Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1974947_0001.png
1
FREMTIDENS ARBEJDSMILJØ
Blandede bolsjer - utilstrækkelige anbefalinger fra regeringens ekspertudvalg
Arne Helgesen, direktør, Brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne
Vi er mange, der har ventet i spænding på anbefalingerne fra det regeringsnedsatte ekspertudvalg, som
blev offentliggjort den 27. September. Udgangspunktet var med beskæftigelsesministerens ord, at ”stadig
flere ansatte overbelastes fysisk og psykisk, og det er en uacceptabel udvikling”. Dokumentationen blev
leveret af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i undersøgelsen Arbejde og Helbred 2016.
Sammen med organisationerne i AM-PRO sendte vi i marts i år en række forslag til udvalget. Vores fokus var
følgende tematikker, som var ledsaget af en række forslag til konkrete anbefalinger:
-
-
-
-
Systematisk opsamling af viden og deling af denne på tværs
Overførsel af viden til praktisk anvendelse i virksomhederne
Styrkelse og effektivisering af virksomhedernes egen-indsats
Virksomhedernes adgang til arbejdsmiljøfaglig ekspertise
I udvalgets anbefalinger er der både forslag, som tager flere gode skridt på vejen og elementer, som vil
forringe indsatsen. Desuden er der flere forhold, som udvalget slet ikke har med. Samlet vurderes de 18
anbefalinger ikke at være tilstrækkelige til at ændre situationen grundlæggende, hvilket var
beskæftigelsesministerens begrundelse for at nedsætte udvalget. Med dette indlæg vil vi give et opfølgende
bidrag til at komme fra en diskussion af målsætning, tilsynsvirksomhed og kommunikationsplaner til en
drøftelse af, hvordan grundlaget for virksomhedernes forebyggende arbejdsmiljøindsats kan forbedres.
Positiv anbefaling fra DA og LO/FTF
Vi er glade for anbefalingen om at styrke rådgivningen overfor små virksomheder, som Dansk
Arbejdsgiverforening og LO med støtte fra FTF giver regeringen og forligspartierne. Små virksomheder med
op til 50 medarbejdere omfatter størstedelen af landets virksomheder. Men deres adgang til
arbejdsmiljørådgivning er meget begrænset. Det foreslåede beløb på 100 mio. kr. årligt kan betragtes som
en forsigtig start, som formentligt hurtigt vil vise sin værdi for virksomheder, der benytter tilbuddet.
Ordningen vil kunne give mærkbare og synlige forbedringer i arbejdsmiljøet på sigt.
Rådgivning, vejledning og viden fremmer godt arbejdsmiljø
Et af de tydelige resultater i Ekspertudvalgets egne undersøgelser er, at både ledere og
arbejdsmiljørepræsentanter samstemmende prioriterer ”rådgivning og vejledning” og ”viden om
arbejdsmiljø” som det, der bedst fremmer et godt arbejdsmiljø. Vi bemærker, at ”Arbejdsmiljørådgivere”
figurerer på Top 3 over kilder, hvor ledelses- og medarbejderrepræsentanter søger information og
vejledning om arbejdsmiljø.
I vurderingen af udvalgets anbefalinger vil vi som fagprofessionelle gerne bidrage med nogle elementer,
som mangler for at kunne omsætte nationale og brancherettede mål til bedre arbejdsmiljø i
_______________________________________________________________________________________
Brancheforeningen for arbejdsmiljørådgivere
www.bamr.dk,
dir. 2780 4974
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Henvendelse af 23/11-18 fra Brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne om arbejdsmiljø
1974947_0002.png
2
virksomhederne. I det omfattende bilagsmateriale, som udgør grundlaget for anbefalingerne, er der gode
begrundelser og argumenter for, at rådgivning bør indtænkes i et væsentligt større omfang end tilfældet er
i dag. Inspiration kan bl.a. hentes i evalueringen af den norske rådgivningsordning BHT fra 2018, hvor
fagprofessionel rådgivning betragtes som det primære virkemiddel i at støtte virksomhedernes
forebyggende indsats for at realisere et bedre arbejdsmiljø.
