Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 152
Offentligt
2001936_0001.png
Afgørelse om anmodning om aktind-
sigt
RESUMÉ
Forsyningstilsynet har modtaget din anmodning om aktindsigt af 9. oktober 2018 i
vedtægterne for 405 navngivne varmevirksomheder. Din anmodning om aktindsigt
behandles efter offentlighedsloven.
1
Forsyningstilsynet vurderer, at der kan gives aktindsigt i de vedtægter, der kan frem-
findes i tilsynets elektroniske journalsystem.
Forsyningstilsynet vurderer, at behandlingen af aktindsigtsanmodningen vil tage mere
end 25 timer såfremt de resterende virksomheders vedtægter skal rekvireres hos
Rigsarkivet. Der kan imidlertid anmodes om arkivindsigt hos Rigsarkivet, der behandler
anmodningen efter arkivloven. Begrundelse for afgørelsen fremgår nedenfor.
5. november 2018
Varme
J. nr. 18/17356
MDCL
AFGØRELSE
Forsyningstilsynet imødekommer anmodningen om aktindsigt for så vidt de virksom-
heders vedtægter, der forefindes i Forsyningstilsynets elektroniske journalsystem.
Forsyningstilsynet afviser at behandle anmodningen for så vidt angår de resterende
virksomheders vedtægter, der kan forefindes på Rigsarkivet, da det forventes at be-
handlingen af anmodningen herved vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressource-
forbrug, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Begrundelsen for Forsyningstilsynets afgørelse fremgår nedenfor.
Listen over de virksomhedernes vedtægter, Forsyningstilsynet ikke har fremfundet,
fremgår af vedlagte bilag 1.
FORSYNINGSTILSYNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5400
[email protected]
www.forsyningstilsynet.dk
1
Lov nr. 606 af 12. juni 2013 med efterfølgende ændringer.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 16/1-19 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om prisstigninger på fjernvarme pga. bortfald af tilskud til el-produktion
2001936_0002.png
Side 2/5
FORSYNINGSTILSYNET | AFGØRELSE OM ANMODNING OM AKTINDSIGT
HØRING
Forsyningstilsynet sendte ved e-mail af 26. oktober 2018 et udkast til afgørelse i høring
med frist for at komme med bemærkninger den 2. november 2018. Forsyningstilsynet
har ikke modtaget bemærkninger til udkastet, hvorfor der ikke er foretaget ændringer i
den endelige afgørelse.
RETSGRUNDLAG
Hovedreglen for aktindsigt følger af offentlighedslovens § 7, stk. 1, hvoraf følgende
fremgår:
Ӥ
7
Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er
indgået til eller oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ
sagsbehandling
i forbindelse med dens virksomhed.”
Der kan dog efter § 9, stk. 2, nr. 1, gives afslag på en aktindsigtsanmodning, såfremt
behandlingen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt stort ressourceforbrug, og ansø-
ger ikke godtgør en særlig interesse. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
Ӥ
9.
[…]
Stk. 2. Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7 kan, uan-
set at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt
ressourceforbrug eller
[…]
1)
2)
Af lovbemærkningerne til offentlighedsloven (afsnit 4.4.2.2.) fremgår bl.a. følgende
[Forsyningstilsynets understregninger]:
”Justitsministeriet
kan også tiltræde, at der ved vurderingen af, om be-
handlingen af en anmodning om aktindsigt vil nødvendiggøre et ufor-
holdsmæssigt ressourceforbrug, må lægges vægt på, hvor mange sager
eller dokumenter anmodningen om aktindsigt vedrører, ligesom der må
lægges vægt på, om anmodningen på grund af dokumenternes og sa-
gernes indhold vil være kompliceret at behandle. Det afgørende vil såle-
des være det forventede tidsforbrug i forbindelse med den pågældende
myndigheds behandling af aktindsigtsanmodningen, jf. betænkningens
kapitel 12, pkt. 8.5.2 (side 399 f.), samt bemærkningerne til lovudkastets
§ 9, stk. 2, nr. 1 (side 929).
I den forbindelse er det Justitsministeriets opfattelse, at adgangen til at
afslå at behandle en anmodning om aktindsigt efter lovforslagets § 9, stk.
