Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1972749_0001.png
NOTAT
21. november 2018
Effektanalyse på langvarigt sygefravær af Arbejdstilsy-
nets reaktioner på muskelskelet og psykiske arbejds-
miljørisici i perioden 2008-11
J.nr. 20165100424
Analyse og Data (ADA)
Sammenfatning
Analysen undersøger om Arbejdstilsynets reaktioner (påbud og vejledning) på
grund af muskelskeletbelastninger henholdvis psykisk arbejdsmiljø har betydning
for virksomhedernes langvarige sygefravær de efterfølgende tre år efter tilsynsbe-
søget.
Analysen kan ikke påvise et lavere langvarigt sygefravær efter tilsynsbesøg hver-
ken med eller uden tilsynsreaktion. Analysen viser, at de virksomheder, der har fået
påbud også har et klart forhøjet langtidssygefravær. Dette er mest udtalt for de
virksomheder der har fået påbud vedrørende risici i det psykiske arbejdsmiljø,
hvilket indikerer, at forhøjet sygefravær kan være en indikator for arbejdsmiljøpro-
blemer.
Der kan med tre års opfølgning ikke påvises effekt (reduktion) i det langvarige
sygefravær på virksomheder, som følge af påbud om psyk- eller muskelskeletrisici
i arbejdsmiljøet i perioden 2008-11.
Analysen omfatter tilsynsbesøgene fra perioden 2008-11, før det risikobaserede
tilsyn blev indført, og omfatter således screeningsbesøg og det efterfølgende tilpas-
set tilsyn, detailundersøgelser samt særlige indsatser. Analysen er afgrænset til de
virksomheder, som har haft ansatte med langtidssygefravær mindst et af årene
2008-13, sammenlagt 169.970 unikke virksomheder. Analysen omfatter ikke til-
synsformen risikobaseret tilsyn (RT), som blev indført i 2012.
I analysen er der korrigeret for det generelt faldende sygefravær siden 2007 og en
række andre væsentlige determinanter for sygefravær på virksomhedsniveau.
Analysen viser, at Arbejdstilsynet afgiver påbud vedrørende risiko for psykiske
belastninger på virksomheder med et signifikant (23 pct.) højere sygefravær end
gennemsnittet. Virksomheder med højt sygefravær i det år, hvor Arbejdstilsynet
afgiver disse påbud, formår ikke at forbedre det langvarige sygefravær i løbet af de
tre efterfølgende år, som omfattes af analysen. Virksomheder, som har fået AT-
vejledning angående psykiske risici, har også et signifikant (10 pct.) forhøjet syge-
fravær. Disse virksomheder opnår heller ikke et signifikant fald i sygefraværet.
Påbud vedrørende muskelskeletbelastninger er blevet givet til virksomheder med et
signifikant (11 pct.) højere sygefravær end gennemsnittet. De efterfølgende 3 år er
ikke et signifikant fald i sygefraværet. Vejledning om muskuloskeletale risici er
blevet givet til virksomheder, der har et gennemsnitligt i sygefravær både i tilsyns-
året og de efterfølgende tre år.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0002.png
Baggrund
Arbejdstilsynets dominerende virkemiddel i gennem mange år har været tilsynsbe-
søg på virksomhederne. Indeværende analyse er en af flere registerbaserede analy-
ser af effekter af større dele af tilsynsindsatsen. Formålet med nærværende analyse
er at belyse, om der er sammenhæng med og effekt på det langvarige sygefravær af
tilsynsreaktioner (påbud og/eller vejledning) vedrørende arbejdsmiljøproblemer
relateret til muskelskelet- henholdsvis psykiske overbelastninger. Analysen omfat-
ter årene 2008-13 hvor sygefraværet generelt har været faldende efter at have top-
pet i årene 2006-7 (
1
NFA 2016).
Faktaboks tilsynsreaktionerne påbud og vejledning
Påbud gives, når Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Skriftlig vejledning gives, når Arbejdstilsynet konstaterer forhold, der kan justeres,
men der ikke er grundlag for at træffe en afgørelse.
Tilsyn er gennem årene blevet gennemført med forskellige metoder og med for-
skellige principper for udvælgelse af virksomheder, hvilket er registreret i ATs
produktionsregister (ATIS). Det er registreret hvis der har været grundlag for til-
synsreaktion (påbud) og/eller vejledning om forbedring af arbejdsmiljøforhold.
Hvis der ikke er blevet givet en reaktion, er der alene registreret dato for tilsynsbe-
søget, formålet samt i varierende detaljeringsgrad ressourceforbruget i timer og
personer. Der er ikke registreret arbejdsmiljøforhold, som de tilsynsførende har
observeret på de besøgte virksomheder, hvis der ikke har været grundlag for en
tilsynsreaktion.
Indsats rettet mod virksomheder
Tilsynsbesøg er interventioner rettet mod virksomheder med formålet, dels at de
retter på problematiske forhold, dels at de motiveres til forebyggende indsatser for
medarbejderne. Generelt findes der ikke registerdata på virksomhedsniveau om
konkrete arbejdsmiljøforhold.
Et tilsynsbesøg antages skulle kunne have både kortsigtede, mellemlange og læn-
gerevarende virkninger. I første trin motiveres virksomheden til at arbejde med sit
arbejdsmiljø, løse konkrete problemer og forebygge problemer. I andet trin antages
det, at virksomheden løser problemer, efterlever regler og arbejder systematisk med
at løse og forebygge arbejdsmiljøproblemer, og opnåede forbedringer fastholdes. I
tredje trin forventes effekterne at blive den ønskede reduktion af overbelastninger,
1
Thorsen SV m.fl. Deskriptiv analyse af lønmodtagernes sygefravær i Danmark
belyst ud fra regi-
ster- og spørgeskemadata fortrinsvis fra 2010-2014. København 2016: Det Nationale Forskningscen-
ter for Arbejdsmiljø.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0003.png
ulykker, erhvervssygdomme og sygefravær mm. Det er den samlede årsagskæde,
der er afgørende for, om forebyggelse og hermed de overordnede målsætninger for
arbejdsmiljøindsatsen, kan nås. I nærværende notat analyseres, om langvarigt syge-
fravær på virksomhedsniveau er relateret til og påvirkes af forskellige reaktioner
svarende til trin tre i årsagskæden.
