Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 132
Offentligt
1995909_0001.png
Energistyrelsen
Att. Evelyn Kozak
Amaliegade 44
1256 København K
Høringssvar til ændringsbekendtgørelse
om systemansvarlig virksomhed og
anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
Ørsted takker for muligheden for at kommentere på udkastet til ændrings-
bekendtgørelsen, som fastsætter rammerne for betaling ved anskaffelse af ydelser til
opretholdelse af elforsyningssikkerheden.
Energinet indkøber systemydelser på markedsvilkår
Ørsted ser det som en positiv udvikling, når ændringsbekendtgørelsen fastslår, at
markedsbaserede principper skal ligge til grund for driften af elsystemet, herunder
særligt at beordringer og tvangskørsler kun kan anvendes i kritiske nødstilfælde, samt
at betalingen for ydelser til opretholdelse af elforsyningssikkerheden i højere grad skal
afspejle de indtægter, som markedsaktører ville kunne forvente at modtage for at
levere disse ydelser i et økonomisk sundt marked.
Ørsted mener, at klare rammer og markedsregler er nødvendige for at bane vej for
investeringer i grønne teknologier. Disse er, sammen med transparens i Energinets
behov, vigtige for at sikre langsigtet elforsyningssikkerhed på en omkostningseffektiv
måde. Med denne ændringsbekendtgørelse kommer vi et skridt i den rigtige retning.
Det er vigtigt at udbuddet af systemydelser specificerer produktet, og ikke den teknologi
hvorfra ydelsen skal leveres.
Behov for flerårig behovsvurdering
Ørsted ser den begrundede og bindende 1-årige behovsvurdering som et positivt og
vigtigt skridt i retningen af mere transparente markeder. Vi mener dog, at den bør
suppleres af en langsigtet behovsvurdering. Den langsigtede behovsvurdering bør
være så detaljeret som muligt og indeholde beskrivelser af de hovedscenarier, som
Energinet har identificeret i deres planlægning. Dette ønske begrundes med, at
investeringer i de anlæg, som kan levere de efterspurgte ydelser, typisk rækker flere år
frem i tiden. 1 års varsel vil derfor i praksis ikke være tilstrækkeligt til, at
markedsaktørerne kan sikre tilstedeværelse af den for elforsyningssikkerheden
nødvendige kapacitet.
I den forbindelse kan det bemærkes, at vi som elproducenter er forpligtet til at indmelde
vejledende 6-års planer for vores produktionsanlæg. Da sådanne planer afhænger af
udsigten til at kunne levere ydelser i markedet, bør Energinet udarbejde en langsigtet
Ørsted Bioenergy & Thermal Power A/S Nesa Allé 1 2820 Gentofte Danmark Tlf. +45 99 55 11 11 orsted.com
Hovedkontor: Kraftværksvej 53, 7000 Fredericia, Danmark CVR-nr. 27 44 64 69
22. maj 2018
Vores ref. Jannick H. Buhl
Dok. nr. DE-018388-00004171
Dok. ansvarlig JABUH
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0002.png
behovsopgørelse for en tidshorisont på minimum samme periode eller gerne længere,
f.eks. 10 år.
Som et konkret eksempel på konsekvenserne ved manglende offentliggørelse af
langsigtede behovsvurderinger kan der henvises til situationen i DK2, hvor Energinet
har måtte gennemføre årelange beordringer af kraftværksblokke på både
Kyndbyværket og Amagerværket. Frem for en beordring kunne en markedsløsning
have leveret en billigere løsning, og hvis behovsanalysen havde været kendt flere år ud
i fremtiden, ville dette have påvirket omkostningerne gunstigt.
Behovet beskrevet i §20 tolker Ørsted som et bruttobehov, men af hensyn til årelang
praksis hos Energinet bør dette præciseres. Dette vedrører Energinets egne anlæg
såvel som de anlæg, der har godkendte revisioner eller indmeldt langsigtede planer.
Det er væsentlig for planlægning af termiske såvel som vindproduktion, at få et
prissignal for alle indtægtskilder. Historisk har det ikke været muligt at få prissignaler for
systemydelser og dette opnås alene ved at få oplyst bruttobehovet. Energinet skal
således afholde sig fra at gætte på, hvad der er i drift, og efterspørge residual-behovet.
I stedet skal det samlede behov efterspørges.
