Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 171
Offentligt
2009972_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for
Energiadministration/Forvaltning
og Administration af VE-
ordninger
Dato
18. januar 2019
J nr.
2019-124
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om fritagelse for betaling
til dækning af offentlige forpligtelser i medfør af § 8 a og § 8 b i lov om
elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet
af egenproducenten
Et udkast til bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige
forpligtelser i medfør af § 8 a og § 8 b i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af
elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten har været sendt i
høring i perioden fra den 6. december 2018 til den 3. januar 2019.
Der er modtaget i alt 11 eksterne høringssvar. Følgende høringsparter har angivet,
at de ikke har bemærkninger til udkast til bekendtgørelse: Dansk
Arbejdsgiverforening og Dansk Byggeri.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til bekendtgørelse:
Dansk Energi, DENFO, Energinet, Landsforeningen af solcelleejere, Radius,
Tekniq og Ørsted, herudover har enkelte private personer afgivet høringssvar.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger til punkterne vil fremgå i kursiv.
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk i høringsnotatet, men vil blive offentliggjort i deres fulde længde på
www.hoeringsportalen.dk.
Høringssvarene har følgende emner:
1. De nye regler og reglerne om nettoafregning
2. Netvirksomhedernes forpligtelser
3. Regulering af netvirksomhedernes målinger
4. Andet
1. De nye regler og reglerne om nettoafregning
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0002.png
Dansk Energi, DENFO, Energinet, Landsforeningen af solcelleejere, Radius og
Ørsted, anfører alle bemærkninger til, hvordan de nye regler spiller sammen med
reglerne om nettoafregning.
Bemærkninger:
Energistyrelsen skal præcisere, at der er tale om en ny bekendtgørelse for
øjebliksforbrug, som ikke har til hensigt at ændre eller ophæve de eksisterende
regler
i
nettoafregningsbekendtgørelsen.
Nettoafregningsbekendtgørelsen
regulerer alene nettoafregning på timebasis og årsbasis og er fortsat gældende for
de anlæg, som allerede er godkendt efter disse regler og som fortsat kan blive
godkendt efter disse regler.
Den nye bekendtgørelse skal sikre, at det forbrug egenproducenter
har ”før”
måleren fritages helt eller delvist for at betale beløb til dækning af offentlige
forpligtigelser,
herunder
pristillæg
til
miljøvenlig
elektricitet
(PSO).
Egenproducenten vil således alene betale sådanne beløb for det forbrug, der
trækkes fra det kollektive net.
Det er således ikke hensigten med den nye bekendtgørelse om øjebliksafregning,
at der skal ske en nettoopgørelse af produktion og forbrug. Bemærkningerne har
således ikke givet anledning til ændringer i den endelige bekendtgørelse.
DENFO anfører i høringssvaret, at der er uoverensstemmelser mellem høringsbrev
og udkast til bekendtgørelse fsva. hvilke anlæg, der er omfattet af den nye
bekendtgørelse.
Bemærkninger
Energistyrelsen er enig i, at ordlyden i høringsbrevet kan give anledning til tvivl om,
hvilke anlæg der er omfattet af bekendtgørelsen. Energistyrelsen skal dog
bemærke, at det fremgår af bekendtgørelsen, hvilke anlæg der er omfattet og
således kan opnå en hel eller delvis fritagelse for at betale beløb til dækning af
offentlige forpligtigelser, herunder pristillæg til miljøvenlig elektricitet.
Udkastets § 3 regulerer de ”store” anlæg, hvorefter der kan ske fritagelse for
betaling af pristillæg til miljøvenlig elektricitet, mens § 4 regulerer de ”små” anlæg,
hvorefter der kan ske fritagelse for beløb til dækning af offentlige forpligtigelser,
herunder pristillæg til miljøvenlig elektricitet. Bemærkningen har således ikke givet
anledning til ændringer i den endelige bekendtgørelse
Radius spørger til, om ordlyden i udkastets § 2, nr. 6 er korrekt, idet det heri
nævnes de kollektive elforsyningsvirksomheders ydelse af pristillæg.
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0003.png
Bemærkninger
Energistyrelsen forstår bemærkningen som om, at der er tvivl om, hvem der
udbetaler pristillæggene. Energistyrelsen skal bemærke, at det er Energistyrelsen,
der fra den 1. januar 2018 udbetaler de forskellige pristillæg.
