Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 175
Offentligt
2011950_0001.png
Aftale om salg af el fra solceller til Vindstød A/S
Solcelleejere-
nummer
Aftalenummer
Solcelleanlæggets
adresse
Aftaledato
Starttidspunkt for
salg af el
Bindingsperiode
Kontrakt udløbsdato
Produkt
Afregning for el
Samtykke til
henvendelse
Adm. gebyr
[NUMMER]
[NUMMER]
[ADRESSE]
[DATO]
[DATO]
Ingen
Ingen
Solcelleafregning
Der afregnes til den officielle pris pr. kWh til produktion i balancemarkedet
fratrukket abonnement og evt. udgifter til staten, netselskabet m.m.
Solcelleejeren giver med denne aftale Vindstød lov til at henvende sig via mail,
telefon, sms og brev omkring alle forhold vedr. el. Solcelleejeren kan til enhver
tid ophæve denne aftale, hvorefter Vindstød alene vil henvende sig om
afregning af den produktion, der ikke er afregnet for.
23,20 kr/md
Denne aftale beskriver, hvordan Vindstød køber el fra solcelleanlægget.
1. Afregning
Vindstød afregner solcelleejeren for den produktion af el på solcelleanlægget, der er registreret i
Datahubben (statens energiportal), såfremt produktionen er berettiget til afregning.
Data for denne produktion indhenter Vindstød automatisk fra statens energiportal, Datahubben, der
drives af Energinet.
Afregningsprisen følger balancemarkedet for produktion time for time fratrukket 4 øre pr. kWh, der
dækker Vindstøds transaktionsudgifter. Afregningspriserne fremgår af de afregningsbilag, som
Vindstød udformer til solcelleejeren.
Vindstød opkræver et månedligt abonnement på 19 kr. inkl. moms.
Såfremt Energinet (staten), andre offentlige myndigheder eller det lokale netselskab påfører Vindstød
omkostninger i forbindelse med Vindstøds køb af el fra solcelleejeren, da fratrækkes disse i
afregningen. Vindstød påfører ikke tillæg for disse omkostninger.
Afregningen sker 1 gang hvert kvartal og senest 45 arbejdsdage efter afslutningen af et kvartal. Såfremt
afregningsdata er forsinkede, da kan afregningstidspunktet udskydes tilsvarende. Der afregnes ikke
beløb, som udgør mindre end 50 kr.
Ovenstående vilkår er gældende for anlæg op til 6 KW. Ved større anlæg
kan der gælde andre vilkår.
2. Overførsel til solcelleejeren samt opkrævning
hos solcelleejeren
I forbindelse med indgåelsen af denne aftale kan Vindstød kræve, at solcelleejeren skal oplyse sit
kontonummer, så Vindstød automatisk kan overføre til solcelleejeren.
Såfremt Vindstød skal opkræve solcelleejeren, hvilket eksempelvis kan ske hvis abonnementet
overstiger produktionen, da vil Vindstød fremsende opkrævning pr. mail, da Vindstød ikke automatisk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0002.png
kan hæve fra solcelleejerens konto. Betalingsbetingelserne er 14 dage fra fakturadato. Ved for sen
betaling opkræves rykkergebyrer i henhold til reglerne herom.
Vindstød opkræver 40 kr. for giroindbetaling, med mindre solcelleejeren har tilmeldt sig
Betalingsservice.
3. Spørgsmål og forespørgsler
For at holde omkostningerne nede for solcelleejeren tilbyder Vindstød alene at besvare spørgsmål og
andre forespørgsler via mail.
Alle henvendelser bedes henvist til emailadressen [email protected]
4. Ansvar
Vindstød er ikke ansvarlig for evt. fejl i Datahubben eller data fra Datahubben eller de konsekvenser
disse måtte have for solcelleejeren.
Såfremt datagrundlaget for et solcelleanlæg måtte ændre sig, herunder men ikke begrænset til, at der
sker ændringer til tidligere oplyste produktionstal, da forbeholder Vindstød sig retten til at korrigere
tidligere afregninger.
5. Opstart, fortrydelsesret, bindingsperiode og
opsigelse
Vindstød starter med at købe el hos solcelleejeren på den dato, der fremgår øverst i aftalen.
Samarbejdet har ingen bindingsperiode for nogen af parterne og opsigelse kan ske med virkning fra
udgangen af enhver måned. Tidligere opsigelse koster den opsigende part 500 kr. inkl. moms. Vindstød
skal bruge disse penge til at foretage slutafregning, der afviger fra månedsafslutningen.