Positive forslag om målsætninger, risikomodel, koordineret indsats og kommunikation
Der er mange gode elementer i ekspertudvalgets anbefalinger. Det gælder anbefalingerne 1 og 2 om
skarpere målsætninger, anbefaling 4 om en forbedret risikomodel, anbefaling 8 om koordinerede indsatser
over for konkrete udfordringer og anbefaling 9 om en forbedret og virksomhedsrettet
kommunikationsindsats fra myndighedens side. Vores indspil er et supplement til en række af de øvrige
punkter, som vi mener er afgørende for at få skabt resultater og nå i mål med anbefalingerne.
Første del af anbefalingerne har fokus på at sætte arbejdsmiljømål tættere på virksomhederne, som
grundlæggende er et rigtig godt initiativ. Som fagprofessionelle bidrager vi gerne som en 4. part i det
kommende arbejde om både nationale og brancherettede målsætninger på arbejdsmiljøområdet.
Anbefaling om brug af professionel rådgivning savnes
Ekspertudvalget anbefaler aktørerne i arbejdsmiljøarbejdet at understøtte arbejdspladsernes
resultatskabelse – en uforpligtende tilkendegivelse, som de fleste tilslutter sig. Og i fortsættelsen står der,
at arbejdspladserne skal have bedre rammer og forudsætninger i arbejdsmiljøarbejdet. I det omfattende
bilagsmateriale til anbefalingerne fremhæves følgende fire forhold om lederes og medarbejderes oplevelse
af rammerne for virksomhedernes indsats:
1.
2.
3.
4.
Vejledning og dialog kan fremme egen-indsatsen
Motivation kan understøttes via netværk
Kompleksiteten på arbejdsmiljøområdet kan være en barriere
Arbejdsmiljøområdet kan virke uoverskueligt
(Kilde: Et nyt og forbedret arbejdsmiljø, Bilagsrapport bind 2 s. 1032)
Når ambitionen er at forbedre virksomhedernes rammer, er det nærliggende at pege på en faglig
kompetent rådgiverstøtte som et centralt middel, der kan styrke de fire områder. Søger vi hjælp hos fagligt
og sagligt kyndige, når vi f.eks. skal revidere regnskabet, installere ny teknologi, rejse et søgsmål eller
projektere et hus? Naturligvis gør vi det – og af gode grunde! Hvorfor skulle det samme ikke gælde for
arbejdsmiljø? Medarbejdernes sikkerhed og sundhed på jobbet forudsætter naturligvis også, at de
nødvendige kompetencer inddrages. Små og mellemstore virksomheder råder ikke selv over disse. Her
savner vi en klar anbefaling fra udvalget.
Myndigheds- og rådgiverrolle – uforenelige størrelser
I anden del af anbefalingerne - en målrettet myndighedsindsats - peger udvalget på, at Arbejdstilsynets
myndighedsrolle skal suppleres med et tilbud til virksomhederne om dialog og vejledning. Vi vil til enhver
tid støtte forslaget, hvis det afgrænses til vejledning og dialog om den juridiske ramme for virksomhedens
indsats overfor umiddelbare og simple problemstillinger. Det kunne suppleres med brug af
branchefællesskabernes materialer. Men herfra er det nødvendigt at bremse op. Det blev for 15 år siden
besluttet at liberalisere store dele af arbejdsmiljørådgivningen i Danmark, og ifølge
_______________________________________________________________________________________
Brancheforeningen for arbejdsmiljørådgivere
www.bamr.dk,
dir. 2780 4974
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Henvendelse af 23/11-18 fra Brancheforeningen Arbejdsmiljørådgiverne om arbejdsmiljø
1974947_0003.png
3
konkurrencebestemmelserne må en offentlig myndighed ikke gå i direkte konkurrence med de private
leverandører i markedet. Det er ligeledes både problematisk og betænkeligt, at en myndighed samtidig har
en rolle som rådgiver - her spiller rådgiveransvaret også en rolle. På dette punkt er der behov for en skarp
rolleafgrænsning.