Forekomster kan med registeroplysninger observeres på virksomhedsniveau gen-
nem registerkoblinger på Danmarks Statistik og aggregering af informationer om
medarbejderne, fx sygedagpenge og andre data om medarbejderne og virksomhe-
derne. Fortolkningen af disse data kompliceres dog af, at årsager til sygefravær er
multifaktorielle. Forhold i arbejdsmiljøet interagerer med en række ikke arbejds-
mæssige forhold på en kompleks måde.
I notatet analyseres relationen mellem tilsynsreaktioner på fravær af over 30 dages
varighed, som udgør 38 pct. af det samlede sygefravær (NFA 2016). Sygefravær er
forskelligt mellem køn og aldersgrupper samt sektorer, hvor kommuner og regioner
har mere sygefravær end staten og den private sektor. Forhold i arbejdsmiljøet, som
er relateret til et højere gennemsnitligt antal sygedage, er ifølge NFA høje fysiske
krav og uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Det samme gør sig gældende for høje
psykiske belastninger. Analysen har derfor fokus på om tilsynsreaktioner på disse
to områder kan bidrage til et fald af det langvarige sygefarvær.
Det skal bemærkes, at ifølge NFA er andelen af lønmodtagere helt uden sygefravær
lige så stort for lønmodtagere, som rapporterer et højt belastningsnivaeu, sammne-
lignet med lønmodtagere, der rapporterer et lavt (NFA 2016). Dette forhold under-
streger, at mange andre forhold end de arbejdsmæssige belastninger er væsentlige
for langtidssygefravær. Fx har norsk registerbaseret forskning vist, at sygefraværet
er knyttet til virksomhedsforhold ud over arbejdsmiljøet og de ansattes helbreds-
forhold. Det kan fx være gruppenormer, sygefraværspolitik ved langtidsfravær eller
forskellige holdninger hos den sygemeldende læge (
2
Markussen 2013 og 2015).
Det er vigtigt at bemærke, at de talrige determinanter for langvarigt sygefravær
betyder, at det implicit er små forklaringsandele, som vil kunne tilskrives den en-
kelte faktor. Dermed bliver der et begrænset rum for de udsving, som en tilsynsind-
sats teoretisk kan påvirke. På baggrund af det store generelle fald i sygefraværet
siden 2007, som forklarer det meste af variansen mellem årene, skal det også be-
mærkes, at der er betydelige begrænsninger i de statistiske muligheder for sikkert
at kunne dokumentere eventuel positiv indflydelse på denne udvikling af tilsynsbe-
søg og tilsynsreaktioner.
2 Markussen, Røed og Røgeberg (2013). The Changing of the Guards: can family doctors contain
worker absenteeism? Journal of Health Economics, Vol 32(6): 1230-1239.
Markussen, Simen and Knut Røed (2015). Daylight and absenteeism - Evidence from Norway. Eco-
nomics and Human Biology, Vol. 16, 73-80.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Formål og hypoteser
Formålet med analysen er at besvare, om der kan påvises en sammenhæng mellem
reaktionstyper og virksomhedernes langvarige sygefravær, dvs om der er signifi-
kant effekt på det langvarige sygefravær på virksomheder, der har fået påbud eller
vejledning vedrørende risici i det psykiske arbejdsmiljø eller for muskelskelet
overbelastning. Virksomhederne har været udtrukne efter de på tidspunktet gæl-
dende principper for udtagelse til tilsyn. Sygefravær har ikke ingået i kriterierne for
udtagelse.
Følgende hypoteser testes:
At Arbejdstilsynet afgiver påbud eller vejledninger om risiko for psykiske be-
lastninger eller muskelskeletbelastning på virksomheder med et forhøjet langva-
rigt sygefravær blandt medarbejderne.
At der sker et fald i virksomhedernes langvarige sygefravær efter påbud og eller
vejledning om risiko for psykiske belastninger eller muskelskeletbelastninger.
At et eventuelt fald i det langvarige sygefravær kan fastholdes i op til tre år efter
tilsynsbesøg der har udløst reaktioner.
Metoder
Der anvendes et panel af samtlige danske virksomheder, der er eller har været akti-
ve siden 2008 og har ansatte medarbejdere. AT produktionsdata om tilsynsformer
og reaktioner er blevet overført til forskermaskinen på Danmarks Statistik (DST),
hvor alle cpr-numre, cvr-numre etc. bliver afidentificerede. Med udgangspunkt i
virksomhedens p-nummer kobles aggregerede data om virksomhedens medarbejde-
re fra e-indkomstregistret (BFL) og sygedagpengeregistret med ATs produktions-
data
m.m. (se appendiks om AT’s paneldata hos DST). For dette notat er beregnin-
gerne udført på dataopdatering på Danmarks Statistiks server per 22. januar 2016.
Analysen omfatter tilsynsbesøgene fra perioden 2008-11, dvs screeningsbesøg og
det efterfølgende tilpasset tilsyn, detailundersøgelser samt særlige indsatser. Analy-
sen omfatter ikke tilsynsformen risikobaseret tilsyn (RT), der indførtes i 2012. En
analyse for tiden fra 2012 er igangsat hos Arbejdstilsynet. Reaktionerne påbud
respektive vejledning er blevet givet på samme præmisser, som fortsat er gælden-
de.