Involvering af branchen i udarbejdelse af Cost+ metoden
Ørsted støtter principperne i ændringsbekendtgørelsen om, at afregning fremadrettet
skal ske til enten en reguleret pris eller til Cost+ metoden. Energinets implementering af
disse metoder er dog ikke uden udfordringer, idet begge metoder kræver stor teknisk
og/eller kraftværksøkonomisk forståelse. Ørsted ser derfor gerne en åben og
transparent proces, med høj grad af brancheinddragelse, således at der sikres en
fælles forståelse af både de forudsætninger, som lægges til grund for opgørelsen af en
reguleret pris, og de omkostninger, som anlægsejere har til levering af ydelser som
afregnes efter Cost+ metoden.
Dok. nr. DE-018388-00004171
Med venlig hilsen
Ørsted
Jannick H. Buhl
[email protected]
Tlf. +45 9955 8064
Side 2/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0003.png
9. maj 2018
Høringssvar
Ændring af bekendtgørelse for
systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
eltransmissionsnettet mv.
Danmarks Vindmølleforening, Foreningen af slutbrugere af energi og
Vindmølleindustrien takker for muligheden for at afgive høringssvar til
udkastet til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed
og anvendelse af transmissionsnettet.
Vi henviser til vores organisationers fælles høringssvar fra december
2017, hvor vi gjorde opmærksom på, at Energinet i en analyse fra
september 2017 har oplyst, at elnettet i sig selv i
normaldriftssituationer kan levere de nødvendige egenskaber til sikring
af forsyningssikkerheden i form af systembærende egenskaber. Derfor
er det i langt de fleste situationer ikke nødvendigt at gennemføre et
udbud, da egenskaberne vil være tilgængelige uanset afholdelsen af et
udbud.
Vores organisationer er bekymrede for om forslaget vil fordyre den
grønne omstilling, da det er vores opfattelse, at der er en risiko for, at
elforbrugerne først vil skulle betale for etableringen og driften af de
netkomponenter, der leverer de nødvendige ydelser, og derefter igen
vil skulle betale for ydelserne gennem de udbud, som bekendtgørelsen
vil pålægge Energinet. Udbud bør kun gennemføres når de nødvendige
ydelser ikke er tilgængelige i elsystemet.
Alle tre organisationer støtter etablering af markeder for de
egenskaber, der ikke automatisk leveres af netkomponenter eller ikke
leveres automatisk på grund af tilslutningskrav til elproducenterne. Det
er imidlertid vores bekymring, at et marked med få leverandører vil få
betydelige problemer med konkurrencen. Det må forventes at der i
mange situationer kun vil være 1, 2 eller måske 3 leverandører af
ydelsen i et område, hvorfor det er yderst tvivlsomt om der reelt vil
kunne være tale om et velfungerende marked. Vi er forundrede over at
man tilsyneladende insisterer på at ’markedsgøre’ prissætningen uden
at ulejlige sig med at vurdere, hvorvidt der er forudsætninger for at
skabe et marked med sund og meningsfuld konkurrence.
Vores organisationer bemærker, at Energistyrelsen oplyser i
høringsbrevet, at Energistyrelsen ikke har klarlagt, hvorvidt
1
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0004.png
betalingerne, som skal udmøntes på baggrund af bekendtgørelsen,
udgør statsstøtte. Dette gjorde vores
høringssvar
fra december 2017
opmærksom på, og det er bekymrende, at Energistyrelsen kan
fremsætte lovgivning uden, at dette afgørende forhold er afklaret.
Det er vores organisationers opfattelse, at Energistyrelsen ikke bør
fremsætte lovgivning for folketinget, hvor det er uafklaret om forslaget
indeholder statsstøtte, da dette vil kunne få afgørende indvirkning på
udformningen af forslaget.
Det er derudover vores opfattelse, at de betalingsbestemmelser, som
bliver skitseret i bekendtgørelsen skal følge de europæiske
statsstøtteregler og sigte mod at undgå forvridende effekter for
prisdannelsen i elmarkedet. Dette vil i øvrigt være i tråd med den
eksisterende danske lovgivning på området.
Det er desuden vores organisationers vurdering, at driften af
elsystemet er reguleret af den europæiske lovgivning for det indre
marked
1
. Dette gælder også for indkøb af systemydelser og indkøb af
systembærende egenskaber og derudover er håndtering af situationer
med havari- eller netproblemer også inkluderet i den europæiske
lovgivning.
2
Gennemførelse af dansk lovgivning på dette område vil
derfor være dobbeltregulering.
På vegne af:
Vindmølleindustrien
Martin Risum Bøndergaard
[email protected]
Foreningen af slutbrugere af energi
Anders Plejdrup Houmøller
[email protected]
Danmarks Vindmølleforening
Søren Klinge
[email protected]
1
Forordning 2017/1485
H
åndtering af havari- og mangelsituationer i elnettet er reguleret i forordning 2017/1485
artikel 20-24. Indkøbet af systemydelser og systembærende egenskaber er reguleret i
artiklerne 108 og 109.