Ved opsigelse af aftalen sletter Vindstød solcelleejerens kontonummer. Solcelleejeren skal således
oplyse dette igen i tilfælde af fremtidige afregninger.
6. Aftagenummer, forbrugs- og
produktionsoplysninger samt samtykke til
henvendelser
Ved indgåelsen af denne aftale, giver solcelleejeren Vindstød tilladelse til at indhente aftagenummeret
og alle tilgængelige produktionsdata for solcelleanlægget. Vindstød kan tilsvarende indhente
forbrugsdata for adressen. Solcelleejeren giver med denne aftale Vindstød lov til at henvende sig via
mail, telefon, sms og brev omkring alle forhold vedr. el. Solcelleejeren kan til enhver tid ophæve denne
aftale, hvorefter Vindstød alene vil henvende sig om afregning af den produktion, der ikke er afregnet
for.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0003.png
7. Certifikater og videresalg af el
Såfremt der udstedes oprindelsescertifikater for solcelleejerens produktion, da tilfalder disse Vindstød
som en del
af denne aftale og uden yderligere beregning.
Vindstød kan videresælge den el, som solcelleejeren producerer og markedsføre denne produktion
som en del af
et samlet elprodukt.
Solcelleejeren kan således ikke videregive disse til 3. part, så længe denne aftale er gældende.
8. Persondata
Vindstødindsamler kun solcelleejerens data i henhold til bestemmelserne i Persondataloven.
Vindstød kan indhente data fra CPR-registeret til entydig identifikation og verifikation af solcelleejeren
samt indberette dette til statens energiportal (”Datahubben”), i forbindelse med registreringer i
Datahubben. Solcelleejerens data vil ikke blive udleveret til 3. mand med mindre andet er aftalt.
Vindstød kan dog give oplysningerne videre til koncernforbundne selskaber.
Solcelleejeren kan bede om at få oplyst, hvilke data, Vindstød har registreret. Undtaget herfra er dog
tilfælde, hvor udlevering/videregivelse er fastsat ved lov, ved retskendelse/ dom eller efter påkrav fra
offentlig myndighed som Vindstød ikke lovligt kan modsætte sig.
Vindstød behandler ikke kreditkortinformationer, da disse alene er registreret hos betalingsformidleren.
Da Vindstød kommunikerer elektronisk til solcelleejerne, for at begrænse omkostninger og
miljøbelastning, skal solcelleejeren løbende holde Vindstød ajour med adresse, mailadresse og evt.
mobilnummer.
Hvis solcelleejeren ønsker betaling via Betalingsservice og i den forbindelse giver oplysninger om
bankkonto via formular på Vindstøds hjemmeside, da opbevares disse data. Når Vindstød opkræver via
Betalingsservice fremgår specifikationer altid på kontrolpanel.
Såfremt solcelleejeren giver oplysninger omkring bankkonto i forbindelse med afregning af
slutopgørelse, da gemmes disse indtil solcelleejeren har bekræftet at afregning er modtaget og at
oplysningerne skal slettes. Vindstød udleverer aldrig bankoplysninger til tredjepart.
Du giver ved indgåelse af aftale Vindstød lov til at kontakte dig pr. mail og telefon i op til 24 måneder
efter at du måtte være stoppet som solcelleejer hos Vindstød, hvor Vindstød kan give dig en
kampagnepris. Såfremt du ikke ønsker dette, kan du blot sende Vindstød besked om dette pr. mail.
Tilsvarende modtager du automatisk nyhedsbreve fra Vindstød, som du også kan afmelde via email.
I sager om afbrydelse af solcelleanlæg kan Vindstød registrere og behandle oplysninger om den
solcelleejer, hvis elforsyning/nettilslutning afbrydes eller forsøges afbrudt. Oplysningerne registreres og
behandles til brug for gennemførelse af den aktuelle afbrydelse og eventuelle fremtidige
afbrydelsessager. Oplysningerne anvendes i kontakten med Solcelleejeren. Vindstød videregiver
oplysninger til Netselskabet i det omfang, det er et nødvendigt led i kommunikationen mellem Vindstød
og Netselskabet, fx om grunden til, at afbrydelse afelforsyningen umiddelbart ikke kan ske.
9. Misligholdelse
I tilfælde af væsentlig misligholdelse af én af parternes forpligtelser i henhold til aftalen, kan den anden
part ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning. Et eksempel på væsentlig misligholdelse er
Solcelleejerens eller Vindstøds manglende opfyldelse af sine betalingsforpligtelser.
