Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 140
Offentligt
1997218_0001.png
AFGØRELSE
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
(VE-loven og Elforsyning)
Tlf.: 72 40 56 00
www.ekn.dk
[email protected]
KLAGE FRA
Klegod
Grundejerforening,
Houvig
og
Grundejerforeningen
Sammenslutningen
for
af
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Mågedalen,
OVER
OM
Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit
Energistyrelsens afgørelse af 22. december 2016
tilladelse til etablering af Vesterhav Syd Havvindmøllepark.
Nævnsformand og dommer, Peter Ulrik Urskov
NÆVNETS
SAMMEN-
SÆTNING
I SAGEN
Næstformand, professor, ph.d. og cand.jur.
Bent Ole Gram Mortensen
Professor, ph.d og cand.jur. Birgitte Egelund Olsen
Konsulent, civilingeniør Knut Berge
Direktør og cand.polyt. Poul Sachmann
NÆVNETS
AFGØRELSE
Energiklagenævnet
ophæver
og
hjemviser
den
del
af
Energistyrelsens afgørelse af 22. december 2016, der angår
vurderingen af virkningerne på miljøet, til fornyet behandling.
Hjemvisningen sker med henblik på, at Energistyrelsen
udarbejder et VVM-tillæg, der omfatter det konkrete projekt,
og først herefter træffer endelig afgørelse i sagen under
inddragelse af den berørte offentlighed og med mulighed for
klageadgang.
Klegod Grundejerforening, Grundejerforeningen for Mågedalen, Houvig og
Sammenslutningen af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit har
ved individuelle klager af 23. januar 2017 og 24. januar 2017 indbragt
Energistyrelsens afgørelse af 22. december 2016 for Energiklagenævnet. Ved
afgørelsen (herefter etableringstilladelsen) gav Energistyrelsen Vattenfall
Vindkraft A/S (herefter Vattenfall) tilladelse til etablering af Vesterhav Syd
Havvindmøllepark. Tilladelsen blev givet med hjemmel i §§ 22 og 25 i lov om
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0002.png
fremme af vedvarende energi (VE-loven)
1
og § 22 a i lov om elforsyning
(elforsyningsloven).
2
De tre klager over Energistyrelsens afgørelse behandles i Energiklagenævnet
under journalnumrene 18/00219, 18/00222 og 18/00225.
3
Energiklagenævnet har tidligere i forbindelse med nævnets behandling af
sagen truffet afgørelse om, at klagerne fra Klegod Grundejerforening og
Grundejerforeningen for Mågedalen, Houvig
ikke tillægges opsættende
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
Klagerne behandles og afgøres samlet i denne afgørelse.
Energiklagenævnet bemærker, at klagefristen i denne sag udløb ved
kontortids
ophør
den
19.
januar
2017,
hvilket
er
fire
uger
fra
Side 2 af 23
meddelelsestidspunktet for afgørelsen, jf. VE-lovens § 66, stk. 4 og
elforsyningslovens § 89, stk. 5. I forbindelse med offentliggørelsen af
Energistyrelsens afgørelser oplyste Energistyrelsen imidlertid, at klagefristen
udløb den 25. januar 2017. På den baggrund har Energiklagenævnet
besluttet at anse de klager, der er modtaget til og med den 25. januar 2017
som rettidig modtaget.
Energiklagenævnet bemærker endvidere, at seneste indlæg i sagen er
modtaget i nævnet i november 2018, og at sagen har været behandlet på
nævnets møder den 5. november 2018 og den 17. december 2018.
Sagens baggrund
I marts 2012 indgik den daværende regering en energipolitisk aftale med
Folketingets øvrige partier, bortset fra Liberal Alliance, om Danmarks
energipolitik i perioden 2012-2020. Et af hovedelementerne i aftalen er en
Lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 om lov om fremme af vedvarende
energi var gældende på det tidspunkt, hvor Energistyrelsen meddelte Vattenfall
tilladelse til etablering af Vesterhav Syd Havvindmøllepark, men er blevet erstattet af
lovbekendtgørelse nr. 1194 af 28. september 2018.
2
Lovbekendtgørelse nr. 418 af 25. april 2016 om lov om elforsyning var gældende på
det tidspunkt, hvor Energistyrelsen meddelte Vattenfall tilladelse til etablering af
Vesterhav Syd Havvindmøllepark, men er blevet erstattet af lovbekendtgørelse nr.
1009 af 27. juni 2018.
3
Klagerne har fået tildelt nyt j.nr. hos Energiklagenævnet, men har tidligere været
behandlet i nævnte rækkefølge under j.nr. 1131-17-157, 1131-17-170 og 1131-17-
185.
1
virkning, jf. Energiklagenævnets afgørelser med j.nr. 1131-17-157 og 1131-
17-170 af 21. august 2017. I forbindelse hermed lagde nævnet til grund, at
Klegod Grundejerforening og Grundejerforeningen for Mågedalen, Houvig er
klageberettiget, da begge grundejerforeninger efter deres formål opfylder
bestemmelsen i VE-lovens § 67, stk. 2. Energiklagenævnet finder på
baggrund af grundejerforeningens vedtægter, at tilsvarende gør sig gældende
for Sammenslutningen af Sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit.
(1131-17-185)
RBB–EKN
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0003.png
begrænsning af fossile brændsler samtidig med, at andelen af vedvarende
energi øges. Den vedvarende energi øges blandt andet ved en udbygning af
vindkraften på havet. Målsætningen er, at elproduktionen fra vindmøller skal
udgøre 50 % af elforsyningen i 2020. Herved vil Danmark leve op til sine
klimapolitiske forpligtelser i forhold til EU regionalt i forhold til at nedbringe
udslippet af CO2 og øge andelen af vedvarende energi
4
og FN globalt.
5
I oktober 2012 kom Havvindmølleudvalget
6
med den endelige rapport
7
omhandlende
en
screening
af
egnede
placeringer
til
kystnære
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 3 af 23
havvindmølleprojekter op til 200 MW pr. område indenfor 20 km fra kysten.
Den mere kystnære placering af mindre havvindmølleparker er foretaget ud
fra det primære ønske om at holde omkostningerne til udbygningen nede. På
baggrund af landskabelige og visuelle hensyn, fandt Havvindmølleudvalget, at
havvindmøller med en højde på 200 meter skulle have en mindste afstand på
4 km ud for byer og sommerhusområder.
Som led i opfølgningen på Energiaftale 2012 og Aftale om tilbagerulning af
FSA (forsyningssikkerhedsafgifter) mv. og lempelser af PSO-afgiften
8
af 14. juli
2014
9
, blev de 350 MW kystnære havvindmølleparker Vesterhav Syd og
Vesterhav Nord sendt i udbud.
