Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 156
Offentligt
21. januar 2019
Nordsøen-A-B-januar-2019.docx
Energi-, Forsynings- og Klimaminister Lars Chr. Lilleholt
Nye havmølleparker Nordsøen A og B
Vi er blevet bekendt med via pressen, at du har taget initiativ til en høring af de vestkystkommuner,
der vil blive berørt af planerne for store havmølleparker i Nordsøen. Belært af erfaringerne fra
processen omkring Vesterhav Syd og Vesterhav Nord vil vi gerne allerede på dette meget tidlige
tidspunkt fremkomme med vores synspunkter, inden der træffes beslutning i forligskredsen bag
lukkede døre på Christiansborg.
Om processen for Vesterhav Syd og Vesterhav Nord
Vi oplevede processen omkring Vesterhav Syd og Vesterhav Nord som en skamplet på demokratiet.
Da man involverede offentligheden igennem VVM redegørelserne, herunder berørte borgere og
virksomheder, var områdeudpegningen allerede besluttet i et politisk forlig. I VVM redegørelserne
blev det præciseret, at områdernes afgrænsning ikke kunne diskuteres.
Alle indsigelser blev fejet af bordet med den begrundelse, at et Folketingsflertal havde besluttet
placeringen for at få billig strøm
en forudsætning som efterfølgende har vist sig ikke at holde.
Ingen alternativer blev belyst. Argumentationen i VVM redegørelserne fra de statslige VVM
myndigheder var på mange områder usaglig og rettet ind for at retfærdiggøre Folketingsflertallets
beslutning om kystnære havmøller.
Vi har med stor tilfredshed konstateret, at Energiklagenævnet den 18. december 2018 har truffet
afgørelse om at ophæve og hjemvise den del af Energistyrelsens afgørelse af 22. december 2016
(Etableringstilladelsen til Vesterhav Syd), der angår vurderingen af virkningerne på miljøet, til
fornyet behandling. Dette med henblik på, at Energistyrelsen nu skal udarbejde et VVM tillæg, der
omfatter det konkrete projekt, og først herefter træffer endelig afgørelse i sagen under inddragelse
af den berørte offentlighed og med mulighed for klageadgang. Energiklagenævnets afgørelse har
styrket os i troen på, at retssikkerhed fortsat er en bærende værdi i det danske samfund.
I etableringstilladelsen har Energistyrelsen overladt det til Vattenfall at sikre, at deres projekter for
Vesterhav Syd og Nord overholder VVM redegørelsen. Vi kan med Energiklagenævnets afgørelse
konstatere, at Vattenfall ikke har kunnet efterleve dette. Vi undrer os således over, at
Energistyrelsens direktør offentligt har givet udtryk for, at Vattenfalls projekt for Vesterhav Syd
overholder rammerne i VVM redegørelsen..
Vores tillid til Energistyrelsen under dit ministerium, der er ansvarlig for lovgivningen på
energiområdet, kan være på et meget lille sted, når samme styrelse som VVM myndighed, får
hjemvist en sag fra Energiklagenævnet. Endelig er vi forundret over, at du på statens vegne har
indgået en bindende kontrakt med Vattenfall, inden dit ministerium har sikret, at de planmæssige
forhold er i overensstemmelse med den lovgivning, som dit ministerium er ansvarlig for.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Henvendelse af 21/1-19 fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit om havmølleparker og kystnære møller
2003440_0002.png
Bemærkninger til planerne for havmølleparker Nordsøen A og Nordsøen B
Vores bemærkninger sker med grundlag i en hurtig gennemgang af rapporten
1
.
Vi kan af rapporten konstatere, at staten ønsker at etablere store havmøller ca. 20 km fra land og
udefter på en ca. 80 km lang strækning af den jyske vestkyst fra Nymindegab i Syd til Thyborøn i
nord. Vi taler formentlig om havmøller med en kip højde på minimum 200 meter og et samlet antal
på minimum 100 stk.
Screeningsrapporten omhandler mange detaljer og emner, som skal vurderes nærmere i en
kommende VVM redegørelse. Men: Ingen steder har vi fundet noget, der nærmere beskriver og
vurderer, hvorfor man har valgt en placering af kæmpemøllerne kun 20 km fra land. Vi har ej heller
kunnet se, hvordan screeningsrapporten forholder sig til det forhold, at det allerede er besluttet, at
der skal etableres kystnære havmøller indenfor 20 km grænsen.
Af rapporten
2
fremgår det på side 42, at fjernzoneafstanden for 187,5 m og 260 m høje havmøller er
henholdsvis 28 km og 34 km. Fjernzoneafstanden er i rapporten beskrevet, som den afstand hvor
møllerne er så små, at det er svært at erkende dem som enkeltmøller
eller sagt på en anden måde:
de vil fortsat kunne ses. Det betyder, at med en afstand på kun 20 km vil oplevelsen af det frie
udsyn over Vesterhavet fortsat være begrænset.