Hvis elnetvirksomheden afbryder eller begrænser nettilslutning til solcelleanlægget som følge af forhold
som ikke kan tilskrives Vindstød, betragtes dette ikke som væsentlig misligholdelse af Kundeaftalen fra
Vindstøds side.
Den misligholdende part er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler. Solcelleejeren kan
dog ikke gøre krav på erstatning for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab over for Vindstød A/S.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0004.png
Vindstød kan aldrig gøres erstatningspligtig udover det abonnement, som kunden har betalt til
Vindstød.
Vindstød er heller ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser, samt
ændringer i spændingsniveauet, som alene netvirksomheden bærer ansvaret for.
10. Leveringshindringer og force majeure
Vindstød er ikke ansvarlig for skade eller tab som følge af fejl og afbrydelser i elnettet eller som følge af
indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Energinet.dk.
Vindstød er fri for ethvert ansvar, f.eks. erstatningsansvar, for manglende opfyldelse af sine forpligtelser
i henhold
til aftalen samt følgerne heraf, såfremt Vindstød kan godtgøre, at opfyldelse er umuliggjort grundet
omstændigheder, der er indtruffet uden Vindstød A/S’s skyld, og over hvilke Vindstød ikke er herre, og
som
Vindstød i øvrigt ikke på tidspunktet for denne aftales indgåelse kunne forudse eller burde have taget i
betragtning
eller ved force majeure.
Som eksempel på force majeure kan nævnes krig, ildsvåde, strejke, lockout hærværk, indbrud, IT-
nedbrud, IT-manipulation, mangel på adgang til kvalificeret arbejdskraft samt usædvanlige
naturbegivenheder. Force majeure er desuden gældende i situationer, hvor Vindstød kun ved at
afholde uforholdsmæssigt store omkostninger kan opfylde sine forpligtelser. Såfremt Energinet.dk,
Nordpool, el-netvirksomheden eller den systemansvarlige virksomhed har foretaget indskrænkninger,
pålagt Vindstød begrænsninger, fejl og afbrydelser i elnettet eller erklæret force majeure vil force
majeure ligeledes være gældende.
11. Ændringer og tillæg i aftaleperioden
Vindstød forbeholder sig ret til ensidigt at ændre disse betingelser og vilkårene i aftalen, herunder
priserne.
Væsentlige ændringer til ugunst for Solcelleejeren iværksættes med et forudgående varsel i
overensstemmelse med gældende lovgivning. Vindstød informerer desuden om øvrige ændringer til
ugunst for Solcelleejeren ved individuel kommunikation, enten gennem 1) email eller 2) på
kontrolpanelet eller 3) ved tekst på afregningsbilag.
Ønsker Solcelleejeren ikke at fortsætte aftalen på ændrede vilkår, kan solcelleejeren ophæve denne
aftale.
Vindstød varsler kun de ændringer, som Vindstød er forpligtet til at varsle jf. gældende lovgivning.
12. Tvister
Ønsker solcelleejeren at klage over forhold i forbindelse med aftalen, skal dette ske ved skriftlig
henvendelse til
Vindstød A/S, gennem kontaktformular på www.vindstoed.dk/sol.
13. Tavshedspligt
Parterne har fuldstændig tavshedspligt omkring samarbejdet og brud på dette betragtes som væsentlig
misligholdelse.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0005.png
Aftale om levering af el fra Vindstød A/S
1. Din aftale
Kundenummer
Aftalenummer
Leveringsadresse
Aftaledato
Leveringsstart
Bindingsperiode
Kontrakt udløbsdato
Produkt
Adm. gebyr
Spottillæg
[NUMMER]
[NUMMER]
[ADRESSE]
[DATO]
[DATO]
Ingen
Ingen
Fordelsol
0,00 kr/md
1,00 øre/kWh
2. Om Vindstød A/S
Vindstød A/S er oprindeligt startet af bl.a. Vindenergi Danmark a.m.b.a., som er et andelsselskab, der
er ejet af de danske vindmølleejere og vindmøllelaug samt Vindstød Holding, som bl.a. CapNova A/S
og den danske stat har opstartet. I dag er Vattenfall medejer. Vattenfall er udpeget af staten til at skulle
opføre de nye havvind-parker.
3. El fra danske vindmøller
Vindstød A/S leverer el til danske boliger og virksomheder.
Vindstød er 100 % baseret på danske vindmøller. Du kan løbende følge, hvilke vindmøller, der er med
til at bidrage til Vindstød A/S på
www.vindstoed.dk/hvorfor-vind.