Til brug for testning af hypoteserne i denne analyse genereres variabler (ja/nej
1/0) for tilsynsformer og reaktioner, for dels året som tilsynet fandt sted (år 0) dels
år for år de efterfølgende tre år (år 1-3). Disse variabler giver således information
om betydningen af, at virksomheder har fået en reaktion 1-3 år tidligere, når forkla-
rende faktorer for sygefraværet estimeres ved brug af regressionsmodeller.
Langtidssygefravær defineres ud fra sygedagpengeregistret. For personer som i
respektive år observeres i sygedagpengesystemet beregnes, hvor længe personen
optræder i registret. Dette tolkes som antal langtidssygefraværsdage. For at ligestil-
le alle virksomhedsstørrelser normeres sygefraværet til kvoten mellem antal syge-
dage og antal planlagte arbejdsdage. Som antal planlagte arbejdsdage er brugt de
arbejdsdage medarbejderen skulle have været på arbejde. Da den dominerende
virksomhedstørrelse i Danmark er relativt lille, vil selv få personer mere eller min-
dre med langvarig sygefravær lede til store udsving i andelen sygefraværsdage af
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0005.png
de forventede arbejdsdage per virksomhed. Dette forhold giver problemer med at
opnå en statistisk effektiv styrke i analyserne. Problemet løses ved at benytte loga-
ritmen af sygefraværskvoten, som bliver normalfordelt og dermed optimeret for
analysen.
Faktaboks
Arbejdsforhold, helbred og normer mm er stærke prædiktorer for sygefravær. Der-
for tager analysen hensyn til tidligere års sygefravær på respektive virksomhed ved
at medtage foregående års sygefravær som forklarende faktor i den tidsmæssigt
fremadrettede analyse (autoregression).
For ligestille alle virksomhedsstørrelser normeres sygefraværet til kvoten mellem
antal sygedage i sygedagpengeregistret og antal planlagte arbejdsdage (sygedag-
pengeandel).
Mulig effekt af AT-reaktioner undersøges med panelregressionsanalyser, som te-
ster eventuelle sammenhæng med virksomheders langvarige sygefravær i op til 3 år
efter tilsynsbesøg/reaktion.
Analysen er afgrænset til at omfatte tilsynsbesøg i perioden 2008-11 på virksom-
heder, som har haft ansatte med langtidssygefravær mindst et af årene 2008-13.
Metoden (fixed effects panelregression) bygger på at udnytte variationen i sygefra-
værsandelen over tid. Dermed bidrager virksomheder med langtidssygefravær lig
med nul i alle år ikke til estimationernerne, og derfor afgrænses analysen. Ekstreme
observationer i registrene er fjernet fra analysen ved at afgrænse optil ved 95-
percentilen af andel sygefraværsdage i forhold til arbejdsdage (12,6 pct.).
Analysen er gennemført med ”fixed effect” panelregression, hvorved der opnås
elimination af en række ukendte forhold hos virksomhederne, som kan være for-
styrrende for analysen og fortolkningen af denne. Prisen for dette er, at der ikke
kan fås resultater om forhold, der forbliver konstante i perioden 2008-13, fx for-
skelle mellem sektorer og brancher. I analysen er der taget højde for den stærke
prædiktion tidligere års langtidssygefravær har på de efterfølgende års fravær på
virksomhedsniveau (autoregression).
I beregningerne af effektstørrelsen kontrolleres for kalenderårseffekter for at juste-
re for det betydelige fald i sygefravær siden 2007. Der tages samtidigt hensyn til
række kendte determinanter for sygefravær på virksomhedsniveau (se faktaboks i
appendiks).
Med henblik på at opnå den mest præcise estimering af tilsynseffekter benyttes en
autoregressiv panelregressionsmodel (se appendiks). Der anvendes robuste konser-
vative beregninger af standardfejlene for ikke at få falsk positive statistisk signifi-
kante sammenhænge. Den konservative tilgang sikrer de mest troværdige resulta-
ter.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0006.png
Sammenhæng mellem sygefravær og andre forklarende forhold
Som en indledende analyse er en række tentative determinanter for forskelle i syge-
fravær mellem grupper af individer testet i forhold til de på virksomhedsniveau
aggregerede fraværsandele og korrigeret for de velkendte forskelle mellem bran-
cher (appendiks tabel 5). Det ses, at der er sammenhæng mellem virksomhedsstør-
relse og sygefravær, hvor de mindre virksomheder (under 10 årsværk) har mindst
sygefravær. Der ses højere sygefravær ved højere gennemsnitsalder, andel deltids-
ansatte, andel kvinder og andel nyansatte (<12 måneder) samt for manuelle jobty-
per. Lønmodtagere af ikke vestlig oprindelse har et gennemsnitligt langvarigt syge-
fravær. Mønstret er ens for en tværsnitsanalyse i 2010 (valgt som eksempel) og
prospektive prædiktioner for de efterfølgende to år. Denne analysetilgang giver
relativt små variationer af signifikante sammenhænge for hvert af de kalenderår
(2008-13), som indgår i analysen.
Brancher
Både ved tværsnitsanalysen og de prospektive analyser ses, at det højeste langtids-
sygefravær findes i branchegrupperne Socialområdet, Bygge og anlæg, og Trans-
port (appendiks tabel 5). Lavest ligger det lange sygefravær i branchegruppen An-
den offentlig service.
Autoregression
Tidligere års sygefravær har stor betydning for sygefraværets andel af arbejdsdage
på virksomhedsniveau. Det kan estimeres til at stå for næsten en fjerdedel af den
forklarede variation
3
(appendiks tabel 6). Der er således stor afhængighed af tidli-
gere års sygefravær på respektive virksomhed uafhængigt af branche og de øvrige
ovenfor beskrevne determinanter for sygefravær på virksomhedsniveau.
3
Adjusted R-square stiger fra 0,144 til 0,191 når lag-variabler tilføjes regressionsmodellen
(tabel 6).