2
2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0005.png
Energitilsynet
Kgs. Lyngby, 03.04.2018
Høringssvar på:
Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed
og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
DC Generation takker for muligheden for at afgive høringssvar på denne
Høring over udkast til ændring af
bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
DC Generation ser meget positivt på de fremlagte ændringer, der har længe været et behov, at lave en
konkret instruks til Energinet om, at fremskaffelsen af systemydelser skal ske
-
Markedsbaseret
-
Langsigtet
-
Transparent
Det er således vores forhåbning, at vi får ryddet ud i de åbenlyse konflikter der er omkring disse krav:
TSO-TSO aftaler
TSO-TSO aftalen over SK4 omkring ensidig levering af primære og sekundære reserver. Dette er hverken
markedsbaseret eller langsigtet. Og først efter leveringen blev påbegyndt er det blevet lidt transparent.
Leveringen af special regulering
Her mangler aktørerne alvorligt transparens for, hvilket marked de byder ind i
aktørerne tror de byder
ind det nordiske regulerkraftmarked, men for nedreguleringsressourcerne i DK1 bliver de reelt, i over 80%
tilfældene, brugt som special regulering til ære for TenneT.
Det er meget positivt med grænseoverskridende produkter og de danske aktører har stor glæde af leve-
rancerne, og dermed er problemet heller ikke samarbejdet med TenneT. Problemet er derimod at aktø-
rerne ikke ved hvordan de bliver afregnet, når de melder ind.
Det må være et minimumskrav, at aktørerne ved hvordan deres leverede energi afregnes, når de tilbyder
den til markedet.
Da vi kan forstå på Energinet, det også fremover må forventes, at nordiske energileverancer afregnes ef-
ter marginalpris-princippet og leverancer til Tennet afregnes til pay-as-bid, må det være naturligt, hvis
Energinets indmeldingssystem afspejler disse to meget forskellige afregningsformer således, at systemet
giver aktørerne mulighed for at aktørerne kan indmelde deres reguleringskapacitet til to forskellige priser.
En pris hvis buddet skal afregnes til nordisk marginalpris og en anden pris, hvis buddet skal afregnes til
pay-as-bid. Dette burde være simpelt at implementere og bør ligge højst på agendaen.
Energinet fremfører ofte argumentet om, at det er nødvendigt at afregne bud til Tennet efter pay-as-bid
princippet, da leverancer ud af Norden ikke må påvirke den nordiske regulerkraftpris, hvor det er aner-
kendt, at marginalprisprincippet giver de mest omkostningseffektive, langsigtede og transparente forhold
på regulerkraftmarkedet.
www.dtukvv.dk
Anker Engelunds Vej 411 | 2800 Kgs. Lyngby | Denmark
Side 1 af 2
03.04.2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0006.png
Det vi oplever i markedet er imidlertid, at de nordiske regulerkraftpriser påvirkes voldsomt af den massive
brug af specialregulering. De danske aktører indmelder nu næsten udelukkende deres nedreguleringsbud
ud fra en forventning om, at deres bud bliver aktiveret som specialregulering. Når forventningen er at bud
bliver afregnet til pay-as-bid, så tilføjer aktørerne selv deres dækningsbidrag til budprisen, modsat margi-
nalprisafregningen, hvor markedet sætter dækningsbidraget.
I de situationer, hvor nedreguleringsbud anvendes til nordisk regulering er der således en markant risiko
for at budprisen ikke afspejler aktørernes marginalpris, men derimod aktørens håb om dækningsbidrag.
Derved bliver omkostningerne til balancering væsentlig dyrere for danske/nordiske aktører end det behø-
ver være. Muligheden for at indmelde en pris til pay-as-bid og en anden pris til marginalpris markeder, vil
løse dette.
Der opfordres herved til, at der bliver lavet en undersøgelse af udviklingen i danske nedreguleringspriser
(marginalprisafregnet nordisk regulering) i forbindelse med den øgede leverance af special regulering til
Tennet.
Offentliggørelse af priser (transparens)
De frekvensstyrede reserver i DK2 indkøbs efter pay-as-bid princippet, har offentliggøres kun gennem-
snitspriser, det ville være passende med en offentliggørelse af hele budkurven
både afviste og accepte-
rede bud. Fx som det ses på Regelleistung.de
Tilsvarende offentliggørende af energipriser ved aktivering af special regulering (pay-as-bid). Ikke kun for
levering til Tennet, men også for leverancerne til Norden.
