Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 126
Offentligt
1990949_0001.png
Tonny Lemqvist
Præstegårdsparken 35
6959 Ringkøbing
Ministeren
Dato
11. december 2018
J nr.
2018-1106
Vedr. Vesterhav Syd og Vesterhav Nord
Kære Tonny Lemqvist
Tak for dine mails om Vesterhav Syd og Nord. Jeg forstår godt den frustration,
som kystnære havvindmøller skaber. Som jeg har nævnt i tidligere svar til dig,
har jeg arbejdet hårdt for, at møllerne blev flyttet længere væk fra kysten. Jeg
kan dog ikke lave om på politiske beslutninger, når der ikke er flertal for det.
Skulle placeringen af havvindmølleparkerne ændres nu, ville det kræve, at kon-
trakten med Vattenfall ophæves. Den danske stat ville dermed pådrage sig er-
statningspligt over for Vattenfall for de udgifter, som Vattenfall har haft i forbin-
delse med projektet. Samtidig ville staten risikere et sagsanlæg fra Vattenfall
ved domstolene. Og endelig ville det skabe betydelig usikkerhed om investerin-
ger i danske udbud med vedvarende energi.
Vi kan ikke præcist sige, hvor store økonomiske omkostninger det vil have for
den danske stat at bryde kontrakten. Men det ville med stor sandsynlighed på-
virke priserne for havvind i Danmark negativt, fordyre den grønne omstilling af
vores energisystem og være til skade for de danske elforbrugere. Jeg finder det
derfor ikke hensigtsmæssigt at gøre, som de fx har gjort i Frankrig.
Sikring af lokal forankring
Jeg beklager meget, hvis du og andre føler jer oversete i forbindelse med be-
slutningen om de kystnære havvindmølleparker Vesterhav Syd og Nord. Jeg
kan dog fortælle, at daværende energi-, forsynings- og klimaminister i 2012
holdt et dialogmøde med relevante kommuner. På dialogmødet bakkede kom-
munerne op om projekterne. Jeg går ud fra, at man på daværende tidspunkt har
fået den forståelse, at der har været lokal opbakning til projekterne.
Derudover opfordrede Miljøstyrelsen og Energistyrelsen i januar 2014 til idéer
og forslag, og i maj 2015 indkaldte styrelsen også til en offentlig høring, hvor
alle havde mulighed for at indsende høringssvar. Miljøstyrelsen og Energistyrel-
sen har altså inddraget relevante interesserede i processen.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-18 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd og Nord
1990949_0002.png
Vi har dog alle lært af de problemstillinger, der har været i forbindelse med bl.a.
projekterne ved Vesterhav Syd og Nord. Regeringen har derfor fået indført den
kommunale indsigelsesret. Med indsigelsesretten kan kommuner gøre indsigel-
se overfor opførelsen af møller, der opstilles inden for 8 km fra kysten. Den
kommunale indsigelsesret gælder for møller, der opstilles under åben dør-
ordningen. Du kan læse mere om åben dør-ordningen
her.
Med Energiaftalen
2018 blev det besluttet, at den kommunale indsigelsesret skal udvides til at
gælde for møller, der skal opstilles op til 15 km fra kysten. Den udvidede kom-
munale indsigelsesret forventes at træde i kraft i juli 2019.
Indsigelsesretten har desværre ikke været gældende for Vesterhav Syd og
Nord, der er statslige udbud med havvind. Regeringen mener generelt, at hav-
vindmøller hører til langt ud på havet, og derfor skal de tre statslige udbud med
havvindmølleparker, som vi aftalte med Energiaftalen 2018, alle opføres mindst
15 km fra kysten.
Værditabsordningen og visualiseringer
Taksationsmyndigheden har over sommeren og efteråret udført besigtigelser af
relevante ejendomme ved Vesterhav Syd og Nord. Vattenfall har deltaget ved
Taksationsmyndighedens besigtigelser af ejendommene, da Vattenfall også er
part i sagen. Det står på Taksationsmyndighedens hjemmeside, at de forventer,
at både ansøger og vindmølleopstiller er tilstede ved besigtigelser. Da Taksati-
onsmyndigheden er en uafhængig myndighed, vil jeg ikke kommentere nærme-
re på igangværende sager ved myndigheden.
Borgermøderne om værditabsordningen blev afholdt i februar 2017. På møder-
ne blev der vist visualiseringer af projekterne. Visualiseringerne var lavet på
baggrund af det eksisterende parklayout.
Energistyrelsen opfordrede på borgermøderne alle husejere til at ansøge om
værditabserstatning, hvis man på nogen måde vurderede, at ens ejendom ville
falde i værdi på grund af vindmøllerne.