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0007.png
Resultater
Det fremgår af tabel 1, at godt 70 pct. af danske virksomheder med ansatte har haft
mindst en ansat med sygefravær over 30 dage i perioden 2008-13. Arbejdstilsynets
tilsynsbesøg har fordelt sig så, at 86 pct. af de besøgte virksomheder har haft ansat-
te med langtidssygefravær.
Tabel 1. Antal virksomheder med ansatte med og uden langtidssygefravær og
antal tilsynsbesøg på disse i perioden 2008-13.
År
Virksomhe-
der med
langvarigt
sygefravær
160.533
162.247
162.862
162.029
158.353
153.119
Antal besøg
på virksom-
heder med
sygefravær
28.248
33.922
32.393
30.727
§
§
Pro-
centdel
besøgte
17,6
20,9
19,9
19,0
-
-
Virksomhe-
der uden
langvarigt
sygefravær
68.499
57.689
56.959
59.083
62.365
66.008
Antal besøg
på virksom-
heder uden
sygefravær
6.103
6.655
5.884
5.061
§
§
Pro-
centdel
besøgte
8,9
11,5
10,3
8,6
-
-
2008
2009
2010
2011
2012
2013
§Risikobaseret tilsyn (RT) fra 2012 og fremover som ikke er relevant for nærværende analy-
se, men kommer til at indgå i en effektanalyse af RT i 2017.
Tabel 2 viser afgivne reaktioner vedrørende risici i psykiske arbejdsmiljø. Påbud
vedrørende disse er omkring seks gange mere almindeligt på virksomheder med
langtidssygefravær og vejledning gives tre gange oftere på virksomheder med lang-
tidssygefravær.
Tabel 2. Antal besøg og påbud respektive vejledninger 2008-11 gældende risici i
det psykiske arbejdsmiljø på de besøgte virksomheder.
Antal besøg-
te virksom-
heder med
sygefravær
2008
2009
2010
2011
28.248
33.922
32.393
30.727
Antal
psyk-
påbud
608
465
360
284
psyk
vejled-
ning
2008
2009
2010
2011
28.248
33.922
32.393
30.727
914
906
912
908
Pct.
Antal besøg-
te virksom-
heder uden
sygefravær
6.103
6.655
5.884
5.061
Antal
psyk-
påbud
26
23
6
6
psyk-
vejled-
ning
6.103
6.655
5.884
5.061
54
80
50
55
Pct.
2,2
1,4
1,1
0,9
0,4
0,3
0,1
0,1
Pct.
3,2
2,7
2,8
3,0
Pct.
0,9
1,2
0,8
1,1
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0008.png
Tabel 3 viser afgivne reaktioner gældende muskelskelet risici. Virksomheder med
langtidssygefravær blandt medarbejderne får omkring 2-3 gange så ofte påbud og
vejledninger end dem uden langtidssygefravær blandt de ansatte.
Tabel 3. Antal tilsynsbesøg og påbud respektive vejledning 2008-11 gældende
muskelskelet (msb)risici på de besøgte virksomheder
År
Antal besøg-
te virksom-
heder med
sygefravær
28.248
33.922
32.393
30.727
Antal
msb-
påbud
Pct.
Antal besøg-
te virksom-
heder
uden
sygefravær
6.103
6.655
5.884
5.061
Antal
msb-
påbud
Pct.
2008
2009
2010
2011
1.531
1.165
799
439
msb-
vejledning
5,4
3,4
2,5
1,4
131
75
58
31
msb-
vejledning
2,1
1,1
1,0
0,6
Pct.
4,8
3,8
3,9
3,8
6.103
6.655
5.884
5.061
Pct.
2,1
1,4
1,7
1,5
2008
2009
2010
2011
28.248
33.922
32.393
30.727
1.363
1.286
1.272
1.154
128
94
98
75
Tabel 4a og 4b viser den multivariate analyse af sammenhænge med langt sygefra-
vær samt eventuelle effekter af tilsynsbesøg og reaktionerne påbud respektive vej-
ledning vedrørende de to prioriterede områder muskelskelet og psykisk arbejdsmil-
jø. Nedenfor redegøres for de resultater, som tabellen viser. Det skal bemærkes, at
kun statistisk signifikans med p<0,01 omtales nedenfor. Regressionsmodellens
samtlige variabler og trin og trin kan ses i appendiks tabel 4c (side 18).
Regressionsmodellen estimerer koefficienter for samtlige forklarende variabler,
hvor der samtidigt tages højde for de øvrige forklarende variabler, så at det obser-
verede sygefravær forklares statistisk bedst muligt. I beregningsmetoden fungerer
virksomhederne som sine egne kontroller. Derved viser koefficienterne i tabellen, i
hvilket omfang virksomheder, der fx har fået et påbud har højere/lavere sygefravær
samme år som påbudet og de efterfølgende tre år. Signifikante koefficienter større
end 1 betyder , at der er forhøjet sygefravær hos dem, der har fået tilsynsbe-
søg/reaktion. Koefficienter mindre end 1 betyder et lavere sygefravær.
En koeffiecient på 1,232 i tabel 4a betyder, at virksomheder der har fået påbud om
det psykiske arbejdsmiljø har et forhøjet sygefravær svarende til 23 pct.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0009.png
Tabel 4a. Sammenhæng med sygefravær for tilsynsreaktioner og tilsynsbesøg.
Sammenhæng med kalenderår, virksomhedstørrelse og personalekarakteristika,
som påvirker sygefraværet, indgår i beregningerne vises i tabel 4b.