4. Opstart, fortrydelsesret, bindingsperiode og
opsigelse
Du har fortrydelsesret på 14 dage, hvor du uden omkostninger kan fortryde denne aftale. Læs mere
om, hvordan du meddeler fortrydelse og opsigelse på
www.vindstoed.dk/opsigelse.
Opsigelsesvarslet er på løbende måned + 1 måned. Vindstød følger Forbrugeraftalelovens regler om
bindingsperiode på max 5 måneder fra aftalens indgåelse tillagt opsigelsesvarsel. Det fremgår i afsnit 1
om der er en bindingsperiode på denne aftale. Såfremt der er en bindingsperiode på denne aftale, vil
en opsigelse inden periodens udløb indebære et gebyr. Opsigelse efter periodens udløb er derimod
gratis.
Vindstød klarer opgaverne i forbindelse med skiftet fra dit nuværende energiselskab og Vindstød
opkræver ikke gebyrer for dette.
Du vil begynde at få el fra Vindstød, når skiftet fra dit nuværende elselskab er gennemført. Det
forventes at blive den i afsnit 1 nævnte startdato. Såfremt overflytningen fra dit nuværende elselskab
forsinkes, kan leveringsstart og aftaleperiode udskydes tilsvarende af Vindstød. Du kan altid se
forventet dato for leveringsstart på dit kontrolpanel på
www.vindstoed.dk/kontrolpanel.
5. Produkt, periode og overgang til nyt produkt
efter aftaleperioden
Din elaftale er
FordelSol.
Det fremgår af afsnit 1 om der er en udløbsdato på den aftale.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0006.png
6. Leveringssted og flyttemeddelelse
Hvis du skifter bopæl og/eller leveringsadresse bedes du varsle dette til Vindstød hurtigst muligt og
senest 7 arbejdsdage inden flytning. Vindstød kan vælge automatisk at overføre dit abonnement til din
nye leveringsadresse, således at aftalen fortsætter der. Du kan også bede Vindstød om dette, såfremt
Vindstød leverer på den pågældende adresse. Venligst send en mail til [email protected], så
vi kan afklare dette for dig.
Husk straks at aflæse din måler ved flytning. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling,
begæring om konkurs eller indledning af gældssanering skal Vindstød straks underrettes herom, og
måleren skal straks aflæses.
7. Priser
Din pris varierer henover året, idet elpriserne varierer. Denne aftale har varierende pris bestående af
den gennemsnitlige spotpris for el i dit område (NordPool), tillagt profilomkostninger for det reelle
forbrugsmønster. Hertil kommer et spot-tillæg til Vindstød der dækker transaktionsomkostningerne,
certifikater, m.m. Tillægget fremgår af afsnit 1. De endelige priser inkl. bidrag til Vindstød for hver
afregningsperiode vil fremgå på de afregninger, som du modtager efter aflæsninger er foretaget. Til at
dække omkostningerne ved de særlige services for solcelleejere tillægges der 5 øre pr. kWh til net
tariffen (4 øre ekskl. moms).
Gebyrer, tariffer og andre priser kan løbende ses på
http://www.vindstoed.dk/gebyrer
Vindstød A/S’ generelle leveringsbetingelser
Gældende for private husstande.
1. Du modtager 1 samlet regning, når du
opkræves
Med virkning fra den 1. april 2016 gælder engrosmodellen, der betyder at Vindstød udover køb af el
også opkræver netydelse, distribution, skatter og afgifter m.m.
2. Periode og opsigelse
Aftale- og leveringsperiode fremgår af
Aftale om levering af el fra Vindstød A/S.
Her fremgår det også,
hvad der sker efter aftale- og leveringsperiodens udløb.
Opsigelsesvarsel og eventuel bindingsperiode fremgår af
Aftale om levering af el fra Vindstød A/S.
Hvis kunden uberettiget ophæver aftalen, kan Vindstød A/S kræve erstatning for eventuelt tab. Sker
ophævelsen inden bindingsperiodens ophør kan Vindstød opkræve et gebyr på kr. 500,00 inkl. moms.
Såfremt Vindstød har lavet en prissikring for kunden og har haft omkostninger ved dette, kan Vindstød
desuden opkræve de omkostninger hos kunden, som Vindstød ikke kan undgå ved ophævelse af
aftalen.
Alle abonnementer er pr. påbegyndt måned.
3. Levering og måledata
Vindstød A/S forpligter sig til at levere det i
Aftale om levering af el fra Vindstød A/S
specificerede
produkt.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0007.png
De danske netvirksomheder tilstræber en nominel spændingskvalitet i nettet på 230V med maksimale
udsving mellem ÷ 10 % og + 6 %.