Energistyrelsen er enig i, at ordlyden ikke er korrekt. Energistyrelsen har derfor
tilrettet bekendtgørelsens ordlyd i henhold hertil.
Dansk Energi anfører, at der i dag findes to former for øjebliksafregning af
nettoafregnede kunder. Disse er mere teknisk benævnt ved nettoafregningsgruppe
4 og 5. Gruppe 5 forudsættes ikke at lægge strøm ud på det kollektive elnet, og
behøver derfor ikke en elhandler/balanceansvarlig for produktionen. Udkastet til
bekendtgørelse indeholder ikke en sådan sondring.
Dansk Energi anfører videre, at det er vigtigt med en håndteringsmulighed, idet
netselskabers oprettelsesproces stopper, hvis der ikke er valgt en elhandler, når
det er påkrævet. Det er med andre ord vigtigt enten 1) som default at forudsætte og
forlange både en elhandler/balanceansvarlig for forbrug og produktion eller
alternativt 2) at forlange en stillingtagen fra egenproducenten om strøm vil blive lagt
ud på det kollektive elnet.
I denne forbindelse vil det skulle overvejes, om der skal være bagatelgrænser for
strøm lagt ud på det offentlige elnet og det vil skulle fastlægges, hvad
mekanismerne skal være for håndtering af egenproducenters skift mellem disse to
situationer
hvis begge situationer skal være tilladte.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at nettoafregningsgrupperne er en del af Energinets
tekniske håndtering af produktionsanlæggene. Energistyrelsen har tidligere været
en del af et markedssamarbejde, hvori markedsaktørerne var i dialog med
hinanden for at sikre den mest hensigtsmæssige håndtering af de forskellige
elproducenter. Det er Energistyrelsens vurdering, at det er hensigtsmæssigt, at
denne model fortsætter. Energistyrelsen har været i dialog med markedsaktørerne
om, at der i regi af Energistyrelsen vil blive sikret et forum, hvor disse praktiske
forhold kan blive drøftet.
Energistyrelsen har på et møde med bl.a. Energinet aftalt, at Energinet skulle
igangsætte en analyse af data, og sammen med markedsaktørerne komme med et
kvalificeret bud på en hensigtsmæssig bagatelgrænse for, hvornår en elproducent
skal indgå aftale med en produktionselleverandør om håndtering af
overskudsproduktion, som leveres til det kollektive elforsyningsnet. Energistyrelsen
afventer fortsat udspil fra Energinet og vil derefter tage stilling til, om en sådan
bagatelgrænse eventuelt skal regelfastsættes. Bemærkningerne har således ikke
givet anledning til ændringer i den endelige bekendtgørelse.
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0004.png
Dansk Energi og Energinet spørger til, hvordan de nettoafregnede kunder (gruppe
4 og 5) med øjebliksafregning, altså de anlæg, der er godkendt efter netto-
afregningsbekendtgørelsens regelsæt, fremover skal håndteres.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at de anlæg, der allerede er godkendt til nettoafregning
efter nettoafregningsbekendtgørelsen, bibeholder deres godkendelse i det omfang,
at anlæggene og anlægsejerne forsat opfylder betingelserne for nettoafregning.
De anlæg, der er godkendt til nettoafregning vil således fortsat kunne skifte
nettoafregningsgruppe. Det vil derimod ikke være tilfældet for de anlæg, der
omfattes af den nye bekendtgørelse om fritagelse
for betaling til dækning af
offentlige forpligtelser, herunder pristillæg til miljøvenligt elektricitet.
Bemærkningerne har således ikke givet anledning til ændringer i den endelige
bekendtgørelse.
Energinet har anført, at definitionen i § 2, nr. 2 (Øjebliksforbrug: Elforbrug som sker
samtidig med at elektriciteten produceres på Elproduktionsanlægget) kun er 100
pct. dækkende for egenproducenter med summationsmålere med mindre forbrug
og produktion sker på samme fase.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at den foreslåede bekendtgørelse vedrørende
øjebliksforbrug i praksis på dette punkt, skal ses som en videreførelse af
Energinets nuværende håndtering af anlæg, der afregnes på øjebliksbasis.
Energistyrelsen vil indgå i dialog med Energinet, hvis Energinets praktiske
håndtering af de nuværende og nye anlæg med øjebliksafregning, giver
udfordringer. Bemærkningen har således ikke givet anledning til ændringer i den
endelige bekendtgørelse.
