Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 125
Offentligt
1989919_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor:
Center for Forsyning
Dato:
12. december 2018
J nr.
2018- 21776
jso/nal/lin/jgk
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret
fra afbrænding af biomasse i henhold til § 45 a i lov om fremme af vedvarende energi
Forslag til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse
i henhold til § 45 a i lov om fremme af vedvarende energi blev sendt i ekstern høring den
6. november 2018 med frist for afgivelse af høringssvar den 4. december 2018.
Der er modtaget i alt 15 høringssvar i høringsperioden.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Københavns Kommune
Verdens Skove
DI
Bioenergi
HOFOR A/S
Ørsted
Aalborg Forsyning
Dansk Affaldsforening
Dansk Fjernvarme
Dansk Energi
SK Forsyning A/S
Bryggeriforeningen
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
DA - Dansk Arbejdsgiverforening
CO-Industri
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
FSR
danske revisorer
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efter-
fulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte hø-
ringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Reinvesteringer, jf. bekendtgørelsens § 9
Nr. 2: Støtteberettigede biomassematerialer, herunder elproduktion fra afbrænding af
biomasse på affaldsanlæg.
Nr. 3: Dispensation for levering af elektricitet fra afbrænding af biomasse til
elforsyningsnettet inden den 1. april 2019.
Nr. 4: Administrativ ansøgningsprocedure
Nr. 5: Klagemuligheder
Side 1/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Forelæggelse af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse
1989919_0002.png
Nr. 6: Generelle betragtninger
Ad nr. 1: Reinvesteringer i bekendtgørelsens § 9.
HOFOR anbefaler, at det besluttes, at støtteperioderne kan forlænges som følge af
reinvesteringer ud over de 4 år, der fremgår af det vedtagne lovforslags § 45 a, stk. 4.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er en del af det vedtagne lovforslag L 78, at reinvesteringer alene kan føre til, at
støtteperioderne på 15 eller 20 år forlænges med op til 4 år. Det fremgår af den vedtagne
bestemmelse i § 45 a, stk. 4, og kan derfor ikke ændres i bekendtgørelsen, som alene skal
fastsætte de administrative rammer om lovens bestemmelser.
Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, og SK Forsyning finder, at det vil være problematisk at
kræve dokumentation for reinvesteringer, der er mere end 5 år gamle. Herunder særligt krav
om faktura og dokumentation for idriftsættelsesdato. SK Varme A/S nævner, at det særligt er
et problem at dokumentere ældre investeringer for værker, som har skiftet ejer i perioden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det vil fortsat være et krav i bekendtgørelsen, at reinvesteringers størrelse dokumenteres,
da reinvesteringens værdi er afgørende for, hvor længe støtteperioden forlænges. Kravene
til dokumentation er dog tilpasset, så der vil være flere forskellige muligheder for at
dokumentere værdien af reinvesteringen.
I forhold til idriftsættelse af reinvesteringer, vil det være tilstrækkeligt at oplyse måned og år,
hvor reinvesteringen er idriftsat.
DI og Ørsted foreslår, at definitionen af reinvesteringer ændres til at følge
årsregnskabslovens principper og begreber. Det ville medføre, at det revisorpåtegnede
anlægskartotek kan lægges til grund for opgørelsen, så de administrative byrder mindskes.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har justeret definitionen af reinvesteringer i bekendtgørelsen, så den følger
årsregnskabslovens principper m.v.
Dansk Fjernvarme opfordrer til, at både omkostninger ved reinvesteringer og vedligehold
medtages ved beregning af forlængelse af støtteperioderne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Forlængelsen af støtteperioderne kan alene ske, når der er foretaget egentlige
reinvesteringer i anlægget, som ikke er almindelig vedligeholdelse. Det skyldes, at udgifter til
vedligeholdelse af anlægget er en del af de omkostninger, som dækkes af pristillægget og
de overordnede støtteperioder i § 45 a, stk. 2 og 3. Det vil derfor være i strid med
statsstøttegodkendelsen af ordningen, samt EU-Kommissionens tilkendegivelser om
udfasning af støtteordningen, hvis vedligeholdelsesomkostninger kunne medføre en
forlænget støtteperiode.
Ørsted finder, at der ved fastsættelsen af værdien af reinvesteringerne bør indregnes en
diskonteringsfaktor, således at der tages udgangspunkt i nutidsværdien af de historiske
reinvesteringer på støtteudløbstidspunktet.
Energistyrelsens bemærkninger:
I bemærkningerne til lovforslaget L 78 er der taget udgangspunkt i en beregning foretaget i
løbende priser. Energistyrelsen fastholder derfor, at der ved beregning af forlængelsen af
støtteperioder ved reinvesteringer anvendes løbende priser.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Forelæggelse af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse
1989919_0003.png
Ad nr. 2: Støtteberettigede biomassematerialer, herunder elproduktion fra
afbrænding af biomasse på affaldsanlæg
Dansk Affaldsforening, anbefaler, at den biogene andel af forbrændingsaffald skal være
omfattet af definitionen af biomassemateriale, der er støtteberettiget i henhold til § 45 a, i lov
om fremme af vedvarende energi, og henviser i øvrigt til deres høringssvar vedr. forslag til
lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning (Pristillæg til
elektricitet fra afbrænding af biomasse m.v.).