Energinet blev ved pålæg af 29. januar 2013 og 12. november 2013 fra
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaministeriet
bedt
om at
varetage
VVM-
undersøgelserne for havvindmølleparkerne Vesterhav Syd og Vesterhav Nord
med tilhørende ilandføringsanlæg og anlæg på land.
4
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr.
406/2009/EF
af 23. april 2009 om
medlemsstaternes indsats for at reducere deres drivhusgasemissioner med henblik på
at opfylde Fællesskabets forpligtelser til at reducere drivhusgasemissionerne frem til
2020, og direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi
fra vedvarende energikilder, artikel 3.
5
Kyoto-protokollen af 11. december 1997, senere ændret ved Paris-aftalen af 12.
december 2015.
6
Havvindmølleudvalget blev nedsat af den daværende regering i 2012, for at lave en
screening af egnede placeringer til kystnære havvindmølleprojekter op til 200 MW.
7
Kystnære havmøller i Danmark, Screening af havvindmølleplaceringer indenfor 20
km fra kysten, oktober 2012. Endelig rapport.
8
PSO-afgiften
Public Service Obligation
blev indført af Folketinget i 1998, for at
fremme en miljøvenlig elproduktion fra vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller.
PSO-afgiften blev underkendt af EU-Kommissionen i 2016, fordi den også blev pålagt
udenlandske selskaber, selvom de ikke kunne modtage støtte fra Danmark til deres
elproduktion fra vedvarende energikilder. Et bredt flertal i Folketinget blev enige om at
udfase PSO-afgiften fra 2017-2022. EU-Kommissionen betingede sin godkendelse til
forslaget, med at Danmark øger transmissionskapaciteten til nabolandene for at
fremme øget konkurrence og handel med elektricitet.
9
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2014/07/aftale-om-tilbagerulning-
af-fsa-mv,-d-,-og-lempelser-af-pso/.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0004.png
I forbindelse med VVM-processen blev der afholdt to offentlige møder. Det
første møde fandt sted i ”ide-fasen” i starten af 2014. Det andet møde fandt
sted i maj 2015 som led i offentliggørelsen af forslaget til VVM-redegørelsen.
Forslaget til VVM-redegørelsen forelå i april 2015, hvorefter det blev sendt i
offentlig høring fra den 5. maj 2015 til den 30. juni 2015. Den endelige VVM-
redegørelse og miljøvurdering af kommuneplantillæg for Vesterhav Syd
Havvindmøllepark
blev
offentliggjort
den
26.
november
2015
af
20. december 2018
Efter gennemførelse af en udbudsrunde blev der den 1. september 2016 af-
givet tilbud. Vattenfall vandt retten til at opføre havvindmølleparkerne
Vesterhav Syd på 170 MW og Vesterhav Nord på 180 MW.
J.nr. 18/00222
Den 22. december
2016 indgik Energistyrelsen og Vattenfall ”Aftale om
forpligtelse til at etablere og nettilslutte et elproduktionsanlæg, Vesterhav
Syd, i Nordsøen”. I forlængelse heraf meddelte Energistyrelsen Vattenfall
”Tilladelse
til
etablering
af
havvindmølleparken,
Vesterhav
Syd,
med
tilhørende elforsyningsnet på søterritoriet i Nordsøen (etableringstilladelse)”.
RBB–EKN
Den 23. januar 2017 og 24. januar 2017 påklagede klagerne Energistyrelsens
etableringstilladelse
til
Vesterhav
Syd
Havvindmøllepark
til
Side 4 af 23
Energiklagenævnet, idet klagerne blandt andet ønsker en placering af
havvindmøllerne så langt fra kysten som muligt for at mindske den visuelle
påvirkning af det kystnære landskab mest muligt.
Om selve VVM-forløbet fremgår det af sagens oplysninger, at designet for
Vesterhav Syd Havvindmøllepark samt valg af mølletype ikke var fastlagt på
tidspunktet
for
tilblivelsen
af
VVM-redegørelsen
eller
meddelelse
af
etableringstilladelsen. VVM-redegørelsen blev som følge heraf udarbejdet på
baggrund af en overordnet rammebeskrivelse af projektet ud fra en vurdering
af de værst tænkelige påvirkninger inden for en teknisk ramme for projektet.
Den tekniske projektbeskrivelse tager udgangspunkt i, at kapaciteten af hver
enkelt havvindmølle vil være mellem 3 MW og 10 MW. I forbindelse hermed
anføres i VVM-redegørelsen, at den installationsmetode og anlægstype, der
giver
den
største
miljøpåvirkning
for
hver
receptor
(modtager
af
miljøpåvirkning), er valgt som udgangspunkt for vurderingerne, og at de
påvirkninger, som er vurderet i redegørelsen, angiver den maksimale
påvirkning, som projektet resulterer i inden for hvert emne.
Af sagens oplysninger fremgår endvidere
10
, at etableringstilladelsen og de heri
fastsatte vilkår, der er et resultat af vurderingerne af rammeprojektets
miljømæssige indvirkninger i VVM-redegørelsen, ikke giver Vattenfall ret til at
10
Energistyrelsen og Naturstyrelsen.
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
Jf. herved etableringstilladelsens pkt. 2.2
2.4.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0005.png
påbegynde arbejdet med etableringen af Vesterhav Syd Havvindmøllepark.
Retten hertil forudsætter en igangsætningstilladelse, som meddeles af
Energistyrelsen på et senere tidspunkt på baggrund af et af Vattenfall
udarbejdet detailprojekt, der indeholder en detaljeret projektbeskrivelse af
blandt andet havvindmølleparkens konkrete design samt valg af komponenter
m.m., og hvori det dokumenteres, at vilkårene stillet i etableringstilladelsen
vil blive opfyldt.
Klagernes synspunkter og bemærkninger
Klagerne finder, at etableringstilladelsen til Vesterhav Syd Havvindmøllepark
skal ophæves.
Til støtte for påstanden, har klagerne navnlig anført følgende:
J.nr. 18/00222
Beslutningen i 2012 om placeringen af havvindmølleparken
At planmyndigheden (Energistyrelsen og Naturstyrelsen) ikke har
inddraget offentligheden forud for beslutningen om placeringen af
Vesterhav Syd Havvindmøllepark.
At beslutningen om placeringen af havvindmølleparken mellem 4
og 8 km. fra kysten ud for Holmsland Klit er truffet af Folketingets
energipolitiske flertal i efteråret 2012 uden at offentligheden,
herunder virksomheder og grundejere der påvirkes økonomisk
negativt af beslutningen, har haft mulighed for at fremkomme med
synspunkter og indsigelser.
At screeningsrapporten ikke har været i offentlig høring, men alene
i en myndighedshøring uden at involvere offentligheden.
At Energistyrelsen ikke aktivt
f.eks. gennem annoncering,
offentlige
møder
m.v.
har
af
gjort
noget
for
at
i
involvere
Aarhus-
offentligheden, som det fremgår af retningslinjer for offentlige
myndigheders
konventionen.