Energinet ønsker præciseret, om definitionen i § 2, nr. 3 (Idriftsættelsestidspunktet:
Det tidspunkt, hvor elproduktionsanlægget kan producere og levere strøm til eget
forbrug eller det kollektive elforsyningsnet), som er præciseret i udkast til
bekendtgørelse også er gældende for time-/års-afregnede eller kun for anlæg
omfattet af denne bekendtgørelse?
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at idriftsættelsestidspunktet som defineret i
bekendtgørelsen alene er gældende for bekendtgørelsen.
Bemærkningerne har således ikke givet anledning til ændringer i den endelige
bekendtgørelse.
Ørsted anfører, at det er relativt svært at læse direkte af udkastet, at der ikke
lægges op til en ændring af nettoafregningsbekendtgørelsen. De opfordrer derfor til
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0005.png
at tydeliggøre ændringen, således at der ikke bruges tid på sagsbehandling, hvor
dette er unødvendigt.
Bemærkninger
Energistyrelsen har taget bemærkningerne til efterretning, og vil derfor foretage en
kommunikationsindsats i forbindelse med bekendtgørelsens ikrafttrædelse.
2. Netvirksomhedernes forpligtelser
Dansk Energi og Energinet bemærker, at netvirksomheden ikke har oplysninger om
lejeren (forbrugeren generelt) og ønsker derfor at få afklaret, hvordan
netvirksomheden skal tage stilling til det, som de i bekendtgørelsesudkastet bliver
pålagt.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at netvirksomhederne og Energinet i dag, jf.
bekendtgørelse om stamdataregistret for elproducerende anlæg, skal indhente
stamdata eksempelvis ejerforhold, placering, tekniske forhold m.v. Dette er
gældende for de anlæg, som er omfattet af netvirksomhedernes og Energinets
måleransvar, jf. elforsyningsloven.
Energistyrelsen er enig i, at det ikke er muligt for netvirksomhederne at påse, om
lejere opfylder alle betingelserne nævnt i bekendtgørelsens § 5. På den baggrund
er den endelige bekendtgørelse ændret, så netvirksomhederne alene skal påse, at
betingelserne for en hel eller delvis fritagelse for at betale beløb til dækning af
offentlige forpligtigelser, herunder pristillæg til miljøvenlig elektricitet, er opfyldt.
Dansk Energi oplyser, at det ikke synes klart ud fra bestemmelserne i §§ 6 og 7
sammenholdt med §§ 3-5 fra, hvilket tidspunkt fritagelsen skal gælde fra. Det
fremgår af §§ 3 og 4, at fritagelsen bl.a. er betinget af, at anlægget er anmeldt til
stamdataregistret. Samtidig fremgår det af § 6, at fritagelsen gælder fra
idriftsættelsestidspunktet. Der vil kunne forekomme situationer
uagtet af
netselskaberne stiller krav om det modsatte
at et anlæg bliver idriftsat før
anmeldelsen sker til netselskabet. Det fremstår uklart, om bestemmelsen skal
forstås sådan, at det uagtet er idriftsættelsestidspunktet, der er afgørende som
tidspunkt for fritagelsens begyndelse.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at retten til at opnå fritagelse
for betaling til dækning af
offentlige forpligtelser, herunder pristillæg til miljøvenligt elektricitet,
har virkning fra
idriftsættelsestidspunktet. Det er samtidig Energistyrelsens vurdering, at den
praktiske håndtering, der eksisterer på området i dag, ikke ændres ved den nye
bekendtgørelse. Netvirksomhederne vil fortsat skulle sikre de påkrævede målinger
af produktionen fra anlæggene, når et anlæg kobles til nettet i deres netområde og
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0006.png
anmeldes til stamdataregistret. Bemærkningen har således ikke givet anledning til
ændringer i den endelige bekendtgørelse.
Energinet
gør opmærksom på, at ”§
3 stk. 2.
eller er beliggende på
forbrugsstedet og for anlæg omfattet af stk. 1, nr. 3, at anlægget er beliggende på
forbrugsstedet”, bør ændres til samme beskrivelse som § 4, stk. 2, da et
øjebliksforbrug kun kan lade sig gøre, hvis produktionsanlægget er tilsluttet i
forbrugsinstallationen.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at ”forbrugssted” er defineret i elforsyningsloven § 5,
stk. 1, nr. 7, som ”Punkt, hvorfra der aftages elektricitet til ét samlet
matrikelnummer eller til sammenhængende bygninger fordelt på flere
matrikelnumre
med
kun
én
forbruger
af
elektricitet”.
