Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 106
Offentligt
1983361_0001.png
Komitenotat til EU-specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik
Dato
5. december 2018
Kommissionens forordningsforslag i henhold til Europa Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design af køle/fryseapparater til
husholdningsbrug samt ophævelse af forordning (EF) 643/2009
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om rammerne for fastsættelse af
krav til miljøvenligt design (ecodesign) af energirelaterede produkter samt ændrin-
ger til forordning (EU) 643/2009 (komitesag). Forslaget regulerer energieffektivi-
tetskrav, ressourceeffektivitetskrav, samt informationskrav vedr. energi- og miljø-
forhold for køle/fryseapparater til husholdningsbrug.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komite for Ecodesign
den 10. december 2018. Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser og til generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 9. november 2018 fremsendt forslag til en ecode-
sign-forordning for
køle/fryseapparater til husholdningsbrug.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125 (EU) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
af energirelaterede produkter
det såkaldte Ecodesigndirektiv.
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel 5a i Rå-
dets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning på
den Regulerende Komités møde den 10. december 2018.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifi-
ceret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
imod inden for tidsfristen.
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Komiténotat vedr. krav til miljøvenligt (ecodesign) af køle/fryseapparater til husholdningsbrug
1983361_0002.png
2. Formål og indhold
Ecodesigndirektivet med tilhørende produktforordninger er et vigtigt redskab til at
opnå energieffektivisering, samt til at mindske den miljømæssige påvirkning af pro-
dukter og apparater på det europæiske marked.
Fryse/køleapparater til husholdningsbrug har været under ecodesign regulering
siden 2009, og revisionen af den eksisterende regulering skal sikre fortsat udvikling
af produktområdet og dermed muligheden for fortsat at høste omkostningseffektive
energibesparelser. Større køle/frysemøbler til professionelt og kommercielt brug
reguleres i egen ecodesign regulering.
De væsentligste miljømæssige påvirkninger fra fryse/køleapparater til hushold-
ningsbrug er deres energiforbrug under brugsfasen og ressourceeffektivitet, særligt
relateret til reparationsmuligheder, genbrug og reduktion af madspild.
Anvendelsesområdet er præciseret i forslaget til revision af forordningen, herunder
en præcisering af omfattede produkter og relevante krav. Dette sikrer en mere ens-
artet regulering, ensartede konkurrenceforhold for industrien, og klare rammer for
tilsynsmyndighedernes markedstilsyn.
Foreslåede krav
Forslaget indeholder en række nye krav, der skal understøtte en øget energi- og
ressourceeffektivitet:
nye minimumskrav til energieffektivitet ved ikrafttrædelsen i 2021 og en yderli-
gere stramning i 2024.
ny teststandard til global anvendelse for at understøtte lige konkurrence på
det globale marked.
revideret beregningsmetode af energiforbrug, der sikrer mere ensartede krav
på tværs af produkttyper.
øget krav om reparationsmulighed af produkter under regulering, herunder
adgang til vitale reservedele op til 10 år efter produktet er ført til marked.
Øget krav om genbrug og sikker fjernelse af centrale komponenter uden pro-
duktet beskadiges.
Ikrafttræden af produktkrav og revision
Kravene introduceres løbende og på en sådan måde, at producenter løbende får
tid til at omstille deres design og produktion.
De første reviderede krav forventes indført fra 1. april 2021 og yderligere stramnin-
ger af krav introduceres 1. april 2024.
I lyset af den teknologiske udvikling på området indeholder forslaget en revions-
klausul i 2026.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Komiténotat vedr. krav til miljøvenligt (ecodesign) af køle/fryseapparater til husholdningsbrug
1983361_0003.png
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéproce-
dure udtale sig efter, at den regulerende komité for ecodesign har behandlet
forslaget
4. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget
retsakt, er det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ecodesigndirektivet er gennemført i dansk ret i lovbekendtgørelse 1068 af 15. sep-
tember 2010, bekendtgørelse af lov om miljøvenligt design af energirelaterede pro-
dukter, og bekendtgørelse 1274 af 19. november 2010, om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen har direkte juridisk virkning og skal ikke implementeres i dansk lov-
givning. En vedtagelse af forslaget har derfor ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af reduceret pro-
venu af elafgifter. Provenueffekten vil være stigende fra 2021 som følge af de
skærpede energikrav og forventes at være på 50-75 mio. kr. årligt fra 2030, hvor
forslaget vil være fuldt implementeret.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en positiv gevinst for forbrugerne i form af energibespa-
relser. Den forventede stigning på apparaters pris i form af energieffektivisering vil
være tjent ind efter 4-6 år i form af lavere energiforbrug.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
For køle/fryseapparater til husholdningsbrug er der ingen egentlig dansk industri.
Det forventes derfor, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil begrænse sig til i
form af administrative byrder ved omstilling til nye regler og dermed være på under
4 mio. kr. pr. år.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Komiténotat vedr. krav til miljøvenligt (ecodesign) af køle/fryseapparater til husholdningsbrug
1983361_0004.png
Effekten af forslaget i kombination med energimærkning af køle/fryseapparater til
husholdningsbrug forventes ifølge Kommissionen i 2030 at være en årlig besparel-
se på 10 TWh i hele EU svarende til 0,09 TWh i Danark. Besparelsen svarer til ca.
4 pct. af det samlede besparelsespotentiale for ecodesign og energimærkning af
energirelaterede produkter på 260 TWh i 2030 og produktområdet er prioriteret i
Kommissionens arbejdsplan for ecodesign og energimærkning.
7. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsyning-, og Klimapoli-
tik. Der er ikke modtaget eksterne høringssvar.
8. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men på bag-
grund af tidligere afstemninger om lignede forslag forventes det, at et flertal af med-
lemslandene vil stemme for forslaget.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslag, som er med til at sikre
opfyldelsen af EU’s energieffekti-
viseringsmål på 32,5 pct. i 2030, ift. det forventede elforbrug uden tiltag, som hele
Folketinget har tilsluttet sig i Energiaftalen. Kommissionen har tidligere estimeret, at
mærkning og energieffektivitetskrav til produkter vil levere mellem 40 og 50 pct. af
EU’s 2020 mål for energieffektivitet. Heraf leverer energieffektivitetskrav til produk-
ter 85 pct., mens energimærkningen bidrager med 15 pct.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
10. Indstillinger
Det indstilles, at Danmark stemmer for Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4