At screeningsrapporten ikke behandler de visuelle gener og
ødelæggelser, som de kystnære havvindmøller vil medføre for de
udpegede områder, idet rapporten alene behandler nogle generelle
afstandskrav, som ikke er nærmere dokumenteret i rapporten.
Beslutningen i efteråret 2012 er derfor truffet på et ufuldstændigt
grundlag, hvor der ikke er taget højde for de landskabelige
ødelæggelser af kyst- og klitlandskabet, som havvindmølleparken
medfører, og som efterfølgende er beskrevet i VVM-redegørelsen fra
april 2015.
inddragelse
offentligheden
Side 5 af 23
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0006.png
Krav til processen omkring VVM-redegørelsens tilblivelse
At den foreliggende VVM-redegørelse, der ligger til grund for
projektet, ikke efterlever kravene til proces, som er forudsat og
beskrevet i VVM-bekendtgørelsen.
Krav til VVM-redegørelsens indhold
At den foreliggende VVM-redegørelse, der ligger til grund for
projektet, ikke efterlever kravene til indhold, som er forudsat og
beskrevet i VVM-bekendtgørelsen.
At VVM-redegørelsen er mangelfuld, idet:
o
VVM-redegørelsen
ikke
indeholder
en
beskrivelse
og
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 6 af 23
konsekvensvurdering som anført i VVM-bekendtgørelsen af
mulige alternativer til den nu foreslåede placering af
havvindmølleparken, så man undgår en kystnær placering,
der vil være ødelæggende for et af landets mest attraktive
ferie- og turistområder. Planmyndigheden kan ikke fravige
det krav, som er fastlagt i lovgivningen om, at alternativer
skal beskrives og undersøges, blot fordi et flertal i
Folketinget
beskrivelse
af
har
de
og
besluttet
forskellige
økonomiske
placeringen
forhold
og
af
mulige
havvindmølleparken. En VVM-redegørelse bør indeholde en
naturmæssige
alternativer,
Folketinget/udvalget har et kvalificeret grundlag at basere
beslutningen på, og ikke alene ud fra et energiforlig i 2012,
hvor man ikke kendte konsekvenserne;
o
VVM-redegørelsen
ikke
behandler
konsekvenserne
af
havvindmølleparkens visuelle påvirkning på klitlandskabet
og det frie udsyn over havet med deraf følgende uheldige
konsekvenser for den rekreative og naturmæssige oplevelse
af kystområdet;
o
VVM-redegørelsen
ikke
giver
et
retvisende
billede
af
sortandens udbredelse i projektområdet for Vesterhav Syd,
idet det ved opslag i DOF-databasen
11
kan konstateres, at
der ved Lyngvig Fyr
i modsætning til det anførte i VVM-
redegørelsen
er observeret et ganske betydeligt antal
sortænder i forbindelse med observationer på tilfældige
tidspunkter i perioden 1994 til 2017;
Dansk Ornitologisk Forenings database til registreringer af observationer af fugle og
andre udvalgte dyr.
11
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0007.png
o
planmyndigheden ikke har forholdt sig til de meget
alvorlige miljøpåvirkninger;
o
VVM-redegørelsen
undlader
at
beskrive
afværgeforanstaltninger, der kan begrænse de alvorlige
miljømæssige konsekvenser ved den kystnære placering af
Vesterhav Syd Havvindmøllepark;
o
beskrivelsen af de socioøkonomiske effekter, herunder
havvindmølleparkens påvirkning af ejendomspriserne og
turismen i området, er mangelfuld;
o
planmyndigheden har undladt at lave en uvildig og objektiv
undersøgelse
herunder
af
de
socioøkonomiske
konsekvenser
for
konsekvenser,
borgere
og
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
o
VVM-redegørelsen
mangler
faglighed
og
objektivitet
i
RBB–EKN
Side 7 af 23
vurderingen af de socioøkonomiske konsekvenser.
Etableringstilladelsen og grundlaget herfor
At etableringstilladelsen ikke beskriver Vattenfalls projekt, som
ligger til grund for etableringstilladelsen.
At Vattenfalls præsentation af deres projekt, som ligger til grund
for etableringstilladelsen, er misvisende, idet den ikke beskriver de
reelle konsekvenser af projektet for området.
At der ikke kan gives etableringstilladelse med klagemulighed til et
projekt, som ikke er beskrevet overfor offentligheden med deraf
manglende mulighed for at forholde sig til konsekvenserne.
At
det
fremgår
af
VVM-redegørelsen,
den
sammenfattende
økonomiske
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
virksomheder, der berøres af projektet;
redegørelse og etableringstilladelsens pkt. 4.6, at havvindmøllerne
skal opstilles i et let opfatteligt geometrisk mønster og optræde i
landskabet som en velafgrænset gruppe. Kravet herom er ikke
opfyldt, idet Vattenfalls projekt ikke fremstår som
en ’velafgrænset
gruppe’, men
tværtimod er udstrakt unødigt over den ca. 15 km.
lange projektstrækning. Den 15 km. lange møllerække vil fremstå
som en voldsom visuel mur, der vil påvirke det visuelle indtryk i
området og på kysten. Vattenfall skal tilrette projektet, så
havvindmøllerne fremstår i et let opfatteligt og velafgrænset
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0008.png
mønster set i lyset af de visuelle gener, som er beskrevet i VVM-
redegørelsen. Alternativt skal projektet opgives.
At en placering af havvindmøllerne i to eller tre rækker så langt
ude i VVM-redegørelsens projektområde som muligt
herunder en
placering helt eller delvist vinkelret på kysten
vil mindske de
visuelle gener.
At det i VVM-redegørelsen anbefales, at havvindmøllerne placeres
så langt til havs som muligt. Af Vattenfalls oplysninger fremgår, at
ca. 50 % af havvindmøllerne placeres inden for et område
beliggende 4,2 til 4,5 km. fra kysten. Klagerne finder ikke, at en
sådan placering af havvindmøllerne er i overensstemmelse med
VVM-redegørelsens anbefaling eller etableringstilladelsens pkt. 4.7
om, at vindmøllerne placeres så langt til havs som muligt.
At Energistyrelsens rapport fra juni 2012
12
beskriver nogle klare
principper
for
opsætning
af
kystnære
havvindmøller,
som
Vattenfalls projekt ikke er i overensstemmelse med.
RBB–EKN
Andre synspunkter:
Formålet med en VVM-redegørelse må være, at planmyndigheden
uanset Folketingsflertallet
tager konsekvenserne af de meget
alvorlige miljøfaglige vurderinger og ændrer eller opgiver projektet.
At der ikke i forbindelse med godkendelsen af VVM-redegørelsen er
taget hensyn til de oplysninger, der foreligger omkring de
naturmæssige konsekvenser ved opførelse af havvindmølleparken.
