Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 202
Offentligt
2027328_0001.png
Til høringsparterne
Kontor
Forvaltningssamarbejder
Dato
11. marts 2019
J nr.
7031-0030
/ SIMHO
Høring af udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udle-
vering af standardiserede ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
Hermed fremsendes udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og
udlevering af standardiserede ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
med bilag i 5�½ ugers høring.
Høringssvar til lovforslaget bedes venligst fremsendt pr. e-mail til
[email protected]
med
cc. til
[email protected]
senest onsdag den 17. april 2018
Vi gør opmærksom på, at høringssvarene vil blive offentliggjort på
www.hoeringsportalen.dk
Spørgsmål til udkastet kan rettes til Jesse Goodman på 72 54 56 64 eller Simone
Holst på 72 54 55 28 eller sendes til e-mail
[email protected]
Baggrund og lovforslagets indhold
Formålet med bekendtgørelsen er at udmønte den lovændring, der blev gennem-
ført i Folketingsåret 2017-18 (lov nr. 1674 af 26. december 2017) samt den lovæn-
dring, der forventes at blive fremsat i Folketingsåret 2019-20 (efteråret 2019).
Det forventes, at det nye system vil blive sat i drift primo 2020, og bekendtgørelsen
skal sættes i kraft samtidig med systemet.
Der er indsat en række nye regler i bekendtgørelsen, herunder:
Kapitel 5 om krav til standardiserede ledningsoplysninger, der udleveres gen-
nem sammenstillingsfunktionen
Kapitel 4 om udlevering gennem Ledningsejerregistret
Indfasningsperioden, som gælder indtil 3�½ år efter, at bekendtgørelsen er trådt
i kraft, hvorefter ledningsejere kan udlevere ledningsoplysninger efter de nu-
gældende regler (bekendtgørelsen fra 30. maj 2018)
§ 44 om samføring af ledninger
Kapitel 7 om indberetning af graveskader
Styrelsen for Dataforsyning
og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T: 72 54 55 00
E: [email protected]
Side 1/3
www.sdfe.dk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Høring af udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
2027328_0002.png
Kapitel 8 om opbevaring, anvendelse og sletning af oplysninger om brugerne af
Ledningsejerregistret
§ 1 om at Ledningsejerregistret udstiller oprettede graveforespørgsler på regi-
strets hjemmeside (www.graveinfo.ler.dk)
Desuden er de gældende bestemmelser tilrettet i mindre eller større omfang, så de
passer til det nye system.
Nogle af bestemmelserne vil få hjemmel i den lovændring, der skal gennemføres i
efteråret 2019. Det gælder for overgangsbestemmelsen og for hjemlen til at udstille
oprettede graveforespørgsler på Ledningsejerregistrets hjemmeside.
Nærmere om enkelte ændringer
Udlevering af ledningsoplysninger
Der indsættes et nyt kapitel 5 om krav til ledningsoplysninger, der skal udleveres
gennem Ledningsejerregistret. Kapitel 5 hænger sammen med bilag 2, der er da-
tamodellen for udveksling af ledningsoplysninger.
Bestemmelserne i kapitel 5 indeholder en række hovedregler og undtagelser, så
ledningsejere skal udlevere flere oplysninger for nye ledninger, end der er krav om
for eksisterende ledninger, f.eks. er der for ledninger krav om, at der skal oplyses z-
koordinat (dybde) og ledningens dimension. For eksisterende ledninger kan z-
koordinaten eller ledningens dimension angives som ukendt, hvis ledningsejer ikke
har oplysninger om disse. Samtidig fastsættes det, hvornår en ledning er en ny
ledning eller en eksisterende ledning.
Kapitlet beskriver mere indgående, hvad ”nødvendige ledningsoplysninger” som
minimum skal indeholde. Ledningsoplysningerne skal fortsat have et indhold og en
kvalitet, så de er umiddelbart anvendelige ved gravearbejdet, jf. lov nr. 1674 af 26.
december 2017, § 8, stk. 5.
§ 31, stk. 4, der fastsætter regler for andre oplysninger end nødvendige lednings-
oplysninger, indeholder en henvisning til bilag 4, der oplister, hvilke formater disse
oplysninger kan udleveres i.
§ 30 indeholder krav om, at stamoplysninger skal udleveres sammen med led-
ningsoplysningerne. Det overvejes pt., om det skal ske automatisk af Ledningsejer-
registret, men ledningsejernes holdning til dette vil blive inddraget i overvejelserne.
Krav til ledningsejernes systemer, når de udleverer gennem Ledningsejerregistret
I kapitel 4 er der indsat bestemmelser om krav til ledningsejernes systemer, når de
udleverer ledningsoplysninger
fra ”system-til-system”
via sammenstillingsfunktio-
nen.
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Høring af udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udlevering af ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret
2027328_0003.png
Bestemmelserne er indsat for at sikre, at ledningsejernes systemer kan kommuni-
kere med Ledningsejerregistrets webservices, når ledningsoplysninger skal udleve-
res. Der er f.eks. krav om, at ledningsejerne skal have et funktionscertifikat, og at
ledningsejerne skal anvende den ID-nøgle, der følger med graveforespørgslen, når
ledningsoplysningerne udleveres.
Indfasningsbestemmelse (overgangsbestemmelse)
Ledningsejere har 3�½ år fra systemet sættes i drift, til der skal udleveres lednings-
oplysninger gennem Ledningsejerregistret. I de første 3�½ år er det således frivilligt,
om ledningsejerne vil udlevere ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret.
I efteråret 2019 forventes det, at der vil blive fremsat forslag i Folketinget om æn-
dringen af lov om registrering af ledningsejere, der skal sikre hjemmelsgrundlaget
for udlevering af ledningsoplysninger allerede fra det tidspunkt, hvor systemet sæt-
tes i drift. Overgangsbestemmelsen skal sikre, at ledningsejerne fortsat har 3�½ år til
at udlevere ledningsoplysninger efter de nugældende regler, mens ledningsejere
gør egne systemer klar til at udlevere via Ledningsejerregistret.
Indmelding af graveskader
Formålet med bestemmelsen om indmelding af graveskader (§ 46 i udkastet) er, at
Ledningsejerregistret skal kunne føre statistik over antallet af graveskader. Grave-
skade statistik skal føres på en måde, så der kan udledes indikatorer for effektmå-
ling ved anvendelsen af Ledningsejerregistret. Indikatorerne skal danne basis for,
at sekretariatet for Ledningsejerregistret kan målrette indsatsen for at sikre hen-
sigtsmæssigt anvendelse af Ledningsejerregistret og afdække behov for at udfær-
dige vejledninger, afholde kurser m.v. for at forebygge graveskader.
Logning af brugernes oplysninger
Der indsættes bestemmelser om, hvad brugernes oplysninger kan anvendes til, og
hvor længe oplysningerne maksimalt kan opbevares i henhold til GDPR-
forordningen.
Principperne om agil erhvervsrettet lovgivning
Bekendtgørelsen har været i høring i Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
for at få principperne for agil erhvervsrettet lovgivning vurderet. Team Effektiv Re-
gulering i Erhvervsstyrelsen har den 10. januar 2018 svaret, at de ikke har be-
mærkninger til SDFEs vurdering af principperne om agil erhvervsrettet lovgivning.
Med venlig hilsen
Morten Nordahl Møller
Kontorchef for Forvaltningssamarbejder
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Side 3/3