§sygefraværsandel
Reaktioner
Påbud psyk-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning psyk-risiko år 0
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Påbud msb-risiko år 0
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning msb-risiko år 0
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Tilsynsbesøg
Tilsynsbesøg år 0
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
1,047***
1,018*
1,022**
1,013
1,032
1,004
1,007
0,998
1,062
1,032
1,037
1,027
1,232***
1,224***
1,174***
1,126*
1,097**
1,130***
0,995
1,071
1,105**
1,072*
1,055
1,043
1,033
1,061*
1,046
1,028
1,113
1,108
1,068
1,024
1,029
1,056
0,925
0,989
1,029
1,004
0,994
0,988
0,977
1,002
0,986
0,965
1,365
1,351
1,290
1,239
1,170
1,211
1,069
1,159
1,186
1,145
1,121
1,101
1,092
1,125
1,110
1,094
95 pct. konfidensinterval
Nedre grænse
Øvre grænse
§ Den afhængige variabel er andelen sygefraværsdage af det totale antal arbejdsdage per
år for virksomhedernes ansatte. *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001
For at bekræfte hypotesen om at tilsynsbesøg eller reaktion i år 0 medfører lavere
sygefravær i de efterfølgende tre år skal koefficienterne være signifikant faldende
Dette betyder, at alt andet lige (samme andel på deltid, samme andel kvinder,
samme aldersgennemsnit, tilsynsbesøg etc.) vil fald i sygefraværet vise sig som
lavere koefficienter (+1 år - +3 år). En koefficient er statistisk signifikant lavere
end de forrige, hvis konfidensintervallet for respektive års koefficienter ikke over-
lapper. Dette er ikke tilfældet i nogen af de efterfølgende år i tabel 4a, og derfor
kan hypotesen om fald i langvarigt sygefravær ikke bekræftes.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0010.png
Tallene viser, at påbud (påbud psyk-risiko år 0) vedrørende risiko for psykiske
belastninger er blevet afgivet på virksomheder, der har signifikant (23 pct.) højere
sygefravær. Der er ingen effekt af påbudet da disse virksomheder ikke formår at
mindske det forhøjede sygefravær signifikant de efterfølgende 3 år. Dette ses ved
de overlappende konfidensintervaller og forhøjet langvarigt sygefravær i løbet af
de tre efterfølgende år (påbud psyk-risiko efterfølgende +1 -- +3 år).
Vejledning angående psykiske risici er også blevet givet til virksomheder med
højere sygefravær (10 pct.) som ikke forbedres året efter (vejledning psyk-risiko år
0 og efterfølgende +1 år). De efterfølgende to år er der heller ingen statistisk signi-
fikant forbedring af disse virksomheders sygefravær (vejledning psyk-risiko efter-
følgende +2 -- +3 år).
Påbud vedrørende muskelskeletbelastninger er blevet givet til virksomheder med
signifikant (11 pct.) højere sygefravær (påbud msb-risiko år 0). De efterfølgende
tre år er sygefraværet på disse virksomheder på et niveau, der ikke afviger signifi-
kant (påbud msb-risiko efterfølgende +1 -- +3 år). Faldet i sygefraværet er dog ikke
statistisk signifikant under observationsperioden (overlappende konfidensinterval-
ler, tabel 4a).
Vejledning om muskuloskeletale risici er blevet givet til virksomheder, der ligger
gennemsnitligt i langtidssygefravær både i tilsynsåret og de efterfølgende tre år
(vejledning msb-risiko efterfølgende +1 -- +3 år).
Nederste afsnit i tabel 4a viser, at tilsynsbesøg generelt er blevet gennemført på
virksomheder, der viser sig have et statistisk signifikant forhøjet langtidssygefra-
vær på 5 pct. (tilsynsbesøg år 0). Der er ingen effekt af tilsynsbesøget da langtids-
sygefraværet forbliver forhøjet, selv når der er korrigeret for tilsynsreaktionerne
påbud og vejledning vedrørende risici i de psykiske og fysiske krav i arbejdet.
Faktaboks om tal i tabel 4a
Påbud psyk-risiko koefficient 1,232 - modsvarer 23 pct. højere sygefravær
Vejledning psyk-risiko koefficient 1,097 - modsvarer 10 pct. højere sygefravær
Påbud msb-risiko koefficient 1,105 - modsvarer 11 pct. højere sygefravær
Vejledning msb-risiko koefficient 1,033
afviger ikke statistisk signifikant
Tilsynsbesøg koefficient 1,047 - modsvarer 5 pct. højere sygefravær
Tabel 4b viser hvordan de øvrige forklarende variable påvirker det langvarige sy-
gefravær. Tabellen viser at der udover faldende langtidssygefravær fra 2008-13 er
lavere sygefravær i små virksomheder under 10 årsværk (koefficienten <1).
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0011.png
Tabel 4b. Sammenhæng med sygefravær og kalenderår, virksomhedstørrelse
samt personalekarakteristika. Variablerne indgår i beregningen af de sammen-
hæng med tilsynsreaktioner, som vises i tabel 4a.
§sygefraværsandel
Kalenderår
2008 reference
2009
2010
2011
2012
2013
Virksomhedsstørrelse
<5 årsværk
5-9 årsværk
10-19 årsværk reference
20-49 årsværk
50-99 årsværk
100-249 årsværk
250 og flere årsværk
Personalesammensætning
aldersgennemsnit
andel ikke vestlige
andel på deltid
andel nyansatte
andel kvinder
andel over 60 år
1,014***
1,027
1,468***
1,650***
1,164***
1,082***
1,013
0,950
1,406
1,610
1,118
1,038
1,015
1,111
1,532
1,690
1,212
1,128
0,628***
0,668***
-
1,859***
3,037***
4,017***
4,918***
0,609
0,650
-
1,794
2,861
3,671
4,155
0,648
0,687
-
1,925
3,224
4,395
5,820
-
0,002***
0,001***
0,001***
0,001***
0,001***
95 pct. konfidensinterval
Nedre grænse
-
0,001
0,001
0,001
0,001
0,001
Øvre grænse
-
0,003
0,002
0,002
0,002
0,002
§ Den afhængige variabel er andelen sygefraværsdage af det totale antal arbejdsdage per
år for virksomhedernes ansatte. *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001
Tabel 4b viser også, at der er højere langtidssygefravær ved højere gennemsnitsal-
der, større andele af deltidsansatte, nyansatte, kvinder og medarbejdere over 60 år.