Offentliggørelse af priser på aktivering af
”Langsom
reserve i DK2” (se dog bedre løsning nedenfor)
Markedsgørelse af produkter, der findes markedsplatforme for
Energinet bør afskaffe indkøbet af Langsom reserve i DK2
dette er et bastard produkt, der bør afskaffes
omgående, da TSO’en indblanding med brug af systemydelser før intraday har gate closesure for timen er
en voldsom uskik. Ejere af langsomme anlæg kan blot tilbyde deres energi i intraday markedet, og der bli-
ver således ikke risiko for stranded assets.
Med venlig hilsen
Jakob Bendixen
Adm. direktør DC Generation A/S
[email protected]
+45 3114 8408
www.dtukvv.dk
Anker Engelunds Vej 411 | 2800 Kgs. Lyngby | Denmark
Page 2 of 2
03.04.2018
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0007.png
København den 15.5.2018
Det Økologiske Råds høringssvar til høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om
systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
Det Økologiske Råd har følgende bemærkninger til udkastet:
Det vil formentlig fremgå af relevant forordning og direktivet at bl.a. ydelser i el-nettet til sikring af
forsyningssikkerheden i stigende grad skal markedsgøres. Princippet herfor giver god mening, men
der er en række underliggende bekymringer, som dette udkast til bekendtgørelse kun delvist får
taget fat på.
Den nødvendige systemiske omlægning af det danske energisystem er stadig i sin spæde start. En
egentlig nyordning af energisystemet vil efter alt at dømme medføre, at både produktionsstruktur og
forbrugsstruktur vil blive markant anderledes
samt at nye elementer som konvertering og lagring
vil stige voldsomt i omfang.
Dette vil have betydeligt indflydelse på, hvilke og hvor de nødvendige systemydelser kan og skal
indkøbes, samt i hvilket omfang, der skal ske tidlig handling for at opretholde forsyningssikkerheden i
denne systemiske forandringsperiode.
Det er derfor fornuftigt at tage fat på at fastlægge, hvorledes de nødvendige ydelser, som skal sikre
opretholdelsen af forsyningssikkerheden både under og efter systemskiftet. Desværre kan det se ud
som om det foreliggende udkast til bekendtgørelse baserer sig lidt for meget på den nuværende
systemsammensætning, hvor der f.eks. stadig er systembærende kraftvarmeværker, som dog i
øjeblikket overgår til varmekraftværker, hvor systemydelserne ikke fortsat er nødvendige for det
primære formål som varmeproducenter.
Det Økologiske Råd forventer derfor, at der vil være en række tilfælde, hvor en tilstræbt
markedsbaseret tilgang til indkøb af systemydelser vil være med til at fastholde den eksisterende
produktionsstruktur alt for længe og dermed sinke den nødvendige systemiske omlægning af det
danske energisystem mod 100 % vedvarende energi med en meget lille andel af biomasse, som
anvendes til el og varmeproduktion.
Vi har derfor behov for definitioner af, hvornår Energinet skal have mulighed for at indkøbe
systemydelser til sikring af forsyningssikkerheden uafhængigt af den eksisterende
udfasningsnødvendige struktur og i god tid til at kunne understøtte et systemisk anderledes
energisystem, som ikke er baseret på tung central biomasseafbrænding.
Vi mangler derfor f.eks. en fastlæggelse af Energinets muligheder for at sikre, at installationer til
sikring af tilstedeværelse af systemydelser er til stede mindst samtidig med, at de store centrale
kraftværker udfases.
Vi mangler bestemmelser, som sammenvejer betydningen for økonomien af en egentlig
aftaleperiode for indkøb af systemydelser med levetiden af den faktisk installation. For det er jo ikke
alle tilfælde, hvor konkurrence fører til de billigste priser. Konkurrence på monopollignende ydelser
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0008.png
kan også føre til væsentlig risiko for tabte investeringer og dermed behov for en meget kort
afskrivningstid.
Det ”klassiske” og eget o talte ekse pel er E ergi et’s ege i vesteri g i sy kro ko pe satorer,
som jo har en meget lang levetid. Markedet kunne naturligvis have investeret i disse, men på grund
af en begrænsning i aftaleperiode på maks. 5 år, så ville en privat investering ultimativt skulle
afskrives over disse 5 år. På grund af dette sammenfald mellem hensyn ville et privat udbud af
synkronkompensation sandsynligvis være blevet meget dyrere for det samlede system end en
investering via Energinet.
Vi savner endvidere bestemmelser, som skal sikre, at også mindre udbydere af systemydelser kan
deltage meningsfuldt på markedet for ydelser til sikring af forsyningssikkerheden. Her kunne der
indsættes mulighed for at udbud af ydelser kan være neddelt i et lavt antal MW eller tilsvarende mål,
for at muliggøre deltagelse af mindre markedsaktører.
