Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 16
Offentligt
1950950_0001.png
Vision og konkret anbefaling
AFFALD SKAL BLIVE
TIL NYE RÅVARER PÅ
ET CIRKULÆRT OG
REGULERET MARKED
DET ER NU
Men udviklingen går baglæns
s. 2
DET ER MULIGT
Men det kræver vilje til forandring
s. 6
DET ER KONKRET
Erhvervslivets anbefaling på to sider
s. 10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0002.png
DET ER NU
Årtiers nøl spænder ben for
fremtidens affaldssektor
Danmark var først med at skifte lossepladser ud med
forbrænding. Nu skal vi videre. Det er alle er enige om. Men
reelt er vi ved at komme sidst med cirkulær økonomi og
materialecirkulation.
Verden har de sidste 20 år bevæget sig langt
på affaldsområdet. Flere lande omkring os har
skabt markeder for genanvendte ressourcer og
er langt fremme med teknologi og investerin-
ger i nye anlæg.
I samme periode har Danmark bevæget sig
baglæns. Blot fra 2010 til 2014, som de nyeste
tal dækker, er Danmark faldet fra en 8. plads til
en 10. plads i EU målt på at genanvende affald.
Den udvikling skal vendes. Ambitionen bør
være, at Danmark er i front, så vi genanvender
mere og bedre, holder affaldsressourcerne i
landet, skaber arbejdspladser og understøtter
udviklingen af cirkulære forretningsmodeller.
Debatten om en grundlæggende ny organi-
sering af affaldssektoren har kørt siden 2002.
De nuværende regler bygger på udfordringer,
teknologi og miljøforståelse fra 1980’erne.
Rammer og opgavefordeling mellem kom-
muner og private er uklare, og uklarhedheden
hæmmer private investeringer og opbygning
af kapacitet.
Modsat betyder de manglende beslutninger, at
kommunerne investerer storstilet ud fra lokale
mål i ulige konkurrence med private. Kom-
munerne overtager flere og flere aktiviteter,
og sektoren bevæger sig i en tiltagende lokal
retning, hvor national ensartethed og stordrift
negligeres til fordel for suboptimering, uensar-
tede anlæg og løsninger i mindre skala.
Situationen er lige nu
At private investerer markant mindre i
Danmark end i landene omkring os
At der ikke bliver tænkt i helhed,
ensartethed og storskala
At kommunerne investerer i anlæg, der
primært dækker lokale behov
At der er tiltagende ulige konkurrence
mellem kommunale og private
At virksomhederne mister konkurrence­
kraft over for landene omkring os
Det er modsat de strategier og mål, der har
været talt om i årevis.
Det haster, hvis ikke Danmark skal låses fast
af kommunale, knobskudte millioninvesterin-
ger og dermed miste muligheden for at træffe
strategiske beslutninger med blik for helheden
og fremtiden. Jo længere vi sakker bagud og
jo flere kommunale investeringer, der foreta-
ges – jo længere bliver vejen tilbage. Derfor er
det nu, der skal træffes langsigtede politiske
beslutninger, som kan skabe rammerne for en
bedre udvikling.
DANMARK ER I DAG ET AF DE LANDE
I EUROPA, DER FORBRÆNDER MEST
AFFALD. VI BRÆNDER I DAG CA. 25 PRO-
CENT AF DEN SAMLEDE MÆNGDE AF-
FALD SVARENDE TIL 3 MILLIONER TONS.