Det er elnetvirksomhedens måleudstyr og aflæsninger, herunder selvaflæsninger, der danner grundlag
for afregning.
Såfremt måleværdier mangler eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug, bl.a.
baseret på Kundens tidligere forbrug.
Vindstød A/S er berettiget til på vegne af Kunden at rette henvendelse til elnetvirksomheden, som
foretager måling af elforbruget hos Kunden, hvis Kunden eller Vindstød A/S har formodning om, at de
foretagne målinger ikke er korrekte.
Kunden er ansvarlig for at der er indgået aftale med den lokale elnetvirksomhed om netadgang for det
enkelte forsyningssted og transport af den leverede energi fra det overordnede elnet frem til Kundens
forbrugssted. Hvis kunden allerede modtager el, bør dette ikke være et problem, og kunden skal ikke
foretage sig noget, idet netadgang og transport af el blot fortsætter fra det lokale netselskab.
Det er en forudsætning for Vindstøds levering af elektricitet til Kunden, at Kunden har en aftale om
tilslutning til det kollektive elforsyningsnet med sit lokale Netselskab. Forholdet mellem Kunden og det
lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende Tilslutningsbestemmelser.
Netselskabet forestår transport af den leverede energimængde fra højspændingsnettet og til
forbrugsstedet. I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:
a) Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i
tilfælde af nødvendige arbejder på det kollektive elforsyningsnet.
b) Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til Elanlæg, herunder Elmåler, og Elinstallationer på
Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning
af Elanlæg mv. samt afbrydelse af elforsyning.
c) Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge
for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted.
d) Kunden skal på anmodning fra Netselskabet foretage selvaflæsning af Elmåler og indberette
måleresultatet til Netselskabet.
e) Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af Elmåler og hjemhente forbrugsdata.
f) Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn på, at Elmåleren viser forkert.
Det en forudsætning, at Kunden til enhver tid opfylder sit lokale Netselskabs betingelser for tilslutning til
og anvendelse af det kollektive elforsyningsnet, for at Vindstød kan overholde sine forpligtelser efter
Aftalen og i medfør af disse Leveringsbetingelser.
Vindstød har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med leverandørskiftet over for
Energinet.dk og Kundens Netselskab.
4. Pris, betaling og fakturering
Prisen for køb af el og øvrige prisbestemmelser fremgår af
Aftale om levering af el fra Vindstød A/S.
Hvis din oprindelige aftale er udløbet, vil du kunne se din nye pris og aftale på dit kontrolpanel.
Betaling af ydelser til det offentlige samt netrelaterede omkostninger: Prisen for netydelsen, distribution
af el, tariffer, gebyrer, skatter, afgifter og andet som vedrører netdelen prissættes ud fra netselskabets
og Energinet.dk’s til enhver tid gældende priser. Disse kan rekvireres hos Vindstød eller netselskabet
og kunden opfordres til at holde sig ajour med disse. Netselskaberne og Energinet.dk kan ændre priser
i både opadgående og nedadgående retning. Vindstød varsler kun sådanne ændringer såfremt det
ufravigeligt kræves af lovgivningen.
Vindstød opkræver hos kunden de faktiske omkostninger, som Vindstød betaler på vegne af kunden og
for kundens aftagenummer opkræves af enten netselskabet og Energinet.dk. Såfremt kunden
igangsætter arbejde hos netselskabet, elektrikere eller andre, da vil alle omkostninger, der opstår som
følge heraf blive opkrævet hos kunden. Dette også selvom Vindstød måtte have henvist kunden til
elektriker eller andre.
Vindstød kan dog opkræve håndteringsgebyr på 100 kr., såfremt kunden af netselskabet gennem
Vindstød opkræves særskilte gebyrer o.l., som er udover de normale opkrævninger, som følge af
særlige opgaver udført på installationsadressen af netselskabet.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0008.png
Afregning sker for private kvartalsvist forud á conto. Første afregning kan have længere periode, dog
maks. 5 måneder, hvorefter opkrævninger sker kvartalsvist. Efter aflæsninger af forbruget hos kundens
elmåler, foretager Vindstød korrektioner i forhold til á conto-betalingerne og samtidig tilrettes fremtidige
á conto-opkrævninger. Ved produkter uden fast pris, fakturerer Vindstød den forventede pris på
acontoopkrævningen. Denne kan ændre sige efterfølgende, hvorfor endelig afregning efter aflæsning
kan være forskellig. Dette skyldes at den faktiske pris på en given måned ikke kendes, når der
faktureres forud aconto. Vindstød forbeholder sig dog retten til uden varsel at ændre á conto-
opkrævningerne, såfremt forbruget ændrer sig væsentligt eller i øvrigt ikke svarer til Vindstøds
forventninger.For erhverv opkræves køb skatter og afgifter i henhold til lovgivningen på dette område.