At
Danmark
ikke
overholder
internationale
forpligtelser
til
Side 8 af 23
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
beskyttelse af sortanden, såfremt havvindmøllerne placeres i
overensstemmelse med Vattenfalls projekt for havvindmølleparken.
At klagerne er uforstående overfor, at de statslige myndigheder
som
grundlag
for
støjvurderinger
af
Vesterhav
Syd
Havvindmøllepark lægger en bekendtgørelse til grund, der er
juridisk usikkerhed om gyldigheden af.
At klagerne er af den overbevisning, at der er betydelig usikkerhed
omkring støjgrænserne. En usikkerhed der bør føre til, at hele
projektet for Vesterhav Syd revurderes med henblik på at rykke
Energistyrelsens rapport fra juni 2012 ”Kystnære Havvindmølleplaceringer –
en
vurdering af de visuelle forhold ved opstilling af store vindmøller nær kystområder”.
12
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0009.png
møllerne længst mulig ud i det projektområde, der er fastlagt i
VVM-redegørelsen.
At man kun ved at rykke møllerne længst muligt ud i det
projektområde, der er fastlagt i VVM-redegørelsen, sikrer den
mindst mulige påvirkning af sortænder (og andre beskyttede arter),
der trækker og raster langs med den jyske vestkyst.
Vattenfall Vindkraft A/S’ synspunkter og bemærkninger
Vattenfall finder, at etableringstilladelsen til Vesterhav Syd Havvindmøllepark
skal stadfæstes.
Til støtte for påstanden, har Vattenfall navnlig anført følgende:
J.nr. 18/00222
Krav til processen omkring VVM-redegørelsens tilblivelse samt krav til
VVM-redegørelsens indhold
At den foreliggende VVM-redegørelse lever op til kravene til proces
og indhold, jf. VVM-bekendtgørelsen.
Etableringstilladelsen og grundlaget herfor
At
det
ikke
fremgår
af
VVM-redegørelsen
eller
Side 9 af 23
etableringstilladelsen, at havvindmøllerne skal koncentreres eller
opstilles på en bestemt måde inden for en bestemt del af
opstillingsområdet, men at møllerne
under iagttagelse af blandt
andet etableringstilladelsens pkt. 4.6
kan opstilles inden for hele
det område, som er udlagt til projektet, jf. etableringstilladelsens
pkt. 4.1.
At Vattenfall den 7. maj 2018 har fremsendt en rapport til
Energistyrelsen som dokumentation for, at det tekniske anlæg,
parklayoutet og de miljøpåvirkninger, der er en følge heraf, er
inden for rammerne af den gennemførte VVM-redegørelse og
dermed opfylder etableringstilladelsens vilkår.
At
Vattenfall
vurderer,
af
at
7.
pkt.
beskrivelsen
maj
2018
4.6
af
med
projektet
hensyn
i
den
i
til
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
fremsendte
rapport
opfylder
vilkårene
etableringstilladelsens
opstillingsmønsteret.
At vilkåret i etableringstilladelsens pkt. 4.7, om at mindske den
visuelle påvirkning af havvindmøllerne ved blandt andet at placere
møllerne så lang fra kysten som muligt, ikke er et ufravigeligt krav
men alene en anbefaling.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0010.png
At anbefalingen i etableringstilladelsens pkt. 4.7, om at opstille
færre men mere højtydende havvindmøller i øvrigt anses for
opfyldt, jf. beskrivelsen af projektet i den rapport som Vattenfall
har fremsendt til Energistyrelsen af 7. maj 2018.
Energistyrelsens synspunkter og bemærkninger
Energistyrelsen
finder,
at
etableringstilladelsen
til
Vesterhav
Syd
Havvindmøllepark skal stadfæstes.
Til støtte for påstanden, har Energistyrelsen navnlig anført følgende:
Krav til processen omkring VVM-redegørelsens tilblivelse
At Energistyrelsen har iagttaget de processuelle regler, jf. den
dagældende VVM-bekendtgørelse, og derved inddraget borgerne i
VVM-processen.
Krav til VVM-redegørelsens indhold
At der er taget hensyn til de miljø- og naturmæssige konsekvenser
ved opførelse af havvindmølleparken Vesterhav Syd, idet der er
udarbejdet
omfatter
en
en
VVM-redegørelse
vurdering
af
blandt
for
havvindmølleparken,
potentielle
andet
det
påvirkning
der
af
Side 10 af 23
RBB–EKN
den
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
havvindmølleprojektet
fysiske/kemiske,
menneskelige og naturlige miljø i projektets levetid
herunder i
anlægs-, drifts- og afviklingsfasen
samt en vurdering af
kumulative
vurdering
påvirkninger
af
de
af
af
havvindmølleprojektet,
anførte
jf.
den
som
dagældende VVM-bekendtgørelse. VVM-redegørelsen indeholder en
klagerne
påvirkninger,
havvindmøllerne vil have på kyst, klitter og landjord samt
eventuelle gener fra lys, reflekser og natbeslutning. Redegørelsen
indeholder
endvidere
en
vurdering
af
havvindmøllernes
indvirkning på områdets rekreative værdi og det eventuelle
bygningsmæssige og trafikale kaos i området i forbindelse med
opførelsen af Vesterhav Syd Havvindmøllepark.
At
det
i
VVM-redegørelsen
blandet
andet
konkluderes,
at
støjpåvirkningen fra anlægsaktiviteter på land (fra kabellægning,
trafik etc.) alene vil have en mindre påvirkning på befolkningen i
anlægsperioden.
At VVM-redegørelsen også indeholder en konsekvensvurdering af
havvindmøllernes
påvirkning
internationale
naturbeskyttelsesområder og en vurdering af konsekvenserne for
beskyttede arter (bilag IV-arter) i området, jf. kravene hertil i
bekendtgørelse
nr.
1476
af
13.
december
2010
om
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0011.png
konsekvensvurdering
projekter
om
etablering
vedrørende
m.v.
af
internationale
og
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter ved
elproduktionsanlæg
elforsyningsnet på havet.
At de pågældende registreringer (data) om sortanden
som
klagerne henviser til, jf. DOF-databasen
ikke bibringer ny viden,
som kan ændre konklusionen i VVM-redegørelsen, herunder
anvendes til at fastlægge hvor sortanden fordeler sig i området for
den projekterede havvindmøllepark.
At registreret data i DOF-databasen for de seneste ti år
perioden
2007 til 2017
støtter konklusionen, som fremgår af de studier,
der ligger til grund for VVM-redegørelsen, om at sortanden er
relativt fåtallig i området ved Lyngvig Fyr.
At VVM-redegørelsens konklusioner om rastende fugle bygger på
en
beskrivelse
af,
hvordan
andet
rastende
data
og
fugle
fra
dels
fordeler
det
sig
i
undersøgelsesområdet, der er lavet ud fra eksisterende data,
herunder
blandet
nationale
RBB–EKN
Side 11 af 23
overvågningsprogram
NOVANA
13
,
projektspecifikke
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
fugleoptællinger, som er gennemført efter standardiseret metode.