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0003.png
Danmark sakker bagud i EU målt på genanvendelse
Genanvendelse 2010
Luxembourg
Holland
Belgien
Italien
Østrig
Storbritanien
Polen
Danmark
Tyskland
EU (28 lande)
Slovenien
Sverige
Tjekkiet
Litauen
Frankrig
Portugal
Spanien
Cypern
Letland
Slovakiet
Irland
Ungarn
Rumænien
Finland
Bulgarien
Kroatien
Malta
Estland
Grækenland
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Genanvendelse 2014
Belgien
Slovenien
Holland
Italien
Luxembourg
Østrig
Letland
Polen
Tjekkiet
Danmark
Storbritanien
Litauen
EU
(28 lande)
Tyskland
Portugal
Frankrig
Sverige
Kroatien
Spanien
Irland
Finland
Slovakiet
Ungarn
Cypern
Rumænien
Malta
Estland
Bulgarien
Grækenland
0%
20%
40%
60%
80%
100%
Målt på evnen til at genanvende affald er Danmark fra
2010 til 2014 faldet fra en 8. plads til en delt 10. plads i
EU sammen med Storbritanien. (Kilde: Eurostat)
Stigende råvarepriser presser konkurrenceevnen
Udgifter til løn m.m.
23%
52%
Udgifter til råvarer og
forarbejdede materialer
Udgifter til tjenester,
18%
vand m.m.
Udgifter til energi
7%
Udgifter til råvarer udgør størstedelen af produktions-
virksomhedernes omkostninger. Samtidig betyder sti-
gende knaphed på ressourcer, at råvarepriserne stiger.
Derfor er det – også for konkurrenceevnen – nødvendigt
at omstille til cirkulær økonomi, så råvarerne forbliver
længere tid i kredsløbet. Det er samtidig nødvendigt, at vi
sikre en effektiv og konkurrencedygtig affaldsbehandling
for dansk affald, således at danske virksomheder ikke
taber konkurrencekraft. (Kilde: Danmarks Statistik)
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0004.png
CASE
Lovgivning og kommuner
bremser bio-frontløber
Affaldslovgivningen var tæt på at standse
millioninvestering i bioanlæg på Fyn. Men
lovgivningen blev ændret og 100 millioner kroner
investeret. Nu vil kommunen investere i et tilsvarende
og konkurrerende anlæg.
Danmark har efterhånden en række state-of-
the-art anlæg, som kan omdanne madaffald til
nye ressourcer i form af gødning og bioenergi.
Men desværre understøtter lovgivningen og
rammevilkårene ikke udviklingen. Faktisk viser
sagen om NC Miljø på Fyn tydeligt, hvordan
den nuværende lovgivning står i vejen for
udvikling af affaldssektoren og hæmmer er-
hvervslivet i at satse.
NC Miljø er en frontløber, der både er blevet
bremset af lovgivningen og nu også risikerer
ulige konkurrence fra et kommunalt finansieret
projekt – efter der er investeret 100 millioner
private kroner i et anlæg, der kan netop det,
samfundet ønsker.
NC Miljø var tidlig med at investere massivt i ud-
vikling af teknologi, der kan omdanne organisk
affald til biopulp. Og i samarbejde med Energi
Fyn byggede de en rørledning fra det nye anlæg
og direkte ind i energianlægget ved siden af. En
symbiose, hvor affald bliver til nye ressourcer.
Udfordringen var bare, at en stor del af det
madaffald, som NC Miljø modtog, kom fra
madspild i detailhandlen. Derfor var det fortsat
emballeret.
Lovgivningen var på det tidspunkt, at emballe-
ret madaffald skulle køres til forbrænding. Det
krævede dermed ændret lovgivning at få lov til
at sortere og genanvende plasten fra embal-
lagen og bruge de udløbne fødevarer som
energikilde og gødning.
Da den forhindring var overkommet – og pen-
gene investeret – kom Odense Kommune ind
i billedet. De har netop besluttet at investere
et tocifret millionbeløb i et anlæg, der kan det
samme. Begrundelsen er, at kommunen ikke
vil risikere et privat monopol. Men virkelighe-
den er, at der allerede er seks anlæg i Dan-
mark, der kan det samme.
Kommunerne kan under hvile-i-sig selv prin-
cippet etablere anlæg uden økonomisk risiko.