Såfremt kunden øger sit elforbrug væsentligt og f.eks. anskaffer elbil eller skifter til elvarme, da skal
kunden straks meddele dette til Vindstød via mail til [email protected]. Manglende
meddelelse herom anses for væsentlig misligholdelse.
Ved ophør af kundeforhold udformer Vindstød en slutafregning på baggrund af kundens eller
netselskabets aflæsning. Dette sker senest 6 uger efter ophør dog under forudsætning af, at Vindstød
har modtaget og behandlet information fra netselskabet og/eller kunden. Slutopgørelse vil kunden
kunne finde på kontrolpanelet. Netselskaber kan efterfølgende sende korrigerede tal, hvorfor der efter
slutopgørelse kan laves ny korrigeret opgørelse.Ved refundering af penge til kunden, skal kunden
opdatere sine kontooplysninger på Vindstøds hjemmeside. Det er kundens ansvar, at dette sker.
Vindstød kan kræve regulering af det afregnede for en periode, hvori fejl kan påvises. De almindelige
forældelsesregler gælder. Fejl kan også være fejl i skønnet forbrug som konsekvens af manglende
indberetning.
Kunden skal gennem elnetvirksomheden sørge for at sikre Vindstød de måleværdier, som er
nødvendige for at Vindstød kan foretage afregningen korrekt. Ved manglende informationer er Vindstød
berettiget til at afregne á conto, efter et forventet elforbrug i perioden.
Sidste rettidige betaling fremgår af hver faktura. Forfaldsdatoer er fastsat i forvejen til 10/1, 10/4, 10/7
og 10/10 men kan variere. Øvrige afregningstidspunkter vil fremgå af faktura og kan variere grundet
aflæsnings-, tilmeldings- og opsigelsestider m.m..
Ved forsinket betaling tilskrives renter i henhold til Rentelovens bestemmelser, og der pålægges gebyr
for udsendte betalingspåmindelser. Vindstød kan som supplement til at sende rykkere pr. mail også
sende via SMS og foretage telefonisk kontakt herunder lægger beskeder til kunden.
Vindstød forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt at foretage kreditvurdering af kunden. På
baggrund af denne kan Vindstød kræve sikkerhed, forudbetaling eller - forud for leveringsstart - træde
tilbage fra aftalen.I tilfælde af konkurs, tvangsakkord, rekonstruktion, dødsfald skal Vindstød straks
underrettes. I disse tilfælde kan Vindstød kræve forudbetaling eller anden sikkerhed. Såfremt kunden
ikke indenfor Vindstøds frist forudbetaler, betaler forfalden gæld eller stiller den krævede sikkerhed, kan
Vindstød også vælge at ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning.
Hvis der er grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan
Elleverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller
anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en leveringsaftale eller som vilkår for fortsat
levering. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor Elleverandøren.
Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Elleverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst
udgøre 5 måneders betaling. Elleverandøren kan kræve, at sikkerheden er stillet, inden leveringen
påbegyndes eller fortsættes. Se nærmere punkt 11 omkring ophævelse og afbrydelse.
Elleverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden
gæld, som Kunden måtte have til Elleverandøren eller til selskaber, som Elleverandøren er
koncernforbundet med.
Erhvervskunder kan af Vindstød opkræves et depositum, som fastsættes af Vindstød. Dette vil I givet
fald meddeles kunden i form af en opkrævningslinje på fakturaen, under faktura-koden "Dep. afg.".
Depositumets størrelse sættes af Vindstød.
Ved manglende rettidig betaling forbeholder Vindstød sig retten til at afbryde leveringen af el til kunden
med øjeblikkelig virkning og uden yderligere varsler.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0009.png
5. Persondata
Vindstød A/S indsamler kun kundens data i henhold til bestemmelserne i Persondataloven.
Vindstød kan indhente data fra CPR-registeret til entydig identifikation og verifikation af kunden.
Det er et lovgivningsmæssigt krav fra 2015, at alle elhandlere indhenter CPR-numre på el-forbrugerne.
Kundens data vil ikke blive udleveret til 3. mand. Vindstød kan dog give oplysningerne videre til
koncern-forbundne selskaber.