Jeg kan fortælle, at Vattenfall har anvendt det samme firma, som Energistyrel-
sen brugte i forbindelse med VVM-redegørelsen til at lave de visualiseringer, der
blev præsenteret på borgermøderne i 2017. Formålet med disse visualiseringer
var at give et helhedsindtryk. Derimod skal visualiseringerne, som blev vist på
borgermøderne i påsken 2018 og som er lavet til Taksationsmyndigheden, kun-
ne vise effekten af møllerne set fra de enkelte ejendomme. Derfor er der tale om
to forskellige typer af visualiseringer med to forskellige formål, som ikke kan
sammenlignes direkte.
Når du oplever, at de visuelle gener synes større end tidligere oplyst, skyldes
det et hensyn til borgerne om, at Taksationsmyndigheden skal tage udgangs-
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-18 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd og Nord
1990949_0003.png
punkt i en
worst case-vurdering
af det potentielle værditab for ejendomme og
sommerhuse. Det er til fordel for den enkelte boligejer, at der tages udgangs-
punkt i den maksimale påvirkning og ikke i den mere gennemsnitlige påvirkning,
når værditabet skal opgøres.
Jeg kan dog godt forstå, at de forskellige visualiseringer kan medføre forvirring
omkring projektets egentlige indvirkning på ens bolig eller sommerhus. Jeg har
derfor bedt Energistyrelsen se på værditabsordningen og de generelle regler for
visualiseringer i forbindelse med kystnære havvindmølleprojekter. Vi skal være
fuldstændig sikre på, at reglerne skaber de bedste forhold og beslutningsgrund-
lag for borgerne.
Støjgrænser
For så vidt angår støjforholdene, vil jeg give dig ret i, at vindmøller kan medføre
støj. Støjforhold har derfor indgået som en del af VVM-redegørelserne.
Miljø- og Fødevareministeriet har forholdt sig til en konkret støjberegning udført
af WindPRO. Miljø- og Fødevareministeriet har i den forbindelse oplyst, at der
med de beregnede niveauer af støj fra vindmøllerne er tale om lave niveauer,
der er væsentligt under de støjgrænser, der gælder for vindmøller i forhold til
sommerhusområder. Både for almindelig støj og lavfrekvent støj er de beregne-
de niveauer omkring 10-11 dB lavere end de støjgrænser, der fremgår af be-
kendtgørelsen om støj fra vindmøller. Det tyder på, at støjen vil være så lav, at
Vesterhavets egen brusen vil overdøve den helt.
Du kan finde alle baggrundsrapporter for Vesterhav Syd og Vesterhav Nord,
inklusiv rapporterne om støjberegningerne hhv.
her
og
her.
Dine spørgsmål vedrørende støjforhold, som du sendte til mig den 15. oktober
er dels generelle spørgsmål til den måde, som vi regulerer støj på i Danmark, og
dels meget specifikke spørgsmål til projekterne Vesterhav Syd og Nord. Regule-
ring af støj er ikke mit ansvarsområde. Det er Miljøstyrelsen, der er den ansvar-
lige myndighed på dette område. Derudover er der tale om meget specifikke
spørgsmål om projekterne, som Energistyrelsen har oplyst mig om, at der vil
blive taget stilling til ved vurderingen af Vattenfalls detailprojekter. Energistyrel-
sen har også oplyst mig om, at de modtog detailprojekterne i uge 43, og at de
derfor ikke kan svare på så specifikke spørgsmål endnu.
Placering af møller
Du spørger også, hvorfor man ikke har stillet krav om placering af møllerne jf.
rapporten fra 2012 udført af SWECO partners for Energistyrelsen. Det skal be-
mærkes, at screeningsrapporten anbefaler, at området ved f.eks. Vesterhav Syd
skal have en afstand til kysten på 3,2 km, og det var den efterfølgende politiske
beslutning som førte til, at der blev indført en minimumsafstand på 4 km til ky-
sten. I forbindelse med energiaftalen fra 2012 indgik partierne, der var en del af
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-18 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd og Nord
1990949_0004.png
aftalen, den såkaldte kystmølleaftale. Det fremgår af aftalen, at minimumsaf-
standen for de kystnære havvindmøller skal være 4 km fra kysten. Du kan finde
kystmølleaftalen
her.
Desuden er jeg blevet oplyst, at screeningsrapporten primært har haft til formål
at udpege bruttoområder for kystnære områder ud fra nogle overordnede og
generelle kriterier. Screeningsrapporten og dertil indkomne høringssvar er et
analyseværktøj og kan ikke betragtes som indeholdende juridisk eller politisk
bindende rammer for udpegningen af relevante områder.