Endelig ser vi behov for en række investeringer i ydelser på tværs af energisektorerne, f.eks. lagring
af rigelig el i højtemperaturlagre med mulighed for at gendanne el og anvende overskudsvarmen til
opvarmningsformål. Sådanne ydelser ligger ikke direkte i forslaget til bekendtgørelse, men bør
overvejes inddraget, da der også her kan ligge væsentlige hensyn til at sikre forsyningssikkerheden i
en omlægningsfase og efter omlægning til 100 % VE med meget lidt biomasse.
Med venlig hilsen
Søren Dyck-Madsen
Det Økologiske Råd
-
2
-
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0009.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
[email protected], [email protected]
Dok. ansvarlig: CAC
Sekretær:
Sagsnr: s2015-671
Doknr: d2018-8786-5.0
14. maj 2018
Høringssvar til ændringsbekendtgørelse om systemansvarlig virksom-
hed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive kommentarer til bekendtgørelsen, der fast-
sætter rammerne for betaling ved anskaffelse af ydelser til opretholdelse af elforsyningssik-
kerhed.
Dansk Energi støtter den klare retning, der sættes med lovforslaget og bekendtgørelsen,
hvor driften af elsystemet fremover skal ske ud fra markedsbaserede principper, hvor beor-
dringer og tvangskørsler alene kan forekomme i kritiske nødstilfælde, og hvor betalingen for
ydelser til opretholdelsen af elforsyningssikkerheden i langt højere grad afspejler de faktiske
omkostninger for markedsaktører i at levere disse ydelser.
Behovsopgørelse flere år frem i tiden
Dansk Energi bifalder den begrundede behovsvurdering for det kommende kalenderår som
et vigtigt skridt i at skabe en ramme for transparente markeder
som foreskrevet i paragraf
19. Stk. 3.: ”Energinet
skal sikre en omkostningseffektiv tilvejebringelse af ydelser på lang
sigt ved i videst mulig omfang at skabe rammer for transparente, ikke-diskriminerende og
teknologineutrale markeder”.
Dansk Energi mener, at den 1-årige konkrete behovsvurdering bør suppleres af en opgørel-
se af det forventede behov flere år frem i tiden. Mange af de investeringsbeslutninger, der
påvirker muligheden for at kunne levere efterspurgte ydelser rækker flere år frem i tiden, og
derfor bør disse investeringsbeslutninger kunne træffes på et så oplyst og transparent grund-
lag som muligt.
En sådan opgørelse vil naturligvis være forbundet med større usikkerheder end den kortsig-
tede vurdering. Men elproducenter er forpligtede til at indmelde vejledende 6-års planer for
produktionsanlæg. Sådanne planer afhænger af udsigten til at kunne levere ydelser i marke-
det, og derfor bør Energinet udarbejde en vejledende behovsopgørelse, der som minimum
har samme tidshorisont. Markedsaktører oplever især svingende udmeldinger om behovet
for ydelser til opretholdelse af elforsyningssikkerheden i DK2, og derfor er der her en skær-
pet efterspørgsel for transparens i behovet for ydelser frem mod kraftvarmekravets foreslåe-
de ophør i de centrale områder i 2030, som angivet i regeringens udspil til en energiaftale.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 132: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1995909_0010.png
2
Metodeudarbejdelse med involvering af branchen
Dansk Energi støtter overordnet set principperne for metoden til fastsættelse af den regule-
rede pris og processen til fastsættelse af Cost+ betalingen. Cost+ betalingen bør omfatte alle
relevante direkte og afledte omkostninger, og der ligger en vigtig opgave i metodeudarbej-
delsen med at definere, hvad dette konkret indebærer. I tillæg til de angivne omkostnings-
elementer i paragraf 24 bør det fremgå i bekendtgørelsen, at cost+ også bør omfatte om-
kostninger fra spidslastanlæg, som påviseligt driftes i kraft af, at grundlast-kraftvarmeværker
underlagt tvangskørsel er nødt til at øge elproduktionen og reducere varmeproduktionen.
Vi forstår anmeldelsen af disse metoder til Forsyningstilsynet som, at metoderne kommer i
offentlig høring inden Forsyningstilsynet kan træffe afgørelse. Vi vil dog opfordre til, at Ener-
ginets metodeudarbejdelse bliver en åben og transparent proces, hvor både Energistyrelsen
og markedsaktører inddrages med henblik på at sikre, at principperne følges i højst mulig
grad.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Carsten Chachah