Kunden kan bede om at få oplyst, hvilke data, Vindstød har registreret. Undtaget herfra er dog tilfælde,
hvor udlevering/videregivelse er fastsat ved lov, ved retskendelse/ dom eller efter påkrav fra offentlig
myndighed som Vindstød A/S ikke lovligt kan modsætte sig.
Vindstød behandler ikke kreditkortinformationer, da disse alene er registreret hos betalingsformidleren.
Da Vindstød kommunikerer elektronisk til kunderne, for at begrænse omkostninger og miljøbelastning,
skal kunden løbende holde Vindstød ajour med adresse, mailadresse og evt. mobilnummer.
Dine regninger sendes som udgangspunkt pr. mail. Kunden giver derfor Vindstød samtykke til at
kommunikere pr. mail til kunden omkring alle forhold vedr. levering af el.
Hvis kunden ønsker betaling via Betalingsservice og i den forbindelse giver oplysninger om bankkonto
via formular på Vindstøds hjemmeside, da opbevares disse data indtil tilmelding er gennemført. Når
Vindstød opkræver via Betalingsservice fremgår specifikationer altid på kontrolpanel.
Såfremt kunden giver oplysninger omkring bankkonto i forbindelse med afregning af slutopgørelse, da
gemmes disse indtil kunden har bekræftet at afregning er modtaget og oplysninger kan slettes.
Vindstød udleverer aldrig bankoplysninger til tredjepart.
Du giver ved indgåelse af aftale Vindstød lov til at kontakte dig pr. mail og telefon i op til 24 måneder
efter at du måtte være stoppet som kunde hos Vindstød, hvor Vindstød kan give dig en kampagnepris.
Såfremt du ikke ønsker dette, kan du blot sende Vindstød besked om dette pr. mail. Tilsvarende
modtager du automatisk nyhedsbreve fra Vindstød, som du også kan afmelde via email.
I sager om afbrydelse af elforsyningen registrerer og behandler Vindstød oplysninger om den Kunde,
hvis elforsyning afbrydes eller forsøges afbrudt, herunder oplysninger om 1) forhold, der indebærer, at
afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske, fx pga. forhold vedrørende dyrehold, børn eller
hjælpeløse personer, eller 2) forhold, der giver anledning til overvejelser om sikkerheden for Vindstøds
ansatte eller for personer, der varetager Vindstøds interesser, fx Kundens adfærd, eller 3) øvrige
forhold på Kundens ejendom af relevans for afbrydelsen. Oplysningerne registreres og behandles til
brug for gennemførelse af den aktuelle afbrydelse og eventuelle fremtidige afbrydelsessager.
Oplysningerne anvendes i kontakten med Kunden. Vindstød videregiver oplysninger til Netselskabet i
det omfang, det er et nødvendigt led i kommunikationen mellem Vindstød og Netselskabet, fx om
grunden til, at afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske.
Får Vindstød kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år lever under forhold, der bringer dets
sundhed eller udvikling i fare, sørger Vindstød for, at kommunen underrettes herom i
overensstemmelse med lov om social service. Får Vindstød kendskab til, at dyrehold behandles
uforsvarligt, sørger Vindstød for, at politiet underrettes herom.
6. Misligholdelse
I tilfælde af væsentlig misligholdelse af én af parternes forpligtelser i henhold til Kundeaftalen, kan den
anden part ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning. Et eksempel på væsentlig misligholdelse er
Kundens manglende opfyldelse af sine betalingsforpligtelser, i tilfælde hvor Kunden ikke har
berettigede indsigelser mod kravet.
Hvis elnetvirksomheden afbryder eller begrænser levering til Kunden som følge af forhold som ikke kan
tilskrives Kunden, betragtes dette ikke som væsentlig misligholdelse af Kundeaftalen. Netvirksomheden
er forpligtet til at underrette om planlagte afbrydelser m.v.
Den misligholdende part er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige regler. Kunden kan dog
ikke gøre krav på erstatning for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab overfor Vindstød A/S.
Vindstød A/S er heller ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser, samt
ændringer i spændingsniveauet, som alene netvirksomheden bærer ansvaret for.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0010.png
7. Leveringshindringer og force majeure
Vindstød A/S er ikke ansvarlig for skade eller tab som følge af fejl og afbrydelser i elnettet eller som
følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Energinet.dk.
