Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 136
Offentligt
Orientering om rapporten
’Effektvurdering
af Energisparesekretariatets kam-
pagneaktiviteter’
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
17. december 2018
J nr.
2018-22006
TST/HLM
Indledning
WPP-konsortiet bestående af Højbjerre Brauer Schultz og Halo Agency har gen-
nemført en effektevaluering af Energisparesekretariatet kampagneaktiviteter.
Evalueringen understøtter, at Energisparesekretariatets kampagneaktiviteter i peri-
oden 2014-2017 har bidraget til at fremme realiseringen af energibesparelsestiltag i
små og mellemstore virksomheder. Dette er bl.a. sket ved at tilvejebringe virksom-
hederne ny viden om energieffektive løsninger og teknologier, hvilket bl.a. har mo-
tiveret virksomhederne til at vælge en mere energirigtig adfærd, fx ved at søge
rådgivning, indhente tilbud eller skifte til moderne og energieffektive teknologier.
Resultaterne viser, at målrettede informationskampagner styrkes, når de designes
ud fra psykologiske og adfærdsøkonomiske principper og grundig indsigt i mål-
gruppens adfærd fx på baggrund af feltbaserede studier. Derudover er det centralt,
at udførende markedsaktører, som installatører og andre håndværkere, indtænkes i
kampagnerne både som målgruppe for budskab om energieffektivisering, og som
formidler af energieffektiviseringer til målgruppen af små og mellemstore virksom-
heder over tid. Endelig peger evalueringen på, at beslutninger om energieffektivise-
ring tager tid, og specielt i gruppen af ikke-energitunge virksomheder, hvor både
ressourcer og besparelser kan være begrænsede, er der behov for kontinuerlig
information over tid og fra forskellige kanaler.
Baggrund
Der er tale om en samlet overordnet evaluering baseret på de evalueringer, der
løbende er foretaget i forlængelsen af indsatserne samt opfølgende spørgeskema-
undersøgelser, hvor effekten af kampagnerne er estimeret ved at sammenligne
virksomheder, som har været eksponeret for kampagnen og modtaget personlig
vejledning med virksomheder, som ikke har modtaget vejledning.
Nedenfor følger WPP’s
hovedkonklusioner i evalueringen:
LED-kampagnen
Energistyrelsens LED-konsulenter tjekker belysningen i 2.102 detailbutikker fordelt
på 39 kommuner og finder energisparepotentialer for 13 mio. kr. over 7 år, hvilket
på landsplan svarer til 106 mio. kr. over 7 år blandt små og mellemstore butikker i
detailhandlen. Evalueringen fremhæver butiksbesøget med Energistyrelsens LED-
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 136: Evaluering af Energisparesekretariatets kampagneaktiviteter
konsulenter som et innovativt kommunikationselement, som skaber opmærksom-
hed og forståelse for værdien af energibesparelser blandt butiksindehaverne ved at
sælge budskabet om LED-belysning gennem ikke-kommercielle LED-konsulenter.
30 pct. af besøgsbutikkerne har handlet på kampagnebudskabet og søgt rådgiv-
ning hos en installatør om LED-belysning, og effektvurderingen påpeger videre, at
20 pct. flere besøgsbutikker end butikker, der ikke har haft besøg af LED-
konsulenter, har installeret LED-belysning efter kampagnen.
Landbrugskampagnen
Landbrugskampagnens målsætning om at aktivere landbrugskonsulenterne til at
gennemføre lysscreeninger blandt deres medlemmer/kunder blev ikke opfyldt, og et
væsentlig element i kampagnen er således udeblevet. På trods heraf har kampag-
nen haft betydelig effekt på målgruppen. Således er 46 pct. af bedriftsejerne, som
har kendskab til kampagnen, blevet mere positive overfor besparelsesmuligheder-
ne med LED-belysning, mens 39 pct. er blevet aktiveret af kampagnen enten gen-
nem indhentning af tilbud fra elinstallatør, planer om samme eller ved installation af
LED-staldbelysning. Evalueringen viser videre, at kampagnen har haft en positiv
effekt på landmændenes forventning om at øge anvendelsen af LED-belysning
og/eller energieffektiv ventilation de kommende år.
