Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 149
Offentligt
2000576_0001.png
Energi- Forsynings- og Klimaudvalget
13. januar 2019
Fra Landsforeningen af Solcelleejere
[mailto:
[email protected]]
Sven Kristiansen, formand
[mailto:
[email protected]]
Karin Francke, næstformand
Til: Jan Rasmussen
Emne: foretræde for Energiudvalget
Kære Jan Rasmussen,
Vi vil hermed anmode om foretræde for Energiudvalget torsdag den 17. januar 2019
Emne: Ændringer af Nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw.
Landsforeningen af Danske solcelleejere henvender sig til Folketingets Energi-
Forsynings og Klimaudvalg i håb om at få stoppet de mange indgreb i ordningen for
nettoårsafregning kaldet nettomålerordningen.
Vi håber at udvalget vil tage initiativ til at undtage solcelleejere med
nettomålerordning fra flexordningen.
Fra 2011-2012 kom der gang i etableringen af private solcelleanlæg under 6kw i
Danmark. Mange borgere bakkede op om den grønne omstilling og regeringens
ønske om vedvarende energi og tog penge op af lommerne og satte solceller op. I
Løbet af knapt 2 år blev der etableret 430mw kapacitet, svarende til et pænt
kraftværk. Vi blev lovet, at den el vi producerede og ikke brugte med det samme,
blev ”opbevaret på nettet” til senere brug, når solen ikke skinnede. Princippet med
lagring af el på nettet til senere brug, er et gennemgående tema i debatten om
investering i solceller i årene 2011-2012.
Energinet.dk har i en fakta boks på nettet ”velkommen til Energinet.dk´s oplæg om
årsbaseret nettoafregning” 30. okt. 2012. (dok. af 11 juni 2012)
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
Punkt. 4 Hvad er nettomålerordning:
Ejeren af en eller flere vedvarende energianlæg med en samlet installeret effekt på maksimalt 6kw,
som er tilsluttet i din elinstallation i din private bolig, kan blive afregnet efter den årsbaserede
nettoafregningsmodel, også kaldet nettomålerordningen.
Det betyder, at overskudsproduktionen ”opbevares på nettet” til senere anvendelse.
Når året gøres op – og hvis der har været en overskudsproduktion – udbetaler Energinet.dk et
pristillæg iht. VE-lovens regler.
Anlægsejer fritages også for at betale til dækning af de offentlige forpligtelser (afgiftsfrihed).
For at gøre brug af ”nettomålerordningen” skal el-produktions-anlægget ligge på forbrugsstedet
og skal være 100% ejet af el forbrugeren og el forbrugeren skal søge om ”Anmodning om
nettoafregning” hos os.
Det princip som både politikere og Energinet.dk indførte ved etablering af
ordningen, var en del af beslutningsgrundlaget for de private solcelleejere.
Det var helt afgørende, at vi kunne være sikre på og have tillid til det vi blev lovet,
som sikkerhed for vores investeringer.
Frem til 20. november 2012 indgik solcelleejerne en kontrakt om nettomålerordning
med Energinet.dk. Aftalen skulle gælde i 20 år frem til 2032, og kunne kun opsiges af
solcelleejerne. Inden 2012 var der etableret mere end 80.000 solcelleanlæg. Der
blev investeret for ca. 100.000-200.000 kr. for private midler i hvert anlæg.
20. november 2012 ændrede Folketinget reglerne fremadrettet. Alle fremtidige
anlæg afregnes på timebasis med reducerede tilskud.
Men de solcelleejere, der allerede var på Nettomålerordningen bibeholdt ordningen
i 20 år fra det tidspunkt anlægget var købt. Forud for lovændringen af vilkår for
solcelleejerne, blev der indgået en politisk aftale af 15.11.2012. Den skulle bl.a. sikre
nettomålerordningen for eksisterende solcelleejere og alle med etablerede anlæg
inden 20.11.2012. Disse rettigheder blev endvidere stærkt understreget i den
politiske debat i forbindelse med behandling af L86 den 20.11.2012, hvor der blev
vedtaget nye regler for solcelleejere.
