Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 15
Offentligt
1950542_0001.png
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af
energibesparelser
I medfør af § 46, stk. 3 og 4, og § 88 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1009 af 27. juni 2018
som senest ændret ved lov nr. 704 af 8. juni 2018, § 28 c, stk. 4 og 5, og § 50 i lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1127 af 5. september 2018, og § 28 b, stk. 10 og 11, og § 34, stk. 2, i lov om
varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 523 af 22. maj 2017, som ændret ved lov nr. 704 af 8. juni 2018,
fastsættes følgende:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse for netvirksomheder, naturgasdistributionsselskaber og
varmedistributionsvirksomheders aftaler med andre virksomheder om realisering af de forpligtelser, der
følger af § 22, stk. 1, nr. 5, og § 46, stk. 1, i lov om elforsyning, § 14, stk. 1, og § 28 c, stk. 4, i lov om
naturgasforsyning og § 28 b, stk. 1 og 4, i lov om varmeforsyning, jf. dog stk. 2 og § 2.
Stk. 2.
Bekendtgørelsens regler gælder ikke for aftaler om realisering af energibesparelser, som net- og
distributionsvirksomheder indgår direkte med en virksomhed, der er slutbruger, medmindre der er tale om en
aftale mellem forbundne foretagender.
Stk. 3.
Efter denne bekendtgørelse anses en net- eller distributionsvirksomhed forbundet med et foretagende,
når net- og distributionsvirksomheden deltager i ledelsen, kontrollen eller ejer kapitalandele i dette
foretagende.
§ 2.
Dokumentation for prisfastsættelsen i en aftale om realisering af energibesparelser, som en net- og
distributionsvirksomhed har udarbejdet i henhold til bekendtgørelse om dokumentation af prisfastsættelsen af
kontrollerede transaktioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales
markedsmæssighed, hvis den indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 2. § 3, stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Dokumentation
§ 3.
Net- og distributionsvirksomheder skal dokumentere markedsmæssigheden, jf. § 46, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
i lov om elforsyning, § 28 c, stk. 2, 2. og 3. pkt., i lov om naturgasforsyning, § 28 b, stk. 5, i lov om
varmeforsyning af en aftale med et forbundet foretagende i overensstemmelse med stk. 2-4 til sikring af, at
aftalens priser og vilkår er i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis aftalen var afsluttet
mellem uafhængige parter og i overensstemmelse med kravet om effektiv drift, jf. § 69 i lov om elforsyning
og § 37 a i lov om naturgasforsyning samt kravet om nødvendige udgifter i § 20 i lov om varmeforsyning.
Stk. 2.
En aftale om realisering af energibesparelser skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelse af
aftalen og skal ledsages af et aftalebilag, der indholdsmæssigt skal opfylde kravene i bilag 1.
Stk. 3.
Dokumentation for markedsmæssigheden af en aftale mellem forbundne foretagender skal
indholdsmæssigt opfylde kravene i bilag 2. Omfanget af kravene i bilag 2 til beskrivelser, analyser m.v.,
afhænger af omfanget og kompleksiteten af relationerne mellem aftalens parter, den valgte
prisfastsættelsesmetode og de indgåede aftalers karakter og omfang.
Stk. 4.
Dokumentationen, jf. stk. 1-3, vedlægges et koncern- og et organisationsdiagram, som viser
aftaleparternes juridiske og organisatoriske struktur samt en kort generel beskrivelse af relationer mellem
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0002.png
aftaleparterne, herunder produktions- og ejermæssige relationer, der kan have betydning for aftalens priser
og vilkår.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder skal ved indgåelse af en aftale med en uafhængig aftalepart på
anmodning udarbejde dokumentation, som indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 3.
§ 4.
Net- og distributionsvirksomheder skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende dokumentation, jf.
§ 3, stk. 1-5, og vedlægge en kopi af den indgåede aftale.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomheder skal ved dokumentation, jf. § 3, stk. 1, 2, 3 og 5, anvende de
digitale formater, der tilgængeliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 5.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der udarbejdes
supplerende redegørelse og andet materiale.
Aftalens markedsmæssighed ikke dokumenteret
§ 6.
Kan en net- og distributionsvirksomhed ikke dokumentere, at en aftale er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter §§ 4 og supplerende oplysninger efter
§ 5 fastsætte den markedsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46,
stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, § 28 c, stk. 2, 5. pkt., i lov om naturgasforsyning, § 28 b, stk. 4, 2. pkt., i
lov om varmeforsyning ved anvendelse af andre prisfastsættelsesmetoder end de af virksomheden anvendte.
§ 7.
Kan den fremsendte dokumentation, jf. §§ 3-6, ikke danne grundlag for en skønsmæssig fastsættelse af
den markedsmæssige pris kan Forsyningstilsynet fastsætte den pris, jf. § 46, stk. 2, 5. pkt., i lov om
elforsyning, § 28 c, stk. 2, 5. pkt., i lov om naturgasforsyning, § 28 b, stk. 4, 2. pkt., i lov om
varmeforsyning, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, til de faktisk afholdte
dokumenterede omkostninger, der er medgået til den leverede ydelse eventuelt tillagt et mindre avancetillæg.
§ 8.