Det bemærkes, at andel ansatte af ikke vestlig oprindelse ikke påvirker langtidssy-
gefraværet.
Den udvidede model med tilsynsreaktioner og tilsynsbesøg giver ikke væsentlig
bedre statistisk forklaring af variationen i langtidssygefravær, men regressionskoef-
ficienterne ændres (se evt. appendiks side 18, tabel 4c, som viser samtlige regressi-
onsdata). Der opnås en mere præcis kvantificering af determinanternes indbydes
betydning i den komplette model. Det skal bemærkes, at tilsynsbesøg og reaktioner
kun forklarer en meget begrænset del af variationen i det lange sygefravær (kan ses
ved at aic værdien kun mindsker begrænset ved tillæg af flere variabler end kalen-
derårene 2008-13).
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Konklusioner
Der kan med tre års opfølgning ikke påvises effekt (reduktion) på det langvarige
sygefravær på virksomheder, der har fået påbud om psyk- eller muskelskeletrisici
perioden 2008-11. I analysen er der korrigeret for det faldende sygefravær siden
2007 og en række andre væsentlige determinanter for sygefravær på virksomheds-
niveau.
AT-påbud om risici i det psykiske arbejdsmiljø er blevet afgivet på virksomheder,
der havde et sygefravær, der var væsentligt højere (23 pct.) end for sammenligneli-
ge virksomheder. Der sker ingen statistisk sikker forbedring i løbet af de efterføl-
gende tre år, hvilket kunne tyde på, at der behøves længere tid for virksomhederne
til at komme tilrette med de forhold, der driver det langvarige sygefravær, herunder
alvorlige psykiske overbelastninger. Alternativt har påbuddene ikke handlet om
forhold af væsentlig betydning for det langvarige sygefravær, eller påbuddet har
ikke ledt til en bredere spredning af indsatsen i de berørte virksomheder.
Sygefraværet i de virksomheder, der har fået vejledning om psykisk arbejdsmiljø
var også forhøjet om end i mindre grad (10 pct.). De efterfølgende år sker der ikke
et statistisk sikkert fald i det langvarige sygefravær.
Påbud vedrørende muskelskeletbelastninger er blevet givet til virksomheder med et
signifikant (11 pct.) højere sygefravær. I årene efter påbuddet ses ingen statistisk
sikker forbedring af det langvarige sygefravær i disse virksomheder.
Vejledning om muskuloskeletale risici er blevet givet til virksomheder, der havde
et gennemsnitligt i sygefravær både i tilsynsåret og de efterfølgende tre år.
Det konkluderes, at analysen ikke kan påvise, at tilsynsbesøg og tilsynsreaktioner
vedrørende to velkendte årsager til sygefravær påvirker virksomhedernes langvari-
ge sygefravær. Dette til trods for, at reaktionerne er blevet afgivet på virksomheder,
der udover de specifikke overtrædelser af arbejdsmiljøloven havde et klart forhøjet
langvarigt sygefravær. Dette var mest udtalt for virksomheder, der fik påbud om
risici i det psykiske arbejdsmiljø.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
Appendiks
Paneldataanalyse
Ved at anvende en paneldatastruktur, dvs. følge virksomhederne over en længere
årrække, kan effekten af tilsynsbesøg estimeres med kontrol for både observerbare
(fx branche, virksomhedsalder, medarbejdersammensætning) og ikke observerbare
virksomhedskarakteristika (fx virksomheders sikkerhedskultur, ledelsens opmærk-
somhed på sikkerhed og andre forhold, der ikke kan fås data om).
Med panelregressionsmetoder kan der testes forskellige specifikationer af indsat-
sen; samt teste forskellige kontrolvariable og deres påvirkning på tilsynseffekten.
Målsætningen er at opnå en så præcis som mulig kvantificering af AT indsatsens
effekt.
Det kan også konstateres, at det foreliggende virksomhedspanel har en
”fixed ef-
fect”
datastruktur. Dette muliggør testning af hypoteserne uden påvirkning fra ikke
observerbare virksomhedskarakteristika.
Det er ligeledes en betydelig autoregression fra tidligere års sygefravær på virk-
somhedsniveau i datasættet, hvilket håndteres i analysen ved at benytte Stata pro-
grammet xtregar for paneldata, med korrektion for en 1. ordens autoregression i
beregningerne.
AT’s paneldata hos DST
Arbejdstilsynet har adgang til en række registre fra Danmarks Statistik via. Dan-
marks Statistiks forskerserver. Arbejdstilsynet har produktionsdata vedrørende
tilsynsbesøg og dertil hørende reaktioner samt anmeldte arbejdsulykker fra EASY
registeret.
De oplysninger kan kombineres således, at det er muligt at koble oplysninger om-
kring de danske arbejdssteder, deres tilsynsbesøg og sygefravær der er registreret
hos arbejdsstedets medarbejdere sammen med personkarakteristikas omkring ar-
bejdsstedets medarbejdere.
Når oplysninger skal kobles på virksomhedsniveau, kan der kobles via et unikt
arbejdsstedsnummer eller via CVR-nr. Arbejdsstedsnummer er at foretrække, når
det er muligt - særligt ved store virksomheder, der har aktiviteter på flere adresser.