Anbefaling 6 om et aftaleforløb om forbedring af arbejdsmiljøet mellem virksomhed og Arbejdstilsynet er
bekymrende set fra en rådgiverposition. En løbende kontakt mellem myndighed og virksomhed med
henblik på at støtte forbedringsarbejdet er kendetegnet på en rådgivningsproces, som ikke er forenelig
med myndighedsrollen. Vores forslag er, at sag- og fagkundskab i form af arbejdsmiljørådgivning skal
understøtte virksomhedens forbedringsarbejde. Det vil være en naturlig forlængelse af, at myndigheden
har leveret sin vejledning om regler og krav. Vi har netop fremsendt et forslag til beskæftigelsesministeren
om en årlig revision af arbejdsmiljøarbejdet som en frivillig ordning, hvor virksomhederne får ”revideret”
arbejdsmiljøarbejdet. Dette forslag vil give virksomhederne den nødvendige faglige støtte og lette
tilsynsarbejde i de virksomheder, hvor der er foretaget en uvildig revision.
Der er behov for en sammenhængende incitamentsstruktur, som kan sikre en hensigtsmæssig udvikling af
professionel arbejdsmiljørådgivning. I stedet for at finansiere udvidet vejledning fra Arbejdstilsynet,
anbefaler vi at stimulere brug af, og dialog med professionelle rådgivere. Vejledning er en begrænset
rådgivning, som kan lægge fundamentet for en samarbejdsrelation, der kan give virksomheder en
forståelse af potentialet ved arbejdsmiljørådgivning. En udvidelse af Arbejdstilsynets vejledningsrolle, som
udvalget foreslår, medfører en betydelig risiko for at svække en vigtig del af fødekæden til virksomheders
brug af professionel arbejdsmiljørådgivning.
Fra rådgivningspåbud til kompetencepåbud
Anbefaling 7 om at ændre rådgivningspåbud til kompetencepåbud begrundes med, at der skal tages højde
for arbejdspladsernes forskellige behov for løsninger. I begrundelsen for anbefalingen forudsættes det, at
arbejdspladsen kan redegøre for, at påbuddet imødekommes. Det er imidlertid uklart, hvordan
Arbejdstilsynet kan og skal tage stilling til, om efterlevelsen af kompetencebuddet er tilfredsstillende.
Lad os finde løsningerne i et fælles partnerskab
Endelig vil vi foreslå en tilføjelse til anbefaling 16 om en strategi for den nationale forskning i arbejdsmiljø.
Den består i, at de fagprofessionelle indgår på linje med parterne og forskerne i udarbejdelsen af en
national forskningsstrategi. Vi kan bidrage med værdifuld viden om fagligt funderede praksiserfaringer fra
arbejdsmiljøarbejdet med håndtering af udfordringer og problemstillinger med en direkte linje til landets
arbejdspladser. Denne viden udvikles ofte i et tæt samarbejde med organisationer, branchefællesskaber og
forskere. Vores tilføjelse imødekommer anbefaling 3 fra ekspertudvalget om, at alle arbejdsmiljøaktører
skal understøtte, at arbejdspladserne kan skabe resultater.
Vi ser frem til at bidrage til at løse den vigtige samfundsopgave, som vi står over – at beholde den
nuværende arbejdsstyrke på arbejdsmarkedet og realisere lovens intention om et sikkert og sundt
arbejdsmiljø for alle.
_______________________________________________________________________________________
Brancheforeningen for arbejdsmiljørådgivere
www.bamr.dk,
dir. 2780 4974