Og med anvisningsret, lokalplaner og tilsyn i
hånden kan de sikre sig adgang til affaldet for
næsen af de private, der har taget risikoen og
er gået forrest. Det er ulige konkurrence.
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0005.png
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0006.png
Affaldssektoren
skal indrettes efter
aftagernes behov
Affald skal ses som en råvare. Derfor
skal det konkurrenceudsættes, og
sektoren skal tage afsæt i aftagernes
behov. Sådan er det ikke i dag.
DET ER MULIGT
Cirkulær økonomi betyder – på affaldsområdet
– at mest muligt affald skal genanvendes og
indgå i ny produktion. Det kræver et paradig-
meskifte.
Før cirkulær økonomi blev et begreb var affald
noget, borgerne skulle af med nemmest muligt
og med færrest mulige negative konsekvenser
for miljøet. Affald var et problem, og fokus var
på borgerens bekvemmelighed.
Men hvis affald skal være en råvare for produkti-
onsvirksomheder, så skal affaldssektoren sætte
kunden – produktionsvirksomhederne – i fokus.
Aftagerens behov skal være styrende for
udviklingen. Sektoren skal indrettes til at
matche udbuddet med efterspørgslen hos
dem, der vil købe genanvendte råvarer i stedet
for jomfruelige. Der skulle gerne blive flere af
dem.
Led for led gennem kæden fra skraldespand til
samlebånd skal der styres efter markedet og
efterspørgslen, så vi sorterer affaldet i frakti-
oner, der kan afsættes på markedet. På den
måde sikrer vi reel genanvendelse. For det er i
sidste ende produktionsvirksomhederne, der
skal drive den cirkulære omstilling.
Kommunernes rolle som myndighed og plan-
lægger skal stå stærkt og bl.a. være garant for,
at indsamling og kildesortering fungerer for
borgerne, der skal af med affaldet.
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0007.png
Derfor peger erhvervslivet på konkurren-
ceudsættelse af alt affald som vejen frem.
Genanvendelse af affald er en opgave for
private virksomheder på et reguleret marked.
At være råvareleverandør er ikke en kommu-
nal kerneopgave.
”Hvis affald skal være en
råvare for produktions­
virksomheder, så skal
affaldssektoren gennemsyres
af samme kundeorienterede
tankegang som i enhver
produktionsvirksomhed.
Kunden skal i fokus.”
HVIS AFFALD FOR ALVOR SKAL BLIVE
EN RÅVARE, KRÆVER DET BL.A.:
• Stabil og dokumenteret kvalitet i de
genanvendte materialer.
• Forsyningssikkerhed for aftagerne.
• At genanvendte materialer kan konkur­
rere på pris og kvalitet med jomfruelige.
• Investeringer i teknologi og innovation –
ikke alle løsninger er på plads endnu.
• Flere, større og mere specialiserede
genanvendelsesanlæg, så Danmark i
storskala kan koble sig på et europæisk
marked – retningen er allerede sat i EU’s
affaldsdirektiver, og handel med affald
bliver stadig mere international.
• At de virksomheder, der har evnerne
til genanvendelse, kan få adgang til
affaldet. For nogle affaldstyper vil der
kun være økonomi i storskalaanlæg, hvis
affald fra private og erhverv puljes.
7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0008.png
CASE
Sammenblanding i indsamlingen
hæmmer genanvendelse
Reiling Glasrecycling Danmark ApS er en tysk-
ejet familievirksomhed, der har specialiseret
sig i genbrug af bl.a. glas. Virkomheden har af-
delinger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark.
De oplever, at den kommunale trend med
sammenblanding af plast-, metal- og glasaf-
fald udfordrer kvaliteten i det genbrugsglas,
virksomheden oparbejder.