Energistyrelsen har informeret mig om, at der ikke er nogen administrativ prak-
sis for minimumsafstande til kystlandskaber. Det er altid en konkret vurdering i
den enkelte sag, hvor tæt et havvindmølleprojekt kan stå på kysten. Der kan
altså opstilles havvindmøller tættere end 3 km fra sommerhusområder og byer.
Det er dog min opfattelse, at ansøgere er tilbageholdende med at ansøge om
store projekter tættere end 4 km fra kysten.
Den nærmere fastlæggelse af områderne for Vesterhav Syd og Nord skete i
forbindelse med udarbejdelsen af VVM-rapporterne. Der blev påvist relativt få
negative miljømæssige konsekvenser af havvindmølleprojekterne, men den
visuelle påvirkning indgik dog som en negativ påvirkning.
Du spørger også, hvorfor der ikke er blevet reageret på Dansk Naturfrednings-
forening og lokale sommerhus- og grundejerforeningers høringssvar om, at
møllerne ved Vesterhav Syd bør opstilles sammen med tekniske anlæg. Jeg vil
henvise til Havmølleudvalgets høringsnotat, hvor det beskrives, hvordan de har
forholdt sig til indkomne høringsvar. Du finder høringsnotatet
her.
Påvirkning på turisme
VVM-redegørelserne for Vesterhav Syd og Nord beskriver, hvordan holdninger
til vindmøller varierer i befolkningen, hvilket også må forventes at gælde blandt
turister. Det er derfor svært at vurdere, hvilken effekt de kystnære havvindmøl-
leparker kan forventes at have på den lokale turisme. Ved Horns Rev 1 har man
for eksempel oplevet positive effekter af kystnære havvindmøller. Også i forbin-
delse med havvindmølleparken ved Anholt har man formået at skabe synergief-
fekter mellem havvindmøllerne og turismeerhvervet. Jeg håber derfor også, at
turismeerhvervene i lokalområderne ved Vesterhav Syd og Nord kan få noget
positivt ud af de kommende kystnære havvindmølleparker
og at det kan være
med til at generere arbejdspladser i området.
Endelig etableringstilladelse er ikke afgivet endnu
Du spørger, hvordan man kan udstede etableringstilladelse, inden klager om
VVM-redegørelserne er afgjort.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-18 fra Tonny Lemqvist, Ringkøbing, om Vesterhav Syd og Nord
1990949_0005.png
Energiklagenævnet er en uafhængig myndighed, hvis afgørelser jeg ikke har
nogen indflydelse på. Energiklagenævnet har besluttet, at klager over den del af
projekterne, der foregår på havet, og som er omfattet af etableringstilladelserne,
ikke har opsættende virkning for Vattenfalls projekter. Det betyder, at Vattenfall
principielt kan starte opsætningen af møllerne, selv om der kører klagesager
hos Energiklagenævnet. Jeg tvivler dog på, at Vattenfall har interesse i at be-
gynde at opsætte møllerne, før alle klagesager er afgjort.
Miljøstyrelsen er ansvarlig myndighed for den del af projekterne, der foregår på
land. Energinet har startet anlægsarbejdet for så vidt angår deres del. Klagerne
over landdelen af projekterne behandles ved Miljø- og Fødevareklagenævnet,
og jeg er blevet oplyst om, at klagerne som udgangspunkt ikke har opsættende
virkning for projektet. Det betyder, at klagerne kun ville have opsættende virk-
ning, hvis klager eksplicit havde bedt om dette, og klagenævnet havde godkendt
det. Derfor kan Energinet opstarte deres anlægsarbejde på land, selvom ind-
sendte klager endnu ikke er færdigbehandlede.
Havvind bliver billigere
Her til sidst vil jeg igen gerne understrege min dybe forståelse for den frustrati-
on, som de kystnære møller skaber. Kystnære møller var på et tidspunkt den
billigste måde at sikre udbygning med havvind i Danmark. Men priserne på hav-
vind falder generelt, hvilket er godt for den grønne omstilling. Vattenfalls budpris
på den hollandske park er et godt eksempel.
Man kan dog aldrig direkte sammenligne udbud med havvindmølleparker. I nog-
le indgår f.eks. ilandføring og nettilslutning, mens dette ikke er tilfældet for an-
dre. Endvidere er der forskel på vindstyrke, havdybde og andre forhold, som
kan påvirke prisen på at opstille en havvindmøllepark.
Jeg håber, at du med mit brev har fået svar på dine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 5/5