At VVM-redegørelsen
er udarbejdet efter en ”worst case”-tilgang,
hvilket vil sige ud fra vurderinger af de værst tænkelige
påvirkninger inden for en teknisk ramme for projektet. I VVM-
redegørelsen indgår således for hvert fagemne en beskrivelse af
worst case-scenarier, og det er vurderet hvilket scenarie, der vil
medføre den største miljøpåvirkning.
At
formålet
med
en
VVM-redegørelse
er
at
sikre,
at
der
gennemføres en vurdering af virkningerne på blandet andet det
fysiske/kemiske, menneskelige og naturlige miljø i projektets
levetid som grundlag for beslutningen om at give eller afslå
tilladelse til anlægstyper, der kan påvirke miljøet væsentligt.
At kravet i VVM-bekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 4, er opfyldt, idet
VVM-redegørelsen og det materiale, som blev lagt til grund for
redegørelsen, indeholder en beskrivelse og vurdering af de
alternative placeringer, som blev undersøgt i forbindelse med
havvindmølleprojektet.
13
Det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0012.png
At VVM-redegørelsen, jf. § 3, stk. 2 i den dagældende VVM-
bekendtgørelse,
indeholder
en
beskrivelse
af
afværgeforanstaltninger med henblik på at undgå, nedbringe og
om muligt neutralisere væsentlige skadelige miljøpåvirkninger,
som projektet kan medføre.
Etableringstilladelsen og grundlaget herfor
At der på tidspunktet for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen samt
udstedelsen af etableringstilladelsen ikke forelå et detailprojekt for
den kommende Vesterhav Syd Havvindmøllepark. Det er først i
forbindelse med Energistyrelsens sagsbehandling af, hvorvidt der
kan
meddeles
Vattenfall
at
og
tilladelse
der
vil
til
igangsætning
et
af
havvindmølleprojektet,
endelige
placering
foreligge
detaljeret
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 12 af 23
skal,
jf.
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
anlægsprojekt, herunder en beskrivelse af parklayout og møllernes
udformning.
2.2,
Vattenfall
en
etableringstilladelsens
pkt.
indsende
detaljeret
projektbeskrivelse m.v. til Energistyrelsen til godkendelse senest 2
måneder forud for anlægsarbejdets påbegyndelse.
At Vattenfall er forpligtet til at sikre, at havvindmølleprojektet
holder sig inden for rammerne af den godkendte VVM-redegørelse,
og at anlægs-, drifts- og afviklingsarbejder, som ikke kan rummes
inden for den godkendte VVM-redegørelse, ikke må igangsættes, jf.
etableringstilladelsens pkt. 1.3 og 1.4.
At
Vattenfall
ikke
har
givet
påbegynde
tilladelse
anlægsarbejdet,
til
igangsætning
før
af
Energistyrelsen
havvindmølleprojektet, jf. etableringstilladelsens pkt. 2.4.
At Energistyrelsen som følge af ovenstående forhold ikke på
nuværende tidspunkt kan foretage en vurdering af, om Vattenfalls
projektplan opfylder vilkårene i etableringstilladelsen, herunder
VVM-redegørelsen, idet styrelsen ikke har modtaget Vattenfalls
detailprojekt for havvindmølleparken. Det er Energistyrelsens
vurdering, at Energiklagenævnet heller ikke kan foretage en sådan
vurdering, før der foreligger en tilladelse eller et afslag fra styrelsen
på Vattenfalls fremtidige anmodning om tilladelse til igangsætning
af projektet, jf. etableringstilladelsens pkt. 2.2.
At Energistyrelsen, i forbindelse med vurderingen af om der kan
meddeles
detailprojekt
Vattenfall
overholder
tilladelse
vilkårene
til
i
igangsætning
af
havvindmølleprojektet, vil tage stilling til, hvorvidt Vattenfalls
etableringstilladelsen,
herunder kravene i VVM-redegørelsen.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0013.png
At det er hensigten med etableringstilladelsens pkt. 2.2 og 2.4, at
Energistyrelsen først kan og skal foretage en vurdering af i de
etableringstilladelsens stillede vilkår, når styrelsen modtager
Vattenfalls detaljerede projektbeskrivelse.
Nye oplysninger
Energiklagenævnet har i forbindelse med det ovenfor anførte om VVM-forløbet
forespurgt Energistyrelsen, om igangsætningstilladelsen
eller et eventuelt
afslag herpå
vil blive offentliggjort og ledsaget af en klagevejledning til
Energiklagenævnet. Energistyrelsen har i forbindelse hermed oplyst følgende:
”[…]
J.nr. 18/00222
Energistyrelsen kan hertil oplyse, at bemærkningerne ikke skal forstås
således, at styrelsens kommende ”igangsætningstilladelse” eller afslag
vedr. igangsætning af havvindmølleparken Vesterhav Syd vil blive
offentliggjort og ledsaget af en klagevejledning.
Det er styrelsens opfattelse, at afgørelsen om etableringstilladelse til
havvindmølleprojekt Vesterhav Syd kan udnyttes, når det indsendte
detailprojekt opfylder de stillede vilkår i etableringstilladelsen, herunder
VVM-redegørelsen. Koncessionshaveren får således ikke en ny rettighed
med ”igangsætningstilladelsen”, og der kan heller ikke stilles nye vilkår
eller krav til havvindmølleprojektet i denne, idet vilkår og krav følger af
den meddelte etableringstilladelse.
[…]”
Energiklagenævnet har endvidere modtaget Energistyrelsens delbeslutning af
26.
november
2018
om,
hvorvidt
der
af
kan
meddeles
Vattenfall
2018 om
igangsætningstilladelse til havvindmølleprojektet. Delbeslutningen er truffet
på baggrund af Vattenfalls detailprojekt
12. november
havvindmølleprojektets støjmæssige og visuelle forhold, som var vedlagt
Energistyrelsens delbeslutning. Der er med delbeslutningen ikke meddelt
Vattenfall igangsætningstilladelse, idet Energistyrelsen ikke på nuværende
tidspunkt har modtaget alle de oplysninger fra Vattenfall, som er påkrævet i
henhold
til
etableringstilladelsen
for
at
kunne
meddele
endelig
igangsætningstilladelse.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget fremgår af bilag til denne afgørelse.
Side 13 af 23
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0014.png
Energiklagenævnets begrundelse for afgørelsen
1.
Energiklagenævnets kompetence
Det fremgår af VE-lovens § 66, stk. 1, at Energiklagenævnet behandler klager
over afgørelser truffet af Energi-, Forsynings- og Klimaministeren efter denne
lov eller regler fastsat i medfør af loven.