2, nr. 1, dvs. hvor behandlingen af en anmodning om aktindsigt vil nød-
vendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, vil forudsætte, at ved-
kommende myndighed m.v. vurderer, at det samlede tidsforbrug for
myndigheden i forbindelse med behandlingen af anmodningen
det vil
sige såvel fremsøgningen af sagerne eller dokumenterne samt vurderin-
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 16/1-19 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om prisstigninger på fjernvarme pga. bortfald af tilskud til el-produktion
2001936_0003.png
FORSYNINGSTILSYNET | AFGØRELSE OM ANMODNING OM AKTINDSIGT
Side 3/5
gen af, om der kan meddeles aktindsigt heri
må forventes at overstige
ca. 25 timer (svarende til mere end tre fulde arbejdsdage).
Endvidere bemærkes, at det forhold, at det skal påvises, at behandlingen
af en aktindsigtsanmodning vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt res-
sourceforbrug, indebærer, at såfremt den aktindsigtssøgende godtgør en
særlig interesse, vil myndigheden være forpligtet til i almindelighed
og
således uanset sagens eller dokumenternes omfang
at behandle an-
modningen, jf. bemærkningerne til § 9, stk. 2, nr. 1.”
FORSYNINGSTILSYNETS BEGRUNDELSE FOR AFGØRELSEN
Forsyningstilsynet kan indledningsvis oplyse, at de regulerede varmeforsyningsvirk-
somheder er forpligtede til at anmelde en række nærmere fastlagte oplysninger efter
varmeforsyningsloven
2
og regler udstedt i henhold hertil. Det drejer sig bl.a. om ved-
tægter, som du anmoder om aktindsigt i.
Anmeldelserne registreres i Forsyningstilsynets register, hvor hver varmeforsynings-
virksomhed har sin egen registersag og dermed registersagsnummer. Virksomheder-
nes registersager kan således indeholde adskillige anmeldelser, som for nogle virk-
somheder kan være op til flere hundrede anmeldelser. Vedtægter skal, modsat ek-
sempelvis priser, ikke anmeldes hver år, men alene når vedtægtsbestemmelser æn-
dres.
Forsyningstilsynet har for at kunne imødekomme anmodningen om aktindsigt skulle
fremsøge og åbne 405 virksomhedsregistersager for herefter at skulle fremsøge de
efterspurgte vedtægter, samt samle og klargøre dokumenterne til afsendelse.
Forsyningstilsynet har fremfundet 350
3
af de 405 virksomheders vedtægter i Forsy-
ningstilsynets elektroniske journalsystem, der indeholder virksomhedernes anmeldel-
ser fra 2000 og frem.
Forsyningstilsynet har ikke kunnet fremfinde vedtægterne for de resterende 55 varme-
forsyningsvirksomheder i Forsyningstilsynet elektroniske journalsystem. Årsagen hertil
kan være, at Forsyningstilsynet har indleveret materiale fra virksomhedernes register-
sager, der er anmeldt før 2000, til Rigsarkivet i overensstemmelse med arkivlovens
regler. Det medfører, at hvis virksomheden har anmeldt vedtægter før 2000 og ikke
herefter har ændret sine vedtægter og af den grund anmeldt nye vedtægter, vil virk-
somhedens anmeldte vedtægter alene kunne fremfindes på Rigsarkivet. Forsyningstil-
synet kan i den sammenhæng oplyse, at Forsyningstilsynet vil rette henvendelse til de
virksomheder, hvor registersagerne er oprettet efter 2000 med henblik på, at vedtæg-
terne for disse virksomheder anmeldes.
2
3
Lovbekendtgørelse nr. 1211 af 9. oktober 2018.