Forskellen mellem de to koblingsnøgler er, at CVR-nr. er identisk for hele virk-
somheden, mens hvert arbejdssted har deres unikke arbejdsstedsnummer. Et ek-
sempel kan være en kommune. Alle aktiviteter under kommunen er knyttet til
samme CVR nr. mens hver enhed- eksempelvis hvert plejehjem eller børnehave-
har deres unikke arbejdsstedsnummer.
Arbejdstilsynet har med udgangspunkt i de tilgængelige registre oparbejdet et pa-
neldatasæt, der indeholder alle danske arbejdssteder i perioden 2008-2013.
Heri er der koblet oplysninger omkring arbejdsstedet og dets økonomiske nøgletal,
oplysninger der angiver, om virksomhederne har haft et tilsynsbesøg, og i så fald,
hvilken type tilsynsbesøg der er tale om, og om der er givet reaktion eller en vej-
ledning på pågældende besøg. Der er også oplysninger i paneldatasættet om, hvor
lang tid de tilsynsførende har brugt på tilsynsbesøget, og hvor mange tilsynsføren-
13
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
de der var med. Derudover er der oplysninger omkring arbejdsstedets medarbejde-
re, herunder medarbejdernes etnicitet, alder, uddannelse og lignede.
Første del af paneldatasættet dannes på personniveau.
Når paneldatafilen skal dannes, er det Danmarks Statistiks register Beskæftigelse
for Lønmodtagere (herefter BFL), der danner udgangspunktet for populationen.
BFL indeholder samtlige ansættelser på månedsniveau, hvor der har været en be-
skæftigelse. Ud fra BFL defineres der også en variabel, der angiver personens løn-
niveau. Den laveste løngruppe defineres for personer med en løn under 25-
percentilen i branchen. Der er også dannet variabler, der angiver om personen er
nyansat, dvs. ansat indenfor de sidste 4,7 eller 12 måneder.
På BFL ansættelserne kobles derefter oplysninger omkring jobtype, alder, etnicitet
og uddannelse på.
Sygedagpengeregisteret kobles sammen via cpr-nummeret sammen med BFL gen-
nem det unikke arbejdsstedsnummer for at identificere, hvilken ansættelse perso-
nen er sygemeldt fra.
Dernæst aggregeres datasættet, der nu består af hver beskæftiget person i perioden
2008-2013, op på arbejdsstedsniveau. Derefter er der nu et paneldatasæt, der består
af alle danske arbejdssteder med oplysninger omkring samtlige af arbejdsstedets
registrerede medarbejdere. Oplysningerne omkring medarbejderne findes som eks.
andel lavtlønnede medarbejdere eller andel nyansatte. Her er antallet af eks. lavt-
lønnet sat i forhold til arbejdsstedets samlede antal medarbejdere. Afslutningsvis
kobles der virksomhedsspecifikke oplysninger fra firmaregisteret, som indeholder
oplysninger omkring og besøgsdata fra Arbejdstilsynets database.
Følgende registre benyttes til at danne ATs paneldatasæt
Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL) 2008-2013
Befolkningsregisteret (BEF) 2008-2013
Registerbaseret arbejdsstyrkestatistik (RAS) 2007
Vandringsregisteret (VNDS) 2013
Uddannelsesregisteret (UDDF) 2013
Sygedagpengeregisteret (SGDP) 2013
Tilsynsdata 2008-2013
I indeværende analyse anvendes alle deldatasæt, dog med undtagelse af Ulykkesre-
gisteret.
14
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0015.png
Faktaboks. Variabler af betydning for sygefravær, der indgår i analysen:
Kalenderår 2008-2013
Virksomhedsstørrelse: <5
5-9
10-19
20-49
50-99
100-249
– ≥250
10 branchegrupper (atbr10)
De ansattes gennemsnitlige alder
Andel ansatte med ikke vestlig herkomst
Andel ansatte på deltid
Andel ansatte med under 12 måneders anciennitet
Andel ansatte kvinder
Andel ansatte over 60 år
Andel ansatte med manuelt arbejde
AT-reaktioner psykisk arbejdsmiljø risici
Påbud psyk-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning psyk-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
AT-reaktioner muskelskelet risici
Påbud msb-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning msb-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
AT– tilsynsbesøg
Tilsynsbesøg (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
15
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0016.png
Tabel 5. Vurdering af modellens variabler samt branchegrupper, år 2010 som ek-
sempel, tværsnitsanalyse og prospektive relationer til sygefraværet i årene 2011
respektive 2012. Samme mønster ses for alle år, der indgår i analysen.
Tværsnit
2010
§sygefraværs-
andel
Årsværk
<5
5-9
10-19 reference
20-49
50-99
100-249
250+
Branchegrupper
1_landbrug
2_industri og forsyning
3_bygge og anlæg
4_detail og service
5_transport
Reference
6_kontor og kommunikati-
on
7_socialområdet
8_sundhedsområdet
9_uddannelse og forsk-
ning
10_anden offentlig service
11_uoplyst og andet
Øvrige determinanter
alder gennemsnit
andel ikke vestlige
andel på deltid
andel nyansatte
andel kvinder
andel over 60 år
andel manuelle job
konstant
observationer
adjusted R-sq
aic
1,020***
0,968
1,692***
2,106***
1,197***
1,023
1,329***
0,001***
153.828
0,143
605.285
1,022***
1,025
1,459***
2,281***
1,339***
0,929***
1,413***
0,001***
149.758
0,097
631.815
1,019***
1,018
1,408***
2,053***
1,270***
1,02
1,387***
0,001***
143.855
0,094
600.651
1,222***
1,092***
1,539***
0,949***
1,411***
1,262***
1,187***
1,810***
1,022
1,575***
1,212***
1,147***
1,736***
0,959**
1,612***
2,396***
5,553***
6,850***
7,689***
2,068***
4,525***
5,844***
7,053***
1,926***
4,439***
5,738***
6,908***
0,718***
0,573***
0,952*
0,692***
0,981
0,685***
Prospektivt
2011
§sygefraværs-
andel
Prospektivt
2012
§sygefraværs-
andel
2,118***
0,993
1,062*
0,794***
1,765***
2,423***
0,968
1,262***
0,789***
1,650***
2,443***
0,985
1,248***
0,767***
1,440**
§ GLM regression hvor den afhængige variabel er andelen sygefraværsdage af det totale
antal arbejdsdage per år for virksomhedernes ansatte. *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001
16
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0017.png
Tabel 6. Vurdering af autoregressionen som viser at sygefravær er klart afhængigt
at de foregående års sygefravær på virksomhederne. År 2011vises som eksempel,
samme mønster ses for alle år, der indgår i analysen.