Af VE-lovens § 67, stk. 1, fremgår endvidere, at der kan klages over de
miljømæssige forhold i afgørelser i henhold til § 25, såfremt afgørelsen tillige
er omfattet af lovens §§ 26-28.
20. december 2018
Energistyrelsens etableringstilladelse til Vesterhav Syd Havvindmøllepark er
givet efter VE-lovens § 25 (etableringstilladelser), som er omfattet af VE-lovens
§§ 26
28 (VVM-pligtige anlæg m.v.). Det fremgår af §§ 26
28, at der alene
kan
meddeles
etableringstilladelse
baggrund
af
en
vurdering
af
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 14 af 23
Det fremgår af VVM-redegørelsen for havvindmølleprojektet
14
, at der tillige er
gennemført en miljøvurdering, der indgår som en integreret del af VVM-
redegørelsen, samt at redegørelsen omfatter en vurdering af de miljømæssige
effekter af energianlægget både på havet og på land. Energistyrelsen under
Klima-,
Energi-
og
Bygningsministeriet
(nu
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaministeriet) er godkendende VVM-myndighed for elanlægget på havet,
mens Naturstyrelsen under Miljøministeriet (nu Miljø- og Fødevareministeriet)
er godkendende myndighed for landanlæggene.
Energiklagenævnet
har
i
henhold
til
VE-lovens
bestemmelser
alene
miljømæssige konsekvenser, såfremt der er tale om etablering af anlæg, som
må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad. Det er endvidere et krav, at
der forinden meddelelse af etableringstilladelse foretages en habitatvurdering
under hensyn til bevaringsmålsætningerne for udpegede internationale
naturbeskyttelsesområder, såfremt anlæg omfattet af lovens § 25 kan påvirke
sådanne områder væsentligt. Klager kan derfor påklage de miljømæssige
forhold i afgørelsen til Energiklagenævnet.
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
kompetence til at behandle klager over etableringstilladelsen samt de
miljømæssige forhold for den del af projektet, der vedrører elanlægget på
havet, eller som er en følge heraf
herunder det interne kabelnet på havet
samt ilandføringskablerne frem til ilandføringspunkterne på land
men ikke
projektet på land.
2.
VVM-reglernes formål og anvendelse
Formålet med VVM-reglerne er at sikre, at der gennemføres en vurdering af
virkningerne på miljøet som grundlag for beslutningen om at give eller afslå
tilladelse til projekttyper, der kan påvirke miljøet væsentligt.
14
Vesterhav Syd Havvindmøllepark, VVM-redegørelse og miljørapport, Del 0, 1, 2, 3 og
4.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0015.png
VVM-direktivets
15
regler
om
forudgående
miljøvurdering
af
projekter,
herunder projekter på havet, er bl.a. gennemført ved VE-lovens § 26 og
bekendtgørelse om vurdering af virkning på miljøet (VVM) ved projekter om
etablering
m.v.
af
elproduktionsanlæg
havet
(herefter
VVM-
bekendtgørelsen).
16
VE-loven og VVM-bekendtgørelsen skal derfor fortolkes i
overensstemmelse med VVM-direktivet samt EU-domstolens praksis på
området.
Af
VVM-bekendtgørelsens
§
1
og
§
2,
stk.
1,
1.
led
fremgår,
at
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
Det fremgår endvidere af VE-lovens § 26, stk. 1, at der er pligt til at
gennemføre en vurdering af de miljømæssige konsekvenser, såfremt projektet
antages at påvirke miljøet i væsentlig grad. Energiklagenævnet finder ikke
grundlag for at tilsidesætte Energistyrelsens vurdering af, at der er tale om et
projekt, der må antages at påvirke miljøet væsentligt.
RBB–EKN
2.1. Kravet om tilladelse
Det følger af VVM-bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, at der i forhold til
projekter om etablering af elproduktionsanlæg efter VE-lovens § 25, stk. 1,
skal foreligge en VVM-redegørelse, inden der gives tilladelse til projektet, hvor
det må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
Kravet efter VVM-bekendtgørelsen udspringer af VVM-direktivets artikel 2,
stk. 1, hvorefter medlemsstaterne har pligt til at vedtage
”… de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at de projekter, der bl.a. på grund af art,
dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på
miljøet, undergives et krav om tilladelse og en vurdering af indvirkningerne,
inden der
gives tilladelse.”
Begrebet
”tilladelse” er ikke nærmere defineret i hverken VE-loven
eller VVM-
bekendtgørelsen. Det følger derimod af VVM-direktivets artikel 1, stk. 2, litra
c,
at en ”tilladelse” er en ”afgørelse fra den eller de kompetente myndighed(er),
som giver bygherren ret til at gennemføre projektet” [Energiklagenævnets
fremhævelse]. Det er fastslået i EU-domstolens praksis, at VVM-direktivets
Side 15 af 23
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
(1131-17-170)
bekendtgørelsen vedrører vurderingen af indvirkningerne på miljøet for
projekter om etablering af elproduktionsanlæg på havet, når projekterne må
antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
15
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014.
16
Bekendtgørelse nr. 68 af 26. januar 2012 om vurdering af virkning på miljøet (VVM)
ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg på havet. Bekendtgørelsen er i
dag ophævet men var gældende på det tidspunkt, hvor Energistyrelsen meddelte
Vattenfall etableringstilladelse den 22. december 2016.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0016.png
definition af begrebet ”tilladelse” skal lægges til grund i alle medlemsstater,
jf.
sag C-290/03, Diane Barker, præmis 40 og 41.
Begrebet ”tilladelse” i direktivets forstand er endvidere nærmere fastlagt af
EU-domstolen, der har anført, at der ved en tilladelse må forstås den
beslutning
der er truffet i et eller flere led
af den myndighed eller de
kompetente myndigheder, som gør det muligt for bygherren at påbegynde
anlægsarbejdet til gennemførelse af projektet.
17
Det
fremgår
af
sagens
oplysninger
om
VVM-forløbet
i
sagen,
at
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 16 af 23
Energistyrelsen
foruden den allerede meddelte etableringstilladelse
på et
senere tidspunkt på baggrund af et af Vattenfall udarbejdet detailprojekt, der
beskriver udformningen af det konkrete projekt, vil tage stilling til, hvorvidt
der
kan
meddeles
en
igangsætningstilladelse.
Først
herefter
vil
anlægsarbejdet til etablering af havvindmølleprojektet kunne igangsættes.
Vattenfall vil således ikke i medfør af den meddelte etableringstilladelse være
berettiget til at påbegynde anlægsarbejdet til gennemførelse af Vesterhav Syd
Havvindmøllepark, idet en sådan igangsætning af etableringen af det fysiske
anlæg vil forudsætte, at Energistyrelsen meddeler en igangsætningstilladelse.
Anlægsarbejdet må således tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor
Energistyrelsen
på baggrund af et af Vattenfall udarbejdet detailprojekt
hvori det er dokumenteret, at vilkårene i etableringstilladelsen er opfyldt
har
meddelt en igangsætningstilladelse.
