Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 173
Offentligt
2011623_0001.png
Til medlemmer af EFK-udvalget
CC: Energi- forsynings- og klimaministeren
Dok. ansvarlig: TCA
Sekretær:
Sagsnr: s2018-604
Doknr: d2019-1211-10.0
06-02-2019
Administrative byrder ved fjernvarmeregulering
Kære medlemmer af Energi- forsynings- og klimaudvalget
I december 2017 stemte et flertal i Folketinget for lovforslaget L93, der handlede om stan-
dardisering af regnskabsføring og dataindberetning mv. for varmeforsyningsvirksomheder til
brug for en ny økonomisk regulering, og dermed ny regulering, der potentielt indeholder en
meget stor administrativ byrde og omkostning for varmekunderne
.
Derfor bad udvalget ministeren om at få en redegørelse for de administrative bryder forinden
udstedelse af de bekendtgørelser der følger af vedtagelsen af L93. Den første redegørelse
modtog udvalget den 18. oktober 2018 (EFK alm. del bilag 31).
Dansk Energi reagerede den 25. oktober 2018 (EFK alm. del bilag 37) på ministeriets rede-
gørelse fordi den er mangelfuld og overfladisk. På den baggrund stillede EFK-udvalget yder-
ligere spørgsmål (spm. 64-67 - EFK, alm. del 2018-2019) til ministeren, om de administrative
byrder. I vores optik er svarene igen mangelfulde og giver ikke det nødvendige transparente
grundlag for, at Folketinget kan følge de reelle omkostninger, der følger af de regler man
vedtager.
Det skyldes blandt andet ministeriets konklusioner bygger på en rapport fra BDO, der reelt
kun har vurderet en lille delmængde af den samlede regulering (ændring af anmeldelsesbe-
kendtgørelsen i efteråret 2018) og dernæst at konklusionerne på det lille delområde alene
bygger på teoretiske antagelser vedr. små selskaber og ikke faktiske vurderinger fra større
berørte virksomheder.
Dansk Energi har på denne baggrund nødtvunget fået PwC til at vurdere de administrative
byrder ved ny regulering (vedlagt). I modsætning til ministeriets redegørelse har PwC ind-
draget virkeligheden i analysen forstået på den måde de faktisk har spurgt til og vurderet de
omkostningerne, der opstår hos selskaber, der skal håndtere de administrative krav som
følger af lovgivning og bekendtgørelser i deres egne datasystemer, dvs. fx både små og sto-
re fjernvarmedistributionsselskaber.
Ministeriets redegørelse undervurderer de administrative byrder
PwC vurderer, at det skøn ministeriet har fremsendt til Folketinget (EFK 2018-2019, alm. del,
bilag 31) specifikt vedr. ændringen af anmeldelsesbekendtgørelsen i efteråret 2018, er vur-
deret for lavt. Såvel engangsomkostninger og de varige meromkostninger vurderes af PwC til
at ligge ca. 400% højere end de tal som ministeriet har formidlet til folketinget.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 173: Henvendelse af 6/2-19 fra Dansk Energi om administrative byrder ved fjernvarmeregulering
2011623_0002.png
2
Dertil skal lægges yderligere kommende omkostninger til indberetning i henhold til cost-
drivere i en benchmarking-model samt at udfyldte et pris- og levetidskatalog for samtlige ek-
sisterende anlæg. Tallene i nedenstående tabel vedrører dermed alene de direkte omkost-
ninger som følge af anmeldelsesbekendtgørelsen og ikke de totale omkostninger som følge
af L93.
Administrative omkostninger som følge af anmeldelsesbekendtgørelsen
Mio. kr.
Energi-, forsynings- og klimaministeriet
PwC
Engangsomkostninger
5,3-9,3
11,1-38,8
Varige årlige meromkostninger
2,8-5,7
8,3-27,5
Ministeriet skaber uklarhed om branchens vurdering af de administrative byrder
Det afgørende er naturligvis, at de administrative omkostninger minimeres. Men det spiller
naturligvis også en rolle, at ministeriets sammenligning af egne vurderinger med branchens
behandles fair og redeligt. Ministeriet sammenligner egne vurderinger efter vedtagelse af L93
med branchens vurdering af det lovudkast, som var i høring. Det er naturligvis ikke fair idet
det endelig lovforslag er justeret på en facon, der heldigvis reducerer omkostningerne, men
desværre ikke fjerner dem. At ministeriet på denne facon forsøger at beklikke branchens
troværdighed er besynderligt. Men hvad der potentielt er værre, så fremstår det som om mi-
nisteriet derved prøver at få de faktiske administrative byrder til at fremstå ubetydelige.
En afgørende forskel er, at branchens estimater var baseret på en
standardkontoplan,
hvil-
ket, der var krav om i høringsudgaven af L93, og som ville betyde store ændringer i regn-
skabssystemer. Mens ministeriet har vurderet de administrative byrder ved en
konterings-
vejledning,
som er mindre indgribende ift. eksisterende regnskabssystemer.
PwC gør det således klart, at krav om en særlig
kontoplan
vil
”…både
medføre meget høje
implementeringsomkostninger og øgede løbende omkostninger…”
sammenlignet med krav
om en
konteringsvejledning.
Men der sondres ikke mellem begreberne i orienteringerne til
Folketinget.
Jeg vil på den baggrund opfordre udvalget til fremadrettet at sikre, at ministeren får sine em-
bedsmænd til at give bedre orienteringer omkring de administrative byrder om ny fjernvarme-
regulering ved kommende ændringer af bekendtgørelser.
Som minimum bør udvalget bede ministeren om:
1) at sikre at embedsmændene får foretaget seriøse undersøgelser af omkostningerne
med inddragelse af branchen, og
2) at embedsmændene fokuserer på at reducere de faktiske administrative byrder i ste-
det for at forsøge skygge for de reelle omkostninger ved at skabe uklarhed omkring
branchens estimater og ved at sammenblande usammenlignelige regnskabsmæssige
begreber.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Administrerende direktør
Dansk Energi
Vedhæftet er rapport fra PwC