“Risikoen er, at vi kan ende med ikke at kunne
oparbejde glasset til den kvalitet, glasvær-
kerne kræver. Kravet er maksimalt 20 gram
urenheder per ton glas. Det er ikke meget. Til
gengæld er gevinsten stor. Udover at materia-
lerne bliver genanvendt, sparer glasværkerne
30-35 procent energi, når de bruger genan-
vendt glas”, siger afdelingsleder Kim Lykke fra
Reiling Glasrecycling Danmark ApS.
Han ønsker sig derfor, at flere kommuner end i
dag tager hensyn til næste led i kæden, når de
indsamler. Bl.a. skal de sikre, at glas og plastik
adskilles i indsamlingen. Ellers kan produkti-
onsvirksomhederne blive tvunget til at vælge
det genanvendte glas fra eller nøjes med en
mindre andel af ”gammelt glas” i produktio-
nen. Begge dele hæmmer genanvendelsen.
Problemet findes tilsvarende i andre dele af
affaldsbranchen. Derfor ønsker erhvervslivet
bredt, at der i højere grad tages hensyn til
afsætningsmulighederne, når indsamlingen af
affald hos borgerne tilrettelægges.
CASE
Spild af fiskekasser blev til
millionforretning
Familien Steffensen vidste for få år siden ikke
noget om plastik. De levede af at købe og sæl-
ge fisk i Hanstholm-virksomheden Hawfisk.
Det gør de stadig – men irritation over tomme
fiskekasser, der fyldte op til ingen nytte, blev
startskuddet til en ny virksomhed.
De købte en kværn og begyndte at komprimere
kasserne. Det kom der en egentlig virksomhed
ud af. Siden har de investeret i en fabrik, der
kan omdanne fiskekasserne til PS-granulat,
der er en råvare for plastproducenter.
EPS-recycle er i dag blevet til en millionfor-
retning, der forarbejder plastik fra Sverige,
Danmark, Polen, Holland og Frankrig. Og
forventningen er, at de også vil modtage plast
fra USA, Skotland, Irland, England, Estland og
Italien inden længe.
Virksomheden EPS-recyle var aldrig blevet til
noget, hvis ikke adgangen til erhvervsaffald var
blevet liberaliseret i 2009. Så havde de nemlig
ikke haft lov til at arbejde med affaldet, som
kommunen før havde monopol på. Dette skal
affaldslovgivningen kunne rumme mere af.
8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0009.png
CASE
Stena Recyclings
investeringer går uden
om Danmark
Stena Recycling investerer store
beløb i anlæg og teknologi til gen­
anvendelse. Bare ikke i Danmark.
Svenske Stena Recycling opererer i både
Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen. De
investerer millionbeløb i anlæg og teknologi til
affaldshåndtering - blandt andet til behandling
og genanvendelse af plastik- og elektronikaffald.
De nærmer sig milliarden i investeringer i
Sverige og er i fuld gang med et større investe-
ringsprojekt i Polen.
I Danmark ser det anderledes ud. Her har
virksomheden inden for de seneste 10 år kun
gennemført én større investering. Nemlig i et
metalbehandlingsanlæg i Grenå til omkring
70 millioner kroner, der leverer iturevet metal
videre til forarbejdning i Sverige.
For Stena Recycling er det i princippet ligegyl-
digt, hvilket land der investeres i, bare ”busi-
ness-casen” hænger sammen. Og her spiller
forsyningssikkerhed en afgørende rolle.
Det handler om stabile rammer, så de er sikre
på at kunne få de mængder, de skal bruge for
at tilfredsstille efterspørgslen og fylde anlæg-
get. Det handler også om, at de skal kunne ind-
gå aftaler med mange forskellige leverandører
af affald, så de ikke risikerer, at fødekæden
tørrer ud. Dét halter det med i Danmark, fordi
kommunerne har monopol på husholdnings-
affaldet, og fordi de bruger monopolet til selv
at investere i lokale små anlæg i stedet for via
udbud at finde de rigtige og større løsninger.