Det er på den baggrund Energiklagenævnets opfattelse, at den efter VVM-
direktivet anførte tilladelse, vil være den tilladelse, som giver bygherren ret til
at gennemføre projektet. Idet en endelig tilladelse til etablering af Vesterhav
Syd Havvindmøllepark først foreligger på tidspunktet for meddelelsen af
igangsætningstilladelsen, må Energiklagenævnet afvise, at den foreliggende
etableringstilladelse udgør
en ”tilladelse” i VVM-direktivets
forstand.
Energiklagenævnet finder derfor i overensstemmelse med EU-domstolens
praksis, at etableringstilladelsen og igangsætningstilladelsen i forening må
betegnes som en tilladelse i flere led, og at det først er, når der meddeles en
igangsætningstilladelse, at der foreligger en tilladelse i den forstand, hvori
udtrykket er anvendt i direktivets artikel 2, stk. 1 sammenholdt med artikel
1, stk. 2, litra c.
17
Sag C-332/04, Kommissionen mod Spanien, dom af 16. marts 2006, præmis 53. Se
hertil også Sag C-290/03, Diane Barker mod London Borough of Bromley, præjudiciel
afgørelse af 4. maj 2006, præmis 42 - 49.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0017.png
2.2. Tidspunktet for vurderingen af indvirkninger på miljøet
Det følger af VVM-direktivets artikel 2, stk. 1, at et projekts indvirkninger på
miljøet skal være vurderet, ’inden der gives tilladelse’. Det følger endvidere af
2. betragtning i direktivets præambel, at indvirkningerne på miljøet bør tages
i betragtning på et så tidligt stadium som muligt i alle tekniske planlægnings-
og beslutningsprocesser. Dette er endvidere understreget af EU-domstolen i
bl.a. sag C-201/02, Delena Wells, præmis 42, 50 og 51.
18
I forhold til tilladelsesprocedurer i flere led er det videre fastslået i sag C-
201/02, præmis 52, at netop i de tilfælde, hvor en tilladelse meddeles i flere
led, f.eks. hvor det første led består af en grundlæggende afgørelse og det
andet led af en gennemførelsesafgørelse, der ikke kan gå ud over de
parametre, der er fastsat i det første led, skal de virkninger, som et projekt
kan have på miljøet identificeres og vurderes i forbindelse med proceduren i
forhold til det første led. Vurderingen af væsentlige indvirkninger på miljøet,
kan således alene foretages under proceduren i forbindelse med den sidste og
afgørende tilladelse, dvs. gennemførelsesafgørelsen, såfremt virkningerne først
lader sig identificere og dermed vurdere på dette tidspunkt.
Det er Energiklagenævnets opfattelse, at der i den foreliggende sag er tale om
en tilladelsesprocedure i flere led, idet igangsætningstilladelen ikke kan gå ud
over de parametre, der er fastsat i etableringstilladelsen. Forløbet i sagen
bevirker imidlertid, at projektet ikke har været tilstrækkeligt konkret på det
tidspunkt, hvor VVM-vurderingen er gennemført, og etableringstilladelsen er
meddelt. Det er derfor en forudsætning, at der fra det tidspunkt, hvor der
foreligger et konkret projekt, men inden der meddeles igangsætningstilladelse
til projektet, foretages en (evt. supplerende) vurdering af det konkrete projekts
indvirkninger på miljøet i overensstemmelse med VVM-regelgrundlaget.
Henset
til
formålet
bag
VVM-direktivet
finder
Energiklagenævnet,
at
Side 17 af 23
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
direktivets artikel 2, stk. 1 skal fortolkes således, at bestemmelsen indeholder
en forpligtelse til at foretage en vurdering af projektets indvirkninger på
miljøet, inden der meddeles den i artikel 2, stk. 1 nævnte tilladelse, jf. artikel
1, stk. 2, litra c.
Energiklagenævnet lægger ved vurderingen heraf vægt på, at det ikke kan
udelukkes, at f.eks. valg af et andet opstillingsmønster og/eller type
havvindmølle kan have en anden og muligvis større miljømæssig indvirkning
på det omgivende miljø end den påvirkning, som er illustreret og vurderet for
rammeprojektet i VVM-redegørelsen. Energiklagenævnet bemærker i den
forbindelse, at vurderingen af den visuelle påvirkning i baggrundsrapporten
18
Sag C-201/02, The Queen mod Secretary of State for Transport, Local Government
and the Regions og Delena Wells, præjudiciel afgørelse af 7. januar 2004.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0018.png
om de landskabelige forhold
19
alene er baseret på, at havvindmøllerne
opstilles i det foreslåede grid-mønster. Det anføres i baggrundsrapporten, at
et andet opstillingsmønster kan medføre betydeligt forværrede visuelle
problemstillinger, som der ikke er redegjort for i rapporten. Påvirkningen af
landskabet kan således have en væsentlig større indvirkning på miljøet, end
hvad vurderingen i rapporten kan give indtryk af.
VVM-redegørelsens
brede
rammevurdering
af
havvindmølleprojektets
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 18 af 23
indvirkninger på miljøet afspejles endvidere i etableringstilladelsens punkt
4.7, hvoraf det fremgår, at der bør tilstræbes en placering af havvindmøllerne
så langt fra kysten som muligt. Energiklagenævnet finder ikke, at det er
muligt at vurdere det konkrete projekts indvirkninger på miljøet uden
nærmere retningslinjer for, hvorledes havvindmøllerne skal opstilles, idet
beslutningsgrundlaget dermed kan afvige væsentligt fra det projekt, som
realiseres.
Energiklagenævnet bemærker, at en VVM-redegørelse skal tilvejebringe
oplysninger for to typer af målgrupper
beslutningstagere og andre, som
potentielt kan blive berørt af det pågældende projekt. Hensigten er at vurdere
et projekts miljømæssige konsekvenser i forhold til et områdes miljømæssige
bæreevne samt at inddrage den berørte offentlighed i beslutningsprocessen.
Et afgørende hensyn bag VVM-reglerne er, at den berørte offentlighed og
beslutningstagerne skal kunne tage stilling til det konkrete projekt, hvilket
forudsætter, at det projekt, der vurderes, ikke afviger væsentligt fra det
projekt, der påtænkes realiseret.
Da VVM-redegørelsens beskrivelse af rammeprojektets indvirkninger på det
omgivende miljø ikke opfylder forpligtelsen til at vurdere det konkrete projekt,
hvortil der meddeles tilladelse, finder Energiklagenævnet, at der skal
udarbejdes et VVM-tillæg til den eksisterende VVM-redegørelse, hvori det
konkrete projekts miljømæssige påvirkninger beskrives og vurderes.