2011
§sygefraværs
-andel
Lag 1 (2010)
Lag 2 (2009)
Lag 3 (2008)
Årsværk
<5
5-9
10-19
20-49
50-99
100-249
250+
Branchegrupper
1_landbrug
2_industri og forsyning
3_bygge og anlæg
4_detail og service
5_transport
6_kontor og kommunikation
7_socialområdet
8_sundhedsområdet
9_uddannelse og forskning
10_anden offentlig service
11_uoplyst og andet
Øvrige determinanter
alder gennemsnit
andel ikke vestlige
andel på deltid
andel nyansatte
andel kvinder
andel over 60 år
andel manuelle job
konstant
observationer
adjusted R-sq
aic
1,020***
0,991
1,680***
2,636***
1,223***
1,040**
1,289***
0,001***
153.202
0,144
601.836
1,017***
0,98
1,615***
2,278***
1,179***
1,060***
1,219***
0,002***
149.657
0,164
583.999
1,016***
0,974
1,597***
2,089***
1,153***
1,062***
1,161***
0,003***
145.821
0,179
565.109
1,015***
0,958
1,575***
2,004***
1,133***
1,064***
1,117***
0,005***
141.668
0,191
545.925
1,245***
1,097***
1,485***
0,958***
1,319***
reference
2,137***
1,034
1,166***
0,796***
1,571***
1,933***
1,032
1,153***
0,821***
1,407***
1,808***
1,025
1,145***
0,844***
1,324**
1,713***
1,02
1,130***
0,858***
1,334**
1,224***
1,075***
1,387***
0,954***
1,256***
1,214***
1,060***
1,333***
0,955***
1,213***
1,201***
1,047**
1,289***
0,953***
1,169***
0,761***
0,591***
reference
2,473***
5,327***
6,982***
8,151***
2,253***
4,408***
5,538***
6,358***
2,130***
3,925***
4,794***
5,445***
2,041***
3,589***
4,308***
4,864***
0,769***
0,622***
0,781***
0,638***
0,788***
0,650***
-
-
-
2011
§sygefraværs
-andel
1,141***
-
-
2011
§sygefraværs
-andel
1,128***
1,104***
-
2011
§sygefraværs
-andel
1,124***
1,093***
1,082***
§ GLM regression hvor den afhængige variabel er andelen sygefraværsdage af det totale
antal arbejdsdage per år for virksomhedernes ansatte, *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001.
17
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 87: Orientering om to effektanalyser vedrørende Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner, fra beskæftigelsesministeren
1972749_0018.png
Tabel 4c. Samme model som i tabel 4ab vist som trinvis panelregression (xtregar)
og med statistiske informationer om regressionsmodellen.
§sygefra-
værsandel
2008 reference år
2009
2010
2011
2012
2013
årsværk<5
årsværk 5-9
årsværk 10-19 reference
årsværk 20-49
årsværk 50-99
årsværk 100-249
årsværk 250+
alder gennemsnit
andel ikke vestlige
andel på deltid
andel nyansatte
andel kvinder
andel over 60 år
Påbud psyk-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning psyk-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Påbud msb-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Vejledning msb-risiko (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
Tilsynsbesøg (år 0)
efterfølgende +1 år
efterfølgende +2 år
efterfølgende +3 år
konstant
Observationer
pseudo R-sq.
aic
0,880
735.076
-0,298
2593.583
0,684
735.076
-0,290
2587.953
1,124
734.024
-0,286
2581.175
1,133
734.024
-0,285
2581.040
-
0,004***
0,003***
0,002***
0,002***
0,002***
§sygefra-
værsandel
-
0,006***
0,004***
0,004***
0,004***
0,004***
0,641***
0,674***
-
1,850***
3,025***
4,000***
4,883***
§sygefra-
værsandel
-
0,002***
0,001***
0,001***
0,001***
0,001***
0,626***
0,667***
-
1,863***
3,056***
4,064***
4,984***
1,014***
1,026
1,468***
1,645***
1,164***
1,083***
§sygefra-
værsandel
-
0,002***
0,001***
0,001***
0,001***
0,001***
0,627***
0,668***
-
1,860***
3,039***
4,020***
4,925***
1,014***
1,026
1,467***
1,647***
1,164***
1,082***
1,128***
1,080*
1,073*
1,053
1,058*
1,070*
1,059
1,034
1,254***
1,235***
1,186***
1,133*
1,122***
1,143***
1,005
1,077
§sygefra-
værsandel
-
0,002***
0,001***
0,001***
0,001***
0,001***
0,628***
0,668***
-
1,859***
3,037***
4,017***
4,918***
1,014***
1,027
1,468***
1,650***
1,164***
1,082***
1,105**
1,072*
1,055
1,043
1,033
1,061*
1,046
1,028
1,232***
1,224***
1,174***
1,126*
1,097**
1,130***
0,995
1,071
1,047***
1,018*
1,022**
1,013
1,140
734.024
-0,285
2581.000
§ xtregar panelregression hvor den afhængige variabel er andelen sygefraværsdage af det totale antal
arbejdsdage per år for virksomhedernes ansatte, *p<0,05; **p<0,01; ***p<0,001.
18