Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 152
Offentligt
2001935_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Bjerringbro, den 14. januar 2019.
Henvendelse vedr. Forsyningstilsynets manglende/mangelfulde tilsyn med el- og varmefor-
syningsvirksomheder.
Anmeldelse af vedtægter til Forsyningstilsynet:
Efter at DENFO havde opdaget, at bestyrelsen i Viborg Fjernvarmeforening havde bevilliget sig
selv honorar uden det var godkendt på foreningens generalforsamling, da budgettet ikke bliver
godkendt på foreningens generalforsamling. Satte DENFO sig for at undersøge om der var flere
fjernvarmeselskaber, der heller ikke godkendte budgetterne på generalforsamlingen, og hvad årsa-
gen til dette kunne være.
Til det formål bad DENFO om aktindsigt i fjernvarmeselskaberne anmeldte vedtægter for 405 fjern-
varmeselskaber hos Forsyningstilsynet
i
og fik det, dog med undtagelse af 55 selskaber
ii
, hvis ved-
tægter Forsyningstilsynet trods anmeldelsespligt ikke havde.
Af de resterende 350 selskabers vedtægter blev budgettet godkendt i 8 selskaber, i 46 selskaber
var budgettet ikke nævnt i dagsorden til generalforsamlingen og i de resterende bliver budgettet
blot fremlagt på generalforsamlingen uden afstemning / godkendelse. Der er således 342 selska-
ber, hvor samme der kan være problematik som i Viborg Fjernvarmeforening.
I en pressemeddelelse fra den 10. januar 2019 opfordrer Dansk Fjernvarme
iii
til fuld åbenhed om
honorering af bestyrelserne i fjernvarmeselskaber iht. godt bestyrelsesarbejde, men Dansk Fjern-
varme mener ikke, at det er nødvendigt, at honoreringen godkendes på selskabernes generalfor-
samling. Det står i kontrast til Erik Hørlycks bog ”Dansk Andelsret”, hvor der på side 221 står:
”Der gælder næppe nogen udfyldende regel om, at bestyrelsesmedlemmer i et andelsselskab har
krav på honorar. Det må dog antages, at generalforsamlingen (repræsentantskabet) kan træffe be-
stemmelse herom, også selv om vedtægterne ikke udtrykkeligt fastslår, at bestyrelseshverv er ho-
norerede.
1
DENFO
varetager forbrugernes interesser.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 16/1-19 fra Danske Energiforbrugere (DENFO) om prisstigninger på fjernvarme pga. bortfald af tilskud til el-produktion
2001935_0002.png
Uden hjemmel i vedtægterne kan bestyrelsen ikke bevilge sig selv honorar, idet bestyrelsen i så
henseende er inhabile (selvkontrahering), jf. Kauffmann: Interessekonflikt og selvkontrahering
(1972) s. 91 og Sindballe IIs
s. 129.”
Anmeldelse af priser, budgetter, budgeteftervisning, regnskaber mv.
DENFO har for at kunne kontrollere om fjernvarmeforbrugerne ulovligt betaler tilskud til kraftvarme-
værkernes elproduktion anmodet om aktindsigt i priser, budgetter, budgeteftervisning, regnskaber
mv. hos Forsyningstilsynet. DENFO har opdaget, at alle selskaber anvender samme skemaer uan-
set om de er reguleret af Varmeforsyningsloven eller Elforsyningsloven. Kraftvarmeværker med en
installeret el-effekt på 25 MW eller mindre reguleres udelukkende af varmeforsyningsloven mens
kraftvarmeværker med en installeret el-effekt på mere end 25 MW reguleres efter Elforsyningslo-
ven og Varmeforsyningslovens kapitel 4.
For begge typer af selskaber gælder iht. dansk lov, at fordelingen af omkostninger ved forenet pro-
duktion mellem el og varme ikke må være urimelig overfor fjernvarmeforbruger
iv
. Og iht. EU's reg-
ler må fjernvarmeforbrugerne ikke yde tilskud til elproduktionen, det vil være krydssubsidiering og
dermed ulovlig statsstøtte. Et forhold som de nuværende anmeldelsesskemaer ikke tager højde
for.
Det er DENFOs opfattelse, at med bortfaldet af tilskuddet til elproduktionen for nogle kraftvarme-
værker, er nu det ekstra nødvendigt, at anmeldelserne af priser, budgetter mv. til Forsyningstilsy-
net kan fange både en urimelig omkostningsfordeling og ulovlig krydssubsidiering, da ca. 200 fjern-
varmeselskaber har meldt ud, at de hæver priserne på fjernvarme netop med henvisning til bortfal-
det af tilskuddet til elproduktionen.
Forsyningstilsynets direktør oplyste på et møde i november DENFO om, at Forsyningstilsynet kun
føre stikprøvevis tilsyn med priser, budgetter mv., hvilket DENFO under de nuværende omstæn-
digheder ikke finder er tilstrækkeligt. DENFO kan selvfølgelig klage over samtlige anmeldte priser
mv., der er gældende i 2019, men det vil kræve, at DENFO først anmoder om aktindsigt i det nød-
vendige materiale hos Forsyningstilsynet mv. Eller Forsyningstilsynet kan blive pålagt at foretage
det nødvendige tilsyn fra politisk hold.
Venlig hilsen
Michael Hvitfeldt
Formand
Louis Boe Carslund-Sørensen
Næstformand
Forsyningstilsynets afgørelse af 5.11.2018
Forsyningstilsynet bilag 1, af 26.10.2018
iii
https://www.danskfjernvarme.dk/nyheder/nyt-fra-dansk-fjernvarme/190110-dansk-fjernvarme-opfordrer-til-fuld-
gennemsigtighed-om-bestyrelsens-honorar?utm_source=MedlemsNyt&utm_campaign=2afa5a479e-
a7b0a3bc1d275c6005759fd932309485-us3&utm_medium=email&utm_term=0_e98df78b23-2afa5a479e-
152190893&fbclid=IwAR2x3phfw47qa21Qf7D5_5pKXSGi_YceRB3nNIrnnzjjxeJWZ-iuWPBbtbU
ii
iv
i
Energi-, Forsynings- og Klimaminister Lars Chr. Lilleholts brev til DENFO af 26. april 2018.
2
DENFO
varetager forbrugernes interesser.