Vi synes staten skal overveje, om det virkelig er velovervejet, at placere de nye kæmpemøller kun
20 km fra kysten. Den jyske vestkyst er et af de allerstørste turistområder i Danmark, der især
tiltrækker tyske turister. I den tyske del af Nordsøen har de tyske myndigheder etableret
havmølleparken DanTysk (møllehøjde ca. 130 m) i en afstand af 70 km fra øen Sild, der for tyske
turister er et alternativ til den danske vestkyst.
Vores betænkelighed ved placeringen kun 20 km fra land bliver for os et rædselsscenarie, når man
prøver at forestille sig de visuelle konsekvenser med de 2 kystnære havmølleparker Vesterhav Syd
og Nord placeret mellem 4
9 km fra land, delvis i 2 rækker og så de nye kæmpemøller 20 km ude.
Så er ødelæggelsen af den jyske vestkyst i hvert fald komplet!
Afslutning
Vi er tilhængere af havvindmøller, men under hensyn til bevarelse af vor natur med det frie udsyn
over havet. Møllerne bør derfor placeres længst muligt fra land og dermed med minimal synlighed
fra land. Som angivet i screeningsrapporten er der gode muligheder for at placere nye mølleparker
med mindste afstand til kysten på 30 km i de angivne eksempler kaldet Nordsøen 1, Nordsøen Nord
2 og Nordsøen Syd, navnlig hvis der, som anførte i rapporten, er mulighed for krydsning af
telekabler.
Vi synes,
at det vil være udtryk for ”rettidig omhu”, hvis du tager initiativ til at revurdere,
om det
virkelig er Folketingsflertallets ønske at maltraktere den jyske vestkyst med kystnære havmøller og
så yderligere føje et lag til af kæmpe havmøller fra 20 km og udefter.
Havmøller placeret 20 km ude fra kysten svarer nogenlunde til, hvad man kan opleve ved Horns
Rev. Vi kan anbefale, at du og kommende forligspartnere ved selvsyn besigtiger kyststrækningen
ud for Horns Rev møllerne for at få det bedst mulige beslutningsgrundlag for kommende havmøller.
1
2
FINSCREENING AF HAVAREALER TIL ETABLERING NYE HAVVINDMØLLEPARKER - DECEMBER 2018 ENERGISTYRELSEN
FREMTIDENS HAVMØLLEPLACERINGER - APRIL 2007 ENERGISTYRELSEN
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 156: Henvendelse af 21/1-19 fra Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit om havmølleparker og kystnære møller
2003440_0003.png
Vi mener, at du og forligspartierne bør overveje, om det nu også er udtryk for fremsynethed, at
placere kæmpemøller kun 20 km fra kysten, også set i forhold til, hvordan de tyske myndigheder
agerer i den tyske del af Nordsøen.
For os, der berøres af ødelæggelserne forårsaget af de kystnære havmøller, vil en løsning med at
flytte de kystnære havmøller ud og integrere dem i en kommende stor Nordsø havmøllepark være
en god og anstændig løsning. Kystnære havmøller og en stor havmøllepark kun 20 km fra kysten og
udefter vil være en skandale af hidtil usete dimensioner i dansk energipolitik. Hertil kommer, at
prisudviklingen på havmøllestrøm, baseret på erfaringer fra den hollandske og tyske del af
Nordsøen peger på, at der nu kan produceres strøm uden offentligt tilskud. Med de nuværende
strømpriser vil Vesterhav Nord og Syd udløse et tilskud på ca. 3 mia. kr. i tilskudsperioden (50.000
fuldlasttimer, forventeligt ca. 11-12 år afhængig af vindforhold i perioden). Økonomisk
ansvarlighed bør være endnu et argument for at droppe de kystnære havmøller i den nuværende
form.
Vi mener, at Energiklagenævnets hjemvisning af etableringstilladelsen for Vesterhav Syd bør give
dig og dit ministerium anledning til en intern ransagelse over, hvorfor statens håndtering af de
kystnære havmøller er endt, som tilfældet er.. Og hvordan har Energistyrelsen på statens vegne
kunnet indgå en tilsyneladende bindende kontrakt med Vattenfall uden sikkerhed for, at
plangrundlaget ville blive godkendt? Vi vil
indtil videre - afholde os fra at bruge ordret skandale,
da der fortsat er mulighed for revurdere projektet for de kystnære havmøller!
Til jeres videre overvejelser vedlægger en skitse udarbejdet af Arkitekt MAA Lars Schwartz
Hansen, januar 2019.
På vegne af
Foreningen StopVesterhavNord
Jens Kaasgaard
tlf.: 40327620
email:
[email protected]
Foreningen StopVesterhavSyd
Preben Greibe
tlf.: 23717884
email:
[email protected]
Sammenslutningen af sommerhusgrunderejerforeninger
Thue Amstrup-Jørgensen
tlf.: 23734760
email.:
[email protected]
Kopi til:
Medlemmer af Folketingets Energiudvalg
Borgmestrene i Lemvig, Holstebro og Ringkøbing-Skjern kommune.