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen henviser til bemærkningerne i høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning (Pristillæg til elektricitet produ-
ceret ved afbrænding af biomasse, digitalisering m.v.) punkt 7, som kan findes på Folketin-
gets hjemmeside via dette link:
https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l78/bilag/1/index.htm
og herudover til § 45 a, stk. 5 i det vedtagne lovforslag.
Bryggeriforeningen oplyser, at ifølge bekendtgørelsesudkastets § 2, nr. 1 anses biomasse
som de materialer, der fremgår af bilag 1 til loven (L78). Af dette bilags punkt 13 fremgår
ordet ”malt” som
biomasse. Malt (dvs. maltet korn) er imidlertid en råvare til fremstilling af øl,
mens det relevante restprodukt fra ølfremstilling er ”mask”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan oplyse, at listen over biomassemateriale, som er støtteberettiget efter
VE-loven er identisk med den liste over biomasseaffald, som fremgår af bekendtgørelse nr.
84 af 26. januar 2016, og som VE-loven henviste til, inden listen blev indsat som bilag 1 til
loven ved L 78. Ministeriet planlægger et kommende analysearbejde i samarbejde med
Miljø- og Fødevareministeriet af, hvilke materialer som eventuelt skal tilføjes eller fjernes fra
den nuværende liste i bilag 1 i lovforslaget om biomasse materiale, som er støtteberettiget
efter VE-loven. Ministeriet vil inddrage branchen og de relevante interessenter i det kom-
mende analysearbejde og vil også inddrage høringssvaret fra Bryggeriforeningen i arbejdet.
Ad nr. 3: Dispensation for levering af elektricitet fra afbrænding af biomasse
til elforsyningsnettet inden den 1. april 2019.
HOFOR finder det positivt, at der med udkastet til bekendtgørelsen og det tilhørende lov-
forslag1 lægges op til, at biomasse-kraftvarmeanlæg, som er tæt på færdiggørelse og der-
med er en irreversibel investering, kan få dispensation for betingelsen om at levere el til
elnettet inden 1. april 2019 og dermed kan opnå støtte på 15 øre. Det understøtter det for-
hold, at der ved idriftsættelse og indkøring af et stort kraftvarmeanlæg kan være forhold, der
giver udsættelser. HOFOR finder, at det bør fremhæves i bekendtgørelsen, at det centrale
argument for dispensation er vurdering af investeringsforhold, herunder om den konkrete
investering i anlægget har været irreversibel d. 29. juni 2018, og derfor lægges til grund i
forbindelse med Energistyrelsens behandling af dispensationsansøgninger.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan oplyse, at der ved behandlingen af ansøgninger om dispensation fra
kravet om, at der er leveret elektricitet fra afbrænding af biomasse til elforsyningsnettet inden
den 1. april 2019, vil blive taget individuelt stilling til, om der i særlige tilfælde kan meddeles
dispensation.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i § 45 a, stk. 7, at det er det helt klare
udgangspunkt, at der alene kan meddeles dispensation, hvis den irreversible investering i
nyanlæg eller ombygning af biomasseanlægget er foretaget inden offentliggørelsen af
Energiaftalen af 29. juni 2018. Der vil herudover kunne lægges vægt på, om der udover de
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Forelæggelse af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse
1989919_0004.png
irreversible investeringer, yderligere er påbegyndt fysisk ombygning eller etablering af
anlægget inden offentliggørelsen af Energiaftalen den 29. juni 2018.
Ad nr. 4: Administrativ ansøgningsprocedure:
Dansk Fjernvarme og HOFOR er bekymret for den korte ansøgningsfrist den 17. februar
2019 som følge af de omfattende dokumentationskrav, der følger af bekendtgørelsen. End-
videre påpeger Dansk Fjernvarme, at dette skal ses i lyset af, at der ikke er udarbejdet en
vejledning til ansøgninger. HOFOR ser det ligeledes som en fordel, hvis energibranchen
inddrages i denne proces.
HOFOR påpeger endvidere, at der skal være mulighed for at eftersende supplerende mate-
riale efter ansøgningsfristens udløb den 17. februar 2019.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen forventer inden udgangen af 2018 at kunne offentliggøre ansøgningsskema
og en vejledning til de ansøgninger, som skal anvendes for at modtage et tilsagn om
pristillæg til afbrænding af biomasse i henhold til § 45 a, i L78. Ansøgningsskemaet og
vejledning vil kunne findes på Energistyrelsens hjemmeside:
www.ens.dk
I vejledningen til ansøgningerne fremgår en tydelig forklaring af, hvordan
dokumentationskravene i bekendtgørelsen opfyldes. Dette skal sikre, at den korte
ansøgningsfrist bliver overholdt, og at Energistyrelsen kan træffe afgørelse om tilsagn om
pristillæg inden den 1. april 2019.
