Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 130
Offentligt
1994713_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
18. december 2018
Kommissionens forslag til revideret forordning som gennemfører Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009
(ecodesigndirektivet) for så vidt angår vaskemaskiner
og ”washer-
dryers”
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til revideret forordning om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF for så vidt angår vaskemaski-
ner til husholdningsbrug
herunder ”washer-dryers”,
der også kan fungere som tør-
retumbler (komitésag). Forslaget vil ophæve den eksisterende forordning (EU)
1015/2010.
Forslaget regulerer blandt andet produkternes energieffektivitet, vandforbrug, va-
skeevne og brugervejledning og har desuden krav, som skal fremme reparation og
genanvendelse.
Forslaget er sat til afstemning på møde i den Regulerende Komité den 10. januar
2019. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser og
forventes ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget ventes at med-
føre statsfinansielle konsekvenser i form af tabt provenu fra elafgifter. Forslaget
indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design og 6
delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er vur-
deret til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Regeringen vil, af hensyn til beredskab mod epidemier/ multiresistente bakterier
samt hensyn til allergikere og til pålidelig information til forbrugere, arbejde for øge-
de krav ang. temperatur reguleringer i vaskeprogrammer.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 5. december 2018 fremsendt forslag til revision af
ecodesignforordningen for vaskemaskiner.
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 130: Komiténotater om miljøvenligt design af vaskemaskiner og opvaskemaskiner
1994713_0002.png
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet).
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 10. januar 2019.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering og til at mindske den miljømæssige påvirkning fra pro-
dukter på det europæiske marked.
Den gældende ecodesign regulering for vaskemaskiner til husholdningsbrug blev
vedtaget i 2010. Den foreslåede revision skal sikre videre udvikling af produktom-
rådet, herunder at der fortsat høstes omkostningseffektive energibesparelser, og at
der skabes bedre rammer for reparation/ levetidsforlængelse og genanvendelse af
vaskemaskiner.
De væsentligste elementer i forslaget
Der stilles krav vedr. energieffektivitet, vaskeevne m.v. til kun ét vaskeprogram,
som
benævnes ”eco 40-60”. (I den gældende forordning er der krav til to pro-
grammer, benævnt ”Bomuld 40” og ”Bomuld 60”).
Krav om begrænset varighed af eco 40-60 programmet, som dermed forventes
at svare bedre til forbrugeres behov.
Krav om et program med vask ved 20
C.
Krav om information vedr. produktets anvendelse, vedligehold, holdbarhed og
reparation, herunder særligt om brug af eco 40-60 programmet og om el- og
vandforbrug med forskellige programmer. Sidstnævnte skal, for så vidt angår
andre programmer end eco 40-60 programmet, kun angives indikativt og ikke
verificeres af tilsynsmyndighederne.
Skærpede mindstekrav til energieffektivitet fra 2024.
Krav til disponibilitet af reservedele i mindst syv år efter at det sidste eksemplar
af en model er bragt på markedet.
Krav om nem afmontering af komponenter med henblik på genanvendelse.
Krav om adgang til information om reparation og vedligehold for professionelle
reparatører.
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 130: Komiténotater om miljøvenligt design af vaskemaskiner og opvaskemaskiner
1994713_0003.png
Krav om mærkning med kølemiddeltype i ”washer-dryers”, der har varmepumpe
i tørretumbleren.
Ikrafttræden og revision
Hovedparten af de reviderede krav skal træde i kraft den 1. april 2021. En bestem-
melse vedr. navngivning af det obligatoriske, regulerede vaskeprogram har ikraft-
træden 1. oktober 2021. Skærpede krav til energieffektivitet træder i kraft
1. april 2024.
Forordningen skal evalueres, og et evt. revisionsforslag skal præsenteres for kon-
sultationsforum senest fem år efter ikrafttræden.
Evalueringen skal særligt fokusere på:
Muligheder for forbedring af vaskemaskiners energi- og ressource-effektivitet.
Effekt af forordningens krav til materiale-effektivitet, det vil sige kravene til
fremme af reparation og genanvendelse.
Mulighed for nye krav om a) Automatisk dosering af vaskemidler og andre addi-
tiver, b) Minimum levetid for produkt eller komponenter og c) Filter, som tilba-
geholder mikroplast, så det ikke sendes i afløbet.
3. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vil, i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure,
udtale sig, efter at den relevante Regulerende Komité har behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, og
regeringen vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
Direktivet udmøntes i en forordning for hver af de omfattede produktgrupper, her-
under vaskemaskiner.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 130: Komiténotater om miljøvenligt design af vaskemaskiner og opvaskemaskiner
1994713_0004.png
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget får derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske
Statsfinansielle konsekvenser
De forventede besparelser i elforbruget, jf.
”Andre konsekvenser”,
vil medføre tab i
provenu fra elafgifter. Tabet vil stige gradvist fra 2021 og forventes i 2030 at nå et
maksimum på 21 mio. kr. årligt eksklusive skatteforvridningstab.
Forslaget indgår i en pakke med 10 gennemførelsesretsakter for miljøvenligt design
og 6 delegerede retsakter for energimærkning. Det samlede tab i afgiftsprovenu er
vurderet til 300-400 mio. kr. om året i 2030, hvor pakken ventes at få fuld effekt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser, på grund af omkost-
ningseffektive besparelser på elforbrug, jf.
”Andre konsekvenser”.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der produceres ikke vaskemaskiner til husholdningsbrug i Danmark. Forslaget
forventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering har vurderet, at forslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kroner årligt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Kommissionen har fremsat forslag til revision af forordninger både om Ecodesign
og Energimærkning af vaskemaskiner. Produktområdet er prioriteret i Kommissio-
nens arbejdsplan for Ecodesign og Energimærkning.
Kommissionens estimerer en samlet, årlig besparelse i 2030 som følge af forord-
ningerne på 2,48 TWh elforbrug. Det udgør 0,17
% af EU’s samlede mål for ener-
gibesparelser i 2030.
Overført til danske forhold vurderes det at svare til en årlig besparelse på
27 GWh elforbrug i 2030. Når der regnes med, at en dansk husstand forbruger
4.000 kWh el per år, svarer besparelsen til elforbruget fra 6.750 husstande.
En vedtagelse af forslaget skønnes som udgangspunkt ikke at berøre beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
Hvis der indarbejdes krav om programmer med vask ved 60
C
og 80
C
hhv. krav
om verifikation af vasketemperaturer m.v., jf.
”Resumé” og ”Høring”,
kan forslaget
forbedre beskyttelsesniveauet.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 130: Komiténotater om miljøvenligt design af vaskemaskiner og opvaskemaskiner
1994713_0005.png
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er modtaget bemærkninger fra Statens Serum Institut, Forbrugerrådet,
Astma-Allergi Danmark og Dansk Affaldsforening.
Statens Serum Institut
anser det som påkrævet, at der af hensyn til beredskab mod
epidemier/ multiresistente bakterier tilføjes krav om et vaskeprogram, der sikrer en
temperatur i vasketøjet på mindst 80
C
i 10 minutter.
Statens Serum Institut
finder det desuden vigtigt, at der samtidig tilføjes krav om et
vaskeprogram, der sikrer en temperatur i vasketøjet på mindst 60C samt at de
temperaturer, som angives for vaskeprogrammer, verificeres som del af det gene-
relle tilsyn med forordningens overholdelse.
Forbrugerrådet
støtter disse anbefalinger.
Astma-Allergi Danmark
støtter anbefaling om et 60C-vaskeprogram med henvis-
ning til, at det er en sikker metode til at dræbe husstøvmider i sengelinned, dyner
m.v.
Dansk Affaldsforening
foreslår en mindre, redaktionel præcisering vedr. brug af
termerne ”re-use”, ”recycling” og ”material
recovery”.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål. Målet er 32,5 % besparelser i 2030, ift. det forventede elforbrug uden
tiltag.
Kommissionen har tidligere estimeret, at mærkning og energieffektivitetskrav til
produkter vil levere mellem 40 % og 50 %
af EU’s 2020 mål for energieffektivitet.
Heraf leverer energieffektivitetskrav 85 % og energimærkning 15 %.
Regeringen støtter endvidere, at den foreslåede revision bidrager til at sikre Dan-
marks beredskab mod epidemier/ multiresistente bakterier, som anbefalet af Sta-
tens Serum Institut. Regeringen vil således arbejde for, at anbefalingerne indarbej-
des som en del af forslaget.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 130: Komiténotater om miljøvenligt design af vaskemaskiner og opvaskemaskiner
1994713_0006.png
Regeringen støtter forslag, der fremmer cirkulær økonomi (herunder ressourceef-
fektivitet) gennem indarbejdelse af f.eks. krav til holdbarhed, brug af genanvendte
og genanvendelige råvarer, garanti, opgradering, samt brug af kemikalier og kom-
positter, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6