Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 136
Offentligt
Orientering om rapporten
’Effektvurdering
af Energisparesekretariatets kam-
pagneaktiviteter’
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
17. december 2018
J nr.
2018-22006
TST/HLM
Indledning
WPP-konsortiet bestående af Højbjerre Brauer Schultz og Halo Agency har gen-
nemført en effektevaluering af Energisparesekretariatet kampagneaktiviteter.
Evalueringen understøtter, at Energisparesekretariatets kampagneaktiviteter i peri-
oden 2014-2017 har bidraget til at fremme realiseringen af energibesparelsestiltag i
små og mellemstore virksomheder. Dette er bl.a. sket ved at tilvejebringe virksom-
hederne ny viden om energieffektive løsninger og teknologier, hvilket bl.a. har mo-
tiveret virksomhederne til at vælge en mere energirigtig adfærd, fx ved at søge
rådgivning, indhente tilbud eller skifte til moderne og energieffektive teknologier.
Resultaterne viser, at målrettede informationskampagner styrkes, når de designes
ud fra psykologiske og adfærdsøkonomiske principper og grundig indsigt i mål-
gruppens adfærd fx på baggrund af feltbaserede studier. Derudover er det centralt,
at udførende markedsaktører, som installatører og andre håndværkere, indtænkes i
kampagnerne både som målgruppe for budskab om energieffektivisering, og som
formidler af energieffektiviseringer til målgruppen af små og mellemstore virksom-
heder over tid. Endelig peger evalueringen på, at beslutninger om energieffektivise-
ring tager tid, og specielt i gruppen af ikke-energitunge virksomheder, hvor både
ressourcer og besparelser kan være begrænsede, er der behov for kontinuerlig
information over tid og fra forskellige kanaler.
Baggrund
Der er tale om en samlet overordnet evaluering baseret på de evalueringer, der
løbende er foretaget i forlængelsen af indsatserne samt opfølgende spørgeskema-
undersøgelser, hvor effekten af kampagnerne er estimeret ved at sammenligne
virksomheder, som har været eksponeret for kampagnen og modtaget personlig
vejledning med virksomheder, som ikke har modtaget vejledning.
Nedenfor følger WPP’s
hovedkonklusioner i evalueringen:
LED-kampagnen
Energistyrelsens LED-konsulenter tjekker belysningen i 2.102 detailbutikker fordelt
på 39 kommuner og finder energisparepotentialer for 13 mio. kr. over 7 år, hvilket
på landsplan svarer til 106 mio. kr. over 7 år blandt små og mellemstore butikker i
detailhandlen. Evalueringen fremhæver butiksbesøget med Energistyrelsens LED-