I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilsagn og pristillæg, vil der som en del af
de normale sagsbehandlingsskridt være mulighed for at eftersende supplerende materiale.
På samme måde har Energistyrelsen mulighed for at bede om yderligere oplysninger under
hele sagsbehandlingen i henhold til bekendtgørelsen.
Energistyrelsen forventer, at udsende ansøgningsskema og vejledning inden udgangen af
2018.
Energistyrelsen afholder informationsmøder om den kommende ansøgningsprocedure for
støtte til biomassebaseret elproduktion den 7. januar 2019 i København og den 9. januar
2019 i Kolding.
Tilmelding og nærmere information om møderne kan findes via dette link:
https://ens.dk/ansvarsomraader/stoette-til-vedvarende-energi/stoette-til-biomasse-baseret-
elproduktion
Ad nr. 5: Klageadgang, jf. § 17 i bekendtgørelsen
Dansk industri undrer sig over, at afgørelser, der er truffet efter § 8 om dispensation fra
kravet om levering af elektricitet fra afbrænding af biomasse til elforsyningsnettet, ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed, jf. § 17, stk. 2 i bekendtgørelsen. Ørsted forslår,
at samme stykke udgår af bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energi-, forsynings- og klimaministeren har i VE-lovens § 68, stk. 1, nr. 1 bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at visse afgørelser truffet af energi-, forsynings- og klimaministeren ikke
kan indbringes for anden administrativ myndighed. Denne bemyndigelse er udmøntet i § 17,
stk. 2 i bekendtgørelsen. Klageadgangen over Energistyrelsens afgørelser efter § 8 er
afskåret, da Europa-Kommissionen har stillet krav om, at alle støttemodtagere skal have
ansøgt om, og modtaget tilsagn om pristillæg inden den 1. april 2019. Det er derfor
nødvendigt, at der inden den 1. april 2019 er taget endelig administrativ stilling til, om et
anlæg, der ikke opfylder betingelsen om, at der skal være leveret elektricitet fra afbrænding
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Forelæggelse af endeligt udkast til bekendtgørelse efter afsluttet høring af bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse
1989919_0005.png
af biomasse til elforsyningsnettet inden den 1. april 2019, kan få dispensation fra dette krav,
da dispensationen vil være afgørende for, om anlægget kan få tilsagn om pristillæg.
Energistyrelsens afgørelse efter § 8 kan indbringes for domstolene.
Energistyrelsen kan oplyse, at klageadgangen over Energistyrelsens afgørelser efter
bekendtgørelsens §§ 6 og 9 efter høringen er ændret, således at klager over disse
afgørelser skal indbringes for Energiklagenævnet.
Ad nr. 6: Generelle betragtninger
DI bemærker, at det er positivt, at Energiaftalen håndterer fortsat støtte til elproduktion på
biomasse, men finder det problematisk, at støtten tidsbegrænses på investeringer, som
allerede er gennemført.
Dansk Fjernvarme bemærker, at de ændrede støttevilkår vil betyde, at varmekunderne skal
dække en større andel af selskabernes samlede omkostninger til el- og varmeproduktion,
samt at varmeforbrugerne ikke må dække omkostninger, som alene vedrører elproduktion.
SK Varme A/S nævner, at Slagelse Kraftvarmeværk er indkøbt i 2012 med den forventning,
at der ville være støtte til elproduktion på 15 øre/kWh.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er en betingelse for Europa-Kommissionens accept af videreførelsen og udfasningen af
støtteordningen på 15 øre/kWh, at støtten begrænses til ikke-afskrevne eksisterende anlæg.
Dette skal ske inden for visse nærmere definerede rammer af Europa-Kommissionen. Der er
derfor snævre rammer for at fastlægge den generelle længde på afskrivningsperioden i
forhold til overgangsordningen, og dermed også for støtteperioden.
I Energiaftalen af 29. juni 2018 er det aftalt, at afskrivningsperioden og dermed også
støtteperioden skal være 20 år for nye værker, og 15 år for konverterede værker.
Energistyrelsen henviser herudover til bemærkningerne til lovforslaget, hvor der er
indgående redegjort for baggrunden for lovforslaget og de vedtagne støtteperioder.
Dansk Energi finder det vidtrækkende, at der skal indberettes købsaftaler og kontrakter i
forbindelse med indkøb af brændsel.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen finder, at der er behov for, at der sker yderligere dokumentation for
biomasseanvendelsen, end der sker i dag. Det er vigtigt, at Energistyrelsen gennem denne
dokumentation kan sikre, at der ikke udbetales støtte til elproduktion, som ikke er produceret
ved anvendelse af støtteberettigede brændsler. Kravet til dokumentation bliver dog gjort
mere fleksibelt ved at tillade flere typer af dokumentation.
Aalborg Forsyning og Dansk Fjernvarme ønsker, at der gives mulighed for støtte til forøgede
driftsudgifter ved anvendelse af ”refined pellets”, hvor der er større brændselsomkostninger.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er ikke muligt, indenfor rammerne af den vedtagne ændring af lov om vedvarende
energi, at give ekstra støtte til forøgede driftsudgifter.
Side 5/5