Desuden er det afgørende, at affaldsregler-
ne fokuserer på kvaliteten i de genanvendte
materialer.
I Danmark er der primært fokus på, at det
skal være nemt at komme af med affaldet for
borgerne. Modsat er der i Sverige mere fokus
på ensartethed i indsamlingen og på kvaliteten
i de genanvendte materialer.
Sverige vinder dermed ressourcerne, investe-
ringerne og arbejdspladserne.
Slutteligt er korte udbudsperioder på to – tre
år for en kontrakt ikke nok til at tjene store
investeringer hjem. Kombineret med utilstræk-
kelig vægtning af miljø, arbejdsmiljø og sikker-
hed i udbuddene er det med til at gøre Danmark
mindre interessant at investere i. Dertil kommer,
at mangelfuldt tilsyn gør konkurrencen sværere i
Danmark, fordi man i princippet kan tjene penge
på at være mindre ambitiøs.
AFFALDET HÅNDTERES I UDLANDET
Danmark eksporterer 2,2 mio. tons affald, hvoraf
jern og metal udgør næsten halvdelen. Papir og pap
kommer efter sammen med restprodukter fra af-
faldsforbrænding. Af elektronik og plast eksporteres
ca. halvdelen af den indsamlede mængde.
9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0010.png
DET ER KONKRET
Konkrete
anbefalinger fra
erhvervslivet
NATIONALE RAMMER
• Ambitiøse genanvendelsesmål
• Stærk tilsynsmyndighed
• Klassificering og sorteringskrav for affald
fastsættes nationalt for at skabe ensartede
mængder og lige vilkår på markedet.
Erhvervslivets anbefaling til
indretningen af sektoren bygger på
klare og gennemskuelige rammer
på nationalt, kommunalt og privat
niveau. Mere konkret er der en række
områder, hvor regler og krav derfor
bør ændres.
KOMMUNALE RAMMER
• Udbyde indsamling og behandling af
husholdningsaffald
• Styring af affaldet mod øget genanvendelse
• Tilpasning af kildesortering og indsamling til
lokale forhold
• Ingen anvisningsret
VIRKSOMHEDERNES RAMMER
• Fokus på at få mest muligt ud af
affaldsressourcerne
• Indfri genanvendelsesmål gennem
innovation, samarbejde og investeringer
• Klare krav til kvalitet ved brug af
standardiseringsprincipper
Konkurrenceudsæt husholdningsaffaldet
Håndteringen af husholdningsaffaldet skal
konkurrenceudsættes, og kommunerne skal i
mindre grad end i dag drive affaldsvirksomhed.
Kommunerne skal fortsat agere myndighed
og styre husholdningsaffaldet mod stadigt
højere genanvendelsesprocenter, mens det er
virksomheder, der løser opgaven konkret.
10
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0011.png
Indbyg krav i udbuddene og skab et
reguleret marked
Målet er ikke et totalt frit marked, men et re-
guleret marked, hvor kravene til behandling og
serviceniveau i affaldshåndteringen styres i de
konkrete udbud og meget gerne også i tætte
samarbejder mellem private virksomheder og
kommuner. I udbuddene kan leverandørerne
forpligtes til at nå eksempelvis en bestemt
genanvendelsesprocent, og økonomiske inci-
tamenter kan tilføjes for at understøtte inno-
vationen - for eksempel ved at en virksomhed
belønnes økonomisk for at genanvende mere
end 70 procent af en given type affald. Der kan
også anvendes standarder og certificeringer
for at sikre kvalitet og service.
husholdningsaffald, men borgerne skal sam-
tidig have mulighed for at vælge at aflevere
affald til andre registrerede modtagere end
kommunen. Det sker allerede i dag, at borgere
f.eks. afleverer eller sælger cykler og tram-
poliner til skrothandleren eller slidte jeans til
en tøjbutik – og det skal borgerne ikke kunne
straffes for.