Idet etableringstilladelsen og igangsætningstilladelsen samlet set udgør en
”tilladelse” i VVM-direktivets
forstand, finder Energiklagenævnet, at den i
sagen anvendte tilladelsesprocedure i det konkrete tilfælde ikke er i
overensstemmelse med VVM-regelgrundlaget samt den af EU-domstolen
udviklede praksis på området, idet proceduren udelukker, at der vil kunne
klages over det konkrete projekts miljømæssige påvirkninger, såfremt disse
ikke fuldt ud er sammenfaldende med det oprindelige grundlag for VVM-
redegørelsen.
Vesterhav Syd Havmøllepark, VVM-redegørelse
baggrundsrapport, Landskabelige
forhold, April 2015.
19
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0019.png
På den baggrund ophæves og hjemvises den del af Energistyrelsens afgørelse
af
22.
december
2016
om
etableringstilladelse
til
Vesterhav
Syd
Havvindmøllepark, som vedrører vurdering af virkningerne på miljøet med
henblik på, at Energistyrelsen udarbejder et VVM-tillæg, der omfatter det
konkrete projekt, og først herefter træffer endelig afgørelse i sagen under
inddragelse af den berørte offentlighed og med mulighed for klageadgang.
Energiklagenævnet bemærker, at nævnet med denne afgørelse ikke har
fundet anledning til at forholde sig til de øvrige af klagerne anførte
klagepunkter.
Energiklagenævnets afgørelse
Energiklagenævnet ophæver og hjemviser den del af Energistyrelsens
afgørelse af 22. december 2016, der angår vurderingen af virkningerne på
miljøet, til fornyet behandling. Hjemvisningen sker med henblik på, at
Energistyrelsen udarbejder et VVM-tillæg, der omfatter det konkrete projekt,
og først herefter træffer endelig afgørelse i sagen under inddragelse af den
berørte offentlighed og med mulighed for klageadgang.
Sagen har været behandlet på Energiklagenævnets møder den 5. november
2018 og 17. december 2018.
Side 19 af 23
Afgørelsen er truffet i henhold til § 66 i VE-loven (lovbekendtgørelse nr. 1194
af 28. september 2018 om lov om fremme af vedvarende energi) og § 89 i
elforsyningsloven (lovbekendtgørelse nr. 1009 af 27. juni 2018 om lov om
elforsyning).
Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet efter VE-loven
eller regler, der er udstedt efter denne lov, skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. VE-lovens § 66, stk. 5, jf.
elforsyningslovens § 89, stk. 7.
Afgørelsen offentliggøres på Energiklagenævnets hjemmeside.
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0020.png
På nævnets vegne
Peter Ulrik Urskov
Nævnsformand
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
/Rasmus Bjerre Bach
Fuldmægtig, cand. jur.
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 20 af 23
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0021.png
Bilag
Uddrag af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet.
”[…]
J.nr. 18/00222
2. betragtning i VVM-direktivets præambel.
I henhold til
bestemmelserne i artikel 191 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde bygger Unionens politik på miljøområdet
navnlig
forsigtighedsprincippet
indsats,
fortrinsvis
princippet
ved
kilden
om
og
og
princippet
indgreb
princippet
over
om,
om
for
at
RBB–EKN
Side 21 af 23
forebyggende
miljøskader
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
forureneren betaler. Indvirkningerne på miljøet bør tages i
betragtning på et så tidligt stadium som muligt i alle tekniske
planlægnings- og beslutningsprocesser.
Artikel
1.
Dette
direktiv
vedrører
vurderingen
af
de
indvirkninger på miljøet af offentlige og private projekter, der er
af en sådan beskaffenhed, at de vil kunne påvirke miljøet
væsentligt.
Stk. 2. I dette direktiv forstås ved:
c)
»tilladelse«:
afgørelse
fra
den
eller
de
kompetente
myndighed(er), som giver bygherren ret til at gennemføre
projektet
Artikel
2.
Medlemsstaterne
vedtager
de
nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at projekter, der bl.a. på grund af
deres art, dimensioner eller placering kan forventes at få
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0022.png
væsentlige indvirkninger på miljøet, undergives et krav om
tilladelse og en vurdering af deres indvirkninger på miljøet,
inden der gives tilladelse. Disse projekter er defineret i artikel 4.
[…]”
Uddrag af lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016 om fremme af
vedvarende energi.
”[…]
§ 25.
Etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og
vind, med tilhørende interne ledningsanlæg på søterritoriet og i
den eksklusive økonomiske zone samt væsentlige ændringer i
bestående anlæg kan kun foretages efter forudgående tilladelse
fra energi-, forsynings- og klimaministeren.
J.nr. 18/00225
§ 26.
Tilladelser efter § 25 til etablering af anlæg, ændring eller
udvidelse af anlæg, som allerede er godkendt, udført eller ved at
blive udført, og som må antages at påvirke miljøet i væsentlig
grad, kan kun meddeles på baggrund af en vurdering af de
miljømæssige konsekvenser, og efter at offentligheden og de
berørte myndigheder og organisationer har haft lejlighed til at
udtale sig herom.
§
27.
Med
henblik
at
undgå
skade
udpegede
skal
Side 22 af 23
(1131-17-185)
RBB–EKN
J.nr. 18/00222
(1131-17-170)
20. december 2018
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
internationale
naturbeskyttelsesområders
integritet
anlægsprojekter efter § 25, der i sig selv eller i forbindelse med
andre projekter eller planer kan påvirke sådanne områder
væsentligt, vurderes med hensyn til deres virkninger på
lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne.
§ 66.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser truffet
af energi-, forsynings- og klimaministeren eller af Energitilsynet
efter denne lov eller regler fastsat i medfør af loven.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Henvendelse af 5/1-19 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd kystnære vindmøllepark
1997218_0023.png
§ 67.
Enhver med en væsentlig og individuel interesse i
afgørelsen kan klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige
forhold i afgørelser i henhold til § 25, hvis afgørelserne tillige er
omfattet af §§ 26
28.
[…]”
20. december 2018
Uddrag af bekendtgørelse nr. 68 af 26. januar 2012 om vurdering af virkning
på miljøet (VVM) ved projekter om etablering m.v. af elproduktionsanlæg på
havet.
J.nr. 18/00222
”[…]
§
1.
Denne
bekendtgørelse
vedrører
vurdering
af
(1131-17-170)
J.nr. 18/00225
(1131-17-185)
RBB–EKN
Side 23 af 23
J.nr. 18/00219
(1131-17-157)
indvirkningerne på miljøet (VVM) i forbindelse med projekter
nævnt i § 2, stk. 1, på søterritoriet og i den eksklusive
økonomiske zone.
§ 2.
Der skal foreligge en VVM-redegørelse, inden der gives
tilladelse til følgende projekter, når de må antages at kunne få
væsentlig indvirkning på miljøet:
1) Projekter om etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter
vand og vind, jf. § 25, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende
energi.
[…]”