Vindstød A/S er fri for ethvert ansvar, f.eks. erstatningsansvar, for manglende opfyldelse af sine
forpligtelser i henhold til Kundeaftalen samt følgerne heraf, såfremt Vindstød A/S kan godtgøre, at
opfyldelse er umuliggjort grundet omstændigheder, der er indtruffet uden Vindstød A/S’s skyld, og over
hvilke Vindstød A/S ikke er herre, og som Vindstød A/S i øvrigt ikke på tidspunktet for Kundeaftalens
indgåelse kunne forudse eller burde have taget i betragtning, jf. herved Købelovens § 24. eller ved
force majeure
Som eksempel på force majeure kan nævnes krig, ildsvåde, strejke, lockout hærværk, indbrud, IT-
nedbrud, IT-manipulation, mangel på adgang til kvalificeret arbejdskraft samt usædvanlige
naturbegivenheder. Force majeure er desuden gældende i situationer, hvor Vindstød A/S kun ved at
afholde uforholdsmæssigt store omkostninger kan opfylde sine forpligtelser. Såfremt Energinet.dk,
Nordpool, el-netvirksomheden eller den systemansvarlige virksomhed har foretaget indskrænkninger,
pålagt Vindstød begrænsninger, fejl og afbrydelser i elnettet eller erklæret force majeure vil force
majeure ligeledes være gældende.
8. Ændringer og tillæg i aftaleperioden
Vindstød forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Elleverandøren i medfør af
Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.
Vindstød forbeholder sig endvidere ret til ensidigt at ændre disse Leveringsbetingelser og vilkårene i
Aftalen, herunder priserne. Væsentlige ændringer til ugunst for Kunden iværksættes med et
forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. Vindstød informerer desuden om
øvrige ændringer til ugunst for Kunden ved individuel kommunikation.
Ønsker Kunden ikke at fortsætte Aftalen på ændrede vilkår, kan Kunden ophæve Aftalen
Oplysninger om ændringer meddeles Kunden ved tilsendelse af nye vilkår via e-mail eller på
kontrolpanelet på
www.vindstoed.dk/kontrolpanel.
9. Ophævelse, afbrydelse af levering samt
overdragelse og/eller opsigelse af aftale i
aftaleperioden
Vindstød kan ikke hæve Aftalen om levering af elektricitet til Kunden eller foranstalte afbrydelse af
elforsyningen på grund af manglende betaling for allerede afholdt forbrug.
Vindstød kan varsle ophævelse af Aftalen om levering af elektricitet til Kunden, såfremt Vindstød har
stillet krav om sikkerhedsstillelse efter punkt 6, og sikkerheden ikke er stillet inden for en af Vindstød
fastsat frist. Leveringsaftalen kan ikke hæves, såfremt der er indgået en anden aftale om sikring af den
fremtidige betaling.
Kunden kan ikke kræve levering fra Vindstød, hvis Vindstød berettiget har hævet Aftalen med Kunden,
før Kunden har betalt det beløb, som Kunden skylder for levering af elektricitet.
Afbrydelse: Vindstød kan foranstalte afbrydelse af elforsyningen til Kunden, når Aftalen ophæves.
Forsyningsafbrydelse kan ikke ske, hvis Kunden modtager levering fra en anden elleverandør.
Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen afholdes af Kunden.
Kunden kan kun overdrage aftalen samt dens rettigheder og forpligtelser efter forudgående skriftlig
aftale med Vindstød.
Vindstød A/S kan uden kundens samtykke og uden varsel overdrage aftalen samt dens rettigheder og
forpligtelser til tredjemand.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Opfølgning på Landsforeningens af Solcelleejeres foretræde den 17/1-19
2011950_0011.png
10. Tvister
Ønsker Kunden at klage over forhold i forbindelse med aftalen, skal dette ske ved skriftlig henvendelse
til Vindstød A/S, gennem kontakformular på www.vindstoed.dk/kontakt.
Afviser Vindstød A/S Kundens indsigelser, kan klager indbringes for Ankenævnet på Energiområdet:
Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, [email protected].
Du kan også klage til: http://ec.europa.eu/odr.
Enhver tvist i relation til aftalen, som ikke kan løses i mindelighed mellem Parterne, skal afgøres efter
dansk ret ved Retten i Aarhus som rette værneting. Forbrugerkunden kan dog altid anlægge sag ved sit
hjemting.
Disse generelle leveringsbetingelser udgør sammen med Aftale om levering af el fra Vindstød A/S og
produktbeskrivelsen på Vindstøds hjemmeside, www.vindstoed.dk, den samlede aftale mellem
Vindstød A/S og kunden.
Hvis der er uoverensstemmelser mellem Vindstød A/S’ generelle leveringsbetingelser og Aftale om
levering af el fra Vindstød A/S, har den individuelle aftale forrang.