Siden da har danske private solcelleejere måtte lægge ryg til en lang række af
forringelser af deres økonomiske vilkår.
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
Allerede 1.4.2016 kom den første forringelse af vilkårene for private solcelleejere,
som havde etableret anlæg før 20. nov. 2012. I strid med aftalen om nettoafregning
skal alle solcelleejere betale en tarif på ca. 33 øre for al el der trækkes fra nettet
uden fradrag for den producerede el.
I perioden 1.1.2019 – 31.12.2020 udrulles en politisk beslutning om Flexafregning
for alle solcelleejere (timeafregning). Dette betyder et farvel til nettoordningen og
en afregning af køb og salg hver for sig til spotpris. Indførelsen af flexafregningen er
helt i modstrid med den lovede garanti på 20 år frem til 2032 for solcelleejere på
nettomålerordningen, som blev lovet i 2012 jfr.§ 21 nettoafregningsbekendtgørelse
nr. 999 af 29.6.2016, hvori der står:
”endvidere kan en ejer af et elproduktionsanlæg ved anmodning til Energinet.dk få nettoafregning
på årsbasis efter § 5 i bekendtgørelse nr. 804 af 28. juni 2010 om nettoafregning for
egenproducenter af elektricitet frem til og med den 19. november 2032 på betingelse af …
Flexordningen vil endvidere medføre væsentlige udgifter for solcelleejere med
nettomålerordningen og dermed en fortsat forringelse af økonomiske forhold.
Dec. 2018 udsendes en bekendtgørelse i høring
Der indføres et nyt begreb ”Øjebliksforbrug” Dette omhandler den el, der
produceres på private anlæg, placeret på egen matrikel og forbruges inden den når
den offentlige måler.
Denne el skal der i fremtiden betales elafgifter af, med mindre man tilslutter sig et
givent stamdataregister. Formålet med ændringen skulle være en lettelse af de
administrative byrder som private og erhvervslivet har haft i forbindelse med deres
ønske om at forbruge deres egen produktion af el fra VE-anlæg under 50kw.
Det må slås fast, at der ingen administrative byrder er ved dette forbrug af el i dag.
Det er ganske uomtalt i bekendtgørelse og høringsbrev hvorledes begrebet
øjebliksforbrug adskiller sig fra nettoafregning på timebasis. Det er uomtalt
hvorledes denne ændrede aflæsning rent teknisk skal gennemføres, og om det
forudsætter, at der sker ændringer i solcelleejernes tekniske anlæg, og i givet fald,
3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
hvem der skal bekoste dette. Det er deslige uomtalt, hvilke økonomiske
konsekvenser en sådan ændring af afregningsprincip måtte have for solcelleejerne.
Vi har på dette grundlag afgivet et høringssvar.
Vi finder denne bekendtgørelse i modstrid med ønsket om den grønne omstilling og
et nyt EU direktiv vedtaget med ikrafttrædelse 1.1 2020
”at privatpersoner må producere, forbruge, gemme og sælge deres egenproducerede vedvarende
energi uden urimelige administrative byrder, skatter eller afgifter”. Reglerne omfatter anlæg op til
25 kW”
Solcelleejere på nettoafregning føler sig ført bag lyset af politikerne.
Nu må de politiske partier, der stod bag aftalen om nettomålerordningen for
solcelleejere og gav en 20- årig garanti i 2012, stå ved deres løfter og sikre, at
nettomålerordningen fortsat kan bestå for denne gruppe.
4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
NOTAT
Ændringer af regler for solcelleejere i perioden 20.11.2012 til dec. 2018
SKM 2013.23
Solcelleanlæg, der dækker private forbrug er ikke længere økonomiske
virksomheder, der kan momsregistreres.
