemmelse med varmeforsyningslovens anmeldelsesregler. De
omfattede virksomheder skal anmelde deres priser og grundlaget for priserne til
Forsyningstilsynet. Det følger af varmeforsyningsloven, at når der er tale om
prismæssig adskillelse mellem forskellige ydelser produceret på samme anlæg,
skal en omkostningsfordeling mellem ydelserne ligeledes anmeldes til
Forsyningstilsynet. Det fremgår også af Forsyningstilsynets anmeldelsesskemaer.
Af reglerne (og tilsvarende Forsyningstilsynets anmeldelsesskemaer) følger
derimod ikke et krav om, at der anmeldes produktionsfordelte regnskaber eller
omkostninger for andre ydelser end de af varmeforsyningsloven omfattede ydelser.
Forsyningstilsynet vil i konkrete sager indhente produktionsopdelte regnskaber,
hvis de er nødvendige for Forsyningstilsynets sagsbehandling og tilsyn med
varmepriserne.”
Forsyningstilsynet oplyser supplerende, at de på nuværende tidspunkt er i dialog
med Viborg Kraftvarme om anmeldelserne til Forsyningstilsynet.
Derudover kan det oplyses, at Energistyrelsen er i gang med at udarbejde nye
omkostningsfordelingsregler, der skal sikre en hensigtsmæssig og ensartet metode
for fordeling af omkostninger. Reglerne skal sikre en standardiseret opgørelse af
selskabernes omkostninger og give Forsyningstilsynet bedre mulighed for at
kontrollere for krydssubsidiering.
Side 3/3