Energistyrelsen har forstået Energinets bemærkning til § 3, stk. 2 som værende af
teknisk karakter. Bemærkningen har således ikke givet anledning til ændringer i
den endelige bekendtgørelse.
3. Regulering af netvirksomhedernes målinger
Dansk Energi og Energinet har spørgsmål til, hvorvidt der skal oprettes
retningslinjer for måling, og hvem der i givet fald skal definere disse. De nuværende
retningslinjer for måling gælder kun for bekendtgørelse nr. 1749 af 26. december
2017
om
nettoafregning
for
egenproducenter
af
elektricitet
(nettoafregningsbekendtgørelsen), jf. § 16, stk. 2. Forskrift D1 regulerer i dag
hverken nettoafregning eller øjebliksafregning.
Lige såvel som nettoafregningsbekendtgørelsen giver Energinet hjemmel til at
fastlægge retningslinjer for måling til brug for nettoafregning, så bør også en
bekendtgørelse om PSO-fritagelse for øjebliksafregnede egenproducenter give
Energinet en hjemmel til at fastlægge målingen i den forbindelse.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at krav til kollektiv elforsyningsvirksomhed fremgår af
kap. 4 i lov om elforsyning. Heraf fremgår det, at en netvirksomhed skal måle den
elektricitet, der transporteres igennem virksomhedens net, og den elektricitet, der
leveres til elforbrugere eller aftages fra elproducenter inden for netvirksomhedens
netområde. Det fremgår ligeledes af lovens § 28, stk. 2, nr. 13, at Energinet har
pligt til, at udarbejde forskrifter, som er nødvendige for elmarkedets funktion,
herunder forskrifter om aktørernes pligter og rettigheder. Det er derfor
Energistyrelsens vurdering, at der ikke er behov for en særskilt hjemmel til at
pålægge indhentning af målinger og udarbejdelse af forskrifter. Bemærkningerne
har således ikke givet anledning til ændringer i den endelige bekendtgørelse.
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 171: Udstedelse af bekendtgørelse om fritagelse for betaling til dækning af offentlige forpligtelser i lov om elforsyning for øjebliksforbrug af elektricitet produceret på visse anlæg ejet af egenproducenten udstedt den 1/2-19
2009972_0007.png
4. Andet
Dansk Energi, Radius og Ørsted opfordrer til, Energistyrelsen inddrager eksperter
fra branchen med henblik på at sikre drøftelser af de markeds- og procesmæssige
forhold, der kan/skal støtte op om den nye bekendtgørelse.
Bemærkninger
Energistyrelsen skal bemærke, at styrelsen i høj grad ønsker, at indgå i dialog med
eksperterne i branchen. Styrelsen vil snarest muligt indkalde til dialogmøde med
deltagerne af den tidligere nettoafregningsgruppe.
Tekniq bemærker, at det er uklart, om bekendtgørelsen giver mulighed for
solcelleejere til at producere el til eget forbrug uden at betale elafgift m.m. af den
energi som forbruges, samtidig af solcelleanlæg.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at elafgiftsfritagelsen for det direkte egetforbrug følger
af lov om elafgift af elektricitet. Denne fritagelse omhandler anlægsejerens egen
produktion af el fra anlæg, som anvender vedvarende energi og som direkte
forbruges. Den nye bekendtgørelse ændrer ikke på reglerne i lov om elafgift af
elektricitet. For yderligere spørgsmål vedrørende elafgiftsfritagelse for egetforbrug
må Energistyrelsen henvise til Skattestyrelsen.
Private høringsparter foreslår, at fritagelsen bliver ens for alle typer af produktion af
CO
2
-fri energi, hvad enten denne energi produceres via sol, vind eller vand, og at
grænse for fritagelsen skal være 100 kW, for dermed at der er ens regler for alle og
for at give incitament til at opstille og drive mindre anlæg, uden at der gives
spekulationsmulighed.
Bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at de fastsatte anlægsgrænser tager højde for den
enkelte energitypes produktionseffektivitet. Grænserne er derfor fastsat på en
sådan måde, at en anlægsejer kan opnå helt eller delvis fritagelse
for betaling til
dækning af offentlige forpligtelser, herunder pristillæg til miljøvenligt elektricitet,
for
sit forbrug pba. ca. samme årlige elproduktion uanset, hvilken energitype, der er
tale om.
Side 7/7