Er dokumentationen for en aftales markedsmæssighed, jf. § 3, åbenbart utilstrækkelig, fastsætter
Forsyningstilsynet den skønsmæssige pris, der indgår i den økonomiske regulering af virksomheden, jf. § 46,
stk. 2, 5. pkt., i lov om elforsyning, § 28 c, stk. 2, 5. pkt., i lov om naturgasforsyning, § 28 b, stk. 4, 2. pkt., i
lov om varmeforsyning, til nul.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet varsler virksomheden om en afgørelse om åbenbart utilstrækkelig dokumentation
efter stk. 1 med en frist til at fremkomme med bemærkninger på fire uger.
Administrative bestemmelser
§ 9.
Al skriftlig kommunikation, herunder fremsendelse af dokumentation og øvrigt materiale, skal ske
elektronisk.
§ 10.
Dokumentationen, jf. §§ 2 og 3, skal på anmodning fremsendes til Forsyningstilsynet inden 60 dage.
Stk. 2.
Den skriftlige dokumentation skal udarbejdes løbende og senest færdiggøres på tidspunktet, hvor
virksomhedens selvangivelse skal indgives til told- og skatteforvaltningen, jf. dog § 3, stk. 2.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fastsætter en frist ved anmodning om supplerende oplysninger.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0003.png
Stk. 4.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sagen senest seks måneder efter, at sagen er fuldt oplyst.
§
11.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der tilsidesætter § 3,
stk. 2.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Ikrafttræden
§ 12.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. december 2018.
Underskrift
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet, den
[…]
2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0004.png
Bilag 1
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af den kontrollerede
transaktion
A. En beskrivelse af aftalen/transaktionen
1. Angivelse af køber
2. Angivelse af sælger/leverandør
3. Samlet kontraktssum (værdi i kr.):
4. Volumen (GWh):
5. Pris pr. kWh
6. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser, herunder om ydelsen leveres, så den er
klar til indberetning til Energistyrelsen eller ej.
7. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato
til dato)
8. Beskrivelse af særlige vilkår, herunder f.eks. optioner
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens/transaktionens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som net- eller distributionsvirksomheden har
anvendt til sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0005.png
Bilag 2
Krav til dokumentationen for en aftales markedsmæssighed på området for energibesparelser
Dokumentation for markedsmæssigheden af kontrollerede transaktioner skal indeholde følgende:
A. Beskrivelse af den kontrollerede transaktion
1. Beskrivelse af indholdet af aftalen og de omfattede ydelser herunder eventuelle integrerede leverancer
samt om ydelsen leveres, så den er klar til indberetning til Energistyrelsen eller ej.
2. Beskrivelse af særlige vilkår, herunder f.eks. optioner.
B. Betalinger og omkostninger
1. En oversigt over kontraktens årlige forfaldstidspunkter for betalinger.
2. Angivelse af de omkostninger leverandøren har afholdt i relation til den kontrollerede transaktion
vedrørende levering af energibesparelser, herunder en test af nytteværdi af disse omkostninger for net- eller
distributionsvirksomheden samt beskrivelse af eventuelt anvendte allokeringsnøgler.
Omkostninger forbundet med administration, herunder kvalitetssikring m.v. skal opgøres særskilt.
3. Angivne omkostninger og betalinger under aftalen skal kunne afstemmes med distributionsselskabets
reguleringsregnskab.
C. Beskrivelse af de forbundne parters bidrag til den samlede realisering af energibesparelser, herunder
oplysninger om de forbundne parters bidrag i forhold til væsentlige funktioner.
D. En risikoanalyse, som beskriver fordelingen af aftaleparternes risici som følge af aftalen.
E. En kort beskrivelse af væsentlige aktiver, der anvendes i forbindelse med den samlede opfyldelse af
aftalen.
F. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse samt begrundelse for valg af den anvendte
prisfastsættelsesmetode.
G. Redegør for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet justeringer til resultaterne
hos den testede part, de sammenlignelige transaktioner eller begge, herunder angivelse af relevante
økonomiske, finansielle og/eller regnskabsmæssige data, som er anvendt ved analysen af
markedsmæssigheden, samt angivelse af kilden til disse data.
H. Når det i forhold til prisfastsættelses-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af aftaleparterne der er
valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
I. Redegør for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante transaktioner er prisfastsat i overensstemmelse
med armslængdeprincippet ved anvendelse af den valgte prisfastsættelses-metode.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0006.png
J. Angivelse af en liste og tilhørende beskrivelse af eventuelle udvalgte sammenlignelige aftaler (interne og
eksterne) samt information om de indikatorer for de uafhængige virksomheder, som er benyttet ved
prisfastsættelsesanalysen, herunder en beskrivelse af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte
information.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om markedsmæssighed af aftaler om realisering af energibesparelser
1950542_0007.png
Bilag 3
Krav til de oplysninger der skal indgå i dokumentation for en aftales markedsmæssighed
indgået mellem uafhængige parter
Angivelse af følgende stamdata:
1. Angivelse af køber
2. Angivelse af sælger/leverandør
3. Samlet kontraktssum (værdi i kr.)
4.
Volumen (GwH)
5. Pris pr. Kwh
6. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato
til dato)