Specificer kravene til erhvervslivets
affaldshåndtering
Kravene til affaldssortering hos erhvervs-
virksomhederne skal kvalificeres. EU’s mål
skal omsættes i klare forpligtigelser over for
virksomhederne, så det er klart, hvornår de
lever op til reglerne. Det vil også gøre det let-
tere at føre tilsyn. Klassificeringen af affaldet
skal ensrettes, så det er klart og ens for alle
virksomheder, hvilke affaldstyper, der skal gen-
anvendes, materialenyttiggøres, forbrændes
eller deponeres. I forhold til forbrændingsegnet
erhvervsaffald skal virksomhederne frit kunne
vælge, hvem de vil aflevere det til.
Styrk tilsynet
Der er behov for et stærkt og ensartet affalds-
tilsyn med både offentlige og private aktører,
som kan sikre, at affaldet behandles korrekt.
Ingen skal ikke kunne snyde på vægten. Af-
faldstilsynet skal have klare krav til indsatsen
og dokumentationen og samtidig være risiko-
baseret og uafhængigt.
Stil krav til kvaliteten af det behandlede
affald
Der skal i højere grad fastsættes nationale og
specifikke behandlings- og kvalitetskrav til den
efterfølgende affaldsbehandling for speci-
fikke affaldstyper, så markedet ved, hvad der
forventes og således kan investere på et oplyst
og stabilt grundlag. Alle regler og ordninger
skal så vidt muligt have ensrettede incitamen-
ter, så vægtningen mellem miljø og økonomi
er foretaget og ikke overlades til den enkelte
aktør. Også her skal udgangspunktet være
udnyttelsen af slutproduktet.
Kommunernes indsamlingsordninger skal
ensrettes, og de skal ikke have monopol på
affaldet
Med afsæt i nationale sorteringskrav skal
kommunerne tilpasse kildesorteringen og
indsamlingsordningerne for husholdnings-
affald til de lokale forhold. Kommunerne skal
fortsat have en fulddækkende indsamling af
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Materiale fra DI til brug for høringen om affaldssektoren d. 11/10-18
1950950_0012.png
Dansk Industri
Chefkonsulent
Iben Kinch Sohn
+45 3377 3713
[email protected]
GenvindingsIndustrien
Sekretariatschef
Lisbet Hagelund
+45 4187 0830
[email protected]
Plastindustrien
Miljøpolitisk chef
Christina Busk
+45 3330 8630
[email protected]
Dansk Erhverv
Chefkonsulent
Lisbet Hagelund
+45 4187 0830
[email protected]
Affalds­ og Ressourceindustrien
Sekretariatsleder
Marianne Munch Jensen
+45 5151 9874
[email protected]
Dansk Byggeri
Chefkonsulent
Simon Stig-Gylling
+45 7216 0267
[email protected]
DTL
Chefkonsulent
Niels Bukholt
+45 7015 9500
[email protected]
Danmark var først med at skifte
lossepladser ud med forbrænding.
Men i dag er udviklingen gået i stå,
og reelt sakker vi bagud med at
omstille til cirkulær økonomi og
materialecirkulation.
Det haster med at beslutte fremtidens
organisering af affaldssektoren, så ud-
viklingen ikke bliver defineret af stigende
kommunale og lokalt fokuserede investe-
ringer.
Målet er, at affald bliver til nye råvarer på et
cirkulært og reguleret marked. Det kræver,
at affaldssektoren indrettes efter aftager-
nes behov, og at alt affald konkurrenceud-
sættes.
Nationalt skal der sættes ambitiøse
genanvendelsesmål og opbygges et stærkt
affaldstilsyn. Kommunalt skal opgaverne
udbydes med fokus på kvalitet i affalds-
behandlingen. Og i virksomhederne skal
fokus ligge på at få mest muligt ud af
affaldsressourcerne.
Det haster, og det er muligt.