Nimtoftes vedtægter gælder for alle tre takstområder. Tilsvarende gør sig gældende for NORFORS
Fjernvarme.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 16/1-19 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om prisstigninger på fjernvarme pga. bortfald af tilskud til el-produktion
Side 4/5
FORSYNINGSTILSYNET | AFGØRELSE OM ANMODNING OM AKTINDSIGT
Forsyningstilsynet vurderer, at behandlingen af din anmodning om aktindsigt vil over-
stige ca. 25 timer, hvis Forsyningstilsynet ligeledes skal fremfinde og vurdere de ved-
tægter, som er mulige at finde på Rigsarkivet. Forsyningstilsynet har allerede anvendt
over 15 timer på fremsøgningen af de 350 virksomheders vedtægter. Forsyningstilsy-
net forventer, at rekvireringen af øvrige virksomheders anmeldte vedtægter minimum
vil nødvendiggøre et yderligere timeforbrug på minimum 10 timer, da Forsyningstilsy-
net fra Rigsarkivet skal indhente ca. 45 virksomheders gamle registersager, der inde-
holder alle virksomhedernes anmeldelser forud for 2000. Herefter skal de fysiske regi-
stersager gennemgås manuelt, og der skal skannes/kopieres et eksemplar af hvert
sæt vedtægter, såfremt vedtægterne kan findes i de fysiske registersager. Hertil skal
tillægges ressourceforbruget til at vurdere, om der er fortrolige oplysninger i materialet,
der vil skulle undtages fra aktindsigt efter bl.a. offentlighedslovens § 30, nr. 2.
Som anført i lovbemærkningerne citeret ovenfor kan en myndighed som Forsyningstil-
synet afslå at behandle en anmodning om aktindsigt under henvisning til et uforholds-
mæssigt ressourceforbrug, hvis myndigheden vurderer, at det samlede tidsforbrug må
forventes at overstige ca. 25 timer, jf. § 9, stk. 2, nr. 1.
Forsyningstilsynet har vurderet, at behandlingen af din anmodning om aktindsigt vil
overstige 25 timer, såfremt Forsyningstilsynet skal fremfinde de vedtægter, der vil
kunne findes på Rigsarkivet, og at behandlingen dermed vil nødvendiggøre et ufor-
holdsmæssigt ressourceforbrug.
Forsyningstilsynet finder, at DENFO ikke ses at have godtgjort en særlig (retlig) inte-
resse i dokumenterne. På den baggrund vurderer Forsyningstilsynet, at interessen i
vedtægterne ikke opvejer ressourceforbrugets omfang ved behandlingen af aktind-
sigtsanmodningen.
På baggrund af ovenstående imødekommer Forsyningstilsynet anmodningen om akt-
indsigt i de vedtægter, der forefindes i Forsyningstilsynets arkiv (elektroniske journal-
system). Forsyningstilsynet har vurderet, at der ikke er oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt, hvorfor der gives fuld aktindsigt i materialet.
På baggrund af ovenstående afslår Forsyningstilsynet hermed at behandle den del af
anmodningen af aktindsigt i de virksomheders vedtægter, der alene kan forefindes på
Rigsarkivet, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1.
Forsyningstilsynet gør opmærksom på, at det materiale, der ligger på Rigsarkivet, vil
kunne revireres ved en anmodning til Rigsarkivet, der behandler en anmodning herom
i henhold til arkivlovens regler.
KLAGEVEJLEDNING
Denne afgørelse om aktindsigt kan påklages til Energiklagenævnet.
En eventuel klage skal dog indledningsvis sendes til Forsyningstilsynet. Hvis klagen
ikke giver Forsyningstilsynet anledning til at ændre afgørelsen, viderebringes klagen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 16/1-19 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om prisstigninger på fjernvarme pga. bortfald af tilskud til el-produktion
FORSYNINGSTILSYNET | AFGØRELSE OM ANMODNING OM AKTINDSIGT
Side 5/5
samt sagens akter til Energiklagenævnet snarest og som udgangspunkt senest 7 ar-
bejdsdage efter Forsyningstilsynets modtagelse af klagen, jf. offentlighedslovens § 37,
stk. 1 og 2.
Energiklagenævnet tager endelig stilling til, om der er klageadgang til Energiklage-
nævnet i den konkrete sag.
Klagen sendes til:
Forsyningstilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf: 41 71 54 00
[email protected]
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER
Forsyningstilsynet kan afslutningsvis oplyse, at flere varmeforsyningsvirksomheder
offentliggør deres vedtægter på deres hjemmeside, ligesom det evt. er muligt at rekvi-
rere vedtægterne direkte hos de enkelte varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet
af offentlighedsloven efter lovens § 3, stk. 2, nr. 3.
Med venlig hilsen
Maria Dalsgaard Clausen (FSTS)
Fuldmægtig
Tlf.: 41 71 43 13
Mail:
[email protected]