Kampagne rettet mod engroslagre
I kampagnen rettet mod engroslagre svarede mere end 90 pct. af de kontaktede
virksomheder, at de har talt med en installatør på baggrund af kampagneindsatsen,
og 57 pct. forventer at øge andelen af LED-belysning frem mod 2020. Kampagnen
bestod af en telefonisk screening af energisparepotentialer i engrosvirksomheder
og på baggrund heraf at matche engrosvirksomheden med relevante leverandører
af energieffektive løsninger. Successen understreger betydningen af troværdige
formidlere af energieffektivisering direkte til beslutningstageren for at initiere ener-
gieffektiviseringsprojekter og ideen om fremadrettet energiledelse.
Kampagne rettet mod installatørbranchen
Indsatsen rettet mod installatørbranchen viser, at branchen er udfordret af en sæl-
gerbarriere, og at der fremadrettet skal fokuseres på, hvordan installatører kan
motivere deres medarbejdere til at forstå, at rådgivning og salg af energieffektive
løsninger både er til gavn for kunden og for installatørvirksomheden. Kampagnen
tilbød installatørerne en række kommunikationsværktøjer og simple procedurer, der
skulle understøtte LED-salget blandt eksisterende kunder med ineeffektive belys-
ningssystemer. Indsatsen resulterede i 109 tilbud fordelt på 8 installatører, hvoraf
33 konverteres til kunder (30 pct.).
Interessenterne
Evalueringen viser, at alle interessenter anerkender potentialet i energieffektivitet,
og at det er en vigtig opgave, som skal prioriteres. Ifølge Interessenterne har sekre-
tariatet haft blik for ikke at skabe unfair konkurrerende aktivitet med kommercielle,
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 136: Evaluering af Energisparesekretariatets kampagneaktiviteter
energibesparende initiativer. Det fremhæves som positive elementer i sekretaria-
tets kampagneaktiviteter, at det har været baseret på realistiske forventninger til, at
energibesparelser ikke ligger øverst på dagsordenen hos målgrupperne. Ligesom
sekretariatet har været opmærksomme på at høre målgruppernes repræsentanter.
Anbefalinger til fremadrettede indsatser
WPP har med udgangspunkt i undersøgelsens resultater udarbejdet en række an-
befalinger til fremadrettede kampagneindsatser:
1. Sekretariatets erfaringer peger på, at langsigtede indsatser med gentagne kon-
taktpunkter over tid er nødvendige for at skabe adfærdsændringer. Kampagner
designet til gentagelser eller udvidelse til nye målgrupper skal understøtte dette
og gøre indsatsen omkostningseffektiv.
2. Inddragelse af udførende markedsaktører, som fx installatører og landbrugs-
konsulenter, er en udfordring. Men sekretariatets erfaringer understreger, at det
er et centralt område, der skal prioriteres, men som kræver yderligere indsigt
og fokus i kommende indsatser.
3. Kampagnerne skulle i højere grad have arbejdet systematisk med adfærdsind-
sigter og afprøvet kommunikationsmidler på målgrupperne inden kampagner-
ne.
Anbefalingerne og WPPs rapport samt de generelle erfaringer fra Energisparese-
kretariatet vil indgå som en vigtig del af videngrundlaget for at gennemføre en mål-
rettet informationsindsats om energieffektivisering som led i udmøntning af energi-
aftalen fra juni 2018. Det kunne fx omfatte øget brug af:
Evalueringsregimer baseret på fx panelundersøgelser med før, under og efter
målinger, der kan monitorere indsatsernes effekt i forhold til målgruppernes
kendskab samt holdnings- og adfærdsændringer.
Målgruppeindsigt, fx ved brug af personaer for målrettet kommunikation, feltba-
seret analyse af målgruppens adfærd mm.
Tidlig inddragelse og indtænkning af de udførende markedsaktørers rolle og
udfordringer i realiseringen af energibesparelser.