Det betyder, at der skal betales moms af bruttoforbruget af el og ikke som først
antaget efter nettomålerordningen
Lov nr. 900 af 04/07/2013
Pristillægget, på overskydende produktion, som fastsat i 20.11.2012 gælder kun til
11.06.2013 (forhøjelse af markedsprisen til 130 øre i 10 år). Efter 11.06.2013
fastsættes tilskuddet, så markedsprisen forhøjes med 60 øre 1 10 år og 40 øre de
næste 10 år.
SKM 2013.818
Skat ændre praksis fordi EU-domstolen diktere det. Solcelleanlæg kan igen
momsregistreres. Men kun ifølge skat hvis man er under den gamle ordning og hvis
man producere mere end man forbruger.
BEK nr. 1112 af 18/09/2015
Anlæggene opdeles i store og små anlæg.
Små anlæg kan få nettoafregning for offentlige forpligtelser som helhed i forhold til
egetforbruget. Efter anmodning på timebasis.
Store anlæg kan kun for nettoafregning på timebasis for pristillæg for miljøvenlig el.
BEK nr. 999 af 29/06/2016
Der lukkes definitivt for, at man kan slippe for opgørelse på timebasis.
SKM2016.484LSR
Landsskatteretten afgør, at solcelleanlæg kan momsregistreres uanset om man
producere mere eller mindre end man forbruger. Skat vender tilbage til praksis, der
er gælden de før 2013.
5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
01.04.2016
Elselskaberne indfører betaling af nettarif beregnet på bruttokøb af el. Før 2016
beregnes nettarif efter nettomålerordningen.
Lov nr. 1049 af 12/09/2017
Fastslår, at eksisterende VE-anlæg i husholdninger, fastholdes på nuværende
ordninger og flyttes til øjebliksafregning i 2032.
2018 med ikrafttrædelse i perioden 1.1.2019 til 31.12.2020
Der udsendes breve fra Energinet til solcelleejerne på årsnettoafregning.
Af disse fremgår det, at den forbrugte el og den producerede el opgøres og afregnes
time for time hver for sig til spotpris.
Dette betyder farvel til princippet om oplagring af den overskydende el på nettet, til
den senere kan bruges.
Dec. 2018
Udsendelse af bekendtgørelse til høring
Der indføres et nyt begreb ”Øjebliksforbrug”
Dette omhandler den el, der produceres på private anlæg, placeret på egen matrikel
og forbruges inden den når den offentlige måler.
Denne el skal der i fremtiden betales elafgifter af, med mindre man tilslutter sig et
givent stamdataregister. Formålet med ændringen skulle være en lettelse af de
administrative byrder som private og erhvervslivet har haft i forbindelse med deres
ønske om at forbruge deres egen produktion af el fra VE-anlæg under 50kw.
Det må slås fast, at der er ingen administrative byrder ved dette forbrug af el i dag.
Det er ganske uomtalt i bekendtgørelse og høringsbrev hvorledes begrebet
øjebliksforbrug adskiller sig fra nettoafregning på timebasis. Det er uomtalt
hvorledes denne ændrede aflæsning rent teknisk skal gennemføres, og om det
forudsætter, at der sker ændringer i solcelleejernes tekniske anlæg, og i givet fald,
hvem der skal bekoste dette. Det er deslige uomtalt, hvilke økonomiske
konsekvenser en sådan ændring af afregningsprincip måtte have for solcelleejerne.
Vi har på dette grundlag afgivet et høringssvar.
6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 149: Henvendelse af 14/1-19 fra Landsforeningen af Solcelleejere om ændringer af nettomålerordningen for solcelleejere med anlæg under 6 kw ifm. foretræde den 17/-19
Et nyt EU direktiv er vedtaget med ikrafttrædelse 1.1 2020
”at privatpersoner må producere, forbruge, gemme og sælge deres
egenproducerede vedvarende energi uden urimelige administrative byrder, skatter
eller afgifter”. Reglerne